سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. ج.ر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،
    اگر کسی از پارکینگ (محل پارک خودرو) مشاع ساختمان استفاده شخصی کند چه اقدامی میتوان انجام داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما باید به شورای حل اختلاف مراجعه و طرف را منع کنید.

  2. اکبر
    پاسخ

    سلام وقت بخیر مالک سه دانگ ملک مشاع هستم قابل افراز نبود درخواست صدور دستور فروش کردم دادگا ه دستور فروش داد ملک در حال حاضر توسط یکی از وراث به اجاره داده شده ضمنا ملک طی مزایده به فروش رفته است الان کارهای انتقال مالکیت در دفترخانه دنبال میشود حال نحوه تحویل ملک به چه صورت میباشد باید مجددا دادخواست خلع ید بدهم یا اینکه دادگاه مکلف هست ملک را تخلیه وبه خریدار بدهد با تشکر از شما بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دادگاه اگر اقدام کرده باشد خودش هم تحویل می دهد ولی اجاره عقد لازم است و اگر با اجازه شما دو مالک بوده است باید تا آخر اجاره تحویل به تأخیر بیفتد

  3. لاله
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    آقای دکتر خیلی ممنون که این قدر با دقت و حوصله به سوالات ما جواب میدهید من مدت ۸ سال هست که کارمند غیر هیات علمی داتشگاه علوم پزشکی هستم حالا دکترای پژوهشی قبول شدم میخواستم بدونم بعدا برای هیات علمی شدن در همان محل کار قبلی چه مراحلی را باید طی کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق تبدیل کارشناس به هیات علمی اقدام کنید که فرآیند طولانی دارد و مستلزم اخذ ۷۰ درصد امتیازات دانشیاری است.

  4. افسر
    پاسخ

    سلام استاد، با آرزوی قبولی طاعاتتون در ماه مبارک رمضان
    استاد من عضو پیمانی هیات علمی پیام نور با مدرک ارشد هستم بااینکه قرارداد تعهد ما با دانشگاه به صورت یکساله تمدید می شود، آیا می توانم در تاریخ اتمام قرارداد سالیانه با دانشگاه قطع همکاری نماییم، یا باید هزینه ای در هنگام اتمام قرارداد پرداخت نماییم.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید و مشکلی هم ایجاد نمی کند.

  5. رضا
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر من کارشناسی مدیریت مالی دارم. میخواستم ببینم که امکان داره که برای ارشد حقوق بخونم.
    باتشکر از شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این امکان وجود دارد.

  6. Alireza
    پاسخ

    بإسلام
    با توجه به اینکه مظفر اصول عملیه نداره چه کتابو درین مباحث به عنوان مکمل پیشنهاد میکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جلد چهارم اضول مظفر اصول عملیه را دارد ولی کامل تر در کتاب رسائل شیخ انصاری که بی بدیل است.

  7. رجب
    پاسخ

    اقای دکتر بین سؤالات سؤالی رو دیدم که برای من هم مسئله بود ولی جوابش رو نفرموده بودید
    بین مکاسب و منیه الطالب و مصباح الفقاهه کدوم در زمینه بیع موفق تر بودن علاوه براین که اذعان داریم همشون بهترین کتب فقهیه ولی زمان محدوده و هدف شناخت بهترین است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مصباح الفقاهه خیلی خوب است.

  8. بابک
    پاسخ

    با عرض سلام و تشکر پیشاپیش از جوابهایتان

    من ۲۷ خرداد مغازه ای خریداری کرده ام که صاحبش دو شریک میباشد

    طبق توافق انجام شده من نصف مبلغ را هنگام اخذ قرار داد نقدا پرداخت کرده والباقی از طریق یک چک یکماهه پرداخت شد

    .و ۱۲ ملیون برای دفتر خونه و زمان سند زدن مانده است

    الان چک پاس شده و یک هفته دیگه زمان سند زدن است (طبق نوشته قولنامه)ولی الان فروشندگان در زمان مقرر نمی توانند مدارک را جهت انتقال سند ارایه دهند و تا هم اکنون که ۴۰ روز است پول دستشون هست و یک هفته به وقت سند مونده هنوز از ارایه کلید خودداری کرده اند و حتی به بنگاه هم تحویل نداده اند و ادعا دارند طبق قانون موقع سند زدن کلید تحویل داده میشود.

    سوال من از جناب عالی این است طبق قولنامه فروشندگان در تاریخ مذکور نمی توانند جهت سند زدن حاضر شوند و حداقل ۱۵ روز تاخیر خواهند داشت من میخواهم ضرر و زیان نوشته شده در قولنامه را از الباقی پولشان کم کنم این امر به این سادگی است یا باید حتما شکایت کرده و از طریق دادگاه مبلغ را کم کنم؟

    همچین شکایتی چه میزان طول میکشه تو دادگاه خیلی زمان بره؟

    اگه بخوام قراردادو فسخ و ضرر زیان بگیرم چطور؟ دادگاهش متوسط چقدرطول میکشه میخواهم ببینم اگه خیلی قضیه کش داره .بیخیال بشمو بهشون زمان بدم بر خلاف میل باطنیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما بهتر است گواهی بگیرید که آنها حاضر نشدند که در محضر سند را منتقل کنند. بگذارید ملک به شما منتقل شود سپس برای ضرر و زیان اقدام کنید.

  9. حسام
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من بین گرایش های خصوصی با تجارت بین الملل – اقتصادی تجاری بین المللی -نفت و گاز… واسه ارشد مرددم به همشون علاقه دارم زبانم هم خوبه دنبال مباحث به روز و کاربردی ام.
    لطفا راهنمایی کنید ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تجارت بین الملل، اقتصادی تجاری و حقوق نفت و گاز و خصوصی به ترتیب خوب اند.

  10. محمود
    پاسخ

    با عذض سلام و خسته نباشید محضر استاد گرانقدر جناب آقای شیروی
    -دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد با معدل ۱۷ هستم به نظر شما با چه درصدهایی می تونم رشته تجارت بین الملل قبول شم؟؟
    باتشکر از مطالب زیبا و پر انرژی شما… عباداتان مقبول درگاه حق تعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام درصدها را نمی دانم.

  11. سيد كاظم
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر با عرض معذرت من درسال۹۱ در معامله ایی یک آبرتمان بیش خرید را به انظمام ۳ فقره جک که وصول شده را به عنوان ثمن معامله داده ام و قطه زمینی که محصور بوده وخانه نیم ساخنه أی در آن بود به صورت زمین قولنامه ای در روستا خریدم .
    البته ناشیانه با ضهر نویسی بنام خودم یک شاهدی هم امضا کرده
    لیکن باشکایت های مختلف بعنوان حبس مال ازتحویل زمین وخانه خریده ام خودداری میکند “بیع معوض ” وکیل ناجوانمردی متاسفانه دارد و آبارتمان مرا هم سند زدند وفروخته اند . جکار کنم یک مستمری بکیرم.آیا میتوانم بیع را فسخ وآبارتمانم ووجه جکهای برداختی خودم واز دادکاه مطالبه کنم
    وسربناهم ومسعود کنم .از شما ممنونم کمکم کنید .دادکاههای شهرستان به علت شلوغی وکثرت شکایات کمتر توجه مینمایند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این نوع پرونده ها دارای ابعاد پیچیده اید و باید با وکیل مشورت کنید.

  12. پارسا افضلی
    پاسخ

    سلام، ببخشید من بهمن سال گذشته یک واحد آپارتمان در جزیره قشم خریداری کردم که قرار بود به گفته فروشنده دارای ۴۰ میلیون وام باشد که این موضوع به درخواست من در قرارداد صراحتا ذکر شده. این وام از نوع مشارکت در ساخت بوده که قرار بوده است که فروشنده قرار بوده به خریدار ان انتقال دهد ولی دو روز بعد از تنظیم قرارداد اعلام کرد که برای ۲۰ میلیون از ۴۰ میلیون وام باید من اوراق بخرم ولی حالا که سند آماده شده ایشون کلا منکر همه چیز شده و میگه شما باید ۳۵ میلیون اوراق بخری یعنی کلا منکر ۴۰ میلیون وام شده. میخواستم بدونم که من کجا و چطور باید شکایت کنم که به حقم برسم؟ در قرارداد ذکر شده که خریدار موظف است که قسط بندی وام را انجام دهد و همینطور ذکر شده که این واحد دارای ۴۰ میلیون وام میباشد. لطفا کمک کنید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر چنین چیزی در قرارداد قید شده است شما می توانید طرف را به دادن وام مجبور کنید و یا قرارداد را فسخ کنید. باید از طریق دادگاه اقدام کنید.

  13. فراهانی
    پاسخ

    سلام استاد
    در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه لایپزیک المان پذیرش دوره دکتری (همراه با توصیه نامه برای بورس) دریافت کردم.

    در طول تحصیل نیز اکثر نمراتم (بالای ۸۰ درصد) الف و در حد ممتاز بوده است.

    متاسفانه با وجو مشکلات زیادی که با استاد راهنما داشتم و علی رغم تلاش بسیار، نمره خیلی جالبی در پایان نامه دریافت نکردم.

    ایا امکان دارد دارد که در سفر به المان و ثبت نام، مشکلی برای من پیش اید و به عنوان مثال پذیرش من با توجه به نمره پایان نامه ملغی گردد؟

    باید چه کار کنم؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم مشکل خاصی بوجود آید.

  14. اکبر هدايي
    پاسخ

    با سلام من دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم که موضوع پایان نامه من بازنگری قیمت در قراردادهای طولانی مدت با تاکید در قرارداد های نفت و گاز است لطفا به من منابع پیشنهاد کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه ای به همین مضمون تحت نظر اینجانب دفاع شده است که برای مشخصات آن به بخش پایان نامه این سایت مراجعه کنید.

  15. علی مهری
    پاسخ

    با سلام استاد گرامی
    اینجانب دانشجوی ترم سوم کارشناسی ارشد حقوق خصوصی میباشم و قصد بر ادامه تحصیل در رشته نفت وگاز در مقطع دارم واکنون از جنابعالی تقاضا دارم چندین موضوع پایان نامه ارشد در خصوص نفت و گاز معرفی نمایید تا به عنوان موضوع بکار گیرم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید صبر کنید که کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب منشتر شود پر از موضوعات برای پایان نامه است.

  16. علی
    پاسخ

    با سلام
    پیش از هر چیز سپاس فراوان از زحمات و لطفی که عنایت میکنید. بنده رشته ام زبان انگلیسی گرایش مترجمی است و دوست دارم یکی از شاخه های حقوق را برای کارشناسی ارشد بخوانم میخواستم لطف بفریمایید از بین رشته های حقوق اگر از بعد مادی و نیاز کشور در نظر بگیریم کدام رشته میتواند بهتر باشد برای ادامه تحصیل . البته قصد دارم به جای چهار سال دیگر خواندن حقوق در دانشگاه با توجه به نیازم کمبودها و ضعف هایم را به صورت خود اموز جبران کنم.اصلا ایا شخصی که لیسانس حقوق ندارد میتواند در مقاطع بالا با تلاشی مستمر موفق شود ایا شما تا حالا چنین موردی را دیده اید و نظر به اینکه نمیتوانم در دادگاه مشغول به کار شوم با توجه به کاردان بودن ایا میتوان در شرکتی جایی با حقوق خوب بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شد لطف بفرمایید بنده را راهنمایی کنید که فکرم سخت مشغول است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا خود آموز کمک نمی کند و به خاطر فقدان لیسانس از بسیاری از امتیازات فارغ التحصیلان حقوق محروم خواهید شد. دوباره لیسانس بخوانید کسی با میان بر زدن به جایی نمی رسد.

  17. پرویز
    پاسخ

    سلام و وقت خوش استاد
    ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرتعالی
    استاد ضبط ضمانت نامه بانکی به چه معنای است؟ منظور همان پرداخت وجه ضمانت نامه است یا نه؟ و کلمه “ضبط” بار حقوقی خاصی دارد؟
    اگر منبعی رو میشناسید برای اطلاعات بیشتر بفرمایید تا مراجعه کنم
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ضبط ضمانت نامه یعنی این که ذینفع ضمانت نامه مبلغ آن را از بانک مطالبه می کند.

  18. hamed hajiarab
    پاسخ

    سلام استاد دانشجوی ترم پنج هنرم میتونم حقوق خصوصی براارشد شرکت کنم کدوم دانشگاهها چطور محکمتر براهدفم تلاش کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید اگر از پس امتحان ورودی آن برآید. قبولی در دانشگاه های خوب خیلی سخت است.

  19. حمید
    پاسخ

    سلام دکتر
    با توجه به نظریه ۲۰خرداد۹۳ شورای نگهبان درباره لایحه قانون تجارت و ظن غالب اساتید حقوق مبنی بر نرسیدن این لایحه به آزمون های امسال نظر جنابعالی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به مخالفت دولت با این لایحه بعید می دانم فعلا سرانجام مشخصی داشته باشد.

  20. mahshid
    پاسخ

    دکتر عزیز سلام ، تو رو خدا راهنماییم کنید…
    من در دبیرستان رشتم ریاضی بوده و الان لیسانس مدیریت صنعتی دارم از دانشگاه غیر انتفاعی، ولی به رشتم علاقه ندارم و عاشق رشته ی معماریم…
    حالا به نظرتون ارشد چه رشته ای بخونم بهتره:
    مدیریت صنعتی؟
    معماری؟
    صنایع؟ ( صنایع هم دوست دارم چون مهندسیه )
    چرا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مدیریت صنعتی، صنایع بیشتر به رشته شما مرتبط است.

  21. زهرا
    پاسخ

    استاد محترم سلام..
    من دارم روی موضوع مسئولیت مدنی مجانین در کامن لا برای پایان نامه کار میکنم.. کار که چه عرض کنم..بهتره بگم حتی ۱۰ خط هم نتونستم بعد چند ماه بنویسم.. استاد راهنمای محترم رو که تنها تونستم همون روز اول برای گرفتن امضا ببینم.. ایشون وکیل هستن و بیزی!!!حضرت استاد.. میشه بفرمایید از کجا شروع کنم تا ۲ ماهه جمع کنم مطلب رو.. ببخشید اگر توقعاتم بالاست…امید ما به شما زیاد است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم به کتابهای TORT مراجعه کنید.

  22. مهدي
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید

    آقای دکتر سوالی داشتم و ممنون میشوم از راهنماییتان

    یک باب آپارتمان از طرف نهادی به خانمی که شاغل آن نهاد بود بصورت قراردادی واگذار شد
    ایشان هم این قرارداد را به اصرار همسرشان بنام او کردند( ولی هنوز سند صادر نشده است).
    بعد از مدتی همسر این خانم زن دیگری را به عقد خود در آورده و باقی قضایا….
    اکنون می خواستیم بدانیم که آیا از طریق قانونی راهی برای فسخ این قرارداد وجود دارد؟
    بنظر شما چکار میتوان کرد ؟

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظر نمی رسد که بشود فسخ کرد.

  23. میلاد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید امسال سال دومی بود که کنکور ریاضی دادم ولی بازهم از کنکورم راضی نیستم میخوام امسالو ب خاطر علاقه ای که به پزشکی دارم تجربی امتحان بدم پشتکاره خوبی هم دارم ولی میگن قبولی تو رشته تجربی هم خیلی سخته به نظر شما میتونم قبول شم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دکتری همه خیلی سخت است و با این وصف قبولی شما بعید بنظر می رسد.

  24. مهرداد
    پاسخ

    سلام خدمت استاد عزیز و دوست داشتنی
    چنانچه بخواهیم قراردادی ببندیم چه موضوعی را باید در قرارداد بگنجانیم تا مجری قرارداد مالیات را بپردازد و ما از پرداخت مالیات معاف باشیم پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی تشکر می نمایم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی نمی تواند مقررات قانون مالیات را با توافق تغییر دهد. ولی شما می توانید به طرف تکلیف کنید که مالیات شما را پرداخت کند ولی اگر پرداخت نکرد شما در مقابل اداره مالیات مسئول هستید.

  25. مصطفي
    پاسخ

    باسلام و احترام خدمت استاد ارجمندم -استاد بنده دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش حقوق بین الملل دانشگاه تهران هستم -استاد بنده می خواهم پایان نامه خودم را در حقوق نفت و گاز کار کنم از شما خواهشمندم که منابع فارسی و لاتین به من معرفی کنید -ممنون از لطف بی نهایت شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منتظر باشید که کتاب حقوق نفت و گاز اینجانب از چاپ خارج شود.

  26. سینا احمدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    ببخشین آقای دکتر معدل کارشناسی ارشد بنده ۱۶/۹۹ شد میخواستم ببینم تو مصاحبه دکترا و … بخاطر یک صدم فاصله با ۱۷ بین این دو معدل تفاوتی قائل میشن ؟ خیلی فکرمو مشغول کرده انصاف نیست بخاطر یک صدم از ۱۷ بیوفتم. یعنی امکان داره همون ۱۷ حساب کنن یا اصلاً معدل زیاد مطرح نیست؟

    متشکرم بزرگوار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال معدل نمره دارد و ۱۶/۹۹ هفده محسوب نمی شود ولی تفاوت زیادی در سرنوشت کسی ندارد. مگر جایی که حداقل باید هفده داشته باشید.

  27. عبداله
    پاسخ

    با سلام
    شغل بنده آموزگاری است ولیسانس علوم اجتماعی دارم به نظر شما برای ادامه تحصیل در ارشد ودکتری وجذب هیئت علمی بهتره که کدام یک از رشته های زیر رورو بخونم.ممنون میشم راهنمایی کنین
    ۱جامعه شناسی۲مشاوره۳بالینی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با اساتید خودتان مشورت کنید که اطلاع بیشتری از جزئیات این رشته ها دارند.

  28. عاطفه اعرابي
    پاسخ

    بی نهایت ممنونم استاد

  29. صفوي
    پاسخ

    باعرض سلام و آرزوی قبولی طاعات وعبادات استاد عزیز
    لطفاً در خصوص موضوع بررسی خسارات ناشی از نوسان قیمت چند منبع معتبر برای تحقیق به اینجانب معرفی فرمایید.
    باتجدید احترام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نوسان قیمت چی؟ در یک قرارداد؟ سوال مبهم است.

  30. حمید
    پاسخ

    یک دستگاه آپارتمان را پیش خرید کردم و به علت افزایش قیمت محل فروشنده به برگشت زدن ۳ فقره چک اینجانب اقدام به استفاده از خیار تاخیر ثمن معامله کرده،خوشبختانه با دلایل واعتراف کاشیکار این شبهه برطرف شد و دادگاه متوجه شدایشان به تعهد ش عمل نکرده بوده و چک ها را قبل از اتمام کاشیکاری برگشت زده است، ضمنا.۳ چک مربوط به تاسیسات بوده که این شخص پس از لوله کشی اب سردوگرم ان ۳ را به بانک برده ۲ تا برداشت کرده که من اعتراضی نداشتم اما سومی را برگشت زده مو عنوان میکند پکیج و سایر تاسیسات شامل تاسیسات این مرحله نیست و از چند بنگاه اشنایش استعلامی نیز گرفته که عکس این استعلام را بنده از صنف مشاورین املاک و صنف تاسیسات سرمایشی گرمایشی گرفتم که در ان میگوید تاسیسات یعنی همه اقلام نه قسمتی ازان،حال اینکه ۱) من از چه قانونی برای توضیح و تفسیر تاسیسات در اپارتمانها استفاده کنم؟ ۲ ) این شخص با چند شاهد دروغین قصد دارد اعلام کند که من قرار بوده برایساختمان کاشی بخرم و به علت کسرموجودی و سر دواندن فروشنده این کار را انجام ندادم ، ایا تهیه مصالح و شرایط مربوط به ان و دستور کار عملکرد فروشنده در این شرایط قانون قابل استنادی ندارد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال اگر رأی صادر شده است دیگر نمی شود یک بار دیگر آن را بررسی کرد و قضیه تمام شده تلقی می شود.

  31. امير
    پاسخ

    اقای دکتر یک دنیا ممنون میشم بفرمایید اگه بخام حقوق فرانسه در زمینه حقوق مدنی به ویژه حقوق قرارداد ها بخونم بر فرض یادگیری زبان فرانسه إز کدوم کتاب ها شروع کنم
    حداقل سه کتاب در سطوح مختلف بهم معرفی کنید
    مارو إز دعای خیر در ماه رمضان محروم نکنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بسیاری از کتب فارسی و عربی مثل الوسیط پر است از مطالبی که در مورد حقوق مدنی فرانسه است. اگر می خواهید به زبان فرانسه مطالعه کنید اول باید به زبان فرانسه مسلط شوید.

  32. دریا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من لیسانس مهندسی پزشکی بیومکانیک دارم. میخواستم بپرسم کارشناسی ارشد میتونم رادیولوژی امتحان بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منعی ندارد اگر بتوانید قبول شوید.

  33. آریانا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید .من دانشجوی ترم شش علوم اجتماعی از دانشگاه سراسری هستم من الان بدنبال انتخاب رشته برای ارشدم ولی خیلی سردرگم شدم چون احساس میکنم که رشته های کمتری مثل قبل برام جذابیت دارن و از طرفی از اینده ی شغلیشون اطلاع ندارم . ولی به کار هایی مثل خبر نگاری و روزنامه نگاری علاقه دارم برای همین به علوم ارتباطات برای ارشد فکر میکنم ولی خیلی ها بهم میگم که اشتباه میکنی اگه تغییر رشته بدی یا میگن اگه میخوای رشته عوض کنی روانشناسی بخون اینده داره. میشه شما کمی راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارشناس ارشد روانشناسی بدون لیسانس به چه درد می خورد؟ بهتر است همان رشته خودت را دنبال کنید.

  34. سعید ریاحی
    پاسخ

    با سلام
    لیسانس حسابداری هستم آیا می توانم ارشد حقوق شرکت کنم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد.

  35. سروش ریاحی
    پاسخ

    با سلام
    حدود سال ۷۶ مبلغی وام از بانک صادرات گرفتم و در قبال ان اسناد کارخانه در رهن بانک قرار گرفت اقساط را یکی ذر میان و شاید سالی در میان میدادم تا اینکه بانک اجرا کشید حدود مبلغ ۱ میلیارد
    ما با بانک صحبت کردیم که این مبلغ تبدیل به ۵% نقد و مابقی ماهانه ۱۵میلیون تومان اقساط بشود
    بانک قبول کرد ولی سهامداران این مسله را قبول نکردن و اعلام کردند بذار اجرا بشه و ما بالتفاوت از بانک بگیریم چون ارزش کارخونه حدود ۳ ملیارد هست
    ولی من به عنوان مدیر عامل با بانک به توافق رسیدم و در حال حاضر حدود ۵ قسط و مبلغ ۷۰ میلیون نقد پرداخت کردم
    کلیه سهامداران هیچگونه مسولیتی در قبال قسط از خودشان نشان نمی دهند و کلیه مبالغ در حال حاضر از طرف من پرداخت میشود ضمنا کارخانه در حال حاضر تعطیل هست و در حال تعمیرات میباشد
    سوال من
    ۱-آیا این امکان وجود دارد که با بانک مورد نظر به توافق برسیم که ملک در رهن بعد از پرداخت کلیه مطالبات به نام من شود ؟ و چیزی گیر سهامداران نیاد
    در حال حاضر ملک در رهن بانک است و هنوز به نام شرکت میباشد
    وهنوز به نام بانک نشده است .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیر پرداخت قسط بانک فقط ملک را از رهن خارج می کند و مالکیت کارخانه سر جای خود خواهد بود.

  36. فرزادرنجبر
    پاسخ

    باسلام/دانشگاه مفیدازنظرکیفی وآموزشی دانشگاه خوبی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه خوبی است.

  37. اصغر مقدم
    پاسخ

    با سلام و احترام
    چند سال پیش بصورت شفاهی زمینی را خریداری کردم و مبلغ آن را چک دادم. ولی اکنون فروشنده می گوید من چک را به بانک نبردم و نقد نکردم و زمین را نفروختم.
    اگر ممکن است من را راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما که ادعا می کنید که زمین را خریده اید باید دلایل ارائه کنید و ثابت کنید. شفاهی یا کتبی مهم نیست ولی در شفاهی افراد راحت انکار می کنند و راهی برای اثبات خلاف آن نیست.

  38. محدثه
    پاسخ

    سلام من رشته ی کارشناسی ام شیمی محض است . می خواهم برای ارشد در رشته مدیریت خئمات بهداشتی درمانی اقدام کنم . به این دلیل که من در بیمارستان دولتی در واحد اداری کار میکنم میخواهم ارشد مرتبط با کارم بگیرم . مشکلی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟ لطفا پاسخ دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل خاصی نیست ولی تغییر رشته معمولا کمکی به افراد نمی کند.

  39. کاوه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر ایا این درست است که کنکور قرار است برداشته شود و شرط ورود به دانشگاه ها معدلی شود؟اگر چنین است ایا برای رشته های پرطرفدار هم صدق میکند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چنین تلاشهایی در جریان است ولی در مورد دانشگاه های پر طرفدار به هر حال نوعی کنکور وجود خواهد داشت حال این ممکن است جاش عوض شود ولی اصل آن از بین نمی رود.

  40. کسروی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    خواهشا” در خصوص منابع آزمون کارشناسی ارشد حقوق گرایش نفت و گاز راهنمایی دقیق بفرمایید
    متاسفانه هیچ منبع راهنمایی موثقی در این زمینه در فضای مجازی موجود نیست
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام آزمون کارشناسی ارشد حقوق نفت و گاز همان مواد امتحانی حقوق عمومی است.

  41. آذر
    پاسخ

    سلام
    لیسانس مترجمی زبان انگلیسی از دانشگاه پیام نور با معدل ۱۵ دارم. علاقه خیلی زیادی به ادامه تحصیل دارم. برای مقطع ارشد حتما باید در دانشگاه دولتی درس بخوانم تا بتوانم در آینده عضو هیئت علمی شم؟
    برای پذیرفته شدن به عنوان عضو هیئت علمی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد مورد قبول واقع میشود؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به فارغ التحصیلی از دانشگاه پیام نور احتمال جذب هیات علمی خیلی کم است. البته برخی از دانشگاه ها شنیده ام که ممنوع کرده اند

  42. سوگل
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    من در مقطع دکتری خود بورسیه یک دانشگاه دولتی شدم که فرآیند بورس شدن من توسط ریاست دانشگاه و هیات جذب بوده و به گروه آموزشی در این خصوص اطلاعی نداده اند. پس از فراغت از تحصیل نیز علیرغم مقاومت گروه آموزشی، ریاست دانشگاه حکم استخدام پیمانی من را صادر کرد. در حال حاضر نیز گروه آموزشی با وجود اینکه حکم استخدام من صادر شده گروه آموزشی آن را نمی پذیرد و همچنان بر مخالفت خود پافشاری می کند و واحدهای موظفی من را تعیین نمی کند. به عبارتی من اکنون عضو هیات علمی دانشگاهی هستم که گروه آموزشی دانشگاه حکم من را نمی پذیرد. من حدود ۵ ماه است که حقوق می گیرم ولی رسماً کار خود را آغاز نکرده ام. دراین میان من بین مخالفت گروه آموزشی و موافقت ریاست دانشگاه واقعاً سردرگم شده ام و نمی دانم تکلیف من چیست؟ لطفاً اگر راهی می شناسید به من معرفی نمایید. اگر از دانشگاه دیگری اعلام نیاز بگیرم می توانم به آنجا بروم؟ با توجه به اینکه حکم من دراین دانشگاه فعلی صادر شده چه مراحلی را باید در این خصوص طی کنم؟ واقعاً مستاصل شده ام. ضمنا رزومه ی من قوی و دارای مقالات متعدد می باشم. بسیار متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق مذاکره با گروه مشکل را حل کنید. ممکن است این وضعیت باعث شود که قرارداد شما در سال آینده تمدید نشود.

  43. سوگل
    پاسخ

    سلام من کارشناسی رشته مدیریت دولتی دانشگاه سراسری میخونم ولی میخوام کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی بخونم آیا امکانش هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این امکان هست.

  44. امید
    پاسخ

    دکتری کتابداری دانشگاه آزاد دعوت به مصاحبه شده ام و کارمند دانشگاه گیلان می باشم. آیا با دکتری دانشگاه آزاد شانسی برای هیات علمی شدن در دانشگاهها وجود دارد؟ و دیگر اینکه آیا اعتبار دکتری دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران برای هیات علمی شدن از سایر واحدهای این دانشگاه بالاتر است و با دانشگاههای دولتی یکی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بارها این را توضیح داده ام.

  45. فاطمه
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آقای دکتر سوالی داشتم. همسرم به تازگی فوت کرده و فقط یک ماشین داشته که از برادرش خریداری کرده اما هنوز سند نزده و هیچ مدرکی هم نداریم. ضمنا مبلغ ۹ میلیون وام داشته به همراه یک قطعه قالب صنعتی الان که فوت کرده آنها ماشین و قالبش را مصادره کرده اند. وقتی ماشین را خواستم به شدت برخورد کردند و گفتند اول وامش را تسویه کن تا ماشین و قالبش را به تو بدهیم.ضمنا ادعای چند میلیون طلب هم از همسرم دارند که باید به انها بپردازم به بدبختی پولش را جور کردم و باید قراردادی تنظیم کنم. میترسم وام را تسویه کنم اما بزنند زیر حرفشان . میخواهم قبل از آن قراردادی تنظیم کنیم. چگونه تنظیم کنم تا به ضررم نشود و وجهه قانونی داشته باشد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در اینجا نمی توانم نحوه تنظیم یک سند را توضیح دهم ولی چیزی که می توانم به طور کلی بگوییم این است که سعی کنید مطالب را واضح و کامل بنویسید.

  46. ایمان
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    یه شرح عربی خوب بر مکاسب مرحوم انصاری میخواستم میشه کمکم کنید
    همچنین شما مصباح الفقاهه مرحوم خویی مفیدتر میدونید یا مکاسبو در مباحث حقوقی
    خواهش میکنم هردوسوالمو جواب بدید
    ازتون ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حاشیه های مثل حاشیه مرحوم سید یزدی یا همین مصباح الفقاهه عالی هستند ولی اینها به آن معنا شرح نیستند.

  47. حمید
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    کتاب های حقوق مدنی مازو یا کاربونیه یا گستن ترجمه ی خوب به انگلیسی شده
    من میخوام با حقوق فرانسه اشنا شم ولی فرانسم خوب نیست انگلیسیم خوبه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم. کسی با ترجمه به حقوق کشوری مسلط نمی شود.

  48. عاطفه
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    بنده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق هستم واز دانشجویان استعداد درخشان تازه فارغ التحصیل شدم و یک ترم سابقه تدریس دارم ولی متاسفانه وضعیت کار خیلی بهم ریخته آزمون قضاوت قبول شدم ولی علاقه ای ندارم که برم دنبال کنم تصمیم گرفتم آزمون وکالت بدم.تازه ازدواج کردم و همسرم لیسانس شیمی داره و کارمنده ایشون علاقه به ادامه تحصیل داره ولی چون مبینیم بازارکار رشته خودش چندان خوب نیست با این وضعیت استخدامی درکشور که اخیرا به وجود آمده چون ایشون قراردادی کار میکنه از ایشون خواستم تا در دانشگاه پیام نور حقوق بخونه تا چند سال دیگه بتونیم حداقل باهم کارکنیم آیا به نظر شما کار درستی است؟یا ایشون رشته خودشو ادامه بده و به امید استخدام شدن باشه؟
    سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم تغییر رشته یا مجددا رشته جدید خواندن را اصولا توصیه نمی کنم.

  49. مونا
    پاسخ

    سلام استاد-
    من لیسانس حوزوی دارم می خوام برای فوق دانشگاه به خونم
    ۱-به نظرتون رشته فقه ومبانی حقوق رشته خوبیه وکاربراش هست که به خونم؟
    ۲-آیا ادامه بدم تو این رشته امکان هیئت علمی شدن وجود داره؟
    ۳- نظرتون درمورد رشته روانشناسی بالینی چیه؟می تونم برای فوق این رشته رو بخونم؟رشته خوبیه؟
    ممنون خدا قوت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله با لیسانس فقه و مبانی می توانید کلیه شغلهای حقوقی را داشته باشدی.

  50. قاسمی مقدم
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد محترم دکتر شیروی عزیز

    استاد نظر شما در خصوص قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی در صنعت نفت و گاز چیست؟ آیا به پیش نویس این قانون دسترسی دارید؟

    با سپاس از وقت و حوصله شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در نفت که چنین پیش نویسی سراغ ندارم ولی این در قانون بودجه ۹۲ آمده بود که در ۹۳ حذف شده است و بنا است دائمی شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *