سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. قادری .سراوان
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشد .
    ببخشید استاد به نظر شما مباحث طرح مسئله ،فرضیه ،کاربرد پژوهش و…باید در فصل اول باشه یا قبل از فصل اول؟
    کتابی درخصوص مباحث شکلی پایان نامه معرفی می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در رشته حقوق معمولا این مباحث در مقدمه می آید.

  2. سعید
    پاسخ

    سلام استاد….
    من دانشجوی کارشناسی حقوق هستم..سوالم اینه که از بین وکالت قضاوت و سردفتری درامد کدوم یکی بیشتره…البته با توجه به سخکیهایی که داره…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حلال یا حرام یا شبهه ناک یا مرکب؟ از کجا می دانم.

  3. Nahid
    پاسخ

    باسلام و وقت بخیر
    راهنمایی می خواستم در رابطه با اینکه به نظرشما کجا ها می تونم تدریس کنم من مدرکم لیسانس هست و تازه کنکور ارشد دادم تا ۶ ماه دیگه ام تا نتایج بیاد و تحصیل در مقطع جدید رو شروع کنم بیکار به حساب میام من بسیار به امر تدریس علاقه مندم و تاکنون به صورت کلاسهای رفع اشکال دوستانه برای دوستان و همکلاسی هایم از راهنمایی تا دانشگاه کلاس برگزار می کردم اما حالا می خوام به عنوان یک مدرس که جزو سوابق کاریم به حساب بیاد کارکنم تو این مدت اما نمی دونم کجاها می خوان منو! مدرک من از دانشگاه پیام نور هست زیست شناسی با معدل۱۷ و خورده و جزء استعداد درخشان و شاگرد اول هم رشته ای ها و ورودی هایم هستم اما نمی دونم چه جاهایی باید درخواست بدم. به صورت موقت هزینه هم مهم نیست فقط میخوام یه سابقه باشه و هم اینکه به خاطر علاقه شدیدم کاری کنم ممنون می شوم راهنماییم بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا عجله در تدریس نکنید. شاید دبیرستان بتوانید تدریس کنید.

  4. روزبه امیری
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من لیسانس ای تی پیام نور را دارم ولی این رشته مورد علاقه من نیست بنابراین تصمیم گرفتم که برای ارشد گرایش حقوق تجارت بین الملل را بخوانم ولی اگر من این رشته را بخوانم از انجایی که من از اتباع هستم و بعد از تحصیل در کشور خودم مشغول به کار می شوم می خواستم بدانم این مدرک ایا در کشور دیگری نیز دارای اعتبار است و اگر باشد معمولا در چه سمت و عنوانی جذب کار می شوم و از انجا که در نظرات قبلی شما گفته بودید که لیسانس حقوق برای این رشته مهم است و کسانی که لیسانس حقوق ندارند ارشد هر چه که بخوانند به عنوان وکیل حساب نمی شوند ایا من منطقی است که این رشته و سختی های ان را قبول کنم و بخوانم .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است یا لیسانس حقوق بخوانید یا صرف نظر کنید.

  5. hesam
    پاسخ

    سلام اقای دکتر میخواستم بدونم رشنه فقه ومبانی حقوق با حقوق چه فرقی داره و ایا رشته فقه حقوق بازارش چطوره در شغل وکالت و از رشته فقه حقوق هم قبول میشوند برای وکالت ینی به اندازه ای که در حقوق برای وکالت قبول میشوند در فقه هم قبول میشوند مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق که معلوم است در حالی که فقه و مبانی حقوق اسلامی یعنی مبانی اسلامی حقوق مورد بررسی می شود. اولی در رشته حقوق و دومی جزء رشته های الهیات است.

  6. آزاده موسایی نژاد
    پاسخ

    باسلام خدمت استادگرامی خسته نباشید
    استاد من دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم البته در انتظارم که وقت دفاع بگیرم معدلم ۱۹ است اما برخلاف نظرات وانتظارات این رشته بازار کار وجود نداره به هرجاهم مراجعه میکنم با اینکه رزومه آموزشی نسبتا خوبی دارم (گذراندن دوره های قرارداد نویسی بین‌المللی و اعتبار اسنادی و…از مرکز بازرگانی) از من رزومه کاری یا پارتی می خواهن به نظر شما من باید چکار کنم ،حتی به عنوان کاراموز هم نشده که بتونم برای خودم سابقه کاری جور کنم اگه قرار باشه به این منوال باشه خوب من چزور بتونم سابقه وتجربه کاری داشته باشم لطفا من را راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال در این رشته شما باید تجربه هم داشته باشید به اضافه این که فکر نکنم سطح دانشگاه ها هم طوری باشد که با اخذ مدرک واقعا چیزهای مفید زیادی یاد گرفته باشید.

  7. مبینا
    پاسخ

    سلام جناب استاد،من لیسانس کامپیوتر خوندم،اما از اول علاقه ای به این رشته نداشتم،کلا از رشته های علوم انسانی بیشتر خوشم میاد،الان با توجه به اینکه کتابهای حقوق جزا رو تفریحی میخونم،علاقه زیادی به رشته حقوق جزا پیدا کردم،۱.آیا من ارشد حقوق جزا رو بخونم؟با توجه به علاقه ی شدیدم۲.اگر بخوام ادامه تحصیل و تا دکترا حقوق بخونم برا هیئت علمی شدن اشکال داره لیسانس غیر مرتبط باشه؟۳.آیا رفتن به موسسات آموزشیوخوندن کتابهاشون بهم کمک میکنه؟ممنونم پاسخ بدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد جزا یا هر رشته دیگر حقوق را می توانید بخوانید ولی با این نوع درس خواندن هیچ دانشکده حقوق شما را هیات علمی نمی کند. موسسات کنکور را اطلاع ندارم که اساسا فایده ای داشته باشد.

  8. اریا
    پاسخ

    درود بر دکتر گرامی آیا وکلا میتوانند در شرکت خصوصیکارمند باشند منظورم سهام عام.البته سهامش متعلق به شرکت شستا تامین اجتماعی.صندوق بازنشستگان نفت و..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بیشتر محدودیتها برای کارهای دولتی است.

  9. بهروز
    پاسخ

    باسلام استاد در مرحله انجام پایان نامه استاد راهنما کم کاری می کند وویا همکاری نمی کند چکاری می توان انجام داد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچی خودت کار کن و جبران کن.

  10. sarvi
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی مهندسی صنایع-تحلیل سیستم هستم برای ارشد نمدونمmbaبخونم یا صنایع .از نظر بازار کار برای یه دختر که دوست نداره در کارخانه و حاشیه شهر کارکنه کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است.

  11. دانشجو
    پاسخ

    سلام استاد در آزمون دکتر ای حقوق خصوصی برا درس زبان انگلیسی چه کتابهایی رو توصیه میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در آزمون کتبی، زبان عمومی است و تخصصی نیست.

  12. علی
    پاسخ

    سلام استاد.. به نظر شما بهترین سن برای ازدواج چه سنیه؟ اصلا شما بعد از سالها تدریس در حقوق مدنی ۵ با ازدواج در این شرایط سخت اقتصادی موافقید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم ۲۵ سال خیلی سن خوبی است.

  13. مائده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر آیا معدل کارشناسی بر پذیرش و کار تاثیر دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال تأثیر که دارد.

  14. آرمین
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی

    اگه موضوع پایان نامه ای در خصوص بررسی قرارداد بی او تی مربوط به سازمان دولتی ازمنظر سرمایه گذاری باشد ، بایستی عینا به مفاد تعهدات ذکر شده در قرارداد نمونه استناد شود یا بطور کلی از تعهدات طرفین ذکر شده در قرارداد های بی او تی صحبت شود ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب همه مسایل باید مطرح شود و اصولا بی او تی یک طرف آن یک موسسه یا شرکت دولتی است.

  15. جعفر زاهدنسب
    پاسخ

    سلام و خداقوت جناب دکتر
    سهام بانام شرکت ها منقول است یا غیر منقول؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر چند کسانی که اموال را به منقول و غیر منقول تقسیم کرده اند، سهام مد نظر آنها نبوده است، ولی خب با قدری تسامح به منقول بیشتر نزدیک است.

  16. الهام
    پاسخ

    سلام استاد منم تو یه سایت دیدم که کارکنان دانشگاه به دریافتی هیأت علمی که ماهی هشت میلیون میگرفتن اعتراض کرده بودن آیا واقعا این دریافتی صحت داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا که چرا کارکنان دانشگاه باید اعتراض کنند. آنها که حقوق اشان خوب است. ثانیا مگر هشت میلیون این روزها برای یک هیات علمی دانشگاه بعد از بیست سال تحصیل و در اواخر جوانی رقم زیادی است. ثالثا من که استاد تمام دانشگاه و پایه ۲۸ و مشرف به بازنشستگی هستم که چنین پولی به حسابم واریز نمی شود چه شود به تازه واردانی که بعد از این همه سال تحصیل و طی مراحل سخت هیات علمی با هزاران آروز و توقع اطرافیان حدود سه میلیون می گیرند.

  17. رضا
    پاسخ

    با سلام
    استاد شما این گفته که در سال ۹۱ دریافتی اساتید ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ میلیون تومان بوده است را تایید میکنید ؟واینکه کمترین دریافتی رو اساتید تهران با درجه استاد یاری مثل دانشگاه شهید بهشتی و امام صادق به میزان ۲۵۰۰ تومن در سال ۹۱ دارند چقدر صحت دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منظورتان هشت میلیون یا هشت هزار میلیون است؟ شمارش این پولها از توان ما خارج است!!!

  18. ناشناس
    پاسخ

    سلام آفای دکتر.
    دانشجوی رشتۀ حقوق خصوصیم،هر چی میگدره احساس پوچی میکنم،چون وقتی مباحث راکندو کاو میکنیم احساس میکنم هیچ بار علمی ندارم چون خیلی از مباحث بدون پاسخ میمونن و هیچ جوابی برای اونا پیدا نمیکنم ،الان درمونده شدم فکر میکنم شایسته ادامه دادن نیستم ،بنظر شما چکار کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا حقوق خصوصی هم آنقدرها که شما تصور می کنی بد نیست. به نظرم به درس اتان بچسبید و این وسوسه ها را از خودتان دور کنید.

  19. کوروش
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی ، خسته نباشید
    سئوالی داشتم : در خصوص پیامدهای نقض تعهدات برای طرفین و مکانیزم های الزام اجرای تعهدات در سرمایه گذاری بصورت بی او تی به چه منابعی می توانم مراجعه کنم ؟ از راهنمایی شما ممنونم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابها و مقالات راجع به بی او تی مراجعه کنید. البته باید توجه داشته باشید که این مسایل در بسیاری از قراردادهای سرمایه گذاری مشابه است و می توانید از منابع سایر قراردادهای سرمایه گذاری استفاده نمایید.

  20. سارا یاری
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من دانشجوی ارشد حقوق تجارت بین الملل است که میخوام تو زمینه ی داوری مقاله بنویسم،ولی هرچی مطالعه میکنم نمیتونم به نتیجه برسم. خیلی ممنون میشم اگه موضوعاتی که کارنشده باشد و جای خالی اون احساس میشه رو بگید که به من ودانشجویانی مثل من که دچار همین سرگردانی هستند کمک خیلی بزرگی میشه،چون با وجود اینکه موضوعات داوری اغلب کار شده هستند ولی باید مو ضوعاتی که مناسب برای مقاله باشند وجود داشته باشه.باز هم ازتون تشکر میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عنوان یک مقاله علمی پژوهشی را باید با مطالعه پیدا کرد.

  21. نسیم
    پاسخ

    سلام خسته نباشید .
    بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق می باشم و همچنین عضو کانون وکلای دادگستری مرکز .
    قصد مهاجرت به انگلستان را دارم می خواستم بدونم آیا مدرک کانون وکلای ایران در اونجا اعتبار دارد یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر

  22. ابوالفضل
    پاسخ

    سلام و ارادت خدمت حضرت استاد برای ارشد تجارت بین الملل یا حقوق حمل و نقل تجاری را پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد تجارت بین الملل

  23. لیلا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید من چون تازه میخوام انتخاب رشته کنم چیزی درباره مدیریت مالی و دولتی نمیدونم اگر امکان داره برای من مدیریت مالی و دولتی را توضیح میدهید و میگویید کهکدام بازار کارش در ایران بهتره ممنون میشم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته من نیست می توانید با مقایسه دروس این دو رشته اینها را با هم مقایسه کنید.

  24. امیر
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من میخوام درباره حقوق بین الملل خصوصی و حقوق جزای کشور آمریکا مطالعاتی رو داشته باشم. میخواستم ازتون بپرسم که آیا رفرنسی در این زمینه دارید که به من پیشنهاد بدید؟
    در کل من چگونه میتونم منابع حقوقی کشورهای مختلف رو پیدا کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این عناوین کلی است. برای پوشش این عناوین کلی باید سراغ کتابها بروید.

  25. امین
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    در برخی متون حقوقی و سیاسی لغت discipline آمده است مثلا اشاره شده که رشته روابط بین الملل یک discipline است. این لغت را چگونه ترجمه نماییم؟
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید به رشته یا گرایش ترجمه کنید.

  26. آرمین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، ضمن تشکر سئوالی داشتم مبنی بر اینکه عنوان قرارداد اجاره اراضی جهت سرمایه گذاری به منظور احداث سیلو به صورت بی .او .تی ، از نظر حقوقی کاربرد کلمه اجاره و بی . او .تی باهم صحیح میباشد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می تواند صحیح باشد یعنی اجاره زمین و بی او تی. گاهی در ایران بی او تی را در قالب اجاره منعقد می کنند.

  27. الهام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید بنده کارشناسی أرشد پرستاری ؛استخدام رسمی بیمارستان هستم لطفا راهنمایی بفرمایید :

    ۱-دکتری رشته ی خودم را ادامه بدهم؟
    ۲-مجددا برای رشته ی پزشکی و دندان و دارو کنکور بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- همان رشته خودتان را ادامه بدهید. ۲- خیلی سخت است و تحصیل دوباره رایگان امکانپذیر نیست.

  28. احسان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی

    شما فرم قراردادی orgalime s2000 را جهت خرید ماشین الات صنعتی از اتحادیه اروپا تایید میکنید؟
    این فرم را کارخانه Forberg از نروژ به عنوان پیش نویس قرارداد ارائه کرده.
    این طور که من پیگیری مردم از طرف EU برای صادرات از کشور عای اروپایی به دیگر کشور ها تهیه شده. ایا برای خریدار ایرانی باعث زیان هست؟ البته قانون حاکم بر قرارداد در این فرم قانون کشور سازنده ماشین الات هست.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این یک شرایط عمومی است و خب باید دید برای مورد شما مناسب است یا نه و مانند هر متن استاندارد نمی توان در هر شرایطی آن را تأیید کرد.

  29. بنیامین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی و تشکر بابت وقتی که برای دانشجویان میگذارید.
    من طلبه سطح ۳ حوزه گرایش حقوق خصوصی، کارشناسی حقوق دانشگاه مفید و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه علامه هستم. ۳۰ سال دارم، متأهلم و یک فرزند ۴ ساله دارم. امسال جذب قوه قضائیه شدم. علاقه و تمایل زیادی دارم که دکتری رو در کانادا، انگلستان یا استرالیا و یا حتی آمریکا بخونم.
    ۱ـ آیا سابقه قضایی برای پذیرش و یا حتی گرفتن بورس در کشورهای انگلیسی زبان تأثیری داره؟
    ۲ـ تا چند سالگی میشه برای أخذ پذیرش اقدام کرد؟
    ۳ـ آیا گرفتن مدرک ماستر دوباره لازمه؟
    ۴ـ متأسفانه زبانم ضعیفه. بدون مدرک زبان میشه پذیرش گرفت و زبان رو هموجا یاد گرفت؟ یعنی امکان یادگیری زبان در کشور محل پذیرش چقدر عملی هست؟

    ممنون از راهنمایی ها تون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول زبان اتان را تقویت کنید و دیگر این که وارد قوه قضاییه نشوید که دیگر پاگیر می شوید.

  30. علی
    پاسخ

    با سلام جناب استاد
    لطف بفرمایید برای دانشجویانی که تمایل دارند در رشته حقوق انرژی ها تخصص پیدا کنند یک سیر مطالعاتی با ذکر منبع از دروس پایه مانند حقوق تجارت و بین الملل تا تخصص ذکر بفرمایید .
    پیشاپیش از اینکه علم و تجربیاتتان را در اختیار ما می گذارید بی نهایت سپاسگزاریم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق انرژی که در ایران نیست. حقوق نفت و گاز هست.

  31. مهنا
    پاسخ

    سلام خسته.نباشین من کارشناسی رشته فقه ومبانی دارم میخام برای ارشدتغییررشته بدم بنظرشکاکدوم رشته بهتره که ازظرشغلی بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق جزا یا حقوق خصوصی بیشتر به رشته لیسانس شما نزدیک است.

  32. سعیده
    پاسخ

    ضمن سلام وعرض ادب به استادشیروی
    من میخواستم بدونم ایا فارابی قم دارای شهریه است؟میزان ان چقدر است برای دوره ی کارشناسی رشته ی حقوق.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس فارابی قم دانشگاه دولتی است و جزء پردیسهای پولی تلقی نمی شود بنابراین نوبت اول شهریه ندارد و نوبت دوم شهریه دارد.

  33. حسن
    پاسخ

    باسلام خدمت اقای دکتر شیروی.من دانشجوی دکتری حقوق خصوصی تهران هستم درخصوص انتخاب موضوع پایان نامه دکتری علاقه به موضوعات حقوق تجارت هستم می خواستم در این خصوص راهنمایی بفرمایید که در چه زمینه ای جای کار وجود دارد و چه موضوعی را پیشنهاد میدید؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق مطالعه و مشاوره با اساتید خود موضوع انتخاب کنید امکان ندارد که لیستی از موضوعات را اینجا بنویسم.

  34. علی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم بنده دکتری حقوق خصوصی دارم و برای هیئت علمی دانشگاه بروجرد در حال اقدام هستم و ان شاله جذب میشوم با توجه به اینکه اگر جذب شوم مرتبه استاد یاری به من میدهند میزان حقوقی که به من تعلق میگیرد چقدره و باچند ساعت در اختیار دانشگاه بودن در هفته ؟ استاد لطفا راهنمایی کنید چون ساکن تهرانم و میخوام همه جوانب را بسنجم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق را که دقیقا نمی دانم شاید یه سه میلیونی. ساعات نیز به دانشگاه بستگی دارد ولی حداقل سه روز را از شما می خواهند.

  35. ایاز
    پاسخ

    سلام من دانشجوی رشته اسانسور ترم اول . دیپلم کاردانش هستم. مت طی علاقه که به وکالت دارم میخوام پیش بخونم و برم وکالت . نظرتونو میخواستم بدونم ممنون. کارم درست هست ؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اره اگر در یک دانشگاه خوبی قبول شوید خیلی عالی است.

  36. سرور
    پاسخ

    سلام خسته نباشید از بین رشته های روانشناسی،مدیریت بازرگانی،حسابداری،شیمی کاربردی،علوم ومهندسی صنایع غذایی کشاورزی کدام بهتر است؟لطفا به ترتیب اونایی که بهتر است بنویسید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حسابداری، مدیریت بازرگانی، روانشناسی، علوم و مهندسی صنایع غذایی کشاورزی و شیمی کاربردی به ترتیب به نظرم می آید هر چند که دو تا آخر به نظر در یک ردیف هستند.

  37. سهیل
    پاسخ

    سلام جناب دکتر یک مشاوره میخواستم ازتون بگیرم
    واقعیت من دانشجوی رشته مهندسی عمران هستم،که البته اصلا از رشتم راضی نیستم،و الآن صد درصد به این نتیجه رسیدم که این رشته نه با علایقم سازگاره و نه با توانایی هام،به خاطر همین تصمیم دارم ترم بعد اگر خدا خواست و تعداد واحدای من ۷۰ تا شد مدرک معادل کاردانی بگیرم و هرچه زودتر خودم و بکشم کنار
    و تغییر رشته بدم و اولویت من رشته های علوم انسانی هستش،چون حفظ کردم عجیب همیشه خوب بوده،و ۲ تا رشته رو مد نظر دارم یکی حقوق و دیگری روانشناسی
    واقعیت من کلی تو این چند وقت رتجع به این ۲ رشته مطالعه کردم میدونم که راحت میتونم تا فوق لیسانس و دکتری هر کدوم رو ادامه بدم بیشتر حقوق رو دوست دارم ولی کلی آدم بهم گفتن که آزمون کارآموزی وکالت خیلی مشکله ولی من درصد نمرات کسایی که قبول شده بودن رو نگاه میکردم دیدم اون قدر درصدای عجیب و غریب نداشتن یعنی اون قدر دور از دسترس ندیدمش
    حالا به نظر شما کدوم رشته میتونه برای من مناسبتر باشه؟
    ببخشید که طولانی شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موفقیت در هر رشته ای مسلتزم تلاش طاقت فرسا است. ممکن است رشته حقوق هم از رشته عمران کمی نداشته باشد. به هر حال واقع بینانه تغییر رشته بدهید.

  38. Z
    پاسخ

    با سلام. می خواستم بدونم در مصاحبه تخصصی برای جذب هییت علمی چه سوالاتی پرسیده می شود؟ رشته من معماری می باشد. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به رشته و گرایش بستگی دارد و کسانی که در هیات مصاحبه کننده قرار دارند. معمولا تشخیص صلاحیت علمی شما است و از دروس تخصصی شما سوال می شود.

  39. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    در ادامه سوال قبل
    ایا فراستریشن با نظریه تغییر اوضاع و احوال در سیستم کامن لا متفاوت است ؟ و اگر چنین است معادل انگلیسی نظربه تغییر اوضاع و احوال چیست؟
    بسیار ممنون و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما نباید یک اصطلاح انگلیسی را مثل frustration را با یک کلمه فارسی «تغییر اوضاع و احوال» Changed circumstances مقایسه کنید. به هر حال بین این دو ارتباط نزدیکی است.

  40. mn
    پاسخ

    سلام استاد یک سوال داشتم حقوق دانشگاه امام صادق بهتره یا دانشگاه علوم قضایی??

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو خوب است. دروس علوم قضایی بیشتر با دروس سایر دانشگاه های حقوق مشابهت دارد.

  41. محمد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزبز
    ایا بین عقیم شدن قرارداد و انتفای قرارداد(فراستریشن) تفاوت وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این اصطلاحات در حقوق ما جاافتاده نیست و معنای مشخصی ندارد که بتوان تفاوت آنها را بیان کرد. اگر اصطلاحات معادل هر کدام را می نوشتید شاید می شد اظهار نظر کرد.

  42. سحر رستمی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر یه سوال داشتم: به فرض من الان لیسانس حسابداری خودمو بگیرم بعد امسال دوباره کنکور انسانی امتحان بدم اگه قبول بشم برا ترم مهر یه ترم رو مرخصی بگیرم تا ترم بهمن که حسابداریم تموم شه بعد میتونم هم زمان دو تا دانشگاه یکی برا ارشد حسابداری و یکی برا لیسانس انسانی اما یه رشته دیگه بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در زمان واحد شما نمی توانید دانشجوی دو جا باشید حتی اگر مرخصی بگیرید.

  43. azadrtz
    پاسخ

    باسلام من لیسانس حسابداری دارم وبرسردوراهی قرار گرفتم که ارشد حسابداری رو ادامه بدم یا کنکورتجربی شرکت کنمبدلیل اینکه نتونستم باحسابداری تو ارگانت دولتی مشغول بشم و واسم مهمه که کارم دولتی باشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با هر مدرکی فعلا کار دولتی تضمینی وجود ندارد و رشته های دیگر هم وضعیت بهتری ندارند.

  44. کوروش
    پاسخ

    سلام خدمت استاد گرامی ،
    آیا دکتری رشته حقوق تجارت بین الملل در ایران وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که هنوز راه اندازی نشده است

  45. ملیحه جهانگیری
    پاسخ

    با سلااقای دکتر شیروی و عرض ادب خدمت شما :
    من موضوع پایان نامه ام در مورد سواپ نفت هست ولی با کمبود منبع مواجهه هستم منابع داخلی بیشتر به صورت سایت خبر گزاری و مصاحبه می باشد خواستم اگر کتابی در این زمینه بجز کتاب خودتون هست معرفی بفرمایید .اگر منابع دیگری در این زمینه نیز معرفی کنید ممنون میشوم.قدر دان زحمت شما هستم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید سعی کنید یک نمونه قرارداد پیدا کنید والا بهتر است موضوعتان را عوض کنید.

  46. morteza
    پاسخ

    بنده دارای مدارک زیر هستم
    لیسانس مهندسی صنایع برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل سیستم دانشگاه علوم وفنون مازندران ارشد مدیریت صنعتی علوم وتحقیقات تهران باتوجه به شرایط شغلی که دریک شرکت برقی مشغول به کارهستم آیا امکان ادامه تحصیل در رشته برق قدرت کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران را برایم اکان پذیر است و می توانم با توجه به سختی رشته برق مدرک ارشد بگیرم.
    درضمن با توجه به سابقه ای که بنده دارم برایم دانشگاه آزاد مجازی تهران مناسبت است یا دانشگاههای تهران شمال مرکز غرب ؟ کدام دانشگاه تهران برای بنده مناسب تراست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب این تغییر رشته علاوه بر این که سخت است بنظرم فایده چندانی هم ندارد.

  47. سعید
    پاسخ

    سلام استاد عزیز من پذیرفته شده مرکز مشاوران قوه قضائیه هستم. با توجه به اینکه در شهرستان مشغول به فعالیت خواهم شد به نظر شما آیا داشتن پروانه از کانون وکلا در آینده و پیشرفت شغلی تاثیر خاصی دارد یا خیر؟ در کل کدام را پیشنهاد میکنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید فرقی زیادی نکند به خصوص که در قانون جامع وکالت بنا است اینها یکپارچه شود.

  48. رضا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    من در حال انتخاب شغل هستم میخواستم بدونم که هییت علمی دانشگاه بامدرک دکتری که تازه استخدام شده (فک میکنم بهش استادیارمیگن)در امد ماهیانه اش چقدر می باشد؟اگه تو دانشگاه های مختلف متفاوته لطفا مثلا یه نمونه بگید. خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چیزی حدود سه میلیون را حداکثر فکر کنید

  49. فرشید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر خسته نباشید
    بنده لیسانس حقوق از دانشگاه بین المللی امام خمینی دارم و قصدم اینه که برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه برم و اونجا ادامه تحصیل بدم به زبان فرانسه هم علاقه زیادی دارم و میخوام تو همین ایران دیپلم Dalf رو بگیرم به نظر شما چه موانعی سر راه است و اصلا” ادامه تحصیل در اونجا رو توصیه می کنید در همین رشته و گرایش جزا ؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام عالی است.

  50. ساره
    پاسخ

    سلام استاد من ۳۱ ساله و مهندسی برق خوندم واسه خانمها کار مناسب نیست الان حس پوچی میکنم که از تحصیلم نمیشه استفاده کنم . شما یه رشته معرفی کنید که شرایط سنی نداشته باشه و بعدش تا پیری بازار کار داشته باشه ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر مهندسی برق کار نداشته باشد پس چه رشته ای کار دارد! چرا باید یک مهندس برق احساس پوچی کند! به نظرم هیچ رشته ای دیگر نیست که شرایط بهتری داشته باشد. سعی کنید هوشی که در خواندن رشته سنگین مهندسی برق بکار گرفتید در پیدا کردن کار بکار گیرید. حتما موفق می شوید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *