سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد حسین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز

    استاد چرا وقتی عیب مبیع توسط بایع برطرف بشود خیار عیب ساقط میشود ولی اگر غبن برطرف شود خیار غبن باقی میماند؟
    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کی گفته اگر عیب بر طرف شود خیار عیب ساقط می شود. خیار استصحاب می شود.

  2. فخرالدین
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر.میخواستم بدونم کدامیک از مسائل و مطالب مطروحه در نفت و گاز جای بیشتری برای کار و همینطور نوشتن مقالات علمی را دارا میباشد؟لطفا راهنمایی بفرمایید.متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلیه مطالب چون این منطقه هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

  3. فخرالدین
    پاسخ

    عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد ارجمند و تشکر از بابت وجود چنین سایتی که امکان پرسش و پاسخ با یکی از بزرگان بی چون و چرای رشته حقوق ایران زمین را برای علاقه مندان این رشته و شاگردان این استاد ارجمند فراهم آورده.

  4. علی
    پاسخ

    با سلام و عرض خسته نباشید
    اینجانب فارغ التحصیل مهندسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه صنعتی شریف بوده و در حال حاضر هم دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه می باشم . برای هیآت علمی شدن باید کجا رجوع کنم و آیا احتمال هیات علمی شدن در دانشگاه های برتر کشور وجود دارد؟ آیا بهتر نیست برای گذارندن دوره دکتری در دانشگاه های خارج اقدام نمایم و بعدا برای هیات علمی شدن اقدام کنم؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به مغایرت مدارک بنظرم در دانشگاه های برتر احتمال جذب شما خیلی نیست. به هر حال باید از طریق فراخوانهای عمومی اقدام کنید.

  5. آرش
    پاسخ

    سلام و درود خدمت دکتر شیروی عزیز.
    جناب دکتر در زمینه حقوق بیمه ( دستمزد کارگران تامین اجتماعی) کدام یک از موارد زیر شامل بیمه و مالیات می شود ؟ آیا در قانون کار یا قانون بیمه یا مالیات های مستقیم ماده قانونی در این زمینه وجود دارد ؟ اگر مختصری توضیح بفرمایید ممنون میشم.
    ۱- حق خار و بار
    ۲- حق مسکن
    ۳- حق اولاد
    با تشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کلیه این مسایل مقررات دارد که از طریق اینترنت نیز می توانید آنها را پیدا کنید.

  6. محمد
    پاسخ

    و یه سوال دیگه اینکه حقوق خصوصی استدلالی تره یا حقوق جزا؟
    کاری به مسائل مربوط به پزشکی قانونی و… ندارم
    مباحث خود گرایش های خصوصی و جزا رو میگم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مباحث اصلی حقوق در بخش عقود و قراردادها است که بخشی از حقوق خصوصی است.

  7. amin
    پاسخ

    سلام.من ترم آخر مهندسی عمران در دانشگاه آزاد هستم.من علاقه زیادی به وکالت دارم .چیکار میتوانم بکنم؟ لطفا منو راهنمایی بکنید.اجرکم عندالله

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پس از اخذ لیسانس مجددا در کنکور شرکت کنید و در یک دانشگاه خوب لیسانس حقوق را شروع کنید.

  8. هستی
    پاسخ

    سلام استاد باعرض تبریک سال نو
    من فارغ التحصیل کارشناسی حقوق هستم امسال در آزمون ارشد حقوق جزا شرکت کردم که امیدی به قبولی ندارم و چندوقتی که به حقوق تجارت بین الملل علاقه پیدا کردم ولی در حال حاضر بین برنامه ریزی برا کنکور و وکالت مانده ام به نظرتان امسال برا وکالت سرمایه گذاری کنم و ارشد برا سال دیگه بمونه یا برعکس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر کار برایتان بیشتر اهمیت دارد فعلا روی وکالت سرمایه گذاری کنید. هر چه از فارغ التحصیلی شما بگذرد امکان قبولی شما کاهش پیدا می کند.

  9. محمد
    پاسخ

    سلام
    ممنونم به خاطر وقتی که برای جواب دادن به سوالات میذارید
    من میخوام واسه ی ارشد شرکت کنم
    سوال من اینه توکشور ما حقوق خصوصی پرکاربرد تر از حقوق جزاست و مباحث این گرایش مثل مدنی از قدیمی ترین شاخه های علم حقوق است(البته نمیخوام مقایسه کنم و مسلما هرکدوم جایگاه و ارزش خودشونو دارن چه خصوصی چه جزا) میخوام بدونم تو حقوق سایر کشورهاهم اینطوری که خصوصی پرکاربرد تره و قدیمی تره و مادر حساب میشه؟
    ممنون میشم اگه توضیح بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مبنای حقوق در کشورهای گوناگون مباحث حقوق خصوصی است به نحوی که در نظام رومی -ژرمنی در انگلیسی به نظام حقوق مدنی یا حقوق خصوصی Civil Law معروف هستند.

  10. غلامرضا قلی پور
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خمت استاد و سرور ارجمندم دکتر شیروی
    حضرت استاد سؤالی برای بنده در مورد فقه تطبیقی مطرح شده است و آن این است که در بیشتر کتب فقه تطبیقی از کتاب «الخلاف» مرحوم شیخ طوسی به عنوان کتاب اصلی در حوزه فقه تطبیقی یاد شده است که ظاهراً جزء نخستین ها نیز می باشد. با این حال در کتاب حقوق تطبیقی، حضرتعالی به کتاب «المبسوط» اشاره کرده اید؛ حال سؤال این است که کدام صحیح تر و دقیق تر است؟ یا اینکه هر دو صحیح هستند؟
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در کتاب به خلاف نیز تصریح شده است که در این کتاب موارد اختلافی با اهل تسنن عمدتا بیان شده است. مبسوط از این جهت مطرح شده است که در این کتاب ذکر شده است که کتاب مبسوط در پاسخ به اظهارات و انتقادات علمای تسنن به نوشته های فقهی تألیف شده است. بنابر این در مبسوط نیز توجه جدی به استدلالات اهل تسنن بوده است.

  11. میثم
    پاسخ

    سلام خدمت استاد

    میخواستم بدونم معنی “سرپرست شعب استان ….” به انگلیسی چی میشه؟ و یا همتراز اون در سطح بانکهای دنیا چه عبارتی اسنفاده میشه.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید عبارت زیر نزدیکترین معنا باشد
      HEAD OF PROVINCIAL BRANCHES
      MANAGER OF PROVINCIAL BRANCHES

  12. رضا باقري
    پاسخ

    سلام
    سؤالی داشتم
    با توجه به قواعد مربوط به معامله فضولی مسولیت هرکس که کالا را دریافت کرده و به نفر بعدی منتقل کرده در مقابل مالک تضامنی است؟
    یعنی مالک میتواند در صورت رد تمام معاملات و تلف ملک خود در دست مشتری اخر به هر کدام از غاصبین که خواست رجوع کند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در معامله فضولی هر کس که بر مال غیر بدون مجوز مالک استیلا پیدا کند در مقابل مالک مسئول عین و منافع است البته مسئولیت برای منافع فقط در دوره استیلای خودش است ولی مسئولیت برای عین تا زمانی است که مال به دست مالک برسد و بنابراین با یدهای بعدی مسئولیت تضامنی دارد.

  13. محمد
    پاسخ

    استاد سلام ،
    ۱ـ واسه زندگی و تحصیل در مقطع دکترا ، به ترتیب کدوم کشورا رو پیشنهاد میدید; ; کانادا ــ استرلیا ــ نیوزیلند ــ دانمارک ــ سؤئد .
    ۲ـ تحصیل در رشته ی حقوق مهاجرت( اُونَم مقطع دکترا ) آینده ی کاری داره یا نه ؟
    ۳ـ استاد ببخشید ، برادرم با اینکه نمره ی آیلتس ، ۶/۵ داره اما میگه : باز هم حس میکنم که باید زبانو بیشتر بخونم ، حالا این سؤالُ دارم ، ایا حضرتعالی شرکت در دوره های زبانُ که در دانشگاه های امریکایی برگزار میشه رو پیشنهاد میدید یا نه ؟
    ممنون و سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- استرالیا، کانادا، نیوزیلند، دانمارک و سوئد ۲- به هر کار بیشتر روی زبان به ترقی فرد کمک خواهد کرد و یک دوره سه ماهه زبان در آنجا را توصیه می کنم.

  14. ع.ر.
    پاسخ

    با سلام و آرزوی تندرستی برای شما در سال جدید،
    آقای دکتر احتمال دارد دانشگاه محل خدمت دانشجوی دکترای بورسیه (دارای حکم) از پذیرش او سرباز زند؟ در صورت چنین اتفاقی، موضوع از چه طریقی قابل پیگیری است؟ و اصولا وضعیت استخدام آتی دانشجویان بورس دکتری در دانشگاه های محل خدمت آن ها تا چه اندازه قابل اطمینان و اتکا است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله این تکلیفی برای موسسه مزبور ایجاد نمی کند.

  15. منادی
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب

    ببخشید استاد ، آیا اگر کسی تقاضای ساخت کالایی را از دیگری کند و مواد اولیه را هم خود تهیه کند ، زمان انتقال مالکیت کالای ساخته شده با موردی که مواد اولیه را خود سازنده تهیه می کند متفاوت است ؟

    اگر پاسخ مثبت است به چه منبعی برای مطالعه مراجعه کنم ؟

    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نوع قرارداد بستگی دارد. آیا قرارداد سفارش ساخت است؟ آیا استصناع است؟ آیا پیمانکاری است؟ آیا خرید خدمات است؟ قرارداد داخلی یا خارجی است؟

  16. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من ترم ۲ رشته مهندسی کامپیوتر یکی از مراکز آموزش عالی دولتی هستم هدف من استاد دانشگاه شدنه به همین خاطر سوالاتی را از حضورتون میپرسم
    من به رشته مهندسی برق خیلی علاقه دارم ولی قبول نشدم و مجبور شدم مهندسی کامپیوتر بخونم
    اگر من برم مهندسی برق دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی را بخونم یعنی دانشگاهمو و رشتمو عوض کنم بهتره یا اینکه لیسانس مهندسی کامپیوتر را بگیرم و برای ارشد کنکور برق بدهم و ارشد را برق بخونم؟
    حالت دوم در استاد شدن و عضو هیئت علمی شدن مشکلی بوجود نمیاره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مگر همان کامپیوتر چه مشکلی دارد که حالا اینقدر به برق توجه دارید. همان کامپیوتر را خوب بخوانی بیش از هر رشته ای کاربرد دارد

  17. مسلم زارع
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    اینجانب در سال ۱۳۹۰ آپارتمانی را بصورت پیش خرید خریداری نمودم ولی پس از ماهها تاخیر آپارتمان ساخته شده و آماده تحویل می باشد ولیکن حالا مشخص شده مجتمع مذکور در زمین دیگری ساخته شده است که با سند مطابقت ندارد و قابل توجه اینکه زمین اصلی ملک نیز توسط سازمان زمین و شهرسازی به اشخاص دیگر واگذار شده و سند صادر شده است. حال با توجه به اینکه این مشکل بوجود آمده تکلیف خریداران به طرف حسابی فروشنده چگونه است.قابل توجه اینکه فروشنده حاضر به پیگیری موضوع از طریق مراجع صالحه نیز نمی باشد.لطفا راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر آپارتمانها را تحویل گرفته اید فعلا ساکن شوید تا سایر مالکان علیه شما طرح دعوی کنند اگر تحویل نگرفته اید باید علیه فروشنده طرح دعوی کنید ولی به هر حال مشکل بزرگ و پردردسری است.

  18. مهدی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیز
    اینجانب دانش آموخته کشور هندوستان در مقطع کارشناسی ارشد (MBA) میباشم و در کنکور دکتری ۱۳۹۳ گرایش مدیریت قراردادهای بین الملل نفت و گاز شرکت نمودم.
    گلایه ای در زمینه ارزش یابی ناقص مدارک خارجی دارم ، چرا که معدل در ارزش نامه های ما قید نمی شود و به علت غیر معمول بودن معدل های ما (First class with distinction) یا (+A) ما مجبور به قید کردن معدل ۱۴ در هنگام ثبت نام هستیم. در حای که معدل واقعی من بالای ۱۹ میباشد.
    لذا خواهشمند ام در صورت امکان با مسئولین امر تماس لازم در این خصوص را داشته باشید و همان طور که فهمیدم خود شما هم از دانش آموختگان خارج از کشور هستید و میتوانید در این خصوص به یاری خیل جوانان دانش آموخته خارج بپردازید. و شاید در آینده بتوان عدالت بیشتری را در این زمینه متصور بود.
    با سپاس فراوان

  19. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام، وقت بخیر جناب دکتر
    به نظر شما، سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک ها، شرعاً صحیح است یا خیر؟ (با توجه به این که از همان ابتدای افتتاح حساب، بنای طرفین بر عدم ورود ضرر بر مشتریان، در صورت تضرر بانک ها، گذاشته شده است). آیا توجیهی برای شرعی بودن این نوع حساب ها وجود دارد یا خیر؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بانکداری اسلامی متکی بر عقود اسلامی است ولی اگر عقود مزبور صوری باشند خب طبیعتا این عقود باطل هستند و رد و بدل پول به اتکای قرارداد فاسد ضمان آور است.

  20. مهدیه
    پاسخ

    با سپاس از پیج عالیتون. استاد عزیز میخواستم کلاسهای مختلف مربوط به امور بانکی بین المللی رو بگذرونم که بتونم گواهینامه های معتبر بین المللی در زمینه امور بانکی بگیرم. آیا کلاس یا دوره خاصی مد نظر حضرتعالی هست؟ لطفا منو راهنمایی کنید سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در ایران سراغ ندارم ولی در خارج وجود دارد ولی پرهزینه و از جهت اخذ ویزا مشکل است.

  21. پورعرب
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی استاد فرهیخته و گرانقدر
    باسلام و احترام
    بدینوسیله تقاضای مشاوره درخصوص پایان نامه کارشناسی ارشد با موضوع بررسی رویه سازمان تجارت جهانی درحل و فصل اختلافات بیمه ای اعضاء در تجارت بین الملل را دارد لذا خواهشمند است با اجابت در خواست این حقیر توفیق تلمذ در محضر حضرتعالی را از اینجانب سلب نفرمائید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این موضوع را نفهمیدم. اگر منظور اختلاف بین بیمه گر و بیمه گزار باشد، این ربطی به سازمان تجارت جهانی ندارد. اگر منظور اختلافات کشورها در منع فعالیت شرکتهای بیمه در کشورهای دیگر به موجب گاتز است بنظرم خصوصیتی ندارد.

  22. پرویز
    پاسخ

    سلام استاد
    استاد در حال حاضر مقررات حاکم بر ضمانت نامه بانکی داخلی چه مقرراتی هست؟و مشمول چه قانونی می شوند.

    با تشکر و سپاس فراوان جهت پاسخگویی حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقررات خاصی بر آن حاکم نیست و تابع قوانین عام کشور است.

  23. فرهاد
    پاسخ

    جناب استاد با سلام؛ احتراماً تقاضا دارم بنده را در ترجمه عبارت کوتاه ذیل یاری فرمایید. ببشتر بر ساختار were to تأکید دارم که به چه صورت باید آن را ترجمه کرد (از لحاظ زمانی و …)؛ با سپاس فراوان

    If you were to accidentally bump into someone in the street

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سه تا زمان if وجود دارد که ظاهرا این نوع دوم است.

  24. محمد
    پاسخ

    با سلام؛
    استدعا دارم در خصوص وکیل بین المللی و صلاحیت حضور وکلا در محاکم خارجی و عضویت در IBA توضیح فرمایید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکیل بین المللی نداریم ولی شما می توانید جزء گروه وکلای بین المللی عضو شوید و حق عضویت بدهید ولی امتیاز خاصی ندارد مثل |IBA

  25. شهرام
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی
    بنده دانشجوی بورسیه خارج وزرات علوم هستم پس از اتمام تحصیلاتم در دانشگاه از قبل تعیین شده مشغول به تدریس می شوم می خواستم بپرسم که برای بنده با حکم استادیاری چه پایه ای در نظر گرفته می شود شایان ذکر است بنده دارای کارت پایان خدمت می باشم و دارای سوابق تدریس در دانشگاه نیستم ولی در ادارات دیگر دارای ۱۰ سال سابقه کار هستم
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با پایه یک مشغول می شوید و بعدا به خاطر سربازی یک پایه و ۳ پایه برای بورسیه بودن می توانید بگیرید.

  26. Taghi
    پاسخ

    سلام
    استاد أصلا برات برای چه هدفی إیجاد شد
    براتگیر به چه انگیزه ای باید برات أمضا کنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در مبادلات داخلی برات استفاده نمی شود ولی در مبادلات بین المللی و به خصوص در روش وصولی (برواتی) برات مطرح می شود. برات متکی به حواله است و حواله امری رایج از قدیم الایام بوده است. عده ای معتقدند که برات بر اساس حواله مندرج در متون اسلامی اقتباس شده است. حواله را اگر به صورت سند تجاری درآورید آن وقت برات دارید. براتگیر یا بدهکار است که از این طریق پولش را پرداخت می کند یا اگر بدهکار نباشد قبلا ترتیبی داده شده که براتگیر قرض بدهد و برای ایجاد یک سند تجاری قرض از طریق برات انجام می شود.

  27. حسين
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    در باب خیار مجلس اگر متتابعین یک نفر باشند مثل معامله اب و جد طبق حدیث البّیع بالخیار ما لم یفترقا مسقط این خیار کدام جدایی است؟؟
    مرحوم صاحب جواهر میفرماید اگر ما لم یفترقا سلب حقیقی بأشد یک معنا برداشت میشود اگر تقابل ملکه و عدم ملکه باشد معنا دیگر (جواهر کتاب خیارات جلد ٢٣ صفحه ٢١)
    آقای دکتر میدونم وقت شما گرفته میشه ولی خواهش میکنم این موضوع توضیح بدید وگرنه هیچ کسی نیست که بتونه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در چنین مواردی نظر صحیح این است که اساسا خیار نیست زیر وجود خیار مستلزم امکان تفرق است. عده ای نیز تفرق را در زمان زوال سمت (در اینجا ولایت) مطرح کرده اند که خیلی بعید است.

  28. احسان
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    سال نو را به شما تبریک عرض می کنم.
    جناب استاد دانشجوی ارشد حقوق خصوصی هستم در حال تحقیق روی موضوعی در باب موصی بدون وارث هستم متاسفانه با کمبود منبع خارجی مواجه شدم خواهشمندم لطف کنید کتاب یا مقاله ای معتبر به زبان انگلیسی به بنده معرفی کنید. ضمنا دقیقا نمی دونم اصطلاحات انگلیسی راجع به این موضوع چی هست اگر برای من بنویسید ممنون می شم. با تشکر از زحمات جنابعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به کتابهای مربوط به inheritance and testamentary and will جستجو کنید.

  29. ناصر
    پاسخ

    سلام
    استاد نظر حضرتعالی در خصوص دوره عالی قراردادهای نفت و گاز که انیستیتو نفت با همکاری دانشگاه تهران برگزار می کنه چطور هست واینکه گواهی صادره چقدر اعتبار دارد
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای آشنایی با حوزه نفت و گاز می تواند مفید باشد

  30. saeid
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و موضوع پایان نامه من legal aspect of insurance in international project finance with focus on some common project between iran and china هست و برای نوشتن سرفصل مطالبم احتایج به مشاوره شما دارم به نظر شما چه مطالبی را باید در پروپزالم عنوان کنم ؟میشه موضوعم را یکم باز کنید و برخی مسائل مطرح را بیان کنید؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کجا تحصیل می کنید؟ از طریق ایمیل تماس بگیرید.

  31. حسین
    پاسخ

    سلام جناب دکتر شیروی عزیز. به نظر جنابعالی شرکت در دوره عالی حقوق و قراردادهای نفت گاز انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران برای بنده که اماده شرکت در ازمون وکالت میشوم و ۱۵ سال کارمند دولتم میتواند چه محاسن و برکتهایی داشته باشد دکتر جان شما این دوره را برای بنده توصیه میفرمایید؟سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای آشنایی با این حیطه خوب است ولی بعید است فایده خاصی داشته باشد.

  32. علی دانش
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر ببخشید برادرم یک واحد آپارتمان را بصورت پیش فروش به شخصی فروخته و مبلغی پیش پرداخت دریافت کردهو بقیه مبلغ طی ۷ فقره چک تاریخ دار دریافت شده و در قولنامه حرفی از پرداخت وجه چک ها به نسبت پیشرفت کار ذکر نشده و ضمنا در قرارداد نوشته نشده در صورت عدم وصول چک ها معامله فسخ میگردد.الان با توجه به اینکه ۵فقره چک متوالی خریدار برگشت خورده و تا الان که بیش از ۲سال از تاریخ سررسید چک ها میگذردچک ها وصول نگردیده وفقط همان پیش پرداخت و ۲قسط اول پرداخت شده است.آیا الان فروشنده حق فسخ معامله را دارد و به چه عنوان باید اقدام کند؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم حق فسخ بعید است.

  33. همت نورپور
    پاسخ

    باسلام خدمت استاد عزیز.بنده دانشجوی ترم چهار فقه و حقوق هستم و هرچقدر به پایان دوره ی کارشناسی نزدیک میشم استرسم درمورد اینکه در مقطع ارشد کدوم گرایش حقوق رو ادامه بدم بیشتر میشه.و چون به زبان انگلیسی هم تسلط دارم اکثر اساتیدم رشته حقوق تجارت بین الملل رو پیشنهاد میکنن.الان بین سه گرایش حقوق خصوصی -بین الملل و تجارت بین الملل بلاتکلیف موندم.فکر اینکه در کدوم گرایش موفقتر میشم باعث نگرانی بیشترم میشه.باتشکر از راهنمایی استاد بزرگوار.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با توجه به زمینه فقهی بهتر است حقوق خصوصی بروید.

  34. amir sharifi
    پاسخ

    با سلام
    استاد من می خواهم در رشته International commercial law در مقطع master در یکی از دانشگاه های فرانسه ادامه تحصیل دهم، ولی عنوان رشته تحصیلی را در سایت های دانشگاه های فرانسه نمی کنم .به نظر جنابعالی تحصیل در رشته مذکور در فرانسه صلاح است، اگر موافق نیستید، در صورت امکان دانشگاه و کشور مناسب را معرفی فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید به زبان فرانسه جستجو کنید. اگر می خواهید بعدا در ایران کار کنید کشورهای انگلیسی زبان بهتر است.

  35. مریم
    پاسخ

    باسلام.من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ازادهستم می خواستم بدانم آیادرمصاحبه دکتری مدرک دانشجویان دانشگاه دولتی برما ارجحیت دارد؟واینکه دانشجوی دانشگاه ازادبایدچه شرایطی داشته باشدکه دردانشگاه دولتی دکتری پذیرفته شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارجحیت به نظر مصاحبه کنندگان هست و نمی شود حکم کلی داد. به هر حال رزومه قوی تر و تسلط بر مباحث می تواند اگر ذهنیتی وجود داشته باشد رفع کند.

  36. حسین
    پاسخ

    سلام استاد. خیلی دوست دارم استاد.

  37. دانشجو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر سال نو مبارک یه سوال داشتم برای دکتری حقوق بین الملل کشور نیوزیلند مناسبه یا کشور دیگه ای رو توصیه میکنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نیوزیلند یا زلاند نو کشور خوبی است

  38. جلال
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب
    سال نو رو به شما تبریک عرض نموده وآرزو میکنم که،لحظه به لحظه ی این سال وهمه سالهای آینده ،مملو از برکت ودلخوشی برای جنابعالی باشد. ان شاءا…
    بنده حدودا ۱۱ سال قبل با دونفرازآشنایان یک قطعه زمین خریدم که درخریدنامه(عادی) اسم من وآن دو نفر بعنوان خریدارذکرشد.چندروزپس ازتنظیم این خریدنامه،ازفروشنده تقاضاکردیم که وکالت بلاعزل به یکی ازما سه نفر،جهت پیگیری اخذمجوزفعالیتی،بدهد.ووکالت داده شدوبدلایلی کارمتوقف شد.بعدازسالهامتوجه شدم که باآن وکالت نامه بلاعزل نصف زمین بدون هماهنگی واطلاع من ازجانب آن دوشریک بفروش رفته ومدعی هستندکه این فروش به ناچاربرای تامین هزینه های صدورمجوزوراهسازی بوده والان بقیه زمین بایدتقسیم برسه نفر شود.
    من نیز فقط کپی برابربااصل خریدنامه عادی رادارم.میخواستم ازجناب عالی بپرسم آیا راهی برای اثبات شراکت من وجوددارد.اگرمن شکایت کنم وشرکاء اصل خریدنامه را به دادگاه ارائه ندهندچه.
    ازشما بزرگوارخواهش میکنم که لطف نموده وبه تفصیل (باذکرشماره ماده ونام قانون)این بنده حقیرروراهنمائی کنید.
    خداوندبه شما وعزیزانتانخیرعنایت کند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان کپی برابر اصل هم معتبر است. می توانید طرح دعوی کنید.

  39. صادق
    پاسخ

    به نام خدا
    با سلام و تشکر از شما استاد ارجمند

    بنده میخواستم در مورد تاثیر ورشکستگی شرکت های هلدینگ بر شرکت های زیر مجموعه خود.و همینطور بلعکس.تحقیقی ارائه دهم اگر لطف بفرمایید و منابعی رو برای این موضوع معرفی کنید بسیار سپاس گذار خواهم بود
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منبع خاصی سراغ ندارم ولی فلسفه تشکیل شرکت مصون داشتن صاحبان شرکت (هلدینگ) از ورشکستگی شرکت است.

  40. پيام
    پاسخ

    سلام استاد عزیز سال نو بر شما مبارک باشد و سالی پر از خیر و برکت برایتان ارزومندم. در صورت امکان فهرستی از عناوین موضوعاتی که برای پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در موضوعات مربوط به داوری تجاری بین المللی مناسب می دانید و کمتر در ان خصوص کار صورت پذیرفته است را اعلام نمایید با تقدیم احترام و امتنان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیست ندارم باید با مطالعه کتب و مقالات به موضوعات جدید برسید نه با لیست.

  41. رها
    پاسخ

    با سلام و تبریک سال نو
    در داوری تجاری بین المللی اکر داور از دادن رای امتناع کند چاره ی کار چیست و طرفین باید چکار کنند؟داوری چه حکمی پیدا می کند؟

    با تشکر از لطف شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام داور را مشترکا عزل کنند.

  42. سید مسعود نبوی
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد ارجمند ما پارسال ملکی را فروختیم که خریدار حاضر به پرداخت ثمن نگردید و ما گواهی عدم حضور گرفته و شکایت کردیم و دادگاه بدوی حکم به پرداخت ثمن معامله ،ضرر و زیان قید شده در قرارداد و هزینه دادرسی و… داد و ایشان علاوه بر درخواست تجدید نظر در شکایتی مجزا مدعی شدند که ما ملک را تحویل ایشان نداده ایم و طلب بیع و ضرر و زیان نمودند حال آیا ما باید در دادگاه ایشان دادخواست تقابل داده درخواست ضرر و زیان بنماییم چرا که در غیر اینصورت اگر دادگاه ایشان رای به تحویل ملک در مقابل ثمن معامله بدهد با رای ما که اشاره به ثمن و ضرر وزیان دارد منافات پیدا نمیکند!!!!

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام درخواست متقابل نمی توانید در مرحله تجدید نظر مطرح کنید و در دفاعیات می توانید مطالب خود را بیان کنید.

  43. علی تام
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب.استادببخشیدکه بسیارمزاحم وقت شما میشم.استادمنبع متون حقوقی بی زبان فرانسه درآزمون کارشناسی ارشد درحال حاضرکدام است.من فرانسه رابهترازانکلیسی یادمیگیرم.لطفا راهنمایی کنید.باسپاس فراوان وپوزش مجددبابت تماس های مکرربنده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام که متون حقوقی به زبان فرانسه در ارشد سوال باشد.

  44. maryam
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر…..
    میشه لطف کنید مختصری راجع به (شرط عدم چالش در قراردادهای لیسانس) توضیح دهید؟؟؟
    باتشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم این ترجمه چه اصطلاحی است.

  45. حشمت اله زنگنه
    پاسخ

    با سلام و احترام به محضر استاد ارجمند
    بنده در آزمون کتبی دکتری مدیریت بین المللی قراردادهای نفت و گاز شرکت کردم. لطفا در خصوص مصاحبه رشته مزبور بنده را راهنمایی فرمایید.
    بی نهایت از لطف حضرتعالی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی مصاحبه قابل پیش بینی نیست ولی اصولا اساتید سوالاتی مرتبط با دروس خود را مطرح می کنند.

  46. ali
    پاسخ

    سلام. کاردانی کامپیوتر دارم . لیسانس مدیریت امور فرهنگی ناپیوسته دارم. برای ارشد اگر مطالعات فرهنگی بخوانم و برای دکترا سیاست گذاری فرهنگی بخوانم ایا میتوان امیدی به عضو هیئت علمی داشت؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی نمی توانی روی آن حساب کنی

  47. شهاب
    پاسخ

    با سلام و ادب الف ملک خود را به ب میفروشد و مبلغی از ثمن نقدا تسلیم میشود والباقی در قالب یک فقره چک داده میشود و در قرارداد شرط شده در صورتی که چک در سر رسید برگشت بخورد فروشنده حق فسخ قرارداد را دارد و چک در سررسید برگشت میخورد و فروشنده اظهارنامه حاوی فسخ قرارداد را برای خریدار ارسال کرده ولی فروشنده متوجه شده که خریدار یک هفته قبل از سر رسید چک ملک را به دیگری فرخته است حا سوالم این بود که تکلیف قرارداد دوم چیست ؟ ایا فروشنده اول علاوه بر طرح دعوی تنفیذ فسخ قراردا د دعوی ابطال قرارداد دوم راهم میتواند بخواهد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان فسخ یا ابطال قرارداد دوم وجود ندارد مگر به قرائن مطمئن قصد طرفین از جعل خیار ممنوعیت خریدار به انتقال ملک بوده است که چنین قرائنی بعید است در این مورد وجود داشته باشد.

  48. خشایار
    پاسخ

    سلام.استادشیروی زمان ثبت نام دانشگاه علوم اسلامی رضوی است.نظرشمادرموردکیفیت آموزشی و ارزشیابی این دانشگاه چیست؟لطفا راهنمایی بفرمایید.باسپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا اظهار نظر کرده ام مراجعه کنید.

  49. ستایش
    پاسخ

    سلام جناب شیروی
    در یکی از پاسخ هایتان نوشته بودید که پذیرش برای دوره ی دکترا بسیار سخت است و حتی ممکن است مجبور شویم مجددا فوق را هم بخوانیم ،از انجایی که من می خواهم برای دوره ی دکترا (حقوق) به خارج از کشور بروم ، این مسئله من را نگران کرده که شاید نتوانم پذیرش بگیرم،لطفا من را راهنمایی بفرمائید. ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است نهایتا مجبور شوید یک ارشد یکساله را اول تمام کنید یا اول یکسال دوره qualified را طی کنید و در صورت تأیید وارد دکتری شوید.

  50. وحید
    پاسخ

    با سلام و عرض تبریک سال نو
    آیا حقوق عمومی برای هیات علمی شدن موقعیت بهتری نسبت به گرایشهای دیگر دارد
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالا بله چون فارغ التحصیلان دکتری این رشته کم هستند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *