نوآوری‌ها و تغییرات اینکوترمز ۲۰۱۰

 

دکتر عبدالحسین شیروی

استاد دانشگاه تهران

استفاده از اصطلاحات تجاری بین‌المللی از قبیل FOB یا CIF در قراردادهای فروش بین‌المللی بسیار رایج است به نحوی که امروزه کمتر قرارداد خرید و فروشی پیدا می‌شود که فاقد ارجاع به این اصطلاحات باشد. اتاق بازرگانی بین‌المللی برای اولین بار عبارات و اصطلاحات مزبور را گردآوری و تحت عنوان «اصطلاحات تجاری بین‌‌المللی (اینکوترمز)» منتشر کرد. از آن به بعد مرتب این اصطلاحات تکمیل و به روز شده است. هرچند برخی پیش بینی می‌کردند که نیازی به اصلاح اینکوترمز ۲۰۰۰ نیست و احتمال انتشار نسخه جدید نمی‌رفت، اتاق بازرگانی بین‌المللی در اواسط سپتامبر ۲۰۱۰ نسخه جدید اینکوترمز را منتشر کرد. در این مقاله تغییرات و نوآوری‌های نسخه جدید بررسی می‌شود.

متن کامل مقاله  pdf1

  1. زینب
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید استاد بزرگوار .من پایان موضوع پایان نامه ام راجع به قواعد اینکوترمز است .

    و دنبال منابع و کتاب و مقاله هستم .
    متاسفاله مقاله عالی نتوانستم کسب کنم و نتوانستم پیدا کنم .

    اگر امکانش هست من را راهنمایی فرمایید که باید چکار کنم ؟

    با تشکر فراوان از شما استاد گرامی .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب حقوق تجارت بین الملل حاوی یک فصل در این خصوص است که اصلاحات آن هم در همین سایت است. علاوه بر آن خود کتاب اینکوترمز هم هست که ترجمه شده است.

  2. زهرا حقی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب استاد. درمورد اینکوترمز ۲۰۲۰ واصلاخات و تغییرات صورت گرفته در ان شما نوشته ای مرقوم کردید؟ در نسخه ویرایش سوم کتاب این فصل تغییر کرده است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله در ویراست سوم کتاب این فصل مطابق مقررات اینکوترمز ۲۰۲۰ اصلاح شده است.

  3. محمد قادری
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر گرامی،
    ببخشید بخشی از مقاله شما در رابطه با اینکوترمز می خواستم استفاده کنم در پایان نامه خود، رفرنسی که باید به شما ارجاع کنم در مقاله ذکر شده نیست از چه رفرنسی می تونم استفاده کنم، تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتاب حقوق تجارت بین الملل ارجاع دهید. مقاله مزبور تنها بخشی از یک فصل از یک کتاب مفصل است.

  4. بهراد
    پاسخ

    با عرض سلام حدمت استاد گرانقدر با عرض پوزش توضیحی درباره ی تاثیر توافق طرفین در تغییر اینکوترمز را خواستارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر گونه توافق مورد قبول است و مشکلی ندارد.

  5. اصغري
    پاسخ

    باسلام وتشنر از زحمات شما.درارتباط با قراردادهایی که درآنها از اینکوترمز استفاده شده است در سایتهای مختلف سرچ کردم اما یا موجود نیست یا مطلب را باز نمیکنه. آیا سایت بهتری جهت مراجعه وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کلیه قراردادهای خرید و فروش کالا اینکوترمز وجود دارد. باید نمونه قرارداد دانلود کنید.

  6. کورش صمدلویی
    پاسخ

    با سلام
    ضمن سپاس از ارایه این مقاله بسیار کاربردی،
    متأسفانه، امکان دانلود این فایل مقدور نیست.
    فایل برداشته شده است؟
    نحوه دسترسی به این مقاله؟
    با آرزوی توفیق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به مجله مربوط مراجعه کنید. فعلا هنوز نسخه چاپی آن به دستم نرسیده است که اسکن کنم.

  7. ماشااله كفاش شاهردي
    پاسخ

    استاد گرامی جناب آقای دکتر شیروی

    مطالعه مقاله بسیار کاربردی و موجز شما مرا برآن داشت که یکی از مسائل خود را در کاربرد اینکوترمز باش ما در میان بکذارم و راهنمایی بخواهم.
    بنا بر بند ب۴ و ب٧ در اکثر ترمها مثلا در EXW اگر خریدار که اختیار اعلام زمان قبض را داشته علیرغم آماده بودن مبیع برای تسلیم اقدام به قبض ننماید ضمان معاوضی در زمان انقضای مدت مربوطه به وی منتقل می گردد
    حال اگر فرض کنیم در قرارداد بیع امکان فروش مجدد برای فروشنده وجود داشته باشد و وی پس از انقضای مدت آنرا با استفاده از این حق بفروشد اما بدلیل تغییر شرایط بازار ارزانتر یا گرانتر بفروشد آیا این سود یا ضرر مربوط به فروشنده است یا خریدار؟
    ه
    سئوال کلی تر اینجانب این است که اساسا ریسکی که منتقل می شود بر اساس تعریف اینکوترمز شامل چه انواعی از ریسک می شود و آیا مثلا خسارت تبعی یا consequential damage را در این مورد شامل می گردد؟
    قبلا از مرحمتی که می فرمایید متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مقاله مکمل فصل هشتم کتاب تحت عنوان اینکوترمز است. در چاپ چهارم این فصل کلا بازنویسی شده است که می توانید مراجعه کنید. سوالات شما خارج از قلمروه اینکوترمز است و جواب آنها بستگی به قانون حاکم بر قرارداد دارد.

  8. حمیدرضا زمانی دامغانی
    پاسخ

    با سپاس از جناب آقای دکتر:همانطور که جنابعالی هم به آن اشاره داشته اید متاسفانه در چاپ سوم کتاب وزین حقوق تجارت بین الملل شما ما همچنان با نسخه ی اینکو ترمز۲۰۰۰ مواجه هستیم ،که این تا حدود زیادی با موضوع به روز بودن کتاب تنافی دارد،چرا که به هر حال اصلاحات به عمل آمده در اینکوترمز ۲۰۱۰ به ویژه در مبحثEXW وتبعات حقوقی آن ودیگر تغییرات به عمل آمده همانطور که جنابعالی هم استحضار دارید قابل اغماض نمی باشد،لذا این حقیر تقاضای عاجل دارم که نسبت به حک واصلاح مبحث مذکور در کتاب خود اقدامات لازم را به عمل برسانید. ارادتمند شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در چاپ چهارم و ویرایش دوم کتاب حقوق تجارت بین الملل فصل مربوط به اینکوترمز کاملا باز نویسی شده است که ویرایش دوم هم اکنون در بازار ارائه شده است. کسانی هم که چاپهای قبلی را دارند می توانند برای تکمیل به مقاله اینکوترمز ۲۰۱۰ در سایت مراجعه کنند.

  9. دیبافر
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب، بنده نیز همانند سایر عزیزان از جنابعالی کمال سپاسگزاری را دارم . همچنین بذل توجه و دقت نظر شما در ادای مطالب، به حق در خور قدردانی بسیار است. دعای خیر همه به خصوص دانشجویان بدرقه راهتان باد.

  10. طاهره نجفی
    پاسخ

    استاد سپاسگذار شما هستم.

  11. احد طاهری
    پاسخ

    سلام
    و تشکر از تمام لطف هایتان
    در وبلاگ آموزش پردیس قم در مورد استاد نمونه ای، بدون اینکه اسمی برده شودچنین نوشته شده و اکثریت نظرها و هم چنین من مطمئن هستم که شما هستید. است
    «استاد نمونه
    بقلم یک دانشجو

    . . . کلاس‌های استاد همیشه جزء پرطرفدارترین کلاس‌های دانشکده است. فکر کنم اگه ترس از مقررات اموزش دانشکده نباشه تعداد زیادی از دانشجویان در همه مقاطع، دوست دارند در . . .

  12. مهناز
    پاسخ

    بسیار ممنون استاد گرامی.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *