سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. علیرضا
    پاسخ

    با سلام.اینجانب لیسانس نرم افزار دارم و دوماه است که خدمتم تموم شده و بیکار هستم.درآزمون ارشد مجازی شاغلین شرکت کرده ام که در شهریور ماه برگزار میشود.سوالم این است که با توجه به اینکه قبولی در پردیس مستلزم پرداخت شهریه زیاد است آیا در صورت قبولی در ارشد مجازی پردیس فارابی قم،ادامه دادن در آن ارزش دارد؟ شما چه پیشنهاد میکنید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر جایی کار نمی کنید، اخذ چنین مدرکی تضمین کننده شغل آتی بنظرم نیست.

  2. نسیم
    پاسخ

    سلام.من دیپلم ریاضی و کاردانی نرم افزار دارم. اگه واسه کارشناسی ناپیوسته حقوق مدنی یا کیفری یا ثبت بزنم میتونم واسه ارشد حقوق خصوصی بزنم؟ آزمون وکالت میتونم با لیسانس بدم؟ تورو خدا جواب بدین خیلی سردر گمم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آزمون وکالت منوط به داشتن لیسانس حقوق یا فقه و مبانی حقوق است. این نوع مدرک از این جهت فایده ندارد.

  3. آراد
    پاسخ

    بنام خدا و با سلام و احترام حضور استاد گرانقدر
    این جانب در کنکور ارشد سال ۹۳ در رشته حقوق نفت و گاز و حقوق عمومی دانشگاه تهران پردیس فارابی دوره مجازی پذیرفته شده ام .
    با عنایت به اشتغالم در یکی از واحدهای قوه قضاییه ، جنابعالی راجع به کدام یک از دو رشته مذکور برای ادامه تحصیل نظر مساعد تری دارید . ضمن اینکه امکان انتقالم به واحدهای زیر مجموعه وزارت نفت نیز وجود دارد .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب با این حساب همان حقوق نفت و گاز برایتان بهتر است.

  4. امین
    پاسخ

    سلام و عرض خسته نباشید
    بنده دانشجو مقطع ارشد حقوق تجارت بین الملل هستم
    موضوع بایان نامه در خصوص بیع متقابل میباشد
    لطفا در این خصوص بنده را یاری کنید ….
    با تشکر…..

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این موضوع که خیلی کار شده است و حداقل ۵ یا ۶ پایان نامه و رساله در دانشگاه های گوناگون در این زمینه نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید و برخی از آنها هم چاپ شده است.

  5. سردارررررر
    پاسخ

    ببخشید اگه خاطر تون رو مکدر کردم
    _______________________________________
    سلام خوبید سلامتید؟

    اقا من یکم کم رو خجالتی هستم ولی علاقه مند به وکالت الان مشاورانم قبول شدم پشتکار خوبی دارم ادم صبوری هستم ایا با این تفاصیل میتونم در این عرصه موفق بشم حداقل در دراز مدت؟؟
    و ایا با رفتن به کارآموزی و اشنا شدن با کار وکالت رو روحیه ادم تاثیر مثبت میزاره و ادم رو امیدوار میکنه و اعتماد بنفس ادم بیشتر میشه که امیدوار باشه بتونه وکیل خوبی بشه؟
    و کلا دوره کار اموزی چقد دید ادم رو به وکالت تغییر میده

    خدانگهدار برقرار باشید

    __________________________________
    در مکاتبه کم روی خجالتی بودن معلوم نمیشه استاد توی مکاتبه همه راحتر از کلامی هستن و در مکاتبه خیلی راحت تر میشه حرف زد

    و مشکل ما در کم روی خجالتی کلامی هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نگران نباش. همین که بتوانید لایحه قوی و محکمی بنویسید خیلی کمک می کند. کم کم که وارد این حیطه بشوید با اقتضاهای آن آشنا می شوید و خودتان را تطبیق می دهید.

  6. مهسا
    پاسخ

    سلام استاد
    من ترم سه کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران دوره مجازی هستم معدلم ۱۹ است یه مقاله ISI دارم و زبانم در حد Fluent هستش جدیدا برای ما شرط آزمون جامع و پایان نامه رو حذف کردن جاش ۲ تا در س۲ واحدی بهمون دادن!!!!!اینم بگم که کارشناسی هم کشاورزی دانشگاه شیراز روزانه خوندم، الان نمیدونم چکار کنم ؟؟؟ میترسم واسه دکترا تلاش کنم رتبه ی خوبی هم بیارم ولی موقع مصاحبه واسه اینکه مجازی بودم ردم کنن در صورتی که اساتید حضوری با مجازی یکی هستن فقط شیوه ش فرق داره!!!!خواهش میکنم کمکم کنید ….. زده به سرم امسال مجددا ارشد کارآفرینی شرکت کنم تا روزانه قبول بشم ولی یه سال عقب میفتم از طرفی ممکنه ورق برگرده اصلا قبول نشم افسردگی بگیرم…..
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال شما که پایان نامه ندارید، دوره مجازی هم هستید، لیسانس و ارشد هم که متفاوت است، خب نتیجه آن واضح است. جایی می توانید قبول شوید که دیگران نیز در شرایط شما باشند و شما بر آنها اولویت داشته باشید. برای دانشگاه های برتر طبیعی است که دیگران که پایان نامه داشته اند، مجازی نیستند و لیسانس و ارشد آنها مرتبط است از شما جلوتر باشند

  7. زهرا
    پاسخ

    سلام چناب دکتر من وقت زیادی برای انتخاب ندارم لطفا کمکم کنید من ژنتیک تربیت مدرس پردیس قبول شدم چون فقط تهران میتوانم باشم فقط تهران و انتخاب کردم . ۱_اگر همین رشته را علوم تحقیقات قبول شم کداک بهتر است مخصوصا برای دکتری در اینده؟با توجه به اینکه دکتری این رشته را فقط تربیت مدرس و پژوهشگاه زیست فناوری دارند عده ای نظر میدهند که این مساله به قبولی در دکتری دولتی کمک میکند۲_ در صورت قبولی در دانشگاه ازاد علوم دارویی چی کار کنم؟ پردیس یا ازاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم خیلی فرق ندارد.

  8. مهرگان سام
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    ممنون از وقتی که برای پاسخگویی میگذارید…
    من لیسانس حقوق از دانشگاه مازندران هستم…به زبان انگلیسی هم تسلط دارم..
    فرصت تحصیل در خارج از کشور برای من بوجود آمده و من علاقه بسیار زیادی به رشته حقوق تجارت بین الملل دارم….با توجه به تجربیات شما سوالم اینه که این رشته تحت چه عناوینی تدریس می شود و سوال دومم این است که چه دانشگاه هایی را پیشنهاد میفرمایید()لطفا هر کمکی از حضرتعالی ساخته است بیان بفرمایید….
    دوستدار شما – سام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عناوینی مثل International trade law- International business law- International commercial Law- wto law و امثال آن بکار می رود. لیست دانشگاه های معتبر را از سایت وزارت علوم استخراج کنید و سپس با مرور سایت دانشگاه متوجه شوید که چنین گرایشهایی را ارائه می کنند یا نه.

  9. علی رضا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت استاد گرامی غرض از مزاحمت، بنده دانشجوی ترم آخر رشته حقوق خصوصی دانشگاه آزاد یزد میباشم وبرای موضوع پایان نامه نظام حقوقی حاکم بر تجارت انتشارگازهای گلخانه ای را انتخاب نمودم ولی متاسفانه با وجود علاقه ی زیادی که به این موضوع دارم با کمبود منابع برای این موضوع مواجه شدم لطفا بنده را یاری نمایید و منابع مفید را برای بنده معرفی نمایید لطفا پاسخ احتمالی خود را برای بنده ایمیل نمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، عنوان پایان نامه به درستی انتخاب نشده است که منظور چیست؟ به هر حال به مقاله اینجانب تحت عنوان «تجارت انتشار» مراجعه کنید و منابع آن را نیز ببنید.

      • ali reza
        پاسخ

        تشکر استاد
        به مقاله شماوهمچنین مقاله محمدصادق احدی تحت عنوان اثرتجارت انتشارگازهای گلخانه ای بر بازار پروژه CDM نیز رجوع کرده ام ولی منظور من دعاوی حقوقی بوجود آمده در بازار تجارت انتشار و رای های صادره در این زمینه باتوجه به نو بودن این موضوع درایران وحتی در عرصه بین الملل میباشد.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، این موضوعات خیلی سخت و دسترسی به چنین منابعی به سادگی امکانپذیر نیست. باید در انتخاب موضوع دقت کرد والا بعدا شما نمی توانید در مورد آن موضوع چیزی بنویسید و همه پایان نامه می شود کلیات و مقدمات.

  10. سردارررررر
    پاسخ

    سلام خوبید سلامتید؟

    اقا من یکم کم رو خجالتی هستم ولی علاقه مند به وکالت الان مشاورانم قبول شدم پشتکار خوبی دارم ادم صبوری هستم ایا با این تفاصیل میتونم در این عرصه موفق بشم حداقل در دراز مدت؟؟

    و ایا با رفتن به کارآموزی و اشنا شدن با کار وکالت رو روحیه ادم تاثیر مثبت میزاره و ادم رو امیدوار میکنه و اعتماد بنفس ادم بیشتر میشه که امیدوار باشه بتونه وکیل خوبی بشه؟

    و کلا دوره کار اموزی چقد دید ادم رو به وکالت تغییر میده

    یکم وقت بزارید و خوب راهنمایی بفرماید؟

    خدانگهدار برقرار باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از نوشته شما به نظر نمی رسد که خیلی هم خجالتی باشید. «یکم وقت بزارید و خوب راهنمایی بفرماید»!

  11. مرتضي
    پاسخ

    سلام اقای دکتر چرا فانون مدنی از خیار در وضعیت تفلیس مشتری نام می بره در صورتی که عدم توانایی در پرداخت ثمن مثل قاعده تلف المبیع بأید باعث انفساخ بشه البته با توجه به حکومتی که برای تلف المبیع ذکر میشه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، افلاس مشتری مثل تلف مبیع نیست زیرا مشتری در وضعیت فعلی قادر نیست کل ثمن را پرداخت کند ولی خریدار می تواند با غرما سهیم شده، به بخشی از ثمن خود برسد و نسبت به بقیه نیز صبر کند تا مشتری متمکن شود. پس افلاس یعنی عدم امکان پرداخت مطلق ثمن نیست.

  12. ziba
    پاسخ

    سلام و عرض ادب. من ۲ سالی است که مشغول به حرفه وکالت میباشم و عضو کانون وکلای تهران. ارشد خصوصی ازاد و سراسری شرکت کردم و حقوق خصوصی مجازی دانشگاه قم(آموزش. محور) و ازاد آیت ا… آملی مازندران قبول شدم( حقوق خصوصی) و شخصا ساکن مازندران میباشم. به عنوان کسی که در این زمینه تجربه دارید تقاضا دارم پاسخ بدهید که کدامیک بهتر است برای ثبت نام و در مقایسه ارزشی کدام یک را شما ترجیح میدهید. منتظر پاسخ شما هستم چون فرصت ۳روزه ثبت نعم امروز اغاز شده است. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر ساکن تهران هستید، مجازی کمتر زندگی شما را مختل می کند.

  13. علی دانش
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    بنده طلبه سطح ۲ حوزه هستم که در مقطع کارشناسی رشته حقوق و قضای اسلامی درمرکز تخصصی قم فارغ التحصیل شدم.
    سوالم اینه که برای ارشد بنظر شما کجا برای بنده مفید هست؟ به تجارت بین الملل علاقه دارم
    سپاس گزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منظورتان از کجا چیست؟ منظورتان رشته یا دانشگاه است؟ خب اگر برای تجارت بین الملل علاقه دارید برایش آماده شوید.

  14. شیوا
    پاسخ

    سلام استاد.
    تو قانون مجازات سابق پزشک می تونست با اخذ برائت بطور مطلق از مسئولیت معاف بشه که در این صورت بار اثبات تقصیر پزشک بر دوش بیمار قرار می گرفت.اما در قانون مجازات ۹۲ در کنار اخذ برائت شرط عدم تقصیر رو هم قرار داده اند که ظاهراَ به نفع بیمار است. در اینصورت چه کسی باید عدم تقصیر رو ثابت کنه پزشک یا بیمار؟ اگه بیمار باید ثابت کنه پس چه فرقی با قانون سابق داره و اگه قراره پزشک ثابت کنه پس برائت اخذ شده چه سودی براش داره؟ ممنون
    نظر خودم اینه که قانونگذار تعمداَ بار اثبات بی تقصیری رو بر دوش پزشک قرار داده چون مبنای مسئولیت پزشک در قانون مجازات جدید فرض تقصیر ست اما نمی فهمم که برائت اینجا چه سودی برای پزشک داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون مسئولیت در فرض اخذ برائت منوط به تقصیر پزشک شده است، تقصیر را باید مدعی ثابت کند. البتیه علی المدعی.

  15. مرتضي
    پاسخ

    اقای دکتر من تفاوت بیع شرط با معامله با قصد استرداد نمیدونم
    یعنی چی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بیع شرط یعنی معامله ای انجام دهید که فروشنده برای خودش حق فسخ قرار می دهد. از آنجا که بیع شرط به صورت گسترده برای تضمین وام واقع می شد، قانون ثبت در خصوص املاک ثبتی این معاملات را تحت عنوان معاملات با حق استرداد (یعنی فروشنده ملکی را می فروشد و امکان استرداد آن برای وی طبق قرارداد ممکن است) تلقی کرده است که رژیم حقوقی خاصی بر آن حاکم است و حکم بیع را ندارد. آنچه در قانون ثبت آمده در جهت حمایت از طرف ضعیف (یعنی وام گیرنده) است که برای تضمین وام ملک خود را به بیع شرط به وام دهنده واگذار کرده است و ممکن است سرموعد نتواند وام خود را بدهد و بیع قطعی شود.

  16. جواد
    پاسخ

    سلام و آرزوى خوشی برای استاد خوبم
    اقای دکتر ممکنه این جملات اقای کاتوزیان برام توضیح بدید و نظر خودتونم بفرمایید
    بعضی ارش را بخشی از ثمن میدانند که در برابر وصف سلامت است جمع دیگر گفته اند ارش برای جبران کمبودیا مبیع است وغرامت است ولی به نظر میرسد مبانی واقعی اختیار ارش إجرائ عدالت در رابطه ی قراردادی است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در این عبارت به دو نظریه اشاره شده است که عده ای اعتقاد دارند که ارش بخشی از ثمن است که چون فروشنده نمی تواند مبیع را با وصف سلامت به شما تحویل دهد، پس مثل این است که قسمتی از مبیع را به شما تحویل نمی دهد و بنابراین به همان اندازه از ثمن کسر می شود. مثل این که شما میز و صندلی خریداری کرده اید و فروشنده فقط میز را تحویل داده است که در این صورت قیمت صندلی از ثمن معامله کسر می شود. عده ای دیگر اعتقاد دارند که ارش ماهیت غرامت دارد که چون مبیع باید سالم تحویل می شده است و این امر محقق نشده است، فروشنده باید مبلغی را به عنوان خسارت به خریدار پرداخت کند. در این عبارت دکتر کاتوزیان این دو دیدگاه را تأیید نمی کند ولی اعتقاد دارد وقتی شما ثمن را به ازای مبیع سالم پرداخت می کنی، عدالت معاوضی وقتی محقق خواهد شد که شما به تمام آنچه که مد نظرتان در قرارداد بوده برسید و برای تحقق این عدالت معاوضی خریدار می تواند میلغی تحت عنوان ارشد مطالبه کند. این نظریه سوم را خیلی نمی فهمم چون بقیه هم در صدد بیان مبانی عدالت معاوضی هستند والا خودش مسلم است.

  17. مدیریت
    پاسخ

    سلام
    من در رشته مدیریت صنعتی- تولید و عملیات، روزانه مقطع دکتری در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران مستقر در قم قبول شده ام. ارزش مدرک این دانشگاه چگونه است؟ بدون آزمون نیز در دانشگاه یزد نیز قبول شده ام به نظر شما کدوم بهتره بروم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب پردیس فارابی بخشی از دانشگاه تهران است و بدیهی است که بهتر است.

  18. neda
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.من لیسانس شیمی دارم وحالادانشجوی ارشدشیمی فیزیکم و۲۵سال سن دارم وهردومقطعم روزانه بودم امکانش هست برم پزشکی بخونم ؟ایران رشته جرم شناسی داره؟اگه آره میتونم برم یانه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پزشکی چی بخوانید؟ دکتری پیوسته یا ناپیوسته؟

  19. نگين
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشی
    من فوق لیسانس شیمی و حاصلخیزی خاک هستم ، با توجه به فراخوان دکتری استعداد درخشان در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برای دکتری مدارک فرستادم در موعد مقرر که قرار بود لیست در سیستم جهت مصاحبه اعلام شود وارد سایت شدم منتهی اسم بنده جز لیست نبود دو روز سایت را چک کردم و اسمی از من نبود. دیروز پس از گذشت ۱۰ روز از تاریخ مصاحبه اتفاقی وارد سایت شدم و دیدم اسم بنده به عنوان افراد پذیرش شده برای مصاحبه وارد شده و تاریخ مصاحبه گذشته است. با دانشگاه تماس گرفتم و گفتن یک بار فقط لیست اعلام شده در صورتی که لیست کاملاً تغییر کرده و من فرصت خودم را از دست دادم .
    سوالم این است آیا آیین نامه‌ای برای افرادی که نتوانستن در موعد مقرر در مصاحبه حضور پیدا کنن وجود دارد؟ این اشتباه سایت بوده و منجر به از دست دادن فرصت من شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دلایل قوی داشته باشید که در اعلام لیست اول آنها دچار اشتباه شده اند، می توانید پیگری کنید.

  20. امیر
    پاسخ

    جناب دکتر سلام ۱- کسی که ارشد حقوق بین الملل است برای دکترا در چه گرایشهایی می تواند وارد شود؟ ۲- در گرایشهایی که دکترا در ایران ندارد بورس وزارت علوم می توان گرفت؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در همه گرایشهای حقوق می تواند شرکت کند. بورسیه خارج خیلی به ندرت داده می شود.

  21. فرهاد
    پاسخ

    با سلام
    استاد نظرتون در مورد گرایش حقوق اقتصادی چیست؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بدک نیست و برخی از درسهای آن با تجارت بین الملل یکسان است.

  22. دخترک سردرگم
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید .من لیسانسم مهندسی منابع طبیعیه علاقه ای به ادامه تحصیل در این زمینه ندارم و هیچ کاری هم بعد از دوسال فارغ التحصیلی در این زمینه پیدا نکردم اکنون به نظر شما ادامه تحصیل درارشد رشته MBA مناسب تره یا شروع دوباره رشته کامپیوتر از دانشگاه علمی کاربردی ؟(از نظر بازار کار )

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم MBA بهتر است.

  23. الهام
    پاسخ

    سلام من ارشد دولتی حقوق عمومی مجازشدم اما درمرحله نهایی رد شدم خیلی ناراحتم چون چندساله دارم تلاش میکنم اما قبول نمیشم این دفعه هم با نمره های کم مجازشدم میخواستم راهنماییم کنید که میتونم در تکمیل ظرفیت دولتی قبول بشم خواهش میکنم کمکم کنید تا بتونم قبول بشم این آخرین روزنه امیدمه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تکمیل ظرفیت به آن صورت در دانشگاه های معمول نیست.

  24. محمد
    پاسخ

    سلام اگر کسی از منابع حقوقی به زبان فرانسه در تدوین و تالیف رساله ارشد و دکتری حقوق خصوصی( دانشگاه تهران یا بهشتی)استفاده نکنه غنای علمی رساله اش تقلیل زیادی خواهد یافت؟این تقلیل در رساله ارشد چشمگیر تر است یا دکتری؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به موضوع بستگی دارد. این که صرف عدم استفاده از فرانسه ضعف ذاتی رساله باشد، خوب درست نیست چون در اکثر رساله های دکتری در کشورهای دنیا در مقطع دکتری از فرانسه استفاده نمی شود.

  25. قیطاسی
    پاسخ

    سلام استاد بنده کارشناسی حقوق دارم وامسال ارشد با رتبه ی ۷۰۰مجازی دانشگاه تهران فارابی قم قبول شدم دو دلم که ثبت نام کنمیا نه .به نظر شما دوره ی مجازی اعتبار علمی برای هیت علمی شدن واشتغال و دکترا خوندن رو داره؟ وبه نظر شما هزینه ی هر ترم تقریبا چقدر میشه؟لطفا هرچه سریعتر راهنماییم کنید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اطلاع از هزینه با پردیس تماس بگیرید. مدرک مجازی به اندازه خودش اعتبار دارد و خیلی نباید از آن انتظار داشت.

  26. مهدی نظرنژاد
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام شنیدن خبر چاپ کتاب حقوق نفت وگاز استاد گرانقدرموجب خوشحالی بنده و تمامی دوستان و طالبان علم گردید سلامتی و موفقیت جنابعالی را ار خداوند منان خواستارم ارادتمند استاد عزیز ، مهدی نظرنژاد

  27. نسیم
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من ارشد رشته مدیریت بازرگانی ـبیمه غیر انتفایی خاتم تهران و همینطور آزاد علوم تحقیقات بازرگانی ـمالی قبول شدم. ولی نمیدونم کدومو انتخاب کنم. از لحاظ دانشگاه،بازار کار، ادامه تحصیل در خارج از کشور،… میشه کمکم کنید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این رشته ها خیلی از جهت کاری به هم نزدیک هستند. اگر هر دو در تهران هستند شاید علوم تحقیقات تهران مناسب تر باشد.

  28. علیرضا
    پاسخ

    باسلام خدمت اقای دکتر بنده شرکت پیمانکاری دارم در یک پروژه تفاهم نامه ای با یک نفر امضا کرده ام که درقبال مبلغی کل کار را به ایشان واگذار کنم تفاهم نامه را امضا کرده اما مهر شرکت را نزدم و بعدا متوجه شدم که این کارم مغایر شرایط عمومی پیمان است ایا فقط با امضا کردن بدونه مهر شرکت در صورت بهم زدن تفاهم نامه بار حقوقی برای اینجانب چه خواهد شد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، متوجه نشدم که تفاهم نامه چه ربطی به شرایط عمومی پیمان دارد؟ اگر طبق اساسنامه مدارک لازم الاجرای شرکت مستلزم امضا و مهر باشد، شرکت شما می تواند مدعی شود که تشریفات امضا رعایت نشده است ولی آن موقع امضا کننده ممکن است شخصا مسئول تلقی شود نه به عنوان مدیر شرکت.

  29. جهانی پور
    پاسخ

    سلام استاد گرامی ارشد حقوق بین الملل قبول شده ام و بسیار هم علاقه مندم اما لیسانسم مرتبط نیست.می خواهم بدانم از نظر ادامه تحصیل در دکترا در دانشگاه های خارجی مشکلی ایجاد نمی کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال اخذ پذیرش سخت تر خواهد شد که دانشگاه های معتبر با تنها یک مدرک ارشد به شما پذیرش دکتری بدهند.

  30. roya
    پاسخ

    سلام استاد گرامی من همزمان ازمون کتبی استخدامی بانک و هم دانشگاه روزانه قم قبول شدم در مقطع کارشناسی ارشد ،اگه من دانشگاه ثبت نام کنم بانک منو حذف میکنه ،من کار رو به تحصیل ترجیح میدم اما اگه درمراحل بانک رد بشم دانشگاه رو هم از دست میدم به نظر شما من چیکار کنم ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبق استدلال شما چاره ای جز استخدام بانک ندارید. اگر می توانید یک ترم مرخصی تحصیلی بگیرید تا وضعیت شما روشن تر شود و تصمیم بهتری بتوانید بگیرید.

  31. سمیرا حبیب زاده
    پاسخ

    با سلا خدمت استاد گرامی.من امسال ارشد شبانه شاهرود قبول شدم و ازاد دانشگاه علوم تحقیقات. رشته بیوتکنولوژی کشاورزی.
    ۱-کدوم دانشگاه معتبر تر است؟
    ۲-اگر من ازاد فوق بخونم ایا امکانش هست برای دکتری سراسری قبول شم. شنیدم در مصاحبه دکتری سراسری کسانی رو که ازاد خوندن رد می کنن.
    با تشکر از پاسخگوییتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شبانه عملا با روزانه از جهت دروس و مدرک یکی است و تنها باید شهریه بدهید. اگر هر دو در یک شهر است، شاهرود بهتر است. در غیر این صورت باید کلیه جوانب در تصمیم گیری لحاظ شود.

  32. رضا
    پاسخ

    سلام مجدد خدمت شما اقای دکتر
    بنده کارشناسی مدیریت مالی خوندم.میخواستم بدونم که ایا برای ارشد میتونم حقوق جزا بخونم یا نه ؟؟اگر میتونم چه منابعی باید برای ازمون مطالعه کنم اگر هم که نمیتونم این رشته رو بخونم ایا میتونم حقوق خصوصی بخونم؟؟؟؟

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید حقوق جزا شرکت کنید.

  33. ايمان
    پاسخ

    سلام اقاى دکترعزیز. چندبار ازتون ى سوالى پرسیدم وروزى چندبارباهزارامید منتظر نشران وجواب شماواردسایت شدم امامتاسفانه خبرى نشد.کمى دلخورم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آقا ایمان سوال شما مگر چی بوده است که حذف شده است. سوالات که حذف می شود یا خیلی تکراری است. یا در مورد چند و چون درآمدی است مثلا حقوق فلان کس چقدر است، یا حاوی نکات یا عباراتی است که مناسب سایت نیست. فینگلیش نیز دلیل دیگر حذف سوال است. البته برخی از سوالات هم ممکن است به اشتباه حذف شود. بعضی از مواقع هم سوال کننده عجله دارد مثل شما که جواب اتان را روی ایمیل دادم.

  34. alika
    پاسخ

    سلام.
    من ارشد مهندسی صنایع دانشگاه خواجه نصیر تهران قبول شدم.به صورت مجازی؟
    خوبه؟مدرکش معتبره؟بعدا برای استخدام مشکلی ایجاد نمیشه؟یا اینکه آزاد برم بهتره؟شهریش از آزاد کمتره؟؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برو یک کار برای آینده زندگی ات پیدا کن. این درس را هم طفیلی کنارش داشته باش.

  35. roya
    پاسخ

    سلام من روزانه مدیریت سازمانی دانشگاه فارابی قم قبول شدم میخواستم ببینم باید شهریه پرداخت کنم ؟من رتبه ام ۸۰۰ شد.ممنون از کمکتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر نوبت دوم نیستید خب پول هم نباید بدهید.

  36. حمید صفرزاده
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر ببخشید من در دوره شبانه حقوق ثبت پردیس فارابی پذیرفته شدم ولی از طریق سهمیه استعدادهای درخشان میتونم در دوره روزانه حقوق خصوصی دانشگاه سراسری سبزوار ثبت نام کنم و هدفم دکتری خصوصی هستش. میخواستم بدونم که اگه ح.ثبت رو انتخاب کنم در مصاحبه دکتری یک امتیاز منفی واسم محسوب میشه؟ وبلاگ شما رو استادم اقای دکتر پوراسماعیلی بهم معرفی کردن. ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید که کدوم رشته رو انتخاب کنم. با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو همان حقوق خصوصی دوره روزانه.

  37. مهسا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بهشتی هستم و در حال حاضر در پیام نور تهران جنوب مشغول به تحصیل در رشته حقوقم و ۴ واحد تا اتمام
    ان باقی مانده. در عین حال کنکور ارشد شرکت کرده و در رشته حقوق خانواده شهید بهشتی قبول شده ام:
    آیا تحصیل همزمان ۴ واحد باقیمانده کارشناسی و ارشد آن منع قانونی دارد.
    ۲-آیا جنابعالی شناختی نسبت به رشته حقوق خانواده دارید و آینده اش را چگونه می دانید.؟
    ۳- یکی از اهداف اولیه بنده هیات علمی شدن است آیا به نظر شما با سابقه ای که از دانشگاه پیام نور برایم ایجاد شده، این امر میتواند تحقق یابد؟
    پیشاپیش از بذل عناییتان متشکر و سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- شاید یک ترم ارشد را مرخصی تحصیلی بگیرید بهتر باشد. ۲- این رشته ها ممکن است برای کارهای تحقیقاتی و وکالت در زمینه خانواده بد نباشد. ۳- چون دکتری حقوق خانواده هم نیست شما باید در سایر گرایشها دکتری بگیرید که با لحاظ پیام نور کارشناسی شما، شانس هیات علمی کاهش پیدا می کند.

  38. کامیار
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من لیسانس حقوق دارم
    اصلاً علاقه ای به کار وکالت و حقوق خصوصی ایران ندارم . ولی به حقوق بین الملل خصوصاً تجارت بین الملل علاقه دارم و استعدادم هم برعکس حقوق خصوصی در رشته های بین اللمللی از نظر یادگیری بالاست. میخواستم خواهش کنم که در مورد بازار کار این رشته در ایران و یا کشور های دیگه و نحوه ی رسیدن به این هدف توضیح بفرمایید . و بفرمایید که اگر مثلاً فوق لیسانس تجارت بین الملل بگیرم در ایران بازار کاری هست ؟ یا اگر با معدل بالا فارق التحصیل شدم در دانشگاه های معتبر بورسیه بگیرم که مشکل مالی هم حل بشه ؟
    در ضمن به رشته های دیگر حقوق بین الملل هم علاقه مند هستم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخذ بورسیه که خیلی سخت است. بازار کار هم منوط به بلدی است که با صرف مدرک حاصل نمی شود و نیاز به تجربه عملی دارد. به هر حال باید علاوه بر مدرک مدتی شاگردی کنید تا استاکار شوید

  39. داوود
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    آیا امکان قبول شدن در مصاحبه دکتری مدیریت دانشگاه سراسری “بدون داشتن رزومه ” (فقط یک مقاله همایش) وجود دارد؟
    کارشناسی مدیریت صنعتی غیرانتفاعی با معدل( ۱۸.۱۸) فوق لیسانس مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی روزانه با معدل( ۱۷) و کسب رتبه زیر (۸۰ )کنکور.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ظاهرا شرط آن داشتن دو مقاله علمی پژوهشی است.

  40. بیات
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    همسر بنده دارای سالن آرایشگاه زنانه می باشند و تعدادی پرسنل نیز در آنجا مشغول کار هستند. نحوه کار بدین صورت است که مطابق کار انجام شده و هزینه دریافتی درصدی سهم کارگر و درصدی سهم سالن می باشد. ایا در این شرایط مزایایی مثل بیمه و سنوات و … به کارگران تعلق می گیرد و برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل از چه نوع قراردادی باید استفاده شود
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید برای اجتناب از مسایل کارگری، محل به پرسنل اجاره داده شود بهتر باشد.

  41. کوروش
    پاسخ

    سلام آقای دکتر ، خسته نباشید ، من پایان نامه با موضوع ماهیت قرارداد اجاره اراضی برای احداث سیلو در بنادر و پیامدهای آن برای طرفین از منظر حقوق سرمایه گذاری را انتخاب نمودم ، کدام منابع به من کمک خواهد کرد ، خود متن قرارداد یا کلیه منابع موجود در باره بی او تی و سرمایه گذاری خارجی ؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا این نوع قراردادها در قالب بی او تی یا بی او او قابل بررسی است.

  42. پشوتن
    پاسخ

    salam

    اقا شما چقد با این قضایا موافق هستید؟

    اگر بخای در وکالت موفق باشی اصولا باید رشوه و باج بدی تا رای بنفعت صادر بشه؟

    و اگر بخای نونت حلال باشه با وکالت اصولا نمیشه یا اگرم بشه درامد خوبی نداری؟

    نظر صادقانه خودرا بفرماید؟

    by

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین گفتارهای کلی بعضا نشان دهند جنبه های منفی یک چیزی است. من به عنوان یک حقوقدان نمی توانم چنین گزاره ای را تأیید کنم. بله ممکن است برخی از وکلا از این طریقها استفاده کنند و البته برخی هرگز. برخی نون حلال می خورند و برخی نه. مهم این است که ما بنا است که جزء کدام گروه باشیم. در همه شغلها چنین تقسیم بندی کم و بیش وجود دارد.

  43. مریم رمضان نژاد
    پاسخ

    ضمن عرض سلام و ادب واحترام محضر شما استاد گرانقدر!امسال در رشته حقوق، گرایش حقوق خصوصی شبانه دانشگاه تهران _محل تحصیل قم(کد رشته۱۴۰۱۵) قبول شدم. متاسفانه اطلاعاتی در مورد دانشگاه منظور ندارم و اگرمقدور هست با توجه به محدودیت زمانی که برای ثبت نام وجود داره اطلاعاتی درباره وضعیت خوابگاه و وام تحصیل ،اعتبار دانشگاه ونوع مدرکی که اخذ میشه در اختیارم قراربدهید. با نهایت تشکر.رمضان نژاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پردیس فارابی دانشگاه تهران که در شهر قم قرار دارد یکی از دانشکده های قدیمی حقوق است و شما مدرک دانشگاه تهران دریافت خواهید کرد. برای اطلاعات بیشتر به سایت پردیس فارابی مراجعه کنید. این مرکز بخشی از دانشگاه تهران و تابع ضوابط آن است و نباید با پردیسهای بین المللی که شهریه می گیرند خلط شود.

  44. ahmad
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر شیروی
    من امسال در رشته حقوق خصوصی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) دوره روزانه قبول شدم بنظرتون چه جور دانشگاهی است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه خوارزمی جزء دانشگاه های قدیمی است ولی در رشته حقوق خیلی شهرت ندارد.

  45. ساينا
    پاسخ

    با سلام
    من فارغ‌التحصیل کارشناسی نرم افزار کامپیوتر هستم می توانم مجددا رشته پرستاری بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل رایگان در هر مقطع فقط یک بار امکانپذیر است.

  46. اکبریان
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    ارزش مدرک رشته حقوق نفت وگاز (دوره الکترونیکی-آموزش محور) پردیس برای دوره دکتری چگونه است ؟ آیا مورد قبول است ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با سرازیر شدن دانشجویان با استعداد به سمت حقوق نفت و گاز، فعلا ورود به دکتری حقوق نفت و گاز از هر گرایش حقوقی سخت تر شده است. چه چیزی بنا است مدرک مجازی شما را جبران کند؟ از خودتان این سوال را همواره بپرسید.

      • پپپپپپ
        پاسخ

        سلام
        نه استاد
        خوشمان امد. بلاخره کسانی که در حقوق نفت تحصیل می کنند با استعداد و بسیار با هوش اند.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، البته منظور من متقاضیان آزمون دکتری حقوق نفت و گاز بود و نه دانشجویان فعلی. حالا خیلی به خودتان نگیرید!!!!

  47. mo.
    پاسخ

    سلام. من فارغ التحصیل رشته مهندسی نفت هستم. در حال حاضر سرباز هستم و خیلی به حقوق تجارت علاقه مندم. امسال حقوق شرکت های تجاری روزانه شهرکرد قبول شدم. میخواستم بدونم به نظرتون این گرایش و این دانشگاه ارزششو داره که من سربازی رو رها کنم و با این شرایط ادامه تحصیل بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر جای شما بودم مهندسی نفت را رها نمی کردم. به هر حال، اگر علاقمند هستید خب سربازی را رها کنید.

  48. بهمنی
    پاسخ

    سلام آفای دکتر خسته نباشید من با رتبه ۸۰ دانشگاه تهران پردیس قم قبول شدم در رشته حقوق بین الملل حالا موندم ثبت نام بکنم یا نه میگن که ارزش نداره مدرکه پردیس به نظر شما چیکار کنم خیلی زحمت کشیده بودم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان پردیس فارابی دانشگاه تهران مستقر در قم است، این یکی از معتبرترین دانشکده های حقوق در ایران است که بسیاری از اعاظم حقوق از آن فارغ التحصیل شده اند.

  49. اکرم
    پاسخ

    سلام خسته نباشیدمن لیسانس فیزیک دارم میخوام ادامه تحصیل بدم امابه رشته خاصی علاقه ندارم لطفاکمکم کنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بروید یک کار مناسب پیدا کنید تا علاقه در شما ایجاد شود. فعلا از زندگی عقب نیافتید.

  50. فاطمه
    پاسخ

    با سلام

    آقای دکتر غرض از مزاحمت من تجارت بین الملل مجازی قبول شدم خیلی هم علاقه دارم،اول میخواستم بدونم روش مجازی خوبه برا ادامه تحصیل یا نه؟و اینکه آیا کلاس به صورت حضوری هم دارد یا نه ؟(به علت مشکل خوابگاه)
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجویان حقیقی چقدر باسواد می شوند که مجازی! اگر دنبال مدرک هستید راه راحتی است.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *