سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. الهام
    پاسخ

    استاد درموردرشته حقوق نفت وگاز شمادانشگاه تهران روتوصیه میکنید یا صنعت نفت؟خیلی برام مهمه ممنون میشم نظرتونو بگید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب دانشگاه تهران از جهاتی بهتر است. دانشگاه صنعت نفت هم که امتیاز خاصی فعلا برای دانشجویان خودش برقرار نکرده است.

  2. علی
    پاسخ

    سلام
    من امسال کارشناسی ارشد مالکیت فکری دانشگاه علامه(روزانه) قبول شدم علیرغم اینکه هدف اصلی ام تجاری اقتصادی بود و رتبه هم توی این گرایش هفده شده بود اما توی انتخاب رشته شبانه ی تجاری اقتصادی رو بعد از مالکیت فکری گذاشتم
    الان حسابی گیج شدم و نمیدونم واقعا مالکیت فکری رو ادامه بدم یا نه؟! نمیدونم با تحصیل در این رشته میتونم ذره ای مفید باشم؟
    لطفا راهنمایی کنید
    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا باید بروی تا تاوان اشتباه در زدن رشته را بدهی. سعی کن روی موضوعات تجاری و مالکیت فکری بعدا تمرکز کنی.

  3. الهه
    پاسخ

    سلام استاد گرامی
    من دانشجوی فوق لیسانس حسابداری از دانشگاه تهران هستم با معدل بالا.میخوم برای دکتری به خارج از کشور برم.البته معدل دیپلم و لیسانس من خوب نیست. میخواستم بدونم که آیا این کم بودن معدل مشکلی در پذیرش ایجاد میکنه ؟ مخصوصا دانشگاه های امریکا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دادن پذیرش به کلیه پرونده شما توجه می شود. این ضعف چطور جبران شده است؟ آیا مقاله ای دارید؟

  4. alizade
    پاسخ

    با سلام.آیا در عقد عاریه می توان شرط عوض نمود بدین نحو که مستعیر در قبال مال مورد عاریه مبلغی به معیر بدهد؟لطف فرمایید اگر در اینخصوص منبع معتبر فقهی داشته باشید ذکر فرمایید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تبرع در ذات عاریه است. چنانچه محقق حلی در شرایع می گوید: «العاریه هی العقد ثمرته التبرع بالمنفعه». کلیه متون فقهی تحت عنوان عاریه مراجعه کنید.

  5. پویان
    پاسخ

    سلام. هر هیئت علمی با مرتبه مربی در دانشگاه ازاد با ۵ سال سابقه که فوق لیسانسه سه میلیون نیم میگیره .در دانشگاه دولتی این رقم جقدره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جدا این قدر حقوق می گیرد؟ فکر نکنم

  6. ريحانه
    پاسخ

    با سلام و تشکر از استاد گرامی
    من کارشناسی الهیات با گرایش فلسفه از دانشگاه دولتی هستم ارشدم را در رشته فقه و حقوق ادامه دادم الان خیلی علاقه مندم در رشته ادیان دکترا بخوانم به نظر شما احتمال قبولیم وجود دارد یا اینکه در رشته فقه و حقوق ادامه بدهم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید نمی دانم که بتوانید قبول شوید.

  7. پرسشگر
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و خدا قوت
    بنده فازغ التحصیل ارشد حقوق تجارت بین الملل از یکی از دانشگاههای تهران هستم-رشته و مدرک لیسانس بنده با رشته ارشدم غیر مرتبط هست-شایان ذکر هست که لیسانسم را از دانشگاه پیام نور اخذ کردم-تسلط خوبی هم بر زبان انگلیسی دارم- یک مقاله حقوقی هم در یک همایش از بنده ارائه و چاپ شده و یک کتاب حقوقی هم در دست ترجمه دارم که تا اخر سال به چاپ خواهد رسید- و اخیراً تحصیل در دوره لیسانس حقوق را هم در دانشگاه پیام نور شروع کرده ام تا ضعفهایم را جبران کنم -آیا با اوصاف مذکور امکان قبولی بنده در دکتری حقوق نفت و گاز وجود دارد؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آنقدر دانشجوی با استعداد و با رزومه های قوی به سمت حقوق نفت و گاز سرازیر شده اند که قبولی واقعا سخت شده است. ولی به هر حال هیچ کس نباید در مبارزه برای موفقیت ناامید شود و از تلاش بایستد.

  8. دانشجو
    پاسخ

    با سلام حضور استاد شیروی ارجمند
    استاد می خام دکتری حقوق نفت و گاز شرکت کنم اما واسه مصاحبه خیلی اضطراب دارم- میشه یه توضیحی بدین که روند مصاحبه به چه نحوی هست- میشه بفرمایید چه جور سوالهایی می پرسن؟ یا لا اقل یه راهنمایی بفرمایین که کمی موقعیت برای حقیر روشن بشه؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا کجا مصاحبه کجا. فعلا کتبی را قبول کن. از این ستون تا آن ستون یا فرج. آن موقع که قبول شدی دوباره بپرس.

  9. عباس سلطانی
    پاسخ

    با سلام شخصی که کارشناسی حقوق و ارشد حقوق تجارت بین الملل دارد ولی وکیل نیست میتواند در تهران دفتر باز کند؟ایا منع قانونی دارد؟البته بخواهد به کار حقوق تجارت بین الملل بپردازد و اینکه با چه عنوانی میتواند کار کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دفتر رسمی نمی تواند ولی می تواند محل فعالیت داشته باشد.

  10. ميرزايي
    پاسخ

    سلام و سپاس
    اقای دکتر در شرائع نوشته شده التصرف یسقط خیار الشرط
    این حرف درسته اقای دکتر؟؟
    این حرف منافی ماده ۵٠٠ نیست؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر بین این دو مغایرتی وچود ندارد. ماده ۵۰۰ ناظر به بیع شرط است که مصارف خاص داشته است مثل تضمین قرض و احکام خاصی دارد. اما تصرف در مبیع توسط مشتری خیار مشتری را ساقط می کند چون این تصرف به طور ضمنی دلالت بر رضایت به مبیع دارد و حق فسخ وی را ساقط می کند.

  11. ایمان
    پاسخ

    سلام وعرض ادب خدمت شمااستادعزیز. من کارشناسی ارشدحقوق بین الملل هستم واقدام به پذیرش دررشته حقوق نفت وگاز کشور نروز کردم و ۲۰موضوع تحقیق درمورد حقوق نفت وگازبرام فرستادن گه هم موضوع پایان نامه ارشدم باشه هم دگتری. ازشمااستاد عزیز تقاضای عاجزانه دارم یه وقت ملاقات به من بدید. ضمن اینگه لحظه شماری میگنم برای شروع دوره حقوق نفت وگاز گه تاریخش اردیبهشته.اقای دگتر تقاضای عاجزانه دارم ناامیدم نکنید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ایمیل ام مکاتبه کنید.

  12. حسین
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر برای مدیریت قراردادهای نفت و گاز در کنکور دکتری چه منابع حقوقی را معرفی می نمایید.
    و اصولا چه رزومه ی پژوهشی برای هیات مصاحبه کننده قابل قبول تر می باشد.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای درس قراردادهای نفت و گاز کتاب جدید الانتشار خودم و مقالاتم را توصیه می کنم.

  13. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    آقای دکتر رشته حقوق تو دانشگاه مفید چطوره؟ با توجه به اینکه این دانشگاه غیر انتفاعی هست آیا از سطح علمی مناسبی برخوردار هست؟ من بهمن سال قبل دیدم بدون کنکور دانشگاه مفید تو رشته حقوق دانشجو میگرفت، آیا بهمن امسالم بدون کنکور میگیره؟ دانشگاه مفید کلا کلاساش جداست یا مختلطه؟!
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه مفید جزء دانشگاه های غیر انتفاعی خوبی است. در سطح ارشد و دکتری که کلاسها مختلط هست بقیه را نمی دانم. نشنیده ام که دانشگاه مفید غیر از حوزویها بدون کنکور دانشجو بگیرد.

  14. نقیبی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد گرامی

    میشه لطف کنید منابع یا سایتی در خصوص معاهده تجارت تسلیحات معرفی کنید؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت سازمان ملل مراجعه کنید: http://www.un.org/disarmament/convarms/ArmsTrade/

  15. مراد
    پاسخ

    سلام استاد
    من تازه لیسانس مترجمی زبان انگلیسی گرفتم و قصد دارم در خارج از کشور تحصیل یا مشغول به کار به کار شوم بنظر شما با لیسانس میشود در خارج مشغول شد یا فوق را هم بگیرم بهتر است ؟ و آیا بهتر است فوق خود را در رشته خودم بخوانم یا ان را با رشته دیگری که در خارج پول سازتر یا کاربردی تر است عوض نمایم
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب آخر فکر کرده اید که مترجمی زبان انگلیسی در خارج برای شما چه کاری را به ارمغان خواهد آورد؟ بنظرم این رشته ها بیشتر برای ایران مناسب است که بتوانید از طریق مترجمی درآمدی داشته باشید.

  16. amin
    پاسخ

    سلام استاد
    سوال داشتم درمورد اینکه٬که اگه حقوق نفت و گاز روزانه بخونم!میتونم
    در کنارش ارشد حقوق خصوصی یا تجارت بین الملل دانشگاه پیام نور یا آزاد یا مجازی بخونم؟؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان منع دارد و تکرار مدارک فایده ای به حال شما نمی کند.

  17. احسان
    پاسخ

    یک سوال دیگه اینکه رشته حقوق دانشگاه آزاد کرج بهتر است یا زنجان؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید آزاد کرج به دلیل برخورداری از اساتید مقیم تهران شرایط بهتری داشته باشد.

  18. احسان
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر من امسال کنکور کارشناسی شرکت کردم رتبه بدی نیاوردم می خواستم دانشگاه آزاد رو هم شرکت کنم به نظرتان رشته حقوق واحد تهران جنوب بهتر است یا تهران شمال؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرق خاصی ندارد فقط ببین کدام به شما نزدیک تر است. در تهران واحد علوم تحقیقات بیشتر شهرت دارد.

  19. لیلا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    نسبت به رای شورای حل اختلاف اعتراض نموده ام. پس از گذشت ۵۰ روز ، شورا ادعا می کند که اخطاریه مربوط به اعتراض من که جهت ابلاغ به خوانده صادر شده ، هنوز برنگشته است. در حالیکه خوانده نه متواری است و نه مجهول المکان. در چنین مواردی تکلیف چیست؟ آیا خوانده می‌تواند با عدم تحویل اخطاریه به هر نحو ، در مسیر اعتراض اخلال ایجاد کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خودتان ابلاغ اخطاریه را پیگری کنید.

  20. Ehsan
    پاسخ

    سلام
    دکتر من دارم واسه کنکور کارشناسی ارشد درس میخونم. یه سوالی که خیلی عجیبه و البته همیشه ذهنمو مشغول کرده اینه که مثلا یه نفر برتر کنکور یا حتی خود شما خودتونو همیشه حبس میکردید و تا چند ماه حتی یه تفریحم نداشتید یا براتون پیش اومده که طی دوران کنکوری بودن به تفریح هم بپردازید مثلا برید سالن یا یه روز اصلا درس نخونید؟!
    بعضی روزا که درس نمیخونم یا نسبتا کمتر میخونم این سوال میفته به جونم که رتبه‌های برتر استراحت نمیکنن پس منم نباید استراحت داشته باشم و…!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خود سرزنش کردن بنظرم برای زندگی بد نیست و باعث پیشرفت می شود ولی نباید به صورت مزمن درآید و مداوم شما برای هر تفریح یا درس نخواندن خودتان را سرزنش کنید که روی کیفیت کارتان تأثیر بگذارد. بنظرم پیاده روی و انجام ورزشهای آرام برای آمادگی بعدی شما خیلی خوب است. بنظرم این مقدار استراحت مضر نیست بلکه مفید است ولی نباید در تفریح و استراحت آنقدر زیاده روی کرد.

  21. موحدي
    پاسخ

    سلام
    اقای دکتر این تعریف مختص کدوم خیاره؟
    مسالک الافهام شهید ثانی جلد سه ضمن خیار تأخیر
    واعلم ان للشیخ قولا بجواز الفسخ متی تعذر الثمن و قواه الشهید فی الدروس و کان مسنده خبر الضرار اذ لا نص فیه بخصوصه و لیس ببعید الا ان التمسک بلزوم العقد أقوی و اخذه مقاصه یرفع الضرر
    اقای دکتر این قطعا یه خیار دیگه است که ضمن خیار تأخیر اومده به نظر هم نمیرسه منظور خیار تعذر تسلیم باشه چون أون خیلی مشهوره ولی این تنها قایلش شهیده أوله و همون به شیخ نسبت میده حتی در کتاب شیخ نیست
    اقای دکتر من به خاطر توصیه های مکرر شما این شروع به خوندن کتاب مسالک به جای شرح لمعه کردم
    کار مناسبی هست؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم این خیار تعذر است که در مورد ثمن مطرح شده است. این حرف هم درست نیست که خیار تعذر تسلیم خیلی مشهور است. به مقاله اینجانب مراجعه کنید.

  22. Sahar
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی.
    از راهنمایی های مفید و سودمندتون بسیار سپاسگزارم.
    جناب دکتر من لیسانس حقوق دارم و تصمیم دارم در شاخه حقوق بین الملل ادامه تحصیل بدم.
    ممنون میشم درباره منابع و به خصوص متون حقوقی بنده رو راهنمایی بفرمایید.

    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متون حقوقی در کلیه گرایشها دارای آزمون واحدی است که برای این درس پیشنهاد می کنم متون حقوقی ۱ و ۲ اینجانب را برای شروع انتخاب کنید و بعد متنهای مشکل تری را از اینترنت دانلود و مطالعه کنید.

  23. صادق
    پاسخ

    سلام و درود برشما
    اگه مغبون در مبیع تصرف کرده باشه قبل از علمش به غبن ، و بخاد از خیار استفاده کنه چه کار بأید بکنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظر می رسد اگر تصرف بعد از علم به غبن بوده، خیار وی ساقط می شود والا می تواند فسخ کند و باید در صورت نقص و عیب جبران کند.

  24. خرسند
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    اقای دکتر من شرح لعمرو کامل مسلطم در بحث نکاح و طلاق
    خوندن کتاب اقای صفایی هم لازم میدونید یا تکرار مکرراته

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب دکتر صفایی که با شرح لمعه یکی نیست. یکی فقه و دیگری حقوق است که بر اساس قوانین کشور تألیف شده است.

  25. فاطمه
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    من دانشگاهی مصاحبه دکترا رفتم یه سؤالی پرسیدند که من مفهوم حرفشونو نفهمیدم
    گفتند أیا تعارضی بین قاعده تلف المبیع قبل القبض و التلف فی زمن الخیار هست یا خیر؟
    اگه هست چه تعارضی
    میشه بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تعارض در این است که قاعده تلف مبیع قبل از قبض می گوید که پس از قبض مسئولیت به خریدار منتقل می شود در حالی که در تلف مبیع در زمان خیار، تلف حتی پس از تحویل نیز در مسئولیت بایع است.

  26. حميد
    پاسخ

    اقای دکتر یه سوال داشتم
    مکاسب محرمه خوندنش مفید هست یا خیر از لحاظ حقوقی و نه فقهی
    به نظرتون اگه از یک کتاب مختصر تر از مکاسب خونده بشن بهتر نیست مثلا مسالک یا تذکره؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است روی بخش بیع و خیارات مکاسب تمرکز کنید و مسالک و جواهر نیز هر دو کتابهای مناسبی هستند.

  27. حسين
    پاسخ

    سلام
    فرمودید متن شهید ثانی و دکتر کاتوزیان در ارتباط با تصرفات طرف مقابل فاسخ بنویسم
    شهید ثانی مسالک جلد سوم صفحه ٢٠۵ تحت عنوان خیار غبن:
    و تحقیق الحکم فیها جمله …و لو وجد العین ناقصه فان لم یکن النقص بفعل المشتری اخذها ان شاء و لاشیء له و ان کان بفعله فاالظاهر انه کذلک لانه تصرف فی ملکه تصرفا ماذونا و لا یتعقبه ضمان
    دکتر کاتوزیان اعمال حقوق عنوان ٣۵٠ صفحه ی ٣٣٨:
    اگه این تصرف (تصرف مالکی که بر ملک او خیار فسخ است) از بهای کالا بکاهد هنگام فسخ بأید غرامت بدهد و کاستی را جبران کندزیرا خیار وسیله بازگرداندن ارزش های مورد معامله به دارایی نخستین است
    به نظرم أومد این دونظر بأهم تعارض دارند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظر اینجانب نیز ضمان معاوضی وجود دارد و چون مشتری می تواند کل ثمن را مطالبه کند باید مبیع را بدون کم و کاست تحویل دهد و در صورت کاستی باید جبران کند.

  28. علی رمضانی
    پاسخ

    باسلام ووقت بخیرخدمت شمااستادعزیزیک سوال درباره ی مسئله ای داشتم که چندوقت پیش برایم پیش آمده است وآن این است که مقداری وسایل ازیک فروشنده لوازم یدکی راتقاضاکردم وآن فروشنده شماره کارتی رادادوحدود۷میلیون تومان برایش واریزکردم ولی هنوزخبری ازوسایل ها نیست کارگاهش که رفتم گفتندکه رفته ومغازه اش راجمع کرده است ومن الان ۲ شماره تلفن ازاوبیشترندارم واین درحالی است که هردوی آن خاموش است وفیش بانکی راکه پول به حسابش ریختم گم کرم واین راهم بگویم که یک شریک داشت ولی ازآن فردفروشنده خبری ندارددراین زمینه اگرمراراهنمایی کنیدممنون می شوم پیشاپیش ازراهنمایی شما استادعزیزکمال تشکررادارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید طرف را پیدا کنید و علیه وی طرح دعوی کنید.

  29. سحر
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی خوندم، علاقه به کار بازرگانی خارجی دارم. واسه ارشد اگر رشته بازرگانی بین الملل بخونم بنظرتون انتخاب خوبی میتونه باشه؟؟ از نظر بازرکار و بار علمی… در مورد دکتری هم امکان ادامه تحصیل در این زمینه وجود دارد آیا؟ سپاس بسیار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر بدی نیست.

  30. عبدی پور
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من می خواهم برای دکترای حقوق تجارت بین الملل در هند اقدام کنم. می خواستم چند موضوع جدید در این زمینه بهم پیشنهاد کنید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای معرفی موضوع معذورم

  31. زینب
    پاسخ

    سلام…باعرض خسته نباشید…..من سال اول دبیرستان تیزهوشان هستم و قراره تعیین رشته برای المپیاد بکنم و اسنجا دچارمشکل
    شدم….واقعیت اینه که من به فیزیک وعلاقه زیادی دارم و دوس دارم در المپیاد فیزیک شرکت کنم اما شغل اینده ای ک دوست. دارم جراحی قلب هستش…..دوست دارم به المپیادهای جهانی راه پیداکنم در رشته فیزیک یا زیست….سوالم اینه که میشه کسی در المپیادجهانی فیزیک رتبه بیاره ولی بعدش در رشته پزشکی مشغول به تحصیل بشه…؟
    لطفا من رو از این دوراهیی نجات بدیدد…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است دنبال یک هدف باشید و از حالا خودتان را درگیر تعارض نکنید.

  32. رايان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب جناب دکتر
    می خواستم با حضرتعالی در خصوص موضوعی که ذهنم را خیلی مشغول کرده مشاوره کنم
    بنده اکنون فوق لیسانس رشته مدیریت مالی هستم و در آزمون دکتری تخصصی همین رشته رتبه خوبی کسب نموده ام.
    مشکلی که بنده دارم این است که تصمیم گرفتم دیگر دکتری نخوانم چون تمام هم دوره ای هام را که نگاه می کنم یا با حداقل دستمزد مشغول بکار شده اند و یا شغل مناسبی ندارند و یا ناراضی هستند که شغل ثابتی و درآمد قابل قبولی در سطح مدرکشان ندارند.
    اطرافیان و اقوام بنده اکثرا یا وکیل هستند و یا قاضی،
    بنده تصمیم گرفتم که امسال برای اخذ مدرک لیسانس حقوق اقدام کنم لازم به ذکر است که من با تطبیق واحدهایی که گذرانده ام حداکثر چهار ترم باید حقوق بخوانم تا لیسانس بگیرم و بعد آزمون کانون وکلا را شرکت کنم و…..
    به نظر شما با توجه به نیاز در آمدی که اکنون همه دارند کار صحیحی را انجام میدهم که پول و وقتم را صرف گرفتن مدرکی نکنم که هیچ کس قدر علم را نمی داند و وارد کار اجرایی و حقوقی بشوم یا خیر.
    منتظر راهنمایی شما هستم
    سپاس از لطفتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی این تغییر رشته ها را توصیه نمی کنم ولی گاهی چاره ای نیست.

  33. ارسلان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    یه سوال داشتم دانشجویانی که با شما پایان نامه دارند خودشان موضوع انتخاب می کنند یا شما هم بهشون پیشنهاد می دید؟ آخه ما تو یه دانشگاهی هستیم که هر موضوعی (حتی اعاده دادرسی صرفا در حقوق ایران) در گروه تصویب میشه و پایان نامه در نظر اساتید کم اهمیت جلوه میکنه از این رو نه تنها موضوعات پیشنهادی کار شده است بلکه اساتید با دیدن بی میلی ما به این موضوعات، از اصرار بر تعیین موضوعی که جای کار داشته باشد عصبانی می شوند!!! با توجه به اینکه پیدا کردن موضوع مناسب برای من از اهمیت زیادی برخوردار است اگر ممکن است راهنمایی بفرمایید چطور موضوع مناسب را پیدا کنیم؟هر چه سرچ میکنم کار شده است!!!و نگران از این هستم که موضوعی انتخاب کنم و در گروه تصویب شود حال آنکه رسالات دکتری در مورد آن نگاشته شده باشد (با توجه به اینکه دسترسی به عنوان رساله های دکتری ندارم)بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجویان موضوعاتی را به من پیشنهاد می دهند و من نهایتا به آنها کمک می کنم که موضوع مناسبی را انتخاب کنند ولی به ندرت موضوعی را ابتدئا پیشنهاد می دهم. همین روش را با اساتید خود طی کنید. لیستی از موضوعات را تهیه کنید و با اساتید خود با صبر و حوصله بررسی کنید .

  34. امیر حسین
    پاسخ

    با سلام.اینجانب قصد خرید آپارتمانی را داشتم که با فروشنده در قیمت توافق کردیم و بنگاه دار از این مذاکرات مطلع بودقبل ار نوشتن بیع نامه به گفته بنگاهدار فروشنده با ایشان تماس گرفته و بیان نموده است که آیا خریدار به قیمت مورد توافق راضی بوده وحاضر به معامله می باشد؟ که در همین تاریخ بنگاه دار بیع نامه را تنظیم نموده و با اطلاع دادن این امر به اینجانب، بنده در بنگاه حاضر شدم و بیع نامه را امضا نمودم و فروشنده فردای آن روز بیع نامه را امضا نموده است. اینجانب در همان روزی که امضا کرده یعنی قبل از امضای فروشنده آپارتمان را به شخص دیگری فروختم. حال سوال این است آیا معامله اینجانب می تواند فروش مال غیر محسوب گردد؟ زیرا از آنجا که فروشنده با این ادعا که بعد از اطلاع معامله اینجانب با دیگری و اینکه آپارتمان را به ۱۰ میلیون بیشتر از ثمن معامله اول فروخته ام شکایت فروش مال غیر را علیه اینجانب طرح نموده است . از جنابعالی تقاضا می نمایم بنده را راهنمایی نمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکلی پیش نمی آید به خصوص اگر تاریخ قرارداد همان روزی باشد که شما قرارداد را امضا کرده اید.

  35. باران
    پاسخ

    سلام،من در رشته ی تجربی پارسال کنکور دادم و رتبم در منطقه ۳ ۲۸۰۰۰ شد امسال مجددا کنکور دادم و رتبم ۱۲۰۰۰شداما انخاب رشته نکردم چون من از بچگی به وکالت علاقه داشتم ولی به خاطر یک سری شرایط رفتم تجربی،حالا میخوام از طریق آزاد حقوق بخونم ولی چون رشتم تجربیه فقط باید حقوق را در دانشگاه های بدون آزمون بخونم، به نظر شما خواندن حقوق در این نوع دانشگاه ها خوبه؟؟؟؟؟یا امسال تغییر رشته بدم و برم انسانی و برای سومین سال پشت کنکور بمونم؟؟؟؟هر چند دیگه دوست ندارم یک سال دیگه هم پشت کنکور باشم ولی اگه حقوق این دانشگاه ها به درد نخور باشه مجبورم پس لطفا راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اگر یک دانشگاه خوب قبول شوی خیلی بهتر است.

  36. هادی
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر
    بنده یک امتیاز مسکن مهر در اطراف شهریار دارم که گفته شده در صورت واریز مبلغ ۲۹ میلیون تومان به اینجانب تحویل داده میشه.
    سوالم اینه که آیا میشه در ازای مبلغی هر چند جز و به صورت محضری این امتیازو به فرد دیگری واگذار کنم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام محضری امکانپذیر نیست

  37. سحر
    پاسخ

    با سلام و احترام و تشکر از شما و وقتی که در اختیار ما میگذارید.
    من فارغ التحصیل کارشناسی حقوق هستم و تصمیم دارم در شاخه ی حقوق بین الملل ادامه تحصیل بدم.
    در زمینه ی منابع و به خصوص منابع متون حقوقی از محضر شما درخواست مساعدت و راهنمایی دارم.
    ممنون میشم بنده رو در جهت موفقیت در آزمون راهنمایی بفرمایید. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متون حقوقی ارشد در همه گرایشها دارای آزمون واحدی است و بنابراین پشنهاد می کنم که دو جلد کتاب متون حقوقی اینجانب را ابتدا مطالعه کنید.

  38. ماهک
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من فوق لیسانس جامعه شناسی هستم از دانشگاه تهران .با اینکه یک ساله که فارغ التحصیل شدم و دنبال کار گشتم کاری هنوز پیدا نکردم الان هیچ انگیزه ای هم برای دکترا خوندن در جامعه شناسی ندارم با اینکه خیلی رشته ام رو دوست دارم.به این فکر افتادم که لیسانس حقوق بگیرم و وکالت امتحان بدم .با اینکه نمی دونم علاقه به حقوق دارم یا نه صرفا برای اینکه شغلی داشته باشم این تصمیم رو میخوام بگیرم.به نظر شما من باید چیکار کنم دکترای جامعه شناسی بخونم یا لیسانس حقوق?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال سختی است ولی اگر حوصله خوندن یک بار دیگر لیسانس را داشته باشید و در دانشگاه مناسبی قبول شوید شاید فکر بدی نباشد.

  39. مجدی
    پاسخ

    آیا اگر کسی چند سال از فارغ التحصیلی او در کارشناسی ارشد گذشته باشد و دانشجوی ممتاز هم باشد می تواند در دکترای بدون آزمون استعدادهای درخشان شرکت کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا دیگر نمی شود به اطلاعیه های مربوط نگاه کنید.

  40. ارژنگ
    پاسخ

    سلام حال شما خوبه سلامتید ؟

    اینکه میگن وکالت یه روحیات خاصی لازم داره
    این چقدر با واقعیت نزدیکه؟؟
    و ایا هرکی دانش حقوقی داشته باشه و پروانه وکالت میتونه وکالت کنه و موفقم باشه
    یا باید پروو بود جسور باشی تا موفق باشی

    خدانگهدار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می تواند برای موفقیت در وکالت باید سخنوری و توان بیان مطالب را داشته باشید. قوی و با اعتماد به نفس باشید و راحت بتوانید با موکلین تعامل کنید و مهمتر این که توانایی اخذ حق الوکاله از موکلین را داشته باشید

  41. کامران
    پاسخ

    استاد دکتر شیروی

    با سلام اینجانب با تحصیلات فوق لیسانس مدیریت و سوابق کاری مرتبط با بازرگانی در حوزه نفت و گاز علاقمند به مباحث قرادادی نفت و گاز هستم نظر شما برای تحصیل دکتری رشته مدیریت نفت و گاز (قرادادهای نفت و گاز و امثالهم) در خارج از کشور را در مقایسه با داخل ایران چیست. دانشگاه های کدام کشور خارجی را توصیه می کنید. سپاسگزارم راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از محتوی و کیفیت این رشته در ایران اطلاع زیادی ندارم. در خارج هم از چنین گرایشی خبر ندارم.

  42. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد بنده لیسانس الهیات دارم میخوام ارشد مدیریت مالی شرکت کنم به نظر شما شرکت کنم یا نه لطفا جوابمو بدبد با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایده بدی نیست.

  43. نهال
    پاسخ

    سلام، استاد به نظر شما خواندن حقوق در دانشگاه آزاد مراکز استان ها با شهرستان ها فرق میکند؟؟به نظر شما دانشگاه آزاد سنندج دانشگاه خوبیه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال به واحد دانشگاهی بستگی دارد ولی اصولا در مرکز استانها به اساتید بیشتری دسترسی دارند.

  44. sami
    پاسخ

    استاد محترم و عالیقدر جناب آقای دکتر شیروی
    باسلام
    مختصرا به عرض میرسانم که اینجانب فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آزاد با معدل ۱۷ هستم، در مقطع کارشناسی مقاله ای کنفرانسی نوشتم و در نشریه همان کنفرانس به چاپ رسید، سال گذشته نیز رشته تجارت بین الملل دانشگاه آزاد قبول شدم و در سراسری نیز رتبه حدود ۲۰۰ آوردم ولی به دلیل انجام خدمت سربازی و یک سری مشکلات ادامه تحصیل ندادم، سطح زبان انگلیسی خوبی دارم به نظرتان برای ارشد از بین رشته های ذیل چه رشته ای بخوانم که بتوانم راحتتر برای ادامه تحصیل در خارج اقدام کنم
    تجارت بین الملل
    تجارت اقتصادی بین الملل
    توصیه شما چیست
    آیا ارشد آزاد تجارت بین الملل را بروم بهتر است یا مجدد شانس خود را برای سراسری امتحان کنم؟
    ایا فراغت از تحصیل از این دو دانشگاه تاثیر چندانی در پذیرش گرفتن دارد؟
    پیشاپیش از بذل عنایتتان قدردانی می نمایم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو گرایش یکسان است. بهتر است اگر می توانید دانشگاه دولتی قبول شوید شاید ارزش داشته باشد.

  45. سهیلا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز.با توجه به اینکه لیسانس حقوقم از دانشگاه پیام نوره و تو کانون با رتبه ۱۷ قبول شدم و مقالاتی هم کار کردم، اگر ارشد و دکترا رو از دانشگاههای تهران ادامه بدم شانس هیءت علمی شدن دارم یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیسانس پیام نور احتمالا مشکل زا خواهد بود.

  46. مرتضي عابدزاده
    پاسخ

    سلام تحصیل در رشته ی حقوق عمومی در مقاطع ارشد ودکترا در کدام دانشگاه شهر تهران ازهرلحاظ بهتره؟شهیدبهشتی؟دانشگاه تهران؟تربیت مدرس؟ علامه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همین ترتیب که گفته اید خوب است.

  47. بابایی
    پاسخ

    با عرض سلام وادب می خواهم در مقطع فوق لیسانس رشته حقوق مالی و یا حقوق اقتصادی را ادامه دهم اما نمی دانم بازار کار خوبی دارد یا خیر و چه دانشگاهایی حقوق مالی را دارند لطفاً راهنمایی کنند .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم واقعا چه کار مشخصی برای این رشته ها هست. ولی شاید بتوانید در زمینه مسایل مرتبط با قراردادها و تجارت بین الملل بعدا کاری پیدا کنید.

  48. محمدرضا
    پاسخ

    استاد گرامی، جناب آقای دکتر شیروی
    سلام
    با احترام و ادب
    بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم
    از خدمت شما راهنمایی میخاستم.
    موضوع پایاننامه بنده ” مطالعه تطبیقی قانون حاکم بر آیین داوری در خقوق ایران و انگلیس” میباشد.
    از خدمتتان تقاضا دارم منابع حقوق ایران و انگلیس را که صلاح میدانید معرفی بفرمایید.
    در صورت صلاحدید حضورا خدمتتان شرف یاب خواهم شد.
    با تجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک فصل از کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب در مورد قانون حاکم است که می توانید به آن فصل و منابع یادشده در آن مراجعه کنید.

  49. معصومه
    پاسخ

    سلام مجدد خدمت شما آقای دکتر ،مقاله چه تاثیری در قبولی در دوره دکترا دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداکثر دو نمره به ازای هر مقاله. چون نمره مصاحبه دانشجویان ممکن است خیلی به هم نزدیک باشد، نمره مقالات می تواند بعضا سرنوشت ساز باشد.

  50. بهاره
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی من خیلی اتفاقی با وبلاگ شما آشنا شدم امیدواری که بنده رو هم راهنمایی کنید
    من دانشجوی دکتری روزانه تهران هستم
    از طرفی کارمند دادگستری هم هستم کارگزینی هستم از وقتی کارمند شدم رفت و آمد از شیراز به تهران واسم سخت شده و همچنین تعهد ده ساله دادیم که ردیف و محل خدمتمون رو نمی تونیم عوض کنیم یعنی من دکترایک مدیریت رو هم بگیرم باز کارگزین هستم
    و خودم خیلی به رشته پزشکی و داروسازی علاقه دارم می خواستم بدونم می تونم بدون انصراف از دکتری کنکور سراسری شرکت کنم واسه دانشگاه آزاد یا بین الملل شهر خودمون و بعد از قبولی اینجا از دانشگاه تهران انصراف بدم مشکل مالی ندارم تنها مشکلن رفت و آمد تهران هست که احساس می کنم اگه این رشته های شیراز رو قبول شم. هم مشکل رفت و آمدم تا حدودی حل میشه هم دنبال علاقم رفتم هم اینکه با این مدرک دوم ممنونم خارج از تایم اداری کار دیگه هم داشته باشم
    ممنون میشم از راهنماییتون میخواستم ببینم باید اول انصراف بدن یا میشه بعد از قبولی در دانشگاه بین الملل یا آزاد از اونجا انصراف بدم با توجه به اینکه دانشگاهی که میخوام برم پولی هست و مقطع پایین تر هست(از دکترای تخصصی به دکترای حرفه ای) به نظرتون ببازم باید اول انصراف بدم و یکسال محروم باشم مثل شرط شرکت مجدد در آزمون سراسری؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشجوی دکتری دوباره دنبال کنکور در سطح پیش دانشگاهی باشد قدری بنظرم تصمیم عجیبی است. ثانیا قبولی در رشته های پزشکی خیلی ساده نیست به خصوص که شما سالها از آن دروس جدا شده اید. تحصیل هم زمان در دو گرایش ممنوع است مگر کسی کنترل نکند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *