سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. مريم
    پاسخ

    با سلام
    دکتر شیروی شما به طور کلی مشارکت در ساخت را کار درستی می دانید یا خیر؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشارکت در ساخت که فی نفسه عیبی ندارد به طرفش و قرارداد بستگی دارد.

  2. ماهان
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر اگه یکی هیأت علمی یک دانشگاه باشه، آیا باید تو همون شهری که عضو هیأت علمی هست سکونت دائم داشته باشه یا هر جا میتونه سکونت کنه؟ برای مثال کسی که عضو هیأت علمی دانشگاه ازاد تبریزه میتونه ساکن تهران باشه؟
    با تشکر از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سکونت شرط نیست ولی برخی از دانشگاه ها در زمان استخدام این را شرط می کنند. مهم این است که شما بتوانید ساعات موظف در محل کارتان حضور داشته باشید.

  3. علی
    پاسخ

    سلام بهترین کتاب موجود برای اگاهی نسبتا کامل از حقوق قراردادها، قواعد عمومی قراردادها(۵جلدی)تالیف دکتر کاتوزیان است یا شما منبع دیگری را معرفی می فرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهای مرحوم دکتر حسن امامی، مرحوم دکتر شهیدی و دکتر صفایی هم همه خوب هستند.

  4. هدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من دانشجوی سال آخر لیسانس مکانیک در دانشگاه دولتی روسیه هستم برای موضوع پایان نامه ام میخواستم ازتون سوال کنم. آیا طرح یک وسیله یا اختراع میتواند به عنوان یک موضوع برای پایان نامه باشد یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای لیسانس خیلی موضوع پایان نامه اهمیت ندارد

  5. رها 2020
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من رشته ی کارشناسی مدیریت بازرگانی دارم اگه ارشد اقتصاد کشاورزی شرکت کنم برام مشکل نیست یعنی احتمال قبولی دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت شرکت در کنکور منعی ندارد ولی قبول شدن منوط به آمادگی در دروس آن گرایش و رقابت است.

  6. داود
    پاسخ

    جناب دکتر با سلام
    در تاریخ ۹۲/۲/۳۰ آپارتمانی را خریداری کردم و تاریخ ۹۲/۱۰/۳۰ برای وعده سند در دفترخانه تعیین شد ،به دلیل آماده نبودن پایان کار ساختمان توسط سازنده ملک و حاضر نبودن بیست میلیون الباقی پول آپارتمان(چون از وام مسکن میخواستم استفاده کنم)در دفترخانه نه فروشنده و نه بنده خریدار حاضر نشدیم تا الان که تیرماه ۹۳ است و هنوز سازنده ملک پایان کار نگرفته اما الباقی پول بنده آماده شده آیا میتوان گواهی عدم حضور گرفت یا نه چون ظاهرا سازنده ملک متواری است و آیا میتوان اقدام به گرفتن سند کرد یا خیر اگر ممکن است راهکار قانونی را بفرمایید ممنون میشوم.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دفترخانه خاصی و روز خاصی قید شده است می توانید عدم حضور بگیرید که ظاهرا شما هم خودتان حضور نداشته اید. الزام به تنظیم سند می تواند علیه فرد متواری نیز طرح شود. دعوای غیابی خواهد بود.

  7. مولود
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خوب هستید؟طاعات و عباداتتون قبول-استاد عزیز طی چند پیامی که واستون ارسال کردم و لطف کردید و جواب دادید دوباره مزاحمتون شدم واسه مطرح کردن سوالاتم -استاد خدمتتون گفته بودم که فعلا دانشجوی دکترای مترجمی دانشگاه هند هستم و به شدت مصر هستم که یک مترجم رسمی مجرب بشم اما استاد واقعا نمیدونم باید چیکار کنم؟از کجا شروع کنم؟چه منابعی رو بخونم؟اصلا باید کلاس و دوره گذروند؟باتوجه به اینکه استاد من هیچگونه اطلاعات حقوقی در این خصوص ندارم واقعا از اینکه وقتتون رو برای جواب دادن به دانشجویان میگذارید ممنونم امیدوارم همیشه سلامت باشید-

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مترجم رسمی شدن مستلزم اطلاعات حقوقی نیست. ولی اگر بخواهید بعدا به عنوان مترجم متون تخصصی حقوقی بشوید طبیعتا باید با اصطلاحات در دو زبان آشنایی داشته باشید که می توانید مطالعه در مورد حقوق دو زبان را شروع کنید.

  8. ستاره
    پاسخ

    سلام آقای دکتر عرض خسته نباشید و خدا قوت
    استاد برای متون حقوق جزا چه کتابی رو بخونم شما خودتون کتاب دارید معرفی کنید؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام متون حقوقی در مقطع ارشد حقوق در همه گرایشها امتحان واحدی است و این طور نیست که برای ارشد حزا فقط جزا سوال بدهند. می توانید به دو کتاب متون حقوقی ۱ و متون حقوقی ۲ اینجانب مراجعه کنید.

  9. حمیدرضا
    پاسخ

    سلام استاد…خسته نباشید
    من امسال میرم پیش دانشگاهی.رشتم ریاضی هستش و ب کامپیوتر و نرم افزار خصوصا برنامه نویسی خیلی علاقه مندم.
    میخواستم بدونم برای رفتن ب خارج از کشور دانشگاهه علمی کاربردی معتبر هستش و قبولش دارن یا ن.
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است در یک دانشگاه خوب تحصیل کنید.

  10. دلسا
    پاسخ

    سلام استاد .خسته نباشید
    من کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه پیام نور هستم .. میخواستم برای ارشد مدیریت اجرایی امتحان بدم .. میخواستم نظر شما رو درباره ی این رشته بدونم ؟؟ و تغییر رشته ب نفعم هست ؟
    چون علاقه ای ب خوندن ارشد زبان ندارم ..
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رشته خوبی است.

  11. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    خسته نباشید و وقتتون بخیر
    برای انتخاب گرایش کارشناسی ارشد بین حقوق تجارت بین المل و حقوق خصوصی مردد هستم اطلاعات محدودی هم در مورد تجارت بین الملل دارم اما با این حال نسبت به موضوعات این گرایش علاقمندم، راستش استاد عزیز مردد بودنم شاید ناشی از ترسی باشد که با خودم فکر میکنم با توجه به ظرفیت محدودی که این گرایش دارد پذیرفتن شدن در آن تا حدودی مشکل باشد،با این حال از شماا ستاد گرانقدر خواهشمندم اینجانب را راهنمایی نماییید .
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام احتمال می دهید قبول می شوید شرکت کنید. تردید را سریعا کنار بگذارید.

  12. مجید
    پاسخ

    با سلام
    اگر در طرح دعوی در دادگاه ابتدا فسخ معامله ای را خواستار شویم و پس از تایید فسخ از سوی دادگاه ؛ بلافاصله در دعوی دیگری مطالبه ثمن و خسارت دیرکرد را از دادگاه
    خواستار شویم . مبدا محاسبه خسارت دیرکرد از زمان کدام دعوی خواهد بود ؟ فسخ یا مطالبه ثمن و دیرکر د؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام طبیعی است که از زمان مطالبه رسمی دین و عدم پرداخت است که مطالبه رسمی از طریق دادخواست می تواند احراز شود.

  13. ستاره
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرانقدر
    بنده دارای کارشناسی زبان و ادبیات عرب هستم قصد دارم در کنکور ارشد جزا شرکت کنم لطفا راهنمایی بفرمایید چه منابعی را مطالعه کنم
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است از هر درس حداقل دو کتاب یا جزوه از اساتید شناخته شده این رشته را مطالعه کنید. متن قانون نیز خیلی به شما کمک می کند. چون شما از رشته دیگری آمده اید بهتر است دروس دیگر را نیز حداقل در حد مقدمه علم حقوق و برخی از مدنی ها را مطالعه کنید.

  14. مسعود نبوی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند ما ملکی خریداری کرده و بخشی از ثمن را پرداخت و بخشی دیگری از ثمن را در زمان تحویل ملک باید پرداخت می کردیم که موفق نشدیم و تتمه ثمن را نیز در روز دفترخانه باید پرداخت میکردیم که فروشنده سندش آماده نگردید و هیچکدام گواهی عدم حضور نگرفتیم حال ایشان شکایت کرده و از روزی که ما باید ملک را تحویل میگرفتیم ادعای خسارت نموده است و ما نیز حاضر بودیم مدتی را که قصور تنها از جانب ما بوده را به ایشان پرداخت نماییم ولی ایشان حتی روزهایی را که خود نیز آماده نبوده را از ما مطالبه مینماید آیا با توجه به اینکه ایشان نیز سندش آماده نبوده و او نیز به تعهدش عمل ننموده میتواند کل ضرر و زیان را از ما مطالبه نماید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خسارت دیر کرد از زمان درخواست رسمی است که همان طرح دعوی در این مورد می باشد.

  15. فایزه
    پاسخ

    سلام خسته نباشین
    آقای دکتراگه میشه سایت یا منابع خارجی درمورد اضطرار در حقوق مسوولیت مدنی انگلیس بهم معرفی کنین واقعا انقدگشتم نتونستم پیداکنم خواهشا کمکم کنید
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید در مورد مسئولیت مدنی مراجعه کنید به کتابهای TORT.

  16. مسعود
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب آقای دکتر
    بنده دانشجوی دکتری شیمی تجریه پردیس دانشگاه گیلان هستم با توجه به اینکه مقالات isi و داخلی، اختراعات داخلی و بین المللی دارم و و امتیازات پژوهشی متعددی دارم و دارای مدرک زبان msrt هستم دارای ۲۶ سال سن هستم به نظرتون برای جذب هیئت علمی دانشگاه های پردیس اعتبار دارند و جذب می کنند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دقیقا نمی دانم که دانشگاه ها با مدارک پردیس چه کار خواهند کرد. طبیعتا دانشگاه های دولتی ردیف اول در جذب هیات علمی سخت گیری می کنند و تقاضا نیز برای این دانشگاه ها خیلی زیاد است. شاید در دانشگاه های کوچکتر در شهرستانها سخت گیری کمتری شود یا تقاضای کمتری ارائه شود. به هر حال فکر کنم میزان فارغ التحصیلان دکتری فعلا چندین برابر میزان نیازی است که دانشگاه ها برای جذب هیات علمی دارند. نیاز به هیات علمی با توجه به توقف گسترش دانشگاه ها به دلیل توقف رشد جمعیت روز به روز هم کاهش پیدا می کند و فاصله بین فارغ التحصیلان و نیاز را بیشتر می کند.

  17. متین
    پاسخ

    سلام.
    استاد اینکه پایان نامه در مصاحبه دکتری بررسی میشه و جزو فعالیتهای پژوهشی می باشد به چه معناست.از ما پاین نامه رو بطور کامل میخوان یا اینکه میگن توضیح بده موضوعت چه بوده و چکار کردی؟ اون مصاحبه کننده توی این چند دقیقه چطور میفهمه که این موضوع اثر حقوقی خوبی هست یا نه؟
    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، یعنی با ملاحظه پایان نامه شما اولا مشخص می شود که شما پایان نامه کار کرده اید. ثانیا اساتید با تسلطی که دارند می فهمند که آیا موضوع جدید بوده است، استاد شما کی بوده است و تورق می کنند که چه مطالبی را مطرح کرده اید.

  18. فرحبخش
    پاسخ

    استاد عزیز سلام برای کارشناسی ارشدحقوق نفت وگاز وضعیت زبان انگلیسی در چه حدی کفایت میکنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره حقوق نفت و گاز ماهیت بین المللی دارد و ضعف در زبان می تواند به ضعف در این رشته منجر شود.

  19. محسن
    پاسخ

    سلام اگر شخصی دکتری تجارت بین الملل رو از دانشگاه شهید بهشتی اخذ کند می تواند در کار وکالت (ترجیحا در خارج از کشور)موفق باشد یا اینکه بهتر است در یکی از دانشگاه های متوسط خارج از کشور تحصیلات خود را ادامه دهد؟توصیه شما برای ارشد و دکتری تجارت بین الملل کدام دانشگاه است شهید بهشتی یا بولونیا ی ایتالیا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که دانشگاه شهید بهشتی این رشته را راه اندازی نکرده است و بنا است از سال دیگر دانشجو بگیرد که احتمال قبولی با توجه به تعداد اندکی که می گیرد خیلی کم است. وکالت بین المللی نداریم. تحصیل در خارج امتیازات خود را دارد به خصوص وقتی شما بخواهید کار بین المللی انجام دهید.

  20. علی
    پاسخ

    سلام اگر تنها انگیزه ما برای تحصیل تا مقطع دکتری عضو هیات علمی شدن در دانشگاه روزانه ای باشد و علاقه ما هم به هر دو رشته مورد پرسش یکسان باشد توصیه شما ادامه تحصیل در کدام گرایش است حقوق خصوصی یا تجارت بین الملل؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید حقوق تجارت بین الملل فرصتهای بیشتری را در این خصوص در اختیار شما قرار دهد.

  21. الهه سیف الهی
    پاسخ

    با سلام
    اگر بخواهیم شرط داوری در قرارداد آموزشی بین المللی لحاظ کنیم به نظر جنابعالی به جز مرکز داوری اتاق ایران کدام مرجع مناسب این نوع قرارداد است و توجه به چه نکاتی ضروری است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضرورتی ندارد که حتما یک مرکز داوری را معین کنید. می توانید روی یک داور مرضی الطرفین که مورد اعتماد طرفین است توافق کنید. در مورد اطلاعات بشتر در مورد قرارداد داوری مراجعه کنید به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب.

  22. حسام
    پاسخ

    ه نام خدا
    سلام استاد عزیز من خیلی گشتم تا کسیرو پیدا کنم تا به سوالاتم ج بدن

    همه شما رو تعریف میکنن پس اگه میشه به سوالای من هم جواب دهید تا راهنمای من شوید
    استاد من کارشناسیمو تو دانشگاه پیام نور رشته مدیریت صنعتی با معدل ۱۳.۹۷تموم کردم
    الان دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد تبریز رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی هستم (سربازی هم نرفتم ) من میخوام ادمه تحصیل بدم و به امید خدا حتما از دکتری دانشگاه آزاد قبول بشم الان همه تلاشمو میکنم تا معدلم بالای ۱۸باشه
    استاد من برای آینده شغلیم خیلی نگرانم چون به دلایل شخصی نتونستم لیسانسمو خوب بخونممعدلم کم شد
    من میخوام از شما خواهش کنم منو راهنمایی کنید . آگه معدل ارشد من خیلی خوب باشه و بتونم مقاله علمی بنویسم و از دکتری آزاد قبول بشم من نمیتونم از هیئت علمی دانشگاه ها مثل ازاد یا غیرانتفاعی یا پیام نور پذیرفته بشم؟ یعنی من فقط بخاطر معدل لیسانسم همه چیرو ازدست میدم؟استاد توروخدا جواب دقیق بهم بدین دعاتون میکنم
    یعنی تو استخدامی های جاهای دیگه که شرط معدل حداقل ۱۴ هست من بخاطر چند صدم معدل لیسانسم همه چیرو از دست میدم ؟
    اگه خدانکرده جواب شمااینه که جای امیدی نیست جای جبران هست؟ چجوری؟

    سوال دومم اینه من چجوری میتونم شرایط حق التدرسی تو دانشگاه های آزاد و پیام نور آذربایجان و تهران داشته باشم
    بخاطر معدل لیسانسم باز اینم از دست میدم؟
    اگه مقاله داشته باشم اگه معدلم خوب باشه میتونم تدریس کنم؟

    ازتون خیلی ممنونم که به سوالای ما جوانا جواب میدین خدا بچه هاتونو براتون حفظ کنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر حداقل معدل لازم باشد یک صدم هم مانع خواهد شد. شرایط حق التدریس در این روزها حداقل دانشجوی دکتری بودن است آن هم منوط به نیاز دانشگاه مورد نظر است. دانشگاه های درجه اول کشور معمولا نیاز به حق التدریس ندارند مگر از اساتید خاصی در رشته های خاص. در هر حال یادتان باشد که موفقیت تنها به هیات علمی شدن منتهی نمی شود.

  23. محمدرضا
    پاسخ

    با سلام.
    ببخشین آقای دکتر،اگه کسی هم کارشناسی و هم کارشناسی ارشد رشته حقوق از دانشگاه آزاد باشه و تو دکترای دولتی رتبه خوبی بیاره، با ۳ مقاله معتبر و یک کتاب مشترک و سابقه تدریس، چند درصد احتمال داره تو مصاحبه قبول بشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی را به دلیل دانشگاه آزادی در مصاحبه رد نمی کنند. پس اگر شما در مصاحبه خوب ظاهر شوید و مقاله و کتاب هم داشته باشید احتمال قبولی شما هست. چرا نه

  24. فروزان
    پاسخ

    درود برشما
    من مدرک کاردانی و کارشناسی از علمی کاربردی دارم میخواستم بدانم من برای ارشد مایل هستم در دانشگاه ازاد و دولتی شرکت کنم ایا تمام مدرکهای کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی تبدیل به ازاد یا دولتی میشود یا خیر ؟ استاد لطفا راهنمایی ام کنید .
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیج مدرکی به مدرک دیگری تبدیل نمی شود. شما مدرک ارشد آزاد و دولتی می گیرید و مدارک قبلی شما سرجایش هست.

  25. حسيني
    پاسخ

    جناب آقای دکتر
    با سلام و تشکر قبلی از راهنمایی شما، قابل عرض است که حدود دو سال پیش با مادرم در بانک کشاورزی یک حساب بلند مدت ۵ ساله باز کردیم که در ذیل آن ذکرشده که” شرایط برداشت و بستن حساب هر یک به تنهایی و بصورت ۱۰۰% می باشد” و سودحاصله از این حساب به حساب کوتاه مدت مادرم ریخته می شد. حال که مادر من به رحمت خدا رفته است بانک می گوید که در صورت بستن حساب کلیه مبلغ به حساب کوتاه مدت مادرم واریز می شود در صورتی که در قرارداد فی مابین با بانک چنین چیزی ذکر نشده است. خواهشمند است در این خصوص مرا راهنمایی کنید که مفهوم “بستن ” در جمله ذکر شده به مفهوم حق مالکیت نیست؟
    قبلا از الطاف شما تشکر و قدردانی می گردد
    با احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم می توانید صددرصد را برداشت کنید مگر خلاف آن در قرارداد با بانک آمده باشد.

  26. حسین
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی مو تو دانشگاه پیام نور(رشته مدیریت صنعتی) همراه با کارکردن معدل ۱۳.۹۷ گرفتم والان دانشجوی ارشد (مدیریت صنعتی گرایش مالی ) دانشگاه ازاد تبریز هستم ولی دیگه درسامو خوب میخونم و معدلم بالای ۱۸ هست. و میخوام برا دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنم و هنوزم سربازی نرفتم.
    ۱-شرایطم باید چجوری باشه تا در آینده بتونم جذب هیئت علمی دانشگاهی بشم؟ ( شرایط جذب هیئت علمی داشتن حداقل معدل ۱۴ برا کارشناسی هست) آیا ۸صدم کمتر بودن معدل برامن مشکل ایجاد خواهد کرد؟
    ۲-آیا میتونم بعد به پایان رسیدن ۳ترم ارشدم(که فقط پایان نامم بمونه) تو دانشگاهی حق التدریس کنم؟( معدل کارشناسیم برام مشکل ایجاد میکنه با در نظر گرفتن این که هنوز سربازی نرفتم)
    ۳-چند تا مقاله داشته باشم چه نوع مقاله ای داشته باشم (isi / isc / ;ktvhks , …)? تا تو مصاحبه دانشگاه آزاد قبول بشم؟
    ۴-شرایط تحصیلیم ( معدل / مقاله ) چجوری باشه دانشگاه آزاد خودش برای دکتری بدون اینکه کنکور بدم برمیداره؟
    ۵- من میخام و سعی و تلاشمو میکنم تا حتما دکتری هردانشگاهی باشه قبول بشم (خارج و یا تو ایران) ولی اطلاعاتم راجبه نحوه پذیرش دانشگاه ها خیلی کمه میشه سایتی رو یا کسیرو برام معرفی کنین تا کامل راهنماییم کنه؟
    استاد من سایت شما رو خیلی جستجو کردم تا پیدا کردم میشه به همه سوالای من دقیق جواب بدین ازتون خیلی ممنونم دعاتون میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- برخی از دانشگاه ها شرط معدل نمی گذارند. ۲- بعید می دانم امکان تدریس در دوره فوق فراهم باشد. ۳- بلاخره مقالات با ایندکس معتبر کفایت می کند. ۴- اطلاع ندارم. ۵- باید به سایت دانشگاه های مورد نظر مراجعه کنید شرایط گرفتن دانشجوی خارجی توضیح داده شده است.

  27. نازنین
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی شیمی دانشگاه تهرانم.اما به علت علاقه نداشتن به شیمی قصد تغییر رشته به وکالت دارم.به نظر شما ارشد وکالت بخونم درسته؟اصلا شرایطش را دارم؟اگر مرا راهنمایی کنید بسیار متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد حقوق نمی توانید وکیل شوید. لیسانس نیاز است.

  28. پیمان
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    جناب دکتر بنده کارشناسی مهندسی مکانیک دارم و قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد را دارم
    می خواستم بدانم به نظر شما بین پردیس کیش دانشگاه شریف و دانشگاههای مالزی(دانشگاه ممتازش) شما کدوم یک رو پیشنهاد می کنید؟
    پیشاپیش از پاسخگوئیتون تشکر می کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقایسه سختی است. تحصیل در خارج امتیازات و معایبی دارد. باید با کلیه شرایط در نظر گرفته شود.

  29. محمد
    پاسخ

    سلام استاد
    با توجه به شرایطی که دارم ، دو سه تا سؤال داشتم ممنون میشم که با جواب دادن به اونا منو راهنمایی کنید .
    لیسانس حقوق دارم با معدل۱۷ و مدرک زبان ایلتس با نمره ی ۶/۵ . الانم قصد دارم که واسه مقطع ارشد برا خارج از کشور اقدام کنم . و اما سؤالاتم :
    ۱__ استاد با داشتن علاقه ی یکسان به تمامی رشته های مذکور (حقوق تجارت بین الملل ــ حقوق مهاجرت ــ حقوق خانواده ــ حقوق جزا و جرمشناسی و حقوق خصوصی بین الملل) حضرتعالی میفرمایید به ترتیب کدام رشته ها رو واسه اتخاب در اولویت قرار بدم.
    ۲__ استاد از بین کشورهای ذیل ، اولویت برای تحصیل و همچنین “اقامت پس از تحصیل” رو با کدام کشورها میدونید ؟( استرالیا ــ دانمارک ــ فنلاند ــ ایسلند ـــ نیوزیلند ــ اتریش ــ نروژ ـــ المان و فرانسه . البته استاد نا گفته نماند که دوره ها به زبان انگلیسی برگزار میشه به جزء کشور فرانسه )
    استاد جوابایی رو که مینویسین واسم مهمن ، چرا که تو همون گرایش و همون کشور، میخوام تا مقطع دکترا بخونم و اینکه پس از اتمام تحصیلات ( ان شاءالله ) همونجا هم موندنی بشم .
    ممنون و سپاسگزارم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر رشته و هر کشور صنعتی و پشرفته که به شما پذیرش می دهد شما آن را انتخاب کنید. هزینه نیز سرسام آور است و کسی هم بورسیه به این راحتی ها نمی دهد. بیشتر فکر خودتان را حول و حوش اخذ پذیرش و بورسیه بکنید.

  30. بهار
    پاسخ

    جناب دکتر شیروی، ضمن عرض احترام بسیار، سوالی از خدمتتدن ذاشتم.
    یک نهاد عمومی غیردولتی در زمان نوسانات شدید ارزی جهت کاهش مخاطرات پیمان‌کاران برخی از قراردادهایش با پیمان‌کاران داخلی را به‌گونه‌ای منعقد نموده‌ که مبلغ قرارداد در آن‌ها به ارز پیش‌بینی شده اما پرداخت‌ها بر مبنای نرخ تسعیر فروش بانک مرکزی در زمان پرداخت به ریال صورت می‌گیرد. هرچند ضمانت نامه‌ی انجام تعهدات در این قراردادها به صورت ارزی اخذ می گردد (چون همواره باید معادل ارزش قرارداد باشد)، اما درخصوص ضمانت‌نامه ی پیش‌پرداخت و ضمانت‌نامه‌ی استرداد کسورات بحث پیچیده‌تر می‌گردد. (زیرا اگرچه که میزان کسورات بر مبنای درصدی از مبلغ قرارداد تعیین می‌گردد اما کارفرما نهایتاً تعهدی به پرداخت ارز ندارد) لذا با توجه به بند ج ماده ۲ قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۳۵۱، چنانچه قرارداد را ریالی بدانیم، می‌توان این ضمانت‌نامه‌ها را نیز ریالی اخذ کنیم و در صورتی که این قراردادها ارزی باشند رعایت مقررات ارزی کشور و نیز اخذ ضمانت‌نامه ارزی در آن‌ها ضروری خواهد بود. لازم به ذکر است که دیوان محاسبات در نظریه‌ای که در این خصوص از آن استعلام شده مقرر داشته «علی‌الاصول در انعقاد قراردادهای داخلی وجه رایج کشور مبنا و ملاک عمل است و دستگاه‌های اجرایی نیز تابع اصول و قوانین و مقررات عمومی کشور می‌باشند، لذا مستفاد از بند ج ماده ۲ ق.پ.ب.ک درج ارز خارجی به عنوان مبلغ قراردادهای دستگاه‌های اجرایی مستلزم وجود مجوز قانونی است.»
    با توجه به مسایل بیان شده و با توجه به اینکه در بند قانونی فوق الذکر نیز ملاک را پرداخت به ارز خارجی و نه مبلغ ارزی قرارداد دانسته است، به نظر جنابعالی درخصوص چنین قراردادهایی منعی جهت اخذ ضمانت‌نامه‌ی ریالی بابت پیش‌پرداخت و استرداد کسورات قانونی (حسن انجام کار و تضمین تکمیل تعهدات) وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم اخذ ضمانتنامه ریالی تا حدی جایز است که منجر به ضرر کارفرما نشود. جایی که ضمانتنامه ریالی منجر به ضرر کارفرما می شود جایی است که مبلغ ضمانتنامه ریالی مقطوع ولی مبلغ پرداختی به پیمانکار به صورت شناور (نرخ بانک مرکزی) محاسبه و پرداخت می شود که ممکن است به وضعیتی منجر شود که مبلغ ضمانتنامه ریالی از مبلغ معادل پرداختی به پیمانکار کمتر شود.

  31. افشار
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    همسرم برای خرید آپارتمان تصمیم گرفت وام جانبازی بخرد. دلالی که قرار بود برایمان وام بخرد ۲ ملیون پول از ما گرفت ولی برایمان وامی نگرفت، چون یک مبایعنامه به نام ان جانباز نوشت که در واقع ان شخص جانبازمی خواهند خانه را بخرند و مبلغ خرید را حدود ۵۰ ملیون بیشتر نوشت. تا بانک وام بدهد. ولی فروشنده اپارتمان حاضر نشد مبایعنامه را امضا کند. و ان دلال هم برای ما وامی نگرفت. حالا پول ما را پس نمی دهد چکار باید بکنیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید علیه طرف شکایت کنید

  32. ناشناس
    پاسخ

    با سلام خدمت شما آقای دکتر،
    می خواستم ببینم کارهای پژوهشی دانشجوی بورس از زمان حکم خوردن و بورس شدن، بهدها پس از اخذ مدرک دکتری برای ارتقا به رتبه دانشیاری احتساب می شود یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کارهای پژوهشی در بازه مورد نظر فقط لحاظ می شود بنابراین کلیه کارهای پژوهشی برای دانشیاری از زمان استادیاری مد نظر قرار می گیرد مگر در مورد مقالات مستخرج از رساله که حداکثر هر مقاله یک امتیاز و جمعا ۵ امتیاز خواهد داشت.

  33. شهرام فتاحی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد شیروی بزرگوار
    بنده دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم پروپوزالم تحت عنوان وضعیت حقوقی قراردادهای الحاقی تصویب شده .از دو مورد از مقالات جنابعالی هم استفاده کردم ولی با کمبود منابع مواجه هستم خواهشمندم اگر امکان داره چند مورد کتاب یا مقاله در این زمینه معرفی کنید که بتونم پایان نامم رو بنویسم .با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه های متعددی در دانشگاه های ایران در این زمینه نوشته شده است که منبع خوبی برای شما است. به منابع مقالات اینجانب نیز مراجعه کنید.

  34. امیر عباسی
    پاسخ

    با اهـداء سلام و تحیت
    از آنجایی که حـق طلاق با مـرد است اما در شروط ضمن عقد نکاح مرد به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل به غیر را مـی دهد که در صورت وقوع و اثبات هر یک از شروط تعیین شده ، با انجام تشریفات قانونی و مراجعه به محاکم خانواده خود را مطلقه کند . یکی از شروط ضمن عقد سند ازدواج که زوجه می تواند از حق طلاق خود استفاده کند بند ۱۰ می باشد که صراحت دارد :
    « در صورتیکه پس از گذشت ۵ سال زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن و یا عوارض جسمی دیگر زوج صاحب فرزند نشود »
    فرض اول : با فرض عدم تمکین زوجه ( به طور مثال اگر تاریخ عقد نکاح سال ۱۳۸۶ باشد و زوجه فقط دو سال در تمکین شوهر بوده باشد و با توجه به صدور حکم الزام به تمکین ، به زندگی مشترک بازنگردیده باشد ) آیا این شرط تحقق می یابد و قابل اعمال است و زوجه ناشزه می تواند با استفاده از این شرط پس از گذشت ۵ سال از تاریخ عقد نکاح خود را مطلقه سازد ؟
    فرض دوم : با توجه به پیشرفت علم پزشکی اگر پزشک قانونی اعلام نماید که زوجه از طریق تلقیح مصنوعـی از جمله « آی وی اف » می تواند از شوهر خود صاحب فرزند شود آیا وکالت در طلاق ساقط می گردد ؟ یا زوجه می تواند از این شرط برای مطلقه نمودن خود استفاده کند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنانچه پزشکی قانونی بعد از گذشت ۵ سال عقیم بودن مرد را تأیید کند، شرایط برای تمسک به این بند فراهم می شود.
      تلقیح مصنوعی کفایت نمی کند

      • امیر عباسی
        پاسخ

        با سلام و درود
        جناب آقای دکتر مگر در علم اصول اطلاق الفاظ به مقدمات حکمت نیست ! آیا این شرط در آن انصراف ظهوری وجود ندارد ؟ آیا این شرط منصرف به تمکین و زندگی مشترک به مدت ۵ سال نیست ؟ در این خصوص مراجع عظام تقلید فتوا داده اند که اگر زوجه ۵ سال تمام تمکین نکند این شرط تحقق نیافته و قابل اعمال نیست آیا در اینجا فتوای مراجع قدر متیقن ( که یکی از مقدمات حکمت است ) نیست ؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، اولا چنین فتاویی را سراغ ندارم ثانیا تا حالا نشنیده ام که فتاوی مقدمات حکمت باشد؟ هر لفظ یا عبارتی با توجه به معانی عرفی که دارد تفسیر می شود به نحوی که هر فرد متعارفی در آن شرایط معنای آن را می فهمد. سواد من دیگر بیشتر قد نمی کشد.

  35. راحیل
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر.
    استاد من مدرک کارشناسیم رو از دانشگاه پیام نور گرفتم و ارشدم رو از دانشگاه علامه طباطبایی پردیس نیمه حضوری.. تاحالا مقاله ای برای چاپ یا نشر به مجله ای ارائه ندادم و پایان نامه هم نداشتم چون آموزش محور بودم… اگه رتبه ی خوبی در دکترا بیارم بنظر شما امکان پذیرفته شدنم در دانشگاه دولتی هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام رتبه کنکور دکتری ربطی به نمره مصاحبه ندارد و نمره مصاحبه بر اساس آمادگی علمی، فعالیتهای پژوهشی از جمله پایان نامه، مقاله، کتاب و نمره زبان ارزیابی می شود

  36. سعید
    پاسخ

    با سلام و احترام
    جناب دکتر من کارشناسی عمران از آزاد و ارشد عمران از پردیس بین الملل دارم می خواستم ببینم می توانم در دانشگاه آزاد شهرستان(نه مرکز استان) هیئت علمی بشوم؟ شهرستان به لحاظ جمعیتی و درجه دانشگاهی پایینتر می باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با فوق بعید است استخدام کنند.

  37. مولود
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و تشکر از اینکه وقت با ارزشتون رو در اختیار دانشجویان قرار میدید-استاد من ماه گذشته هم پیامی واستون فرستادم مبنی بر اینکه دانشجوی دکترای دانشگاه حیدر آباد هستم در رشته مطالعات ترجمه که فرمودید نمیشه با این مدرک جذب رشته حقوق برای تدریس شد حالا استاد من در آمد رشته واسم خیلی مهمه تا به اینجایه کار استاد باور بفرمایید وحشتناک هزینه کردم فقط استاد میشه لطف کنید راهنماییم کنید واسه من که از اول کارشناسی-ارشد و الان دکترام ترجمه هست میتونم از چه طریقی و چه کارهایی انجام بدم که به آینده مالی رشته ام امیدوار بشم؟آیا مترجمی رسمی شدن در آمدش میتونه واسم خوب باشه؟مرسی استاد منتظر جوابتون هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال دو راه بیشتر بنظرم نمی رسد یکی این که هیات علمی شوید که حقوق آن خیلی زیاد نیست و دیگری مترجمی رسمی یا کارهای این دست است که بلاخره بدکی نیست.

  38. فاطمه
    پاسخ

    با سلام
    ایا با داشتن کارشناسی ادبیات میتوان در ازمون کارشناسی ارشد روانشناسی شرکت کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد می توانید شرکت کنید

  39. مریم
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما اقای دکتر
    من دانشجوی ارشد مدیریت بازرگانی هستم خیلی ناراحتم از این که در دانشگاه ملایر درس میخوانم میخواهم بدانم ایاامیدی هست که بتوانم دکتری را در دانشگاهای تهران قبول شوم .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله به سعی و کوشش شما بستگی دارد.

  40. علی
    پاسخ

    سلام،من بهمن ۹۴ازمون ارشد دارم به نظر شما از الان تمرکزم رو روی لایحه تجارت بگذارم یا قانون فعلی ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که لایجه تجارت سرانجام مشخصی داشته باشد و ریسکی است که شما روی لایحه سرمایه گذاری کنید.

  41. صادق
    پاسخ

    جناب آقای دکتر
    سلام
    با توجه به شرایط کشور شما برای تحصیل در مقطع ارشد کدام یک از گرایش های حقوق را توصیه می کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجارت بین الملل، حقوق نفت و گاز بنظرم به روز تر هستند.

  42. امیر
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر
    من سال اول دکترا هستم که به سرطان مبتلا شدم محل تحصیلم شهرستان و محل درمانم تهران است خیلی افسرده شدم و می خواهم انتقالی به تهران بگیرم تا به محل درمان و خانواده نزدیک باشم ایا وزارت علوم با انتقالی من موافقت می کند؟
    اگر نکند دیگر توان ادامه دادن در شهرستان را ندارم و انصراف می دهم و ۵سال از کنکور دکترا محروم می شوم در حالیکه دانشجوی بسار عاشق علم هستم
    چه کار کنم که با انتقالی من موافقت شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان انتقال در مقطع دکتری پیش بینی نشده است. ممکن است دانشگاه آزاد با در نظر گرفتن شرایط شما قبول کند دقیقا اطلاع ندارم.

  43. محمدرضا
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشید
    جناب دکتر خواهشاً میشه بفرمایین بین دانشگاه های ذیل کدوم یک برای تحصیل در دوره دکترا معتبر و مناسب تره؟ (به ترتیب اولویت اگه امکان داره بفرمایین استاد) بی نهایت ممنونم
    ۱- غیرانتفاعی (مانند دانشگاه مفید و یا علم وفرهنگ)
    ۲-دوره شبانه یا نوبت دوم دانشگاههای دولتی
    ۳-دانشگاههای آزاد به غیر از شهر تهران
    ۴- پردیس های خودگردان(پولی)
    ۵-واحد علوم و تحقیقات تهران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دوره شبانه نداریم و نوبت دوم است که فرق آن با روزانه فقط پرداخت شهریه است و در مدرک قید نمی شود. بنابراین گزینه دو بهتر است. بقیه هم به شرایط شما بستگی دارد.

  44. حسن مرادی
    پاسخ

    درود بر شما استاد گرانقدر/در صورت امکان سوالم را پاسخ بفرمایید ممنون میشوم/موضوع پایان نامه بنده که در حال تنظیم هستم(بررسی تطبیقی تعهدات فروشنده در اینکوترمز ۲۰۱۰وحقوق ایران)میباشد.ایا کتابی علاوه بر تجارت بین الملل حضرتعالی و خود کتاب اینکوترمز ۲۰۱۰منبع تفسیری دیگری جهت تکمیل موضوع مذکورموجود میباشد؟پیشاپیش از پاسخگویی حضرتعالی سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک پایان نامه در همین رابطه سالهای قبل زیر نظر اینجانب دفاع شده است که عنوان آن را می توانید از بخش پایان نامه ها پیدا کنید. تغییرات قابل توجهی در اینکوترمز ۲۰۱۰ از این جهت به وجود نیامده است و در مجموع موضوع خیلی تکراری است.

  45. محمد
    پاسخ

    سلام وعرض ادب
    برای فارغ التحصیلان رشته حقوق نفت و گاز غیر از شرکت نفت و وزارت نفت فرصت های شغلی خصوصا در بخش خصوصی وجود دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکتهای زیادی در بخش خصوصی هستند که در زمینه مرتبط با صنایع نفت و گاز فعالیت می کنند که فارغ التحصیلان این رشته اگر چیزی یاد گرفته باشند می توانند در این شرکتها خدمات ارائه کنند.

  46. sara
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    یک سوال داشتم واقعا ممنون میشم کمکم کنید
    یکی از دوستام ترم شش ITاست و به رشته اش علاقه ندارد میخوام بدونم چ رشته هایی برای ازشد میتونه بخونه غیر رشته خودش؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر رشته ای که بتواند در آن قبول بشد.

  47. الناز
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    از نظر شما معدل ١٨ در مقطع لیسانس و ارشد هردو از یه دانشگاه متوسط و یا نسبتا خوب مثل دانشگاه مفید یا دانشگاه قم برای مصاحبه دکتری یه معدل موفقه یا کمه؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم معدل خوبی است.

  48. صبا
    پاسخ

    با سلام
    آیا کسی که درخواست مربی پیمانی آن در حال بررسی از طریق وزارت علوم می باشد (مراحل گزینش)، و در همین زمان کنکور دکتری قبول شود و دانشجوی دکتری شود، در خواستش رد خواهد شد؟
    من در زمان اقدام هییت علمی کارشناسی ارشد را تمام کرده بود و دانشجوی دکتری نبودم اما در طی مراحل طولانی گزینش دانشجوی دکتری شدم. گویا قانونی وجود دارد که می گوید دانشجوی دکتری در زمینه رد می گردد. لطفا اگر این قانون صحت دارد اعلام کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه الزاما ولی مربی نمی تواند دانشجوی دکتری شود مگر از موسسه خود بورسیه شود.

  49. سعيد
    پاسخ

    سلام وقت بخیر
    برای درس حقوق نفت وگاز در رشته حقوق تجارت بین الملل چه منابعی معرفی می فرمایید
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع روی سایتم مشخص شده است و کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب نیز انشا اله تا مهر قابل خریداری خواهد بود که منبع مهمی در این رشته خواهد بود.

  50. Ali
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    شنیدم شما در مصاحبه هایی که برای دکتری انجام میدید به دانشجو متن انگلیسی میدید که ترجمه کنند
    میشه بفرمایید از چه کتاب یا کتبی متن رو انتخاب میکنید
    اقای دکتر به نظرتون این روش به شدت باعث استرس و سردرگمی دانشجو نمیشه؟؟
    چون خود من بعضا موضوعی که از دوستان پرسیدید بلد بودم ولی نمیتونم از رو بخونم و ترجمه کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من معمولا تا روز قبل از مصاحبه خوم هم نمی دانم که چه متنی را انتخاب خواهم کرد. به اضافه، کسی که زبان بلد باشد زیاد فرقی نمی کند که کدام عبارت را باید ترجمه کند. به جای این فکرها زبان خودتان را تقویت کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *