سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام خب چند وقت دیگر همه چیز برات عادی می شود.

  2. سعید ضیایی
    پاسخ

    احتراماٌ،اینجانب مهندس عمران میباشم و علاقه مند تحصیل کارشناسی ارشد حقوق با گرایشی که بیشتر مربوط به امور پیمان و عقد قرارداد ها باشد،میباشم
    خواهشمند است راهنمایی فرمایید کدام گرایش مناسب میباشد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق خصوصی یا حقوق تجارت بین الملل.

  3. علی
    پاسخ

    سلام وقت شما به خیر.استادپرکارم.آیابا سن ۴۵سالگی هم می شود در ارشد دولتی وانشاال..بعدا دکتری دولتی قبول شد؟ چگونه درس بخوانم؟باعرض ادب.
    یک معلم مستاجر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بر معلم مستأجر. اره امکانش هست ولی من بجای شما بودم قدری بجای درس می رفتم از این مستأجری نجات پیدا کنم.

  4. مریم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من کارشناسی رشته فناور ی و اطلاعات دارم میخام برای ارشد حسابداری شرکت کنم از نظر شما میتونم موفق بشم؟پیشنهاد شما برای ارشد چیه که بازار کارشم خوب باشه؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آن وقت چهار سال که بچه های لیسانس، حسابداری خونده اند را شما چطوری می خوانید؟

  5. سحر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر…من امسال کنکور تجربی دادم و همه میگن یسال دیگه بمون.راستشو بخواید خیلی ب حقوق و وکالت علاقه دارم و دوس دارم اینده وکیل باشم با وجود تمام سختی هایی که داره اما خانوادم مخالفنو میگن واسش کار نیست..واقعا نمیدونم چکار کنم هرجا میرم ی عده میگن کار داره و خیلی درامدزاست و یه عده میگن نه راضی نیستیم و کاری نداره.حالا شما بهم بگید بنظرتون چی درسته؟؟؟اینکه برای ایندم ریسک کنمو ب دنبال علاقم برم بی توجه ب مخالفت بقیه یا اینکه طبق خواسته ی خانوادم بمونم و یسال توی رشته ای درس بخونم که علاقه ای ندارم…واقعا نمیدونم باید چکار کنم،..کمکم کنیددد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بخواهید در یک دانشگاه بی کیفیت درس بخوانید خب در آزمونهای وکالت به این راحتی موفق نمی شوید. به هرحال همه رشته ها اعم از وکالت و پزشکی و غیره با حجم زیاد فارغ التحصیل روبرو است.

  6. مهناز
    پاسخ

    سلام.من تازه رشته حقوق قبول شدم میخواستم راهنمایم کنید چیکارکنم، چطور بخونم موفق باشم! قصدم وکالته تاوکیل شدن چه مسیری رو باید طی کنم؟درطول تحصیل حه کارهایی میتونم انجام بدم تامنو برای این شغل ماهر کنه،پیشنهادشمابه عنوان فردباتجربه چیه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در این مرحله فقط باید متمرکز شوید روی دروس خوتان و زیاد مطالعه کنید. شرکت در کلاس و مباحث بسیار مهم است. تلاش کنید برای درسها تحقیقات کوچک انجام دهید. به جزوه استاد خودتان قانع نشوید و حداقل یک منبع دیگر را نیز مطالعه کنید.

  7. ایمان
    پاسخ

    سلام.. وکالت شغل سخت و پراسترسیه آقای دکتر..خیلی داره به من سخت میگذره.. هفت سال سابقه بیمه دارم و دو سال هم پایه یک شدم.. از زندگی لذت نمی برم.. فکرنمی کردم وکالت انقدر طاقت فرسا باشه.. به نظر شما من باید چه کار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نگران نباشید، لذت بردن از زندگی چیزی نیست که به شغل و درآمد بستگی داشته باشد. آن به این بستگی دارد که ما چقدر نسبت به نعمتهایی که داریم شاکر هستیم.

  8. آرش
    پاسخ

    باسلام
    جناب دکتر شیروری بدنبال یک موضوع جهت پایان نامه ارشد در خصوص فقه مبانی حقوق هستم اگه امکان داره یک موضوع خوب بهم معرفی کنید
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید مبانی فقهی اصل حسن نیت در اجرای قراردادها را کار کنید.

  9. آرزو
    پاسخ

    سلام و عرض ادب آقای دکتر، لیسانس ریاضی دارم فوق مدیریت منابع انسانی از دانشگاه آزاد ، معدلم ۱۹ و مقالات آی اس آی، مدرک زبان آیلتس دارم و همیشه دانشجوی نمونه دانشگاه آزاد مرکز شناخته شدم و در دانشگاه به عنوان مربی چند واحد تدریس می کنم قصد ادامه تحصیل دارم و دو گزینه برای انتخاب مد نظر دارم از شما می خوام راهنماییم کنید؛ اپلای کردم کشور کانادا و المان رو پذیرش گرفتم منتهی فعلا فاند نتونستم بگیرم از طرفی می خوام تو ایران دانشگاه دولتی دکترای رشته ارشدمو بگیرم و برای هر دو گزینه تلاش می کنم و شانسمو امتحان می کنم ولی مایلم نظر شما رو بدونم،دو سوال دارم:
    کدوم گزینه رو انتخاب کنم؟ دوم این که اگر دکترامو تو ایران بگیرم با توجه به این که من ۲۹ سالمه و لیسانسم با ارشد و دکترام نا متجانسه می تونم عضو هیت علمی بشم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است برای هیات علمی دچار مشکل شوید ولی اگر بتوانید فاند بگیرید و بروید خارج ادامه تحصیل بدهید بهتر است.

  10. دانشجو
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید بنده درحال حاضردانشجو دردورشته مهندسی صنایع وحقوق درمقطع کارشناسی میباشم وامسال میخواهم ارشد صنایع شرکت کنم میخواستم بدونم میشه همزمان که ارشد صنایع قبول شدم حقوق درمقطع کارشناسی راادامه بدم؟حقوق ترم ۳میباشم..ممنون ازراهنمایتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جای شما باشم یه چند تا رشته دیگر هم با هم می خواندم که همه از حسادت سنگ کوب کنند.

  11. پریسا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من متولد سال ۶۳ هستم کارشناسی مدیریت بازرگانی دارم الان مشغول به کاردر تعاونی خاص ایران خودرو(شرکت ساختمانی هستم .در نظر دارم ارشد بخونم آیا میشه ارشد رو اتاق عمل یا بیهوشی یا رشته های پزشکی بخونم یا بازرگانی بین الملل؟ خیلی زیاد نیاز به راهنمایی دارم و کاملا از جستجو و سردرگمی خسته ام..با توجه به مشغله ای که دارم از صبح زود میام سرکار و تا ….. هر زمین که مدیرا تشریف ببرن مشغولم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمی دانم برای چی می خواهید ارشد بگیرید. حالا که موفق هستید وقت هم که ندارید. خب از زندگی اتان لذت ببرید. بگذارید بقیه به دانشگاه ها نون برسانند. اخه من نمی دانم چرا ما باید لقمه را از دهان خودمان بگیریم و به دانشگاه ها کمک کنیم که در بیابانها ساختمان بسازند.

  12. roya
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران هستم. رشته ی دبیرستانم تجربی بود و هیچ وقت فکر نمی کردم که حقوق بخونم ولی خب روزگار وسرنوشت بود هیچ علاقه ی به حقوق نداشتم و هنوزم ندارم اما تو این رشته موفق بودم شاید چون همیشه تلاشم رو میکردم. اما دیگه نمی تونم تحمل کنم چون حقوق نمیونه اون چیزی رو که من از خودم انتظار دارم رو به من بده. تصمیم دارم برم یک رشته ی دیگه مثل پزشکی یا دندان پزشکی، یا پرستاری حتی معماری بخونم. کاری که وقتی سال دوم کارشناسی بودم میخواستم انجام بدم اما اطرافیان با نظراتشون منصرفم کردن چون از نظر انها من به اندازه کافی وقت رو از دست داده بودم و دیگه سن وسالم این اجازه رو به من نمی ده. الان ۲۹ سالمه به نظر شما برای یه شروع دوباره فرصتی باقی مونده؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تا اینجاش را که تلف کردید، بقیه اش را نابود کنید که نه جوانی بماند و نه کار و نه شغل. بجای اینکه بروید کار کنید، خودتان را با این خیال بافی ها مشغول کرده اید.

  13. iman
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید
    بنده پس از اخذ کارشناسی حقوق و گذراندن سربازی به دلیل علاقه فراوان به رشته نفت و گاز درآزمون ارشد شرکت کردم و با توجه به رتبه حدود ۴۰۰ نتونستم جایی قبول بشم .پس از عدم قبولی در آزمون های استخدامی چند ماهی است خودمو برا آزمون وکالت آماده میکنم. اما نتایجم در آزمون های آزمایشی راضی کننده نیست به طوری که فکر میکنم امسال قبولیم خیلی مشکل باشد.
    حال با این اوصاف از شما استاد محترم خواهشمندم راهنمایی فرمایید وکالت رو ادمه بدم یا نفت و گاز
    آیا برای استفاده از تخصص حقوق نفت و گاز در بازار کار نیاز به مدرک وکالت هست یا صرفا داشتن وکالت همراه با چنین تخصصی مزیته؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو در یک مسیر است ولی این روزها گرفتن مدرک ساده تر از پیدا کردن کار شده است. پس اولویت را بده به وکالت. البته خیلی از بچه های لیسانس به دلیل کمی اطلاعات در این آزمونها قبول نمی شوند.

  14. roja
    پاسخ

    با سلام.بنده فارغ التحصیل رشته علوم تربیتی(مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)هستم در مقطع کارشناسی.کارشناسی ارشد را در رشته حقوق جزا و جرم شناسی قبول شدم.میخواستم بدونم میتوانم با این رشته در. چ ارگانهایی مشغول به کار شوم؟؟و چ فعالیتهایی با این رشته میتوانم انجام دهم؟؟وبرای موفق بودن در این رشته چ منافعی را مطالعه کنم؟؟با تشکر..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا حقوق جزا و جرمشناسی برای کارهای وکالت در مسایل جنایی و کیفری است که ادارات و شرکتها به آن نیاز ندارند. شما باید یک لیسانس حقوق بگیرید که بعدا بتوانید در دعاوی کیفری وکیل شوید.

  15. آرمین
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و زحمتکش
    ببخشید از اینکه مزاحم وقتتان می شوم.خاستم بدونم امکان خرید و فروش امتیاز سردفتری میباشد؟اصولا غیر قانونی نیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا این قانونی است ولی نه اینکه هر کس بتواند آن را بفروشد باید بازنشست شده باشید.

  16. مریم
    پاسخ

    اقای دکتر با عرض سلام واحترام گویا سوالات را به صورت گزینشی جواب می دهید من برای انتخاب بین پردیس شهید بهشتی و دانشگاه ازاد مرکزی رشته حقوق تجارت بین الملل سوال کردم ازحضورتان که متاسفانه نتوانستم ازحضرتعالی جوابیه ای داشته باشم.سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مریم خانم، سوالات دانشگاهی را باید در بخش پرسشهای دانشگاهی مطرح کنید. دلایل حذف سوال در سایت بیان شده است.

  17. جواد
    پاسخ

    باسلام،من تفریبا۵ساله که همسرمو عقد کرده ام ولی به دلیل عدم تمایل همسرم هنوز تشکیل زندگی نداده ایم،حدوداسه سال پیش همسرم دعوی ترک انفاق کرد ومن به۲۰۰تومان بدل ازحبس محکوم شدم واین مبلغ رو به حساب دادگاه واریزکردم،بعد ازگذشت مدتی دوباره ،ازتاریخ عقد تاچند ماه بعدازدعوی کیفری ترک انفاق ،درخواست نفقه کرد که تاقبل ازتاریخ دادگاه دعوی کیفری من ثابت کردم که نفقه پرداخت کرده ام ،امابرای۹ماه بعد ازدعوی کیفری به مبلغ نزدیک۲میلیون محکوم شدم وبلافاصله پرداخت کردم،حال بعد ازگذشت۳سال همسرم باتوجه به بند ۲ و۸سند نکاحیه یعنی ترک زندگی وعسر وحرج ،تقاضای طلاق کرده،وقاضی ارجاع به داوری داده،من چندین شاهد معرفی کرده ام که زوجه خودش خودشو درعسر وحرج قرار داده وگرنه من چندین بار اعلام امادگی تشکیل زندگی رو کرده ام،وما اصلا هنوز تشکیل زندگی نداده ایم چون ایشون هنوز خونه پدرشونن ومنم خونه پدرم زندگی میکنم،حال ،ایا قاضی حق طلاق رو به زوجه میده؟
    لازم به ذکره که من دعوی تقابل تمکین مطرح کرده ام وهم اجاره نامه وهمچنین فاکتور تهیه وسایل شروع زندگی رو ارائه داده ام وهردو پرونده رو توأمان بررسی میکنن،اما قاضی میگوید چون یک بار درسه سال پیش بابت ترک انفاق به ۲۰۰هزار تومان بدل از حبس محکوم شده ای،حق طلاق رو به زوجه میدم،آیا باتوجه به اینکه من مبلغ۲۰۰تومان رو پرداخت کرده ام همچنین مبلغ نفقه ای که قاضی بهش رأی داده بود رو هم پرداخت کرده ام،وهنوز تشکیل زندگی نداده ایم وتوی عقدیم،میشه حق طلاق به زوجه تعلق بگیره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوالات حقوقی و قضایی باید در بخش مربوط مطرح شود.

  18. پیشنهاد
    پاسخ

    آقای دکتر بخشی را در سایت به عنوان خاطرات دانشجویی شاگردانتان اختصاص دهید تا ایشان هم به بیان خاطرات، نحوه تدریس، و… زمان تلمذ از محضر شما بپردازند و با شما مشارکت و تعامل نمایند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید در بخش «دیدگاه ها و نظرها» این خاطرات را بیان کنید.

  19. حميد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی اما صادقم درخواست دادیم با شما درس داشته باشیم گفتند نپذیرفتید استاد تمنا میکنم فقط دو واحد اونم هرجا شما بفرمایید خدمت میرسیم و خدا رو شاهد میگیرم که همیشه دعاتون کنیم و برای اموات شما یه دور قران هدیه کنیم اصلا کمتر از یه ترم تحت قالب کارگاه هرجور شما بفرمایید فقط یه فرصتی بدید دعاتون میکنیم خواهشا
    اگر موافق بودید به ایمیلم پاسخ بدید یا همین جا ولی خاهشا رد نکنید یه ترم که لطمه ای نمیزنه به امور شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من عاشق تدریس هستم ولی کتاب هم باید بنویسم. مخارج زندگی را هم تامین کنم. خب اینها با هم قابل جمع نیست. بنابراین تدریس را به پردیس فارابی دانشگاه تهران منحصر کرده ام تا ان دو دیگر اسیب نبیند. بله عزیزم

  20. سحر
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.من ۲۷سالمه و کاراموز وکالتم.امسال هم در ازمون دکترا پذیرفته شدم.دیگه هیچ هدفی ندارم.همیشه وقتی هدفی رو بدست می اوردم هدف بعدی رو جایگزین میکردم و تلاش میکردم ولی الان دیگه هدفی ندارم.بنظرتون من چه هدفی مدنظر قرار بدم؟به مقاله و کتاب هم فکر کردم ولی فکرکنم برای من که تجربه تدریس ندارم و سنم برای این کارها کمه خیلی زوده.البته یه ویراستاری کتاب متون حقوقی هم داشتم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب گذراندن دوره دکتری با موفقیت و پربار هدف کمی نیست. اکثر فارغ التحصیلان دکتری این روزها بار علمی مناسبی ندارند و بی سواد از دانشگاه ضربا زورا فارغ التحصیل می شوند

  21. موسوی
    پاسخ

    با سلام
    من فارق التحصیل رشته نرم افزار کامپیوتر ارشد از دانشگاه غیر انتفاعی هستم .قصد دارم برای دکتری دانشگاه دولتی قبول شم . درطول ارشد فقط یک مقاله داشتم.چگونه می تونم تعداد مقاله ها رو زیاد کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهترین راه استخراج مقالات دیگر از پایان نامه خودتان است حتی اگر لازم باشد که بیشتر تحقیقات انجام دهید.

  22. دانشجو
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ، لطف میکنید راهنمایی کنید که ترجمه دقیق عبارت”قلمرو آثار انتقالی تجدید نظر خواهی در آیین دادرسی مدنی ایران” چه میشود؟ ایا عبارت زیر دقیق است؟

    the scope of suspensive effect of the appeal
    in Iranian Code of Civile Procedure

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام،
      The Scope and Effects of Transfering Appeal Rights in the Iranian Civil Procedure Law

  23. وحید
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    در کارشناسی ارشد مکانیک طراحی کاربردی از بین پردیس شهید بهشتی تهران و آزاد کرج کدام بهتر و معتبر تر میباشد با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر تهران ساکن هستید، بنظرم پردیس بهتر است.

  24. سعید
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر متنی را داشتم میخواستم ترجمه دقیق حقوقیش را بدونم لطفا ترجمه این متن را بهم بگید.
    ِDuring the arbitration proceedings, a party wishing to join an additional party to the arbitration my file the request for Joinder with CIETAC, based on arbitration agreement invoked in the arbitration that prima facie binds the additional party. where the request for Joinder is filed after the formation of the arbitral tribunal,a decision shall be made by CIETAC after the arbitral tribunal hears from all parties including the additional party if the arbitral tribunal consider the jonder necessary.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بنا باشد که به کار ترجمه مشغول شدم خب ترجمه رسمی دائر می کردم. این بخشی از مقررات کمیسیون داوری بین المللی تجاری و اقتصادی چین است.

  25. امید علی زاده
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر شیروی.در خصوص پایان نامه ارشد حقوق خصوصی در گرایش نفت و گاز،داوری تجاری بین المللی،سازمان تجارت جهانی.اگر موضوعاتی مد نظر حضرتعالی است و اینجانب را راهنمایی فرمایید،مزید امتنانخواهد بود.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید موضوع پایان نامه را با کمک استاد راهنما انتخاب کنید نه این که موضوع را به صورت راحت الحلقوم وارد حلق استاد کنید.

  26. نوروزی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی سال اخر کارشناسی حقوق هستم و علاقه به مقاله نویسی دارم و فقط با هدف اینکه بتونم از طریق مقاله خارج از کشور بورسیه بگیرم … واسه همین الان میخوام رو یک موضوع جدید کار کنم که بتونم در سطح بین الملل هم مطرح کنم و مورد استقال دانشگاه خارجی قرار بگیره در همین رابطه موضوعی با این عنوان ( مطالعه تطبیقی ورشکستگی بانکها و موسسات مالی در حقوق ایران و حقوق تجارت بین الملل ) انتخاب کردم حالا سوالم این است که آیا این موضوع مناسب با هدفم هست یا خیر؟؟ و اینکه از این موضوع میتونم جواب بگیرم اگر که خوب کار کنم ؟؟ اگر نه از جنابعالی خواهش میکنم موضوعی به بنده پیشنهاد کنید که بتونم جواب بگیرم و به هدفم برسم و شما هم در این راه کمکم کنید اگر کمکم کنید خیلی سپاس گذارم
    با تشکر صمیمانه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نوروزی عزیز موضوع مقاله خوب از مطالعات قبلی حاصل می شود. شما اگر مطالعه کرده باشید می دانید که آیا این موضوع جای کار دارد یا نه و چه مسایلی را باید در آن لحاظ کنید که بتوانید آن را چاپ کنید. معرفی موضوع توسط دیگران که روش کار نیست.

  27. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای حضرتعالی
    استاد در سال جاری یه مقاله با کیفیت در خصوص تحلیل اقتصادی اشتباه در نظام حقوق قراردادی ایران رو به رشته تحریر در آوردیم و قصد فرستادن به یه مجله معتبر (isi) رو داریم، خواستم درخواست کنم حسب تجربه حضرتعالی، چه مجله ای می تونه مجله هدف برای ما باشه؟ اگر مجلاتی مدنظر حضرتعالی هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یکی از راه های پیدا کردن مجله معتبر مرتبط، دنبال کردن مقالات مشابهی است که در مجموعه مجلات آی اس آی چاپ شده است.

  28. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام دو دلیل وجود داشت که سوال شما حذف بشود یکی اینکه فامیل من را اشتباه نوشتید و دیگر اینکه سوالات دانشگاهی و درسی باید ذیل عنوان خودش مطرح شود. در هر حال چون حس خوب از سوالت گرفتم حذف نکردم.
    بیشتر رشته های علوم انسانی اینده شغلی مناسبی ندارند مگر شما رشته خوب مثل حقوق قبول شوید.

  29. رامتین
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید استاد بنده لیسانس مهندسی صنایع دارم و لذا از رشته ی خود راضی نیستم و در حال حاضر در رشته ی حقوق تحصیل میکنم و میخواهم بدونم که برای کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل میخواستم بخونم برای وکالت شرکتها و بستن قراردادهای بین المللی باید در وکالت شرکت کرد و وکیل شد یا نه و در چه جاهای دیگری تجارت بین الملل کاربرد دارد؟ممنونم استاد موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بدون لیسانس حقوق فرصتهای شغلی کمی خواهید داشت.

  30. مهدی
    پاسخ

    استاد گرامی جناب آقای دکتر شیروی
    با سلام و عرض ادب
    بنده در حال پردازش مطلبی با عنوان “کارکرد قاعده تقلیل خسارت در سیستم تسهیلات بانکی ایران” هستم.
    با این توضیح که آیا
    ۱- قاعده تقلیل خسارت در حقوق ایران بصورت قاعده عام قابل پذیرش و اعمال هست؟
    ۲- این قاعده می تواند مانع زیاده خواهی بانک ها در مواردی باشد که با تاخیر در اقدامات اجرایی نسبت به وثایق و تضمینات جرایم و دیرکرد بیشتری وصول می نمایند؟

    اظهار نظر جنابعالی در مورد موضوع تحقیق و دو سوال فوق ارزشمند و موجب امتنان است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱ تقلیل خسارت در حقوق ایران بیشتر با قاعده تسبیب و اقدام مرتبط است و اگر متضرر با توانایی از ورود ضرر بیشتر جلوگیری نکند این مقدار ضرر ممکن است اقدام متضرر به ضرر خودش تلقی شود و رابطه سببیت بین فعل زیانبار ضرر زنده را با ضرر قطع کند ۲ بنظرم جزو مصادیق تقلیل خسارت نیست

  31. امینی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر…
    من در هنرستان رشته ی کامپیوتر خوندم,و سال گذشته هم در کنکور شرکت کردم و رتبه ی ۲۰۰۰آوردم,و چون در تهران قبول نشدم به دانشگاه های دیگه هم نرفتم!امسال هم به دلایلی نتونستم که در کنکور شرکت کنم و حالا مجبور به انتخاب دانشگاه آزاد یا علمی کاربردی برای گذراندن مقطع کاردانی هستم….و الان بین این دو نمیدونم کدوم رو انتخاب کنم,که هم از نظر سطح علمی و هم از نظر مدرک بهتر و معتبر تر باشه,و اینکه من حتما برای مقطع کارشناسی در کنکور شرکت خواهم کرد و دانشگاه دولتی را در اولویت هام قرار میدم…اما حالا نمیدونم باید چطور تصمیم بگیرم!کدوم دانشگاه و کدوم مدرک آینده ی بهتری داره؟؟؟یا در آینده ی شغلیم موثرترهست؟؟؟و اگر بخوام درآینده در دانشگاه تدریس داشته باشم کدوم مدرک معتبرتره؟و اصلا مدرک کاردانی هم مدنظر هست؟ الان خیلی فرصت برای تصمیم گیری ندارم متاسفانه و اصلا نمیدونم باید چه کار کنم!!ممنون میشم اگر دراین رابطه کمک و راهنماییم کنید….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است سرمایه گذاری کنید و در یک رشته خوب در کنکور سال آینده شرکت کنید.

  32. amin
    پاسخ

    سلام استاد، من میخواستم برای مقطع دکتری به کانادا برم اما کارت پایان خدمت ندارم آیا برای رفتن باید وثیقه بذارم و اگر اینطور هست باید چه مبلغی باشد. لطفا راهنمایی کنید. مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله وثیق باید بسپارید. قبلا ۱۵ میلیون تومان بود و حالا را نمی دانم.

  33. هم وطن
    پاسخ

    سلام
    استاد فرهیخته
    شمادر مصاحبه با خبرگزاری میزان(نشانی اینترنتی زیر)
    www.mizanonline.ir/fa/news/8936
    در حقوق ما،سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز باید در پرتو دو مسئله بررسی شود: اولین مسئله اینکه منابع نفت و گاز جزء انفال و ثروتهای عمومی است و مالکیت آن به کسی تعلق ندارد و حتی دولت نیز مالک آن نیست بلکه به تعبیر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن‌ها عمل نماید»

    جسارتا بر اساس تحلیل حضرتعالی، حکومت با مختصات و عملکرد ویژه خود در کمی کمتر از۴ دهه اخیر،«مصالح عامه» رااساساً قبول دارد؟
    با ارادت بسیار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      no comment

  34. آ.م
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من سال دوم دبیرستان رشته علوم انسانی قبول شدم دیپلم زبان اینگلیسی را با معدل ۹۸.۷۵ کسب کردم.
    بعد از اتمام سال اول دبیرستان با معدل ۱۸.۵۶ روزی که برای انتخاب رشته علوم انسانی به مدرسه آمدم
    مشاورمان با توجه به جواب آزمون رغبت تحصیلی که در ایام تحصیلی از کل دانش آموزان گرفته شد بهم گفت که تو علوم اجتماعی را %۱۰۰زدی با توجه به این که بقیه تقریبا منفی بودند امادر ریاضیات از همه بدتر بودم(گاهی اوقات به این دلیل مرا تنبل خطاب می کردند) مشاورمان گفت که مطابق این جواب ها مشاغل سیاسی و حقوقی( بر خلاف تصوراتم) برای تو مناسب است و به من پیشنهاد رشته علوم انسانی داد هرچند سوابق تحصیلی من اینطور تقاضا می نمود
    کل دانش آموزان کلاس ۲۵ نفر بودند وقتی ناگهان به یک لیست نگاه کردم دیدم که ۱۸ نفر رشته علوم تجربی ۶ نفر ریاضی فیزیک و ۱ نفر علوم انسانی که خودم بودم و در کل مدرسه ۵ نفر به رشته علوم انسانی رفته بودند …….خیلی ناراحت شدم………..
    مدیر گفت که ممکن است کلاس علوم انسانی به دلیل کمبود متقاضی حذف شود ….پدرم ناچار به من گفت که تغیر رشته بدهم اما از روی پا فشاری وعلاقه به این رشته این کار را نکردم به مدیر پیشنهاد دادم که از مدارس دیگر متقاضی بیاورد تا کلاس پر شود ( بحمدالله اینگونه هم شد )
    بعضی از دانش آموزان به من لقب (( مرغ تنها )) داده بودند …. خنده دار بود ولی به شدت قلب مرا می لرزاند
    با توجه به نظرسنجی ها نشان می دهد که رشته های علوم انسانی تقریبا بازار کار ندارد و بیکاری در این رشته ها غوغا می کند اما من همیشه معتقدم که علاقه شدید و واقعی به یک رشته و دنبال گرفتن جدی آن هم شغل ایده آل به ارمغان می آورد هم مادیات.
    تقریبا همه اقوام و دوستان از من انتظار کلاه مهندسی یا لباس سفید پزشکی را داشتند اما الان از من ناامید شدند ولی خودم نه. به آنان چنین جواب دادم:”من برای خودم زندگی می کنم نه برای شماها آینده من به خودم مربوط است مسؤلیت انتخاب خودم را چه خیر باشد چه شر می پذیرم”.
    معلممان همیشه به من می گفت که دید اجتماعی تو خیلی قوی است . اما من در این باره مشکوک بودم زیرا آنچه که در کلاس اجتماعی می گفتم از روی مطالعه زیاد نبود بلکه تراوش ذهن خودم بود که ممکن بود غلط باشد.برای رفع این شکی که در دلم بود مجبور شدم بخاطر دل معلمم که تنها کسی بود به من امید بسته بود هم که شده چندین کتاب جامعه شناسی مطالعه کنم اما هر چند که در شهر گشتم هیچ کتابی به روز شده پیدا نکردم به جز یکی دوتا از کتاب خانه عموعی شهر که آن هم نیمی از صفحاتش پاره شده بود و چاپ سال ۶۹ بود. انگار که آثار علوم انسانی در سطح شهر مفقودالاثر شده بود و کسی حاضر نبود که کتاب های علوم انسانی را به کتاب فروشی اش ببرد تا بفروشد و دانشگاه آزاد هم رشته های مربوط به علوم انسانی را نداشت تا کتابخانه مربوط به آن را بنا کند و کلا شهر ما پر از مهندس و کتاب های مهندسی و ریاضی است البته می توانستم در اینترنت هم مطالعه کنم اما لذتی کتابخانی است چیز دیگری است. تا اینکه معلمم کتابی با عنوان مبانی جامعه شناسی که مربوط به دوران دانشجویی اش بود به من هدیه داد البته مطالب سنگین بود اما مرا علاقه مند ساخت.
    این طور شد که من راه علوم انسانی را در پیش گرفتم و فهمیدم که علوم انسانی نقش کمرنگی در جامعه ما دارد به خصوص در منطقه۳ کشور با وجود اینکه بخش اعظمی از مشکلات جامعه ما مربوط به مساءل اجتماعی حقوقی و اقتصادیست اما باز هم کسی حاضر نیست که چاره اندیشی کند….

    ۱- نظر شما درمورد جایگاه علوم انسانی در کشور چیست؟آیا در کشور های خارجی هم همینطور است؟

    ۲- نظر شما در مورد راهی که در پیش گرفتم چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بنظرم جایگاه لازم را ندارد و به این جهت که این رشته ها کمتر به آزمایشگاه و امکانات نیاز دارد، هر ده کوره ای نیز امروز دانشگاه با رشته های علوم انسانی دارد. این همه فارغ التحصیل بیسواد و بیکار در این رشته ها باعث افت بیشتر آن شده است. ۲- نمی توانم بگویم که راه اشتباه می روی ولی موفقیت در رشته های انسانی خیلی زمان و سخت است.

  35. z.sh
    پاسخ

    سلام
    دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق خصوصی مدرسه عالی شهید مطهری هستم. موضوع پایان نامه ام در خصوص مطالعه تطبیقی خیار تفلیس در فقه امامیه، دعوای استرداد در حقوق ایران و شرط حفظ مالکیت در حقوق انگلستان است. لطف کنید در خصوص retention of title منابعی به زبان انگلیسی معرفی کنید. با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک پایان نامه تحت همین موضوع در دانشگاه مفید تحت نظر اینجانب دفاع شده است که می توانید مراجعه کنید.

  36. سعید شایسته
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
    استاد در پی اعلام منابع کنکور دکتری امسال، درس تجارت از دروس امتحانی حذف شده است. از این روی، دوستانی که قصد شرکت در گرایش خصوصی را دارند دچار سردرگمی شده اند.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دروس مزبور فقط در سطح لیسانس است و برای صلاحیت عمومی و کلی و امتحان تخصصی بعدا مطرح می شود.

  37. شهرام
    پاسخ

    سلام استاد گرامی ، گفته میشه که رشته حقوق تجارت بین الملل رشته ای است که درآمد زیاد ی داره . به فرض رفع تاثیر تحریمها و سرمایه گذاری خارجی در ایران و بهتر شدن شرایط اقتصادی ، چطور یک حقوقدان تجارت بین الملل میتونه به اون درآمد بالا برسه ؟ یعنی نحوه همکاری با شرکتهای صادرات واردات باید چگونه باشد که یک حقوقدان تجارت بین المللی به عنوان یک کارمند با حقوق کارمندی نباشد ؟ و به طور کلی چه فعالیتهایی برای یک حقوقدان تجارت بین المللی وجود خواهد داشت البته با درآمد بالا ؟ و اگر اون درآمد به پرونده های بین المللی بر می گرده چطور میشه در اون مسیر افتاد ؟ لطفا پاسخم رو بدید چون این مسئله بذام گنگ هست و به همین خاطر برنامه و هدف شعلی من نامعلومه .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعی است اگر شما کار بلد باشید و شرکتها به شما مراجعه کنند، شما می توانید مطابق با رویه متعارف بازار حق الزحمه بگیرید.

  38. hb
    پاسخ

    باسلام خدمت جناب دکتر
    من دانشجوی ترم سوم کارشناسی حقوق در دانشگاه شاهد هستم و درسم هم نسبتا خوب است
    تمایل داشتم به صورت نیمه وقت در یک کار مرتبط با رشته ام فعالیت داشته باشم تا هم تجربه کسب کنم و هم درامد مختصری هم به دست آورم به نظر شما امکانش هست؟ اگر هست چه راه هایی را پیشنهاد می کنید؟
    ممنون از وقتی که می گذارید
    موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پیدا کردن کار مرتبط خیلی سخت است. بنظرم باید در این سالها بیشتر روی درس تمرکز کنید

  39. حقوقی
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی
    ممنون که باقلبی رئوف وبزرگ همدم ما هستید، ازخداوند خواستار طول عمر باعزت برای شما بزرگوار هستم

  40. شمس
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر جناب آقای دکتر شیروی گرامی
    آیا کتاب حقوق نفت وگاز حضرتعالیتوسط نشر میزان به چاپ سوم رسیده امروز پیامی از بنیاد حقوقی میزان -البته به طورضمنی ونه صریح- مبنی بر این موضوع دریافت کردم. با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دقیقا اطلاعی ندارم ولی کتاب جدید مربوط به قراردادهای بی او تی زیر چاپ است که به زودی میزان منتشر می کند.

  41. رها
    پاسخ

    سلام میخواستم بدونم توی دانشگاه روزانه میشه دو رشته همزمان انتخاب کرد و خوند؟اگر یکی روزانه و دیگری غیر روزانه باشه چی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تنها برای دانشجویان استعداد درخشان امکانپذیر است

  42. سوفیا
    پاسخ

    سلام
    تو روزنامه یه آگهی دیدم نوشته بودن آموزش خلبانی و اعطای گواهینامه خلبانی شخصی بین المللیulppl – ulcpl-ulip توسط سازمان هواپیمایی کشوری
    این مدارک ارزشی هم دارند؟میشه باهاشون کار پیدا کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب می تواند فایده داشته باشد و بسیاری از این طریق خلبان شده اند. ولی از مطلعین سوال کنید.

  43. مهران
    پاسخ

    باسلام
    جناب دکتر شماکه دکترای بین الملل دارید چرا هیچ اظهارنظری راجبه توافق وین ندارید؟چرا میذارید بی شناسنامه ها حرف بزنن؟شما که متخصصید..!!!هم در بخش حقوقی هم کلی توافق ..خوشحال میشم نظرتون رو بدونم.بعضیا فک میکنن وقت ما بایدامتیاز بگیریم.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنده متخصص قراردادهای بین المللی است که هم توش پولس و هم بی خطرس.

  44. نرگس
    پاسخ

    سلام

    آقای دکتر پسرم کنکور انسانی رتبه ۱۰۱۷ منطقه ۱ هست
    چون علاقه به رشته حقوق داره .بعد از دانشگاههای دولتی تهران و پردیس فارابی الویت رو به دانشگاه شاهد بدیم یا دانشگاههای شهرستان و یا علم و فرهنگ

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر تهران ساکن هستید، همان شاهد از شهرستان بهتر است مگر در یک شهرستانی ساکن باشید که بنظرم آنجا بهتر است.

  45. محسن هنوی
    پاسخ

    با عرض سلام وشب بخیر
    ببخشید،آقای دکتر ما افتخار این رو داریم که حضورا خدمت برسیم و مشاوره از محضرتون بگیریم؟؟؟
    اگه کمکم کنید، واقعا لطف بسیار بزرگی نموده اید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متأسفانه نمی شود همه مراجعه کنندگان را وقت داد.

      • محسن دهنوی
        پاسخ

        بازم سلام به شما
        از همین نخست یه معذرتخواهی کنم که اینقدر مزاحم شما میشم و اذیت میکنم
        اما چند ماهی هست که من بیشتر با رشته حقوق آشنا شدم و میخوام تو این رشته ادامه بدم،کسی هم تا حالا نبوده که اطلاعاتش از شما جامع تر باشه که من پرسش کنم ازشون
        خواهشا اگه میشه ما حضورا از راهنمایی هاتون استفاده کنیم.
        اگر هم صلاح دانستید که حضوری نمیشود باز هم سپاس گزارم(فمن علمنی حرفا،فقد سیرنی عبدا)
        تشکر بسیار

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، متاسفانه اشتغالات اجازه نمی دهد.

      • محسن دهنوی
        پاسخ

        درود بی پایان وسپاس کثیر
        همین سوال وجوابم خیلی از حضرتعالی درس گرفتیم.تشکر
        امیدوارم بتوانم مشاوره های شما را جبران نمایم.

  46. مجتبی
    پاسخ

    باسلام خدمت دکترشیروی.
    بنده کارمند اموزش و پروش هستم ایا با گرفتن لیسانس از دانشگاه پیام نور میتوانم در ازمون وکالت شرکت کنم؟
    کارت پایان خدمت هنوز نگرفتم اما در چند ماه اینده خواهم گرفت.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حالا هر وقت کارت پایان خدمت گرفتید و لیسانس هم گرفتید خب می توانید در آزمون وکالت شرکت کنید ولی قبولی در آزمون وکالت هم این روزها خیلی ساده نیست.

  47. هادی
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت فراوان

    بنده به تازگی دکترای حقوق عمومی ام را اخذ کرده ام
    آیا در این رشته امکان اخذ پسا دکترا نیز وجود دارد؟
    در چه دانشگاههایی و با چه شرایطی؟

    موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، اگر منظورتان در خارج است خب باید توانایی انجام تحقیق در یک پروژه در یک دانشگاه خارجی را داشته باشید که این امر مستلزم دانستن زبان کافی و سابقه علمی خوب و مقاله است. تازه پسا دکتری در ایران امتیاز خاصی ندارد مگر نامش را جایی عنوان کنید و بقیه نیشخند بزنند.

  48. یاسمینا احمدی
    پاسخ

    سلام وعرض ادب
    بنده دانشجوی ترم آخر کارشناسی حقوق دردانشگاه علمی کاربردی هستم ودرحال حاضردرشرکت واردات خودرو فعالیتی غیرمرتبط بارشته تحصیلیم دارم .برای اینکه بتونم به عنوان کارشناس حقوقی درمجموعه فعالیت کنم آیا لازم میدونید از کلاسهای مشاوره حقوقی هم استفاده کنم وچه کتابهایی برای موفقیت بیشتر مطالعه کنم ؟
    باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم کتابهای اصلی حقوق خود بهترین منبع است. متاسفانه این روزها دانشجویان کتابهای اساتید به نام و معروف را کنار می گذارند و به تست زنی و کتابهای بازاری که برای کسب درآمد نگارش شده اند رو می آورند.

  49. babak
    پاسخ

    پرش و پاسخ دانشگاهی
    با سلام و عرض ادب
    اینجانب هیات علمی پیمانی مشروط دانشگاه پیام نور یکی از مراکز در شهرستان می باشم.و در حال حاضر داتشجوی دکترای حقوق خصوصی.هر سه مقطع تحصیلی خود درا در دانشگاههای دولتی روزانه تهران تحصیل نمده ام و معدل کارشناسی ۱۶ و ارشد ۱و دکتری تاکنون ۱۷ بوده است.دانشگاه پیام نور ماموریت تحصیلی نمی دهد چون پیمانی مشروط هستم و از سویی برای پذیرش و اعال مدرک دکترایم بعد از اخذ هم اما و اگر دارند
    چون قبل از اتمام ۵ سال سابقه خدمت اقدام به ادامه تحصیل نمودم.حال به دلیل عدم امتیت شغلی در فراخوان جذب شرکت نموده و دانشگاه ازاد مرکز استان پذیرفته شده ام.به نظر شما هیات علمی پیام نور بمانم یا به ازاد بروم؟باید در صورتی ه قصد رفتن به ازاد داشته باشم هر چه سریعتر استعفا دهم لطفا راهنمایی بفرمایید
    با سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال سختی است. با این اوصافی که شما می فرمایید شاید آزاد بهتر باشد.

  50. منوچهر
    پاسخ

    سلام استاد
    تو یکی از جواباتون برای دوستان نوشتید از راه هنر نمیشه پول درآورد و نیاز به شهرت داره. من به اندازه موهای سرم میشناسم کسانی رو که رشته های هنری مثل موسیقی و گرافیک و… خوندن و الان درآمد خوبیم دارند. تازه خیلیاشونم با مدرک ارشد تو دانشگاه سراسری تدریس میکنند، چون اکثر رشته های هنری تو ایران دکتری نداره. حتی بعضی از رشته ها هم مثل مجسمه سازی اصلا ارشدم نداره و دوستامو میبینم که نه در سطح خیلی گسترده ولی به هر حال دارن خوب کار میکنن و درآمدای خوبیم دارن. دیگه این جمله که نه هنر پول نیست کلیشه شده… آره قدیم به ندرت کسی بچشو کلاس موسیقی میفرستاد ولی الام میبینید که چه تب موسیقی ای راه افتاده و تو هر خونه ای تقریبا یه بچه کلاس موسیقی میره… دقیقه ای ام که این استادای موسیقی حتی درس نخونده هاشم خدا تومن میگیرن!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چقدر خوب.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *