سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. افضلی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    امیدوارم حالتون خوب باشه ،
    لیسانس فلسفه و عرفان اسلامی دارم و بسیار علاقه مند به کار قضاوت هستم.
    به نظر شما اگه ارشد و دکتری رو در زمینه حقوق ادامه بدم امکان اینکه بتونم قاضی بشم هست؟
    یعنی منظورم اینکه برای اینکه بتونی وارد کار قضاوت بشی باید کارشناسی و کارشناسی ارشد رو هر دو حقوق خونده باشی ،یا اگه رشته کارشناسی متفاوت باشه این امکان وجود داره؟
    بعد از اونجایی که خانم هستم بهترین پیشنهاد شما برای من چیست؟
    من بسیار علاقه مند به کارهای قضایی هستم !
    از لطف و محبت شما بسیار سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا از لحاظ ضوابط باید حقوق یا فقه مبانی داشته باشید. ثانیا قبولی شما به این راحتی نیست که بدون لیسانس در آزمون قضاوت قبول شوید. ثالثا وقتی حقوق نخوانده اید چطور جرأت می کنید که کار قضاوت کنید. ارشد دکتری برای تکمیل است.

  2. سید حسین خاتمی
    پاسخ

    سلام آقای دکترمن اپارتمان به شخصی فروختم پیمانکاری که این اپارتمان را برای ما ساخته تعهد به شهرداری داده که برای آسانسور تاییدیه استاندارد بگیرد که ما ۸۴ واحد هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتیم الآن برای گرفتن استعلام به شهرداری مراجعه کرده ولی شهرداری می گوید که تا پیمانکار به تعهد خود عمل نکند برگه استعلام صادر نمی کند . معامله ما قطعی بدون مبلغ برای فسخ قرارداد است آیا خریدار میتواند معامله را فسخ کند در حالی که بدون استعلام شهرداری هم میتوان سند زد ؟ ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر شما نتوانید این عیب را برطرف کنید ممکن است دادگاه حق فسخ را برای خریدار مقرر کند.

  3. ساجدی
    پاسخ

    با سلام
    جناب دکتر اینجانب در سال ۹۱ یک واحد آپارتمانی را بواسطه مبایعه نامه عادی از مالک آن خریداری نمودم لازم به ذکر است که مبایعه نامه در بنگاه املاک ثبت شده و دارای کد رهگیری است. قرار بود که ملک یک ماه پس از انعقاد مبایعه نامه به اینجانب انتقال یابد اما متاسفانه مالک در محضر حضور نیافت و بنده گواهی عدم حضور فروشنده و گواهی پرینت حساب بانکی مبنی بر داشتن باقی ثمن معامله را اخذ نمودم. وقتی که به دادگاه مراجعه نمودم مشخص شد که طلبکاران زیادی این ملک را توقیف نموده اند و تاریخ توقیف همه آنها بعد از تاریخ مبایعه نامه بنده بوده است (مبایعه نامه بنده تقدم دارد). از آنجایی که سند به نام فروشنده است، اینجانب به عنوان معترض ثالث به دو پرونده ورود کردم و رای به نفع اینجانب صادر شد که همین دو پرونده تقریبا یکسال طول کشید و هم اکنون چند طلبکار دیگر هم هستند که ملک را توقیف نموده اند. آیا راهی وجود دارد که با یک شکایت واحد، رفع تمامی توقیف ها توسط طلبکاران مختلف و الزام به تنظم سند رسمی توسط فروشنده را خواستار شوم؟ اگرنه، چه راهی را باید طی نمایم؟ آیا لازم است برای رفع هر توقیف بطور جداگانه به عنوان معترض ثالث ورود نمایم؟ ضمنا فروشنده اذعان دارد که ملک را به بنده فروخته است ولی با توجه به وجود طلبکاران نمی تواند ملک را به بنده اتنقال دهد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان وجود ندارد که کلیه دعاوی را یکجا فیصله دهید. همان راهی که رفته اید خوب است که باید به عنوان ثالث ورود پیدا کنید تا ملک آزاد شود و به شما منتقل شود.

  4. مسعود
    پاسخ

    باسلام من سردفتر اسناد رسمی با مدرک کارشناسی در اصفهانم علاقه مند ادامه تحصیلم بنظرتون بین حقوق خصوصی شبانه یکی از دانشگاها ی دولتی ومجازی شاغلین تجارت بین الملل با توجه به اینکه بالقوه همین امسال میتونم پس از اعلام نتایج ،ادامه تحصیل بدم کدام رشته ووضعیت برام مناسبتره ضمن اینکه میخوام انشااله تا دکتری ادامه بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شبانه که فعلا دیگر نداریم و نوبت دوم است و نوبت دوم فرقش با روزنامه فقط اخذ شهریه است و در مدرک ذکر نمی شود. این مدرک طبیعتا از مجازی با بهتر است

  5. کلثوم
    پاسخ

    با سلام. ببخشید من رشته کارشناسی ام مدیریت دولتی بوده و الان میخوام برای ارشد در رشته مددکاری یا علوم توانبخشی شرکت کنم . به نظر شما من شرایط پذیرش در کنکور ارشد برای این رشته ها را دارم؟ مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا منعی در تغییر رشته وجود ندارد ولی قبول شدن یک مسئله دیگری است که طبیعتا دانشگاه های خوب با رقابت شدید روبرو هستند. دانشگاه های دیگر هم ممکن است فایده نداشته باشد.

  6. amir
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام؛ طاعات قبول؛
    آقای دکتر اگر برایتان مقدور است ترجمه ی دقیق انگلیسی «نقش مساجد در پیشگیری از وقوع بزهکاری» را مرقوم بفرمایید.

    از لطف حضرتعالی بی نهایت ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      The Role of Mosques in Prevention of Crimes

  7. بهار
    پاسخ

    با عرض سلام
    جناب دکتر من براتون سوالم رو ایمیل کردم چون کمی طولانی و مربوط به کارم بود، اما هرچقدر منتظر جواب موندم چیزی به دستم نرسید..
    میخواستم بدونم الزاماً باید توی سایت سوال بپرسیم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دلیل مشغله امکان جوابگویی به تک تک سوالات شخصی نیست و هدف از این سایت اطلاع رسانی کلی است نه این که صرفا به سوال کننده پاسخ داده شود. بنابراین افراد می توانید سوالات خود را در سایت بگذارند و اگر چیزی خصوصی است آن را حذف یا از نامهای مستعار استفاده کنند تا سوالات و جوابها برای سایر افراد که مشکلات مشابهی دارند قابل استفاده باشد.

  8. behzad
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید.
    من به هر دو رشته حقوق خصوصی و تجارت بین الملل علاقه دارم.
    با توجه به اینکه فرمودید احتمال تاسیس دکتری حقوق تجارت بین الملل هست صلاح می دانید که ارشد حقوق خصوصی بخوانم(برای موفقیت بیشتر در وکالت) و برای دکتری تجارت بین الملل؟
    یا اینکه برای ارشد هم حقوق تجارت بین الملل را صلاح میدانید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حقوق تجارت بین الملل امروزه بیشتر مورد استقبال است و تأثیر منفی هم در قبولی وکالت ندارد.

  9. مرضیه
    پاسخ

    با سلام
    من فوق لیسانس تجارت بین الملل از دانشگاه ازاد واحد دامغان در استان سمنان هستم جهت تحصیل در المان در مقطع دکتری باید چه شرایطی داشته باشم واینکه هزینه تحصیلم به چه صورت است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت دانشگاه های مورد نظر خودتان مراجعه کنید. اگر لیست دانشگاه های معتبر آلمان را نمی دانید به سایت وزارت علوم مراجعه کنید.

  10. امین
    پاسخ

    استاد عزیز سلام. ممنون که برای پاسخ به سوالات ما وقت میگذارید. طاعاتتون هم قبول حق باشد انشاالله. در جایی از سوالات دیدم که دوستی پرسیده بود: «درمرحله پذیرش دکتری در دانشگاهای مطرح دولتی آیا فارغ التحصیل بودن از دانشگاهای آزاد یا غیر انتفاعی خصوصا شهرهای کوچک تاثیری در پذیرش(مصاحبه)و … دارد؟ آیا کسی که کلا یامقاطعی دراین دانشگاه تحصیل کرده باشد اصولا شانسی در هیئت علمی شدن دانشگاههای دولتی دارد یا خیر؟» که جنابعالی در جواب بیان کردید:«پذیرش در دوره دکتری امکان دارد ولی باید بتوانید از سایر شرکت کنندگان برتری قابل ملاحظه ای نشان دهید. ۲- امکانش هست هر چند کم است به خصوص که فارغ التحصیلان دولتی نیز کم نیستند.» ولی در جای دیگری فرمودید:« روز به روز نقش مصاحبه در پذیرش دکتری کاهش می یابد و بر اساس نمره قبولی افراد انتخاب می شوند.» حال سوال بنده این است : «با توجه به این که من هر دو مقطع کارشناسی و ارشد را در چنین دانشگاهی گذرانم و امسال قصد شرکت در آزمون وکالت و دکترا دارم و با کمبود وقت مواجهم، به نظر جنابعالی ۱-نقش مصاحبه چقدر سرنوشت ساز است یعنی آنقدر هست که روی نوشتن مقاله مستخرج از پایان نامه وقت بگذارم (درحالیکه برای آزمون کانون فرصت کمی مانده) و قید وکالت رابزنم یا اگر داشتن مقاله در مصاحبه نقش مهمی ندارد فعلا تنها بر روی قبولی در «کنکوردکتری» و «آزمون کانون» متمرکز شوم و ۲ – یا اینکه اصلا قید کنکور را بزنم و گرفتن نمره ۵۰۰ از تافل و ۱۰ نمره پژوهشی و سایر شرایط جدید اعلام شده از سوی وزارت علوم برای دکتری بدون کنکور را در اولویت قرار دهم؟ ۳-حال اگر خواستم کنکور بدهم آیا کلاسهای کنکورموسسات را توصیه میکنید؟+ در برخی شرایط اعلام شده برای عضویت در هیت علمی دیدم که عضویت در بنیاد ملی نخبگان هم شرط است که البته عضویت در این بنیاد هم مقاله علمی پژوهشی میخواهد با تمام این اوضاع آیا از نوشتن مقاله دست بکشم؟ واقعا سردرگمم لطفا راهنمایی بفرمایید که کمک بزرگی می کنید. متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این که گفتم روز به روز نقش مصاحبه در پذیرش دکتری کاهش پیدا می کند بر اساس سیاست دولت قبلی بود که تأثیر مصاحبه را به ۳۰ درصد کاهش داد ولی در دولت جدید این مجددا به ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد. ۱- بله نقش مصاحبه طبق روال سال جاری در سال آینده نیز کاملا تعیین کننده است. ۲- دکتری بدون کنکور خیلی سخت است. ۳- خیر ۴- مقاله در هر حال در مصاحبه دکتری نمره دارد ولی نوشتن مقاله نباید آنقدر از دانشجو وقت بگیرد که در آزمون کتبی قبول نشود و در مرحله اول حذف گردد.

  11. ماهان
    پاسخ

    سلام استاد اگر می شود من را راهنمایی کنید .
    بنده مدرک لیسانس خود را از دانشگاه دولتی گرفته ام و اکنون نیز در مقطع ارشد در یک دانشگاه دولتی در حال تحصیل هستم، با توجه به اینکه درسم خیلی خوب است و شاگرد اول می باشم ، اطرافیانم اصرار بر تحصیل من در مقطع دکترا هستند اما خودم مایل به رفتن به سربازی و شرکت در آزمون وکالت می باشم ، لطفا مرا راهنمایی کنید که چکار کنم، به نظر شما با دانشجوی دکترا بودن می شود درآمدی داشت چون برای من کار خیلی اهمیت دارد.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بدون فاصله می توانید در مقطع دکتری قبول شوید، تحصیل اتان را ادامه بدهید ولی اگر با توجه به سابقه درسی خود امکان قبولی شما در سال اول در مقطع دکتری ضعیف است، بهتر است همان سربازی را که نقد است رد کنید تا بعد.

  12. مهدی
    پاسخ

    با سلام
    سازنده ای هستم که قرار بود ملکی را در ۲۰ماه بسازم وتحویل دهم وقید شده اگر به موجب تخلف منجر به اضافه بنا کار توسط شهرداری متوقف شد به زمان اضافه شود ۹ ماه تاخیر اضافه بنا دارم با نامه شهرداری ملک اماده است مالکین تحویل نمیگیرند وضرر وزیان می خواهند حکم قرار دادپایان کار را تایید کرده است ایا من باید اقدام قانونی خاصی انجام دهم ،ایا آنها موفق به دریافت خواهند شد در ضمن هنگام سند زدن پس از سقف آخر ۵ ماه مارا بازی دادند روزی ۵۰۰هراز تومان جریمه نیامدن برای سند بود اما من اقدامی نکردم لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است از طریق ارسال یک اظهار نامه رسما به افراد تذکر دهید که نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند. ولی این که تا چه اندازه سازننده یا مالکین مقصر هستند و تا چه اندازه از جهت قراردادی حق گرفتن خسارت باید بر اساس مدارک موجود و قرارداد اظهار نظر شود.

  13. فرحبخش
    پاسخ

    سلام.بااحترام خدمت استاد بزرگوار.من ازمون قضاوت قبول شدم وبرنامه بعدیم ادامه تحصیل درمقطع ارشده منتها به گرایشهای جدید حقوق مایل هستم ومابین دو گرایش نفت وگاز وحمل ونقل مرددهستم هرچی درمورد منابع نفت وگاز تحقیق کردم نتیجه کاملی نگرفتم درمورد کارشناسی ارشدحمل ونقل هم دانشگاه مشخصی ندیدم درصورت امکان راهنماییم کنید؟اعتبار پردیسهای وابسته به دانشگاههایی نظیر تهران تاچه اندازه هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نفت و گاز از حمل و نقل بهتر است.

  14. بهنوش
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی

    سوالی در مورد تضمینات در تجارت بین الملل داشتم.به جز ضمانت نامه های بانکی، اعتبارات اسنادی و اعتبار اسنادی تضمینی چه تضمینات دیگری در تجارت بین الملل وجود و کاربرد دارند. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک فصل از کتاب حقوق تجارت بین الملل به بحث تضمینهای بین المللی اختصاص پیدا کرده است که می توانید مراجعه کنید.

  15. حسام
    پاسخ

    سلام آیا اخذ پذیزش دکتری تجارت بین الملل در خارج از کشور با مدارک مقطع ارشد این رشته از ایران امکان پذیر است؟ اگر نیست چه راهکاری پیشنهاد می کنید 

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال این که بتوانید مستقیما پذیرش دکتری اخذ کنید قدری سخت است. اخذ فوق در خارج یکی از راههای برون رفت از این مشکل است. کسی که می خواهد برای ادامه تحصیل به خارج از کشور برود بهتر است بعد از لیسانس برود تا بعد از فوق لیسانس. چون اخذ دکتری مستقیم آسان نیست و برای دانشجو نیز گذراندن دکتری مستقیم سخت است.

  16. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام
    استاد جسارتاً نفرمودین مدرک پردیسهای خودگردان معتبره ؟مثلاً مدرک دکترای حقوق خصوصی علوم و تحقیقات معتبره یا پردیسها؟
    خواهشأمختصرتوضیحی در این مورد بدین.خیلی ممنون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلیه مدارکی که وزارت علوم تأیید می کند معتبر اند ولی این که وزن این مدارک در مقایسه با سایر مدارک دانشگاهی به چه نحو است بنظرم اینها در حد مدارک دانشگاه آزاد به حساب می آید.

  17. حسام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت بخیر سوالم این هست که بعد از اخذ ارشد خصوصی از یک دانشگاه معتبر ایران و قصد ادامه تحصیل در یک دانشگاه معتبر خارجی رشته تجارت بین الملل در مقطع دکتری آیا نیاز به گذراندن مقطع ارشد تجارت بین الملل در خارج یا داخل است یا نه؟ راهی که خود شما پیموده اید. با تشکر فراوان 

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام الزاما نه ولی اخذ پذیرش دکتری مستقیم سخت است و اکثر دانشگاه ها قبول نمی کنند.

  18. علی تام
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب خدمت استادشیروی گرامی. استادبنده بهمن امسال فارغ التحصیل میشوم.مطلع هستیدکه آزمون ارشددربهمن برگزارمیشودوامسال هم آزمون قضاوت دربهمن برگزارمیشود.حال من هم به حقوق بین الملل علاقه دارم وهم منصب قضاوت. به عقیده شما کدامیک ازآزمونهای مذکوررا باید دراولویت بگذارم.استادلطفا مثل همیشه بنده راپدرانه راهنمایی کنید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو قابل جمع است ولی قضاوت را فعلا شرکت کن. یه راه دیگر این که فعلا در آزمون ارشد قبول شوید و سپس سال دیگر برای قضاوت اقدام کنید. هر دو خوب است اینقدر با تردید زندگی نکنید.

  19. محمد حسین
    پاسخ

    سلام استاد.
    مطلبی دیدم اینگونه “شرط عوض در عقد غیر معوض چهره ی فرعی دارد و دوتعهد در برابر هم و هم عرض هم نیست” چرا استاد؟پس ثمره شرط عوض در عقد غیر معوض چیست؟ مثلا هبه که یک عقد غیر معوض است اگر بشود هبه با شرط عوض مگر نمیشود یک عقد معوض؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مباحث بیشتر جنبه نظری دارد والا شرط نیز در هر عقدی لازم الوفا است.

      • حسین
        پاسخ

        با سلام. غالبا این گونه سوالات جنبه تستی کنکور دارد. شرط عوض در غقد هبه که ذاتش غیر معوض است ماهیت عقد هبه را تغییر نمی دهد وعقد غیر معوض باقی می ماند .در سوالات کنکور این جواب درست است .حال از نظر تحلیل نظر شما قابل تحلیل است. مثال:فرض کنید من بیان کنم خانه ام را به شما هبه کردم در عوض شما به من ۱۰۰ هزار تومان پول دهید. این ۱۰۰ هزار تومان جنبه فرعی وتبعی دارد وغالب عقد وماهیت ان را معوض نمی کند حال بیان شده که اگر قیمت ۱۰۰ میلیون تومان در برابر ارز خود خانه که این مبلغ قرار می گیرد باشد چطور؟بیان شده العقود تابعه للقصود. اگر قصد هبه بود.معیار قد واقعی دو طرف است وباز عقد هبه است. در کنکور وازمون های تستی همان هبه است که عقدی غیر معوض است وشرط عوض ماهیتش را تعییر نمی دهد. وشروط را غالبا خارج از ساختار عقد تحلیل می کنند زیرا عقد بزرگتر از شرط است و شرط جنبه تبعی دارد.

  20. ارش
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید اقای دکتر . ضمن تشکر فراوان از این که ارتباط بسیار خوبی با دانشجویان رشته های مختلف خصوصا رشته حقوق دارید واین که با صبر و متانت به سوالات اونا پاسخ میدید.اقای دکتر من لیسانس زبان انگلیسی و لیسانس حقوق دارم و الان دانشجوی حقوق تجارت بین الملل دانشگاه دولتی هستم .خیلی دوس دارم این گرایش را در مقطع دکتری ادامه بدم و معدل دوره ارشدم ۱۷ هست ولی مقاله ای تا کنون به چاپ نرسوندم . به نظر شما این گرایش را در داخل کشور ادامه بدم یا در خارج ؟در خارج ،کشور های کامن لویی مثل انگلیس را انتخاب کنم یا رومی زرمنی مثل المان ؟ و ایا میتونم در خارج fund بگیرم و در اگر نتونم ایا ارزش داره با پول خودم در خارج تحصیل کنم و برگردم به کشور و بتونم هزینه تحصیلم را با کار در اینجا جبران کنم؟ سنمم سی و چند سال هست . بعضی از دوستام میگن تا بخوای دکتری را بگیری چهل و یکی دو سالت میشه و ارزش نداره . واقعا نمیدونم چیکار کنم .لطفا راهنماییم کنید .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که این رشته در ایران راه اندازی نشده است و بنا است برای اولین بار در سال آینده در دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شود. کشورهای انگلیسی زبان برای تجارت بین الملل مناسب تر است.

  21. امین
    پاسخ

    سلام
    آیا دکتری رشته مدیریت روزانه دانشگاه یزد و روزانه دانشگاه اصفهان بهتره یا پردیس دانشگاه شهید بهشتی و علامه
    خواهش میکنم استاد راهنمایی کنید.
    خیلی دچار سردرگمی شدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      دانشگاه اصفهان، یزدد و بهتر است.

  22. مهدی
    پاسخ

    سلام استاد عزیز
    پایان نامه بنده در زمینه اعتبار اسنادی می باشد و نیاز به منابع انگلیسی در این زمینه می باشم، لطفا مرا در زمینه چگونگی دسترسی به منابع در این زمینه راهنمایی کنید و اینکه آیا سایت انگلیسی که امکان دانلود مقالات حقوقی به صورت آزاد باشد وجو دارد .
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید به سایتهای زیر وصل شوید مقالات حقوقی را می توانید دانلود کنید. برخی از دانشگاه های داخلی به این سیستمها وصل هستند:
      heinonline
      westlaw
      lexis-nexis

  23. ahadi
    پاسخ

    باسلام و عرض ارادت
    آقای دکتر دانشجوی پردیس خودگردان(پولی) میتونه بورس دانشگاه آزاد بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم قبول کنند. به هر حال باید از دانشگاهی که می خواهد بورسیه بدهد استعلام کنید.

  24. لیلا
    پاسخ

    با سلام
    من امسال دکتری پردیس ارس قبول شدم. اما جدای از هزینه های سرسام آور پردیس ارس؛ اینجوری متوجه شدم که فارغ التحصیلان پردیس ارس در آینده هم برای استخدام در دانشگاههای دولتی دچار مشکل میشوند و اولویت با دوره های روزانه و شبانه است . آیا پردیس ارس یک دانشگاه غیر انتفاعی است که تنها امکان جذب شدن در دانشگاههای غیرانتفاعی وجود دارد یا نه ؟
    ممنونم میشم در این زمینه من و بیشتر روشن کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مدرک دانشگاهی معتبر است ولی این که همه بتوانند با این مدارک جذب هیات علمی شوند غیر واقعی است.

  25. سجاد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من ۱.۵ سال دیگه لیسانس اقتصاد میگیرم میخام از الان دنبال کارهام باشم که برا فوق لیسانس به کشوری دیگه برم اما نمیدونم جه کشوری برا رسته اقتصاد خوبه یا چه جوری اقدام کنم؟ لطفا کمک کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه کشورهای صنعتی خوب هستند.

  26. علیرضا
    پاسخ

    سلام استاد، من دانشجوی حقوق پیام نور هستم
    البته دانشگاه روزانه رشته ی زبان قبول شده بودم منتها انصراف دادم و یک دوره حق شرکت نداشتم! اگر هم میخواستم آزاد بخونم یکسال عمرم تلف میشد و شهریه ی بیشتری هم باید میدادم!
    استاد اگر در آینده برای هیئت علمی شدن اقدام کنم این ضعف دانشگاه رو هیچ عنوان نمیشه جبران کرد؟! آیا رتبه ی عالی در ارشد و دکتری (بشدت در حال تلاش کردن برای ارشد هستم) یا دانستن دو زبان (انگلیسی و فرانسه) و نگارش مقاله و اینجور مسائل نمیتونن این نقص رو جبران کنن؟! استاد اصلا امیدی هست به هیئت علمی شدن؟! یا به دنبال کسب تجربه برای ورود به حرفه ی وکالت باشم؟!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید میدانم که این مشکل خیلی قابل جبران باشد. همیشه در خاطر داشته باشید که اگر دسترسی به چیزی ساده باشد، تاوان آن ممکن است سخت باشد.

  27. هما
    پاسخ

    باسلام و ارزوی قبولی طاعات و
    عبادات. سوالم این است که در استرداد جهزیه در طلاق آیا وجود فرزند نقش دارد؟؟ و در صورت موثر بودن بین دختر و پسر فرق هست؟؟ با تشکر از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام استرداد جهیزیه ارتباطی به داشتن فرزند ندارد.

  28. محمد
    پاسخ

    باسلام خدمت دکتر شیروی من دانشجوی ترم اخر مقطع کارشناسی حقوق هستم میخواستم ببینم از نظر شما ادامه تحصیل در مقطع ارشد ادامه بدم یا خدمت سربازی با توجه به بازار کار وازمون وکالت وبرای کارشناسی ارشد حقوق خصوصی تالیفات دکتر کاتوزیان و صفایی وامامی بهتر است یا دیگر تالیفات حقوقدانان بهترن باتشکر از حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر دو اما اگر نمی توانید وکالت بنظرم مقدم است.

  29. عرفان
    پاسخ

    سلام من دانشجو رشته پرستاری سال آخرم میخوام برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به خارج از کشور برم چون در ایران گرفتنش سخته تو رو خدا شرایط و کشور هاشو بگیین ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت دانشگاه های مورد نظر خودتان مراجعه کنید و شرایط را مطالعه کنید.

  30. پیرمرادی
    پاسخ

    با عرض سلام و تقدیم ادب
    جناب استاد آیا امکان دریافت آدرس ایمیل کسانی که تحت راهنمایی جنابعالی پایان نامه ی خود را نگاشته اند، وجود دارد؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نخیر

  31. مجید
    پاسخ

    با سلام
    در حدود ۷ سال پیش ملکی را از تعاونی مسکن یکی از ارگانهای دولتی تحت عنوان ” باغشهر ” خریداری کردم .
    که پس از مدت کوتاهی متوجه شدم ملک فوف کاربری باغشهری ندارم بنابراین از تحویل گرفتن ملک امتناع کرده و موضوع را از طریق مراجع قضایی جهت فسخ مبایعه نامه پی گیری کردم که نهایتا اخیرا دادگاه حکم به فسخ داده . می خواستم بدانم خسارت دیرکرد از چه زمانی محاسبه می گردد از زمان پرداخت پول به فروشنده یا از زمان رای دادگاه بدوی و یا تجدید نظر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا از زمان طرح دعوی در دادگاه قابل مطالبه است.

  32. ابوالفضل
    پاسخ

    با سلام، خواهشمند است توضیح دهید منظور از دیوان داوری در ماده ۲۰ قانون نمونه آنسیترال دیوان داوری اتاق بازرگانی بین المللی است آگر چنین است پس چرا در ماده ۲ بند ب قانون مذکور تعریف دیوان داوری را داور منفرد یا هیات داوران قید نموده است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قانون نمونه ارتباطی با داوری اتاق بازرگانی بین المللی ندارد و منظور هیأت داوری رسیدگی کننده به اختلاف است.

  33. آرش
    پاسخ

    درود و سلام خدمت دکتر شیروی عزیز.
    من کارشناسی اقتصاد دارم و قصد دارم و به دلیل علاقه به مباحث مربوط با انرژی در مقطع ارشد اقتصاد انرژی شرکت کنم . در یکی از پاسخ ها گفته بودید که کتاب حقوق نفت و گاز جنابعالی در دست چاپ است که این امر بنده را بسیار خوشحال کرد زیرا کتاب حقوق تجارت بین الملل شما را هم خواندم ، بسیار روان و قابل فهم ( برای رشته های غیر از حقوق ) می باشد . بی صبرانه در انتظار چاپ کتاب شما هستم.
    فقط اگر ممکن است بگویید با کدام ناشر است و حدود چه زمانی منتشر می شود؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همانطور که در سایت قابل مشاهده است این کتاب در بیش از ۷۰۰ صفحه اخیرا به ناشر تحویل شده است و انشااله قبل از مهر قابل ابتیاع باشد.

  34. محمد حسین
    پاسخ

    اخیرا سازمان سنجش اگهی پذیرش در پردیسها را منتشر کرده و دانشگاههای مطرحی مانند بهشتی و تهران و علامه در رشته های خصوصی و جزا و تجارت بین الملل و…دانشجو در مقطع ارشد پذیرش می کنند.نظر حضرتعالی را می خواستم در این رابطه جویا باشم.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال در مجموع بد نیست. هزینه آن بالا است.

  35. حانیه
    پاسخ

    با احترام. بنده قرارداد مشارکتی با دوستم منعقد نمودم مبنی بر اینکه کار از من و تهیه امکانات مالی با ایشان باشد. حال ایشان به بخشی از تعهدات خود عمل ننموده. با توجه به اینکه وجه التزام نگذاشته ایم اما امکان فسخ گذاشته شده. آیا میتوانم فسخ قرارداد باضافه خسارت عدم انجام تعهد بگیرم؟آیا امکان اجبار ایشان به انجام تعهد هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خسارت بعید است ولی امکان فسخ وجود دارد. اجبار هم به سادگی نیست.

  36. محمدجواد
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید و قبولی طاعات،
    اگر شخصی برای ساخت منزلش با کسی شریک شود و شریک بعد از پایان ساختمان هزینه های شهرداری را پرداخت نکند، آیا میتوان واحدهای سازنده را جهت تسویه حساب شهرداری توقیف نمود و اگر بله چگونه؟(سند ۶ دانگ بنام مالک و اختیار فروش به سازنده جهت فروش واحدهای خودش واگذار شده است).سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مسئله به این سادگی نیست. اول باید از دادگاه الزام به پرداخت هزینه های شهرداری را اخذ کنید و سپس با اذن دادگاه ممکن است هزینه شهرداری را شما پرداخت کنید و از شریک دیگر مطالبه کنید. خیلی طولانی خواهد بود.

  37. نازنین
    پاسخ

    سلام برشما…من فارغ التحصیل حقوق هستم با معدل ۱۵…اما تصمیم گرفتم ارشد برای خصوصی بخونم که سراسری قبول بشم و سال دیگه کانون بخونم.خواهش میکنم من و راهنمایی کنید به چه ضورت برنامه ریزی کنم.تجارتم خیلی ضعیف هستم.ممنون میشم به سوال من پاسخ بدید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اول باید خیلی بخونی ثانیا در هر درس حداقل دو منبع معتبر را مطالعه کنید. ثالثا قانون را زیاد مطالعه کنید.

  38. ali
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار
    جناب استاد برای بورسیه گرفتن از دانشگاه های امریکا یکی شرایطش داشتن معدل بالاست میخواستم بدونم این معدل بالا یعنی حدودا چقد ؟؟بیشتر ازچه مقدار معدل بالا محسوب میشود؟؟
    سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای اطلاع از پذیرش هر دانشگاه به سایت آن دانشگاه مراجعه کنید. نمی شود کلی صحبت کرد. به اضافه این که پذیرش با در نظر گرفتن کلیه شرایط متقاضی اعطا می شود و یک عامل به تنهایی نقش ندارد.

  39. سمیه
    پاسخ

    سلام.
    استاد محترم.
    من میخواهم دکترا دانشگاه ازاد شرکت کنم و فقط یک مقاله ای سی ای دارم.لیسانسم پیام نور معدل ۱۶.۵۰ و فوق لیسانس ازاد مشهد معدل ۱۷.۵۰ هستم .ایا اگه قبول بشم تو مصاحبه رد میشم چون روزمه خوبی ندارم؟و ایا دانشگاهی هست که بدون کنکور بتونم دکترا شرکت کنم.من فقط برام مدرک دکترا مهمه از هر جایی بود.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که در دانشگاه آزاد خیلی افراد رد شوند. چون هزینه تحصیل دکتری زیاد است و تقاضا آنقدرها زیاد نیست.

  40. افروع
    پاسخ

    سلام من کارشناسی تربیت بدنی آزاد ودبیر تربیت بدنی میباشم امسال قصد ادامه تحصیل دارم ۱.آیا ارشد تربیت بدنی آزادشرکت کنم مزایا ازنظر پیشرفت شغلی(دانشگاه شهر همجوار بافاصله زمانی ۱ساعت )
    ۲.رشته جدید ذهن مغز تربیت آزادشرکت کنم مزایا ومعایب از نظر پیشرفت شغلی(

    دانشگاه شهر خودم بافاصله زمانی۳۰ دقیقه )
    ۳.هدف من تدریس در دانشگاه آزاد یا فرهنگیان-تغییر پست سازمانی میباشد لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر منظورتان هیات علمی شدن است سعی کنید رشته اتان تغییر تکند. گرایش اشکالی ندارد. ولی با فوق این روزها نباید به هیات علمی امید بست.

  41. فرزانه قره داغی
    پاسخ

    عرض سلام وخسته نباشید ، عرض قبولی طاعات وعبادات
    سوالم این هست که طبق قانون دیرکرد در ثمن معامله چ عواقبی ب دنبال دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است خسارت دیر کرد تعلق بگیرد و در برخی از موارد نیز به شما حق فسخ معامله را بدهد.

  42. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام استاد طاعات حضرتعالی مورد قبول درگاه حق.
    ببخشین استاد اگه میشه در مورد ازمون نیمه مترکز پردیس های خودگردان دانشگاههادر مقطع دکترا مختصر توضیحی ارائه بفرمائین. الان ثبت نام میکنن من میخواستم بدونم آیا من که در آزمون سراسری دکترا ی امسال مجاز نشدم میتونم تو این آزمون شرکت کنم؟ از لحاظ اعتبار مدرک چطوره؟مثلاً پردیس کرج دانشگاه تهران مدرکش همون دانشگاه تهرانه یا فرق میکنه؟آیا میشه با مدرک پردیس خودگردان عضو هیآت علمی شد؟ اگه کسی پردیس قبول بشه میتونه مجدداًدر آزمون سراسزی شرکت کنه؟
    ممنون از لطفتون استاد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مقطعی پردیسهای خودگردان خود آزمون برگزار می کردند و بخشی زا نیز از طریق کنکور می گرفتند. باید به سایت دانشگاه مربوط و اطلاعیه های آن مرتب سر بزنید.

  43. رها
    پاسخ

    سلام خدمت شما.من رشته علوم تربیتی هستم ودرمقطع کارشناسی دردانشگاه پیام نور بوشهر.میخواستم بپرسم که در این رشته بازارکارخوبی وجود دارد?به ویژه که درشهرستان بوشهرهستم ودرچه مکانی به فارغ التحصیلان این رشته احتیاج است?ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از بازار کار این رشته اطلاع دقیقی ندارم شاید برای آموزش پرورش نیاز باشد.

  44. معین
    پاسخ

    با سلام .
    در سال ۹۱ اپارتمانی خریداری کردم. و طبق مبایعه نامه خرید در سال ۹۲ برج ۹ تاریخ سند بود. بر اساس قرار داد ۲۰میلیون به عنوان ضرر و زیان و روزانه ۵۰هزار تومان به عنوان دیر کرد در نظر گرفته شده. با توجه به گواهی عدم حضور که از طرف اینجانب دریافت شده. ایا میتوان خسارت را از فروشنده دریافت کرد؟ و او را ملزم به صدور سند کرد؟ حدودا چقدر زمان میبرد؟؟؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان است ولی روند گرفتن حکم از دادگاه ها در این موارد طولانی است ممکن است بیش از یکسال طول بکشد.

  45. بهادر
    پاسخ

    سلام.وقت بخیر
    یک سوال از محضرتان داشتم.بنده مغازه ای را اجاره کردم (۳ ساله).بعد از ۶ ماه وانواع هزینه هایی که کرده بودم توسط شهرداری پلمپ شد(رای کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر تخریب داشته که ۲ سال پیش به موجر ابلاغ شده بوده).خسارات بنده قابل وصول است وبا چه راهی؟
    سپاس از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان وصول خسارت خود (هزینه های انجام شده) را دارید باید علیه موجر طرح دعوی کنید.

  46. برقی
    پاسخ

    با سلام . عرض ادب
    لطفا بفرمایید در قراردادهای پیش فروش ساختمان در صورتی که مبلغی به عنوان دیرکرد در تحویل مورد قرارداد به صورت درصدی از مبالغ پرداخت شده پیش بینی شده باشد ولی موعدی برای پرداخت آن ذکر نشده باشد….این مبالغ بعد از سپری شدن موعد تحویل ،حال شده محسوب می شوند یا خیر؟ و می توان قبل از تحویل واحد نسبت به مطالبه آن اقدام نمود(بدون درخواست فسخ قرارداد)؟
    همچنین در مورد مصادیق فورس ماژور آیا مرجع قانونی که بتوان به آن استناد کرد وجود دارد یا محاکم قضایی در این مورد تشخیص خواهند داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله باید فورا پرداخت شود. فورس ماژور به این سادگی قابل استناد نیست.

  47. حميدرضا
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    من امسال وارد مقطع ارشد حقوق خصوصی دانشگاه أمام صادق میشم
    از طرفی مطلع هستید دانشگاه أمام صادق پیوسته است
    ازطرفی حقوق تجارت بین الملل دانشگاه بهشتی هم قبول شدم
    سوالم اینه که إمکان تحصیل همزمان در دو ارشد با توجه به غیر أنتفاعی بودن أمام صادق ممکنه؟؟
    یا ممکنه شبانه بهشتی بخونم به طور همزمان با روزانه أمام صادق؟
    اقای دکتر منو در بهترین تصمیم ممکن بعد از جواب سؤال بالا کمک کنید
    دست بوس شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همزمان نمی توانید دو جا تحصیل کنید و بهتر است به دانشگاه شهید بهشتی بروید.

  48. زاهد قربانی
    پاسخ

    باسلام
    جناب دکتر ما در سال ۷۴یک قطعه زمینی داشتیم که مشاع بوده وفاقد هرگونه سندی بوده وهست.ودرهمان سال با پسر دایی خود جهت احداث پرورش ماهی شریک شدیم واز انجا که فامیل بودیم وبه اشان اعتماد داشتیم شراکتمون شفاهی بوداز این قرار بود که ایشان روی زمین پرورش ماهی احداث نماید وحق هیچگونه مالکیتی نسبت به زمین نداشته باشد وما هم تنها ۲۰درصد سود سالیانه شریک باشیم وهیچ دخالتی در نحوه احداث ومدیریت نداشته باشیم ولی بعد ازمدتی به بهانه انجام امور اداری یه شراکت نامه وقرارداد فروش زمین به قول خودش سوری جهت انجام امور اداری با تاییدیه شورای روستا نوشت.اکنون که در شراکتمون با وی به مشکل برخوردیم مدعی است که ۸۰درصد کل زمین وپرورش ماهی شریک است به نظر شما ما برای گرفتن حق خود باید چکار کنیم چه راه وقانونی وجود دارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کدام نوشته ای دارد حق به جانب او است مگر طرف دیگر بتواند صوری بودن یا غیر واقعی بودن آن را ثابت کند.

  49. پوریا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    مادر من طی قراردادی یک آپارتمان مسکونی را به شخصی بواسطه مبایعنامه فروخت.مبلغ کل ۱۴۰ میلیون تومان و مبلغ پرداختی ۳۰ میلیون تومان، سپس خریدار از مادر بنده اجازه گرفت به منظور تمدید قرارداد مستجر بوسیله خودش و مبلغ ۳۵ میلیون تومان دیگر در قرارداد ذکر گردید. پس از آن در موعد مقرر الباقی مبلغ پرداخت نشد و زمان گرفته شد. در بار دوم و حضور در دفتر اسناد نتوانست مبلغ مورد نظر را پرداخت کند. سوال اینجاست که با توجه به نبود بند فسخ در مبایعنامه آیا امکان فسخ قرارداد از طرف مالک امکان پذیر است؟ از چه راهی؟ اگر کمک کنید ممنون میشم، با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق دادگاه تقاضای پرداخت ثمن یا فسخ معامله را بکنید.

  50. زهرا
    پاسخ

    باسلام و خسته نباشید
    من کارشناسی مدیریت صنعتی دانشگاه دولتی خوندم الان هم دانشجوی ارشد حقوق نفت و گاز هستم و علاقه ی زیادی به وکالت ومشاوره دارم با توجه به اینکه کارشناسی من حقوق نبوده اگر بخوام کارشناسی حقوق بخونم باید تمام دروس عمومی مدیریت صنعتی و واحدهای جبرانی رشته نفت را باید دوباره پاس کنم؟ جمعاً چند واحد باید پاس کنم؟
    اگر کارشناسی حقوق نخونم ازمون مشاوران حقوقی هم نمیتونم شرکت کنم؟
    لطفا راهنمایی فرمایید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید دروس شما تطبیق داده شود که در این صورت برخی از دروس قیلی عمومی عمدتا قبول خواهد شد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *