سایر پرسشها و پاسخها

چنانچه سوالات حقوقی داشته باشید یا نیاز به مشاوره حقوقی یا قضایی دارید سوالات خود را در بخش «پرسشهای حقوقی و قضایی» مطرح کنید. سوالات و مسایل مربوط به امور دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی، پذیرش، و امثال آن را در بخش «پرسشها و مسائل دانشگاهی» مطرح نمایید. این قسمت برای سایر سوالات و پرسشها طراحی شده است و اگر سوالات دانشگاهی یا حقوقی در این قسمت گذاشته شود حذف می گردد.  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه  اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد
    پاسخ

    با سلام وادب مالک منزلی بابت اخذ وام منزل را در رهن بانک میگذارد سپس به شخص دیگری میفروشد ودر قرارداد فروشنده (راهن)متعهد میشود اولا وام را تسویه و فک رهن منزل را در زمان معینی انجام دهد و ثانیاطبقه دوم منزل را سفید کاری نماید و تحویل دهد و اکنون فروشنده (راهن )به تعهدات خود عمل نمینماید وخریدار دادخواستی تحت خواسته : (الزام به فک رهن و سفیدکاری طبقه دوم منزل )علیه فروشنده مطرح نموده حال سوالم این بود ایا دادگاه میتواند با این استدلال که چون قرارداد فی مابین به جهت در رهن بودن مبیع غیر نافذ هست و قرارداد صحیح تلقی نمیشود والزام به ایفای تعهدات قراردادی فرع بر این هست که قرارداد فی مابین صحیح باشد نهایتا دعوی خریدار را رد کند ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در حقوق فقهی و قانون مدنی فروش مال مرهونه اشکالی ندارد ولی این فروش حق مرتهن را از بین نمی برد. همین مبنا می تواند ملاک قرار گیرد که معامله صحیح تلقی شود.

  2. رضايي
    پاسخ

    استاد سلام
    ممکنه بهترین منابع اصول فقه از منظر خودتون هم در زبان فارسی هم عربی معرفی کنید
    به نظرتون نهایت احتیاجی که یک حقوق دان به اصول داره رو کدوم کتاب تامین میکنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اصول مظفر کفایت می کند.

  3. دانیال
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    خاضعانه از ایده ای که برای خدمت گزاری به دانشجویان انتخاب نموده ایت تشکر می کنم.
    و اما سوالی هم از محضرتان داشتم:
    بنده ارشد الکترونیک هستم و الان از پایان نامه ام هم دفاع کرده ام اما از آن جا که متاسفانه مشکلات زیادی با استاد راهنمای خود دارم ممکن است مجبور شوم انصراف از تحصیل دهم.
    آیا در صورت انصراف می توانم مجددا در کنکور ارشد شرکت نموده و انشالله پس از قبولی واحدهایم را تطبیق دهم؟ آیا در این راه محدودیت هایی مثلا سقف تعداد واحدهای تطبیق یا مثلا پذیرش صرفا در دوره ی شبانه و … پیش رویم نخواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پایان نامه خودتان را دفاع کرده اید شما فارغ التحصیل هستید. اگر استاد شما تأیید نهایی نمی کند نظرش را جلب کنید. لج بازی نکنید.

  4. محسن حق خواه
    پاسخ

    اقای دکتر سلام
    من شرمنده ی شما هستم اما از هرکسی پرسیدم نتونست جواب بده
    ممکنه براتون جمله بعدی عبارت مسالک که قبلا فرستادم و توضیح دادید رو توضیح بدید
    شرمندم قول میدم دیگه این طوری مزاحمتون نشم
    ولو کان عوض ما ابتاعه من الصبی أو باعه فالمال للدافع و هو المضیع
    فلا عبره بإذن الولی فی ضمانه و لا ضمان الصبی
    مسالک الافهام جلد ٣ شروط متعاقدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ادامه معنای عبارت چنین است. اگر مالی که به صبی تحویل میشود عوض مالی است که از صبی خریداری شده یا صبی به وی فروخته است، در این صورت مال به تحویل دهنده تعلق داشته که وی در تحویل مال به صبی مرتکب تضییع مال خود شده و مسئولیت آن به عهده خودش است و این که ولی اجازه داده که عوض را به صبی بدهد باعث نمیشود که ولی ضامن تلقی گردد و همچنین باعث نمی شود که صبی مسئول باشد.

  5. دانشجو
    پاسخ

    با سلام
    جناب استاد اگر در شرکت سهامی خاص هیات مدیره برطبق اساسنامه عمل نکنند و مانع نفع بردن یکی از سهامداران گردند ( در فرض مذکور شرکت حمل و نقل مسافر که جلوی استفاده از امتیاز حمل و نقل سهامدار مذکور را بدون دلیل گرفته اند) راه قانونی و یا عنوان دادخواست چیست؟دادخواست الزام به انجام اساسنامه و مطالبه خسارت توسط دادگاه رد شده است. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال مبهم است.

  6. عباس
    پاسخ

    با سلام و احترام
    می خواستم خواهش کنم در صورت امکان پیمانکار و قرارداد پیمانکاری را تعریف کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قرارداد پیمانکاری قراردادی است که شخصی انجام یک فعالیت اجرایی مثل ساختن پل، ساختمان و .. را از طرف کارفرما در مقابل دریافت حق الزحمه متقبل می شود.

  7. فرهاد زند
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرامی
    سوالم این بود که برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد از بین
    نفت و گاز دانشگاه صنعت نفت
    نفت و گاز دانشگاه تهران
    حقوق عمومی دانشگاه تهران
    از نظر آینده ی کاری ، کدوم رو پیشنهاد میکنین؟
    و چنانچه بخوام در مقطع دکتری در خارج از کشور ادامه ی تحصیل بدم کدامیک از سه گزینه ی بالا راهش هموار تر است؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دو مورد اول بهتر است به تزتیب دانشگاه تهران و صنعت نفت

  8. مریم فروتن
    پاسخ

    باعرض سلام خدمت استاد عزیز.
    من دانش اموز سال سوم رشته ی انسانی هستم و علاقه ی زیادی به رشته ی حقوق دارم و از الان تصمیم دارم که خودم رو برای اینده اماده کنم و از الان دارم برنامه ریزی ۱۰ ساله انجام می دهم که باید گرایش ارشدم رو مشخص کنم.بین حقوق جزا و تجارت تردید دارم.اگه ممکنه ویژگی هرکدام و اینده ی شغلی هر دو رو برام شرح بدین.با سپاس و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا لیسانس حقوق را بگیر. باید ابتدا سرمایه گذاری کنید روی یک دانشگاه خوب.

  9. علی
    پاسخ

    سلام . احتراما خواهشمند است راهنمایی بفرمایید. اینجانب پس از گذشت بیش از دو سال از آغاز مراحل آزمون و گزینش قضاوت در آستانه ی ورود به کاراموزی می باشم.اقای دکتر میل باطنی اینجانب بیشتر به سمت وکالت است تا قضاوت.با عنایت به اینکه فارغ التحصیل کارشناسی ارشد خصوصی می باشم و با توجه به تجربه و سابقه حضرتعالی در امر وکالت آیا بنده می توانم با وجود این همه وکیل دادگستری در تهران حداقل درامدی در سطح یک قاضی دادگستری داشته باشم.از محبت شما کمال امتنان را دارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال قضاوت یک حقوق ثابت دارد ولی وکالت باید تلاش کنید که بتوانید پرونده مناسب بگیرید.

  10. علیرضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    باعنایت به آیین نامه تضمین برای معاملات دولتی و اصلاحیه های بعدی آن،میزان ضمانتنامه شرکت در مناقصه در قراردادهای حمل و نقل، حداقل پنج درصد برآورد معامله تعیین شده است که حقیقتا رقم بالایی است و موجب عدم استقبال مناقصه گران میشود. سوال اینکه اصولا قراردادهای حمل و نقل چه تعریفی دارند و آیا قراردادهای اجاره و تامین خودرو اعم از سبک و سنگین را شامل میشود یا خیر؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اجاره خودرو هم شامل عنوان کلی حمل و نقل می شود.

  11. متقیان
    پاسخ

    با عرض سلام وباتشکر از شما
    اقای دکتر پدربنده ازملاکین بزرگ تهران هستندکه اخیرابیمارودچارالزایمرشده انددرحال حاضرمتوجه شده ایم که اسناد املاک که هرکدام به نام یکی از خواهر وبرادرها است کاملا مفقود شده اند حالا ما از کجاباید بفهمیم چه اسنادی به ناممان است و چگونه باید المثنی بگیریم.
    باتشکرفراوان ممنون میشیم پاسخ بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید از طریق ثبت یا اگر دفترخانه ای هست که معمولا پذرتان با آن کار می کرده اطلاعات کسب کنید. سعی کنید اطلاعات جمع آوری کنید و تحقیق کنید بلکه به نتیجه برسید.

  12. ابراهیم
    پاسخ

    باسمه تعالی سلام اقای دکتر شیروی ممنون از زحمات شما لطفا اخرین منابع مطالعاتی(کتاب وجزوه) دکترای حقوق نفت وگاز را اعلام فرمایید واینکه این رشته در ایران در مقایسه با حقوق خصوصی چه جایگاهی دارد ایا در چند سال بعد اشباع می شود…

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، قبلا در مورد منابع صحبت شده است و برخی از منابع نیز ذیل درس حقوق نفت در این سایت ذکر شده است و جزوات درسهای اینجانب نیز هست.

  13. سامان ثابتی
    پاسخ

    باسلام من یک واحد آپارتمان پیش خرید کردم بامساحت مشخصی که در نقشه بود در طبقه سوم ولی در مبایعه نامه اسمی از طبقه برده نشد ولی در فرم کد رهگیری طبقه و شماره واحد ذکر شده است. بعد از یک سال پیش فروشنده همان واحد را به شخص دیگری فروخت . دو ماه بعد از آن بنگاه به دلایلی کد رهگیری مرا باطل کرد (البته بدون هیچ امضا یا اجازه ای از من) و چند روز بعد مجددا کد رهگیری زده شد ( البته این لغو و وصل کد رهگیری من حدود دو ماه بعد از معامله ملک بین فرو شنده و فرد سوم بود و معامله آنها نیز در بنگاه دیگری صورت گرفته) . اکنون که موقع تحویل آپارتمان فرا رسیده فروشنده از تحویل آپارتمان به من امتناع میکند و بهانه را قید نشدن طبقه واحد در قرارداد عنوان میکند و ذکر شدن نام طبقه در فرم کد رهگیری را اشتباه می داند. و سعی میکند یک واحد دیگر در طبقه دیگری را به من تحمیل کند . حالا خواستم بدانم این واحد حق من است یا خریدار بعدی و من چگونه میتوانم به واحد خودم برسم . بسیار ببخشید که حرفم طولانی شد با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما باید بتوانید ثابت کنید که آپارتمان طبقه سوم را خریداری کرده اید. حالا برای ثابت کردن این امر می توانید به کد رهگیری و شهود اثبات کنید.

  14. بنیامین
    پاسخ

    با سلام و درود خدمت استاد عزیز
    احتراما نیاز به راهنمایی دارم. ۲۷ ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه غیر انتفاعی با معدل ۱۵ که کارشناسی رو از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل شدم. اگه واسه دکتری آزاد قبول شم امکان تدریس در دانشگاه سراسری وجود داره یا باید حتما دکتری سراسری قبول شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمال جذب شما کاهش پیدا می کند ولی احتمال جذب شما در هر حال هست.

  15. دوستدار استاد
    پاسخ

    سلام، وقت بخیر جناب دکتر
    به طور کلی، عقود خارج از این دو حالت نیستند: یا معوض‌اند یا رایگان.
    سوالم این است: اولاً عقد رهن عقد معوض است یا رایگان؟ ثانیاً در صورت معوض بودن، عوضین چیست؟ در صورت رایگان بودن، عین مرهونه به محض انعقاد عقد، باید به مرتهن تملیک شود اما هرگز این اتفاق رخ نمی‌دهد!
    امیدوارم که توانسته باشم منظورم را بیان نموده‌ باشم. ممنون می‌شوم اگر پاسخ گوئید. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به طور خیلی کلی می توانید رهن را جزء عقود معوض تلقی کنید که یک طرف مال خود را وثیقه می گذارد و طرف دیگر به شما وام یا تسهیلات می دهد.

  16. خسبن
    پاسخ

    سلام بر استاد گرانقدر؛امروز امتحان دکتر ی دادیم این همه وقت گذاشتیم مطالب مهم رو حوندیم بعد طراح سوال متون فقه رشته حقوق خصوصی سوالات عجیبی طرح کرده:به چه کسانی میشه امان داد؟یا عملی که موجب احضار اجنه میشه چه نام دارد؟ کهانت است یا سحر؟بامرتزقین از بیت المال چه کسانی هستند؟ قاضی یا قاسم؟با در مدنی سوال آوردن که رایطه وقف و خبس موبد چبه ؟
    من که واقعا ناامبد شدم از رشته حقوق حصوصی ،دبگه نمی خوام این همه وقت بذارم و این مطالب غیرکاربردی رو مجددا بخونم ،ارشد خصوصی دارم و سطح ۳ حوزه قم. به نظرتون از بین گرایش های موجود در دانشگاه های ایران چه گرایش بحونم که مورد نباز جامعه باشه کمی منعطف و کاربردی باشه و تیاز تیشاری به کار علمی داشته یاشه؟ممنون از لطفتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال چون شما ارشد حقوق خصوصی دارید بیشتر حقوق خصوصی و نفت و گاز عملا می توانید شرکت کنید.

  17. علی
    پاسخ

    با عرض سلام

    آقای دکتر سوالات امثال دکتری نفت و گاز را شما طرح کردید؟

    به طور غیر طبیعی سخت طراحی شده بود واقعا منطقی نبود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوالات آسان را لابد من داده بودم و سوالات سخت را همکاران دیگر!!!! خب پس برای همه سخت بوده است نگران نباشید.

      • ایلدار
        پاسخ

        آقای دکتر با سلم، اگر اجازه بدهید چند انتقاد نسبت به سوالات امسال دارم که مطرح خواهم کرد. امیدوارم نگاه انتفادی کمکی باشد به طراحان سوال تا با دریافت feedback از مخاطبان اصلی سوالات یعنی شرکت کنندگان، در بهبود سال به سال موفق تر باشند. من هم معتقدم برخی سوالات دکتری در بخش قراردادهای نفت و گاز امسال به شکل غیرعادی سخت و غیرقابل پیش بینی بودند. به نظرم مهم این است که یک الگویی حاکم بر شیوه طراحی سوالات باشد. در این سه سال هیچ الگوی واحدی اتخاذ نشده و شاهدیم که هر سال موضوعات مورد سوالند که سال قبل نشانی از انها نبود یا موضوعات مطروحه در سال قبل امسال مورد غفلت قرار گرفته اند. منظورم این است که قاعدتا باید این طور باشد که الگویی برای توزیع متعادل موضوعات به طراحان سوال ارائه شود تا مثلا سه سوال از آراء داوری، ۵ سوال از کنوانسیون بیع، چهار تا از این و شش تا از آن و به همین ترتیب. اما ظاهر سوالات این سه سال نشان میدهد که هیچ ترتیبی و آدابی رعایت نمیشود. مواردی به نظرم میرسد که اینجا میگویم و امیدوارم سایر دوستان هم اگر نقدی دارند بفرمایند.
        ۱. شخصا با الگو قرار دادن سوال سالهای قبل مطالعه خیلی زیادی درباره آراء داوری نفتی کرده بودم که حتی دریغ از یک سوال.
        ۲. سوالات قسمت مربوط به تحارت بین الملل متعادل بود. سطح بعضی سوالات اما به بازی با کلمات نزول کرده بود. سوالات ۶۱ و ۶۲ مثالهای خوبی هستند.
        ۳. یک نکته خیلی مهم که به نظرم رسید آفت سوالات امسال است رویکردی است که در طرح سوالات اتخاذ شده و آنها را شبیه سوالات دبیرستانی کرده است. یعن اگر بخواهی سوالات را جواب بدهی باید حتما مطالب را “ازبر” داشته باشی وگرنه امکان پاسخ دهی وجود ندارد. سوالات ۸۱ و ۸۳ از این قبیلند.
        ۴. در بعضی سوالات گزینه ها آنقدر مشابه هستند که بدون ازبر داشتن مطلب نمیتوان پاسخ گفت و ضرورت این حفظ کردن مطالب برای من که مشخص نشد. در حالی که سوالات سال قبل طوری طراحی شده بود که برای پاسخگویی باید سواد مرتبط میداشتی. اما برای پاسخ سوالات امسال باید خیلی چیزها را از برمیداشتی.
        ۵. سوالات مربوط به کنوانسیون بیع بسیار عالی طراحی شده بود.
        ۶. در میان سوالات امسال سوال مربوط به قراردادهای خدماتی عراق (سوال ۴۰) مانند وصله ناجور بود. چرا باید از شخصی با سطح سواد کارشناسی ارشد انتظار اطلاعاتی در این حد داشته باشیم؟
        ۷. سوالات راجع به قراردادهای بیع متقابل هم خوب طراحی شده بود.

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام البته خوب و سخت یک عبارت مبهمی و نسبی هستند همین مطالبی که برای شما ساده یا خوب یا سخت بوده ممکن است برای سایر شرکت کنندگان اینطور نباشد. در هر حال اگر سوالی سخت باشد برای همه سخت است و عملا این سوالات در قبولی افراد نقشی نخواهد داشت و رقابت روی سایر سوالات خواهد بود.

  18. safarzadeh
    پاسخ

    با سلام
    جناب آقای دکتر من میخام در مورد جایگاه bot در صنعت نفت و کارهایی که تا به حال در این مورد انجام شده تحقیق کنم.از شما تقاضای مساعدت دارم
    لیسانس مهندسی نفت دانشکده صنعت نفت اهواز
    دانشجوی فوق لیسانس مدیریت مخازن هیدروکربوری دانشکده صنعت نفت تهران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مطالب بی او تی را در کتابم و مقالاتم توضیح داده ام تطبیق آن با یک صنعت مسئله خاصی نیست و شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید.

  19. خوانساری
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.موضوع پایان نامه بنده «بررسی تطبیقی صور تعاقب ایادی فضولی در حقوق ایران و انگلیس»می باشد.برای پیداکردن منابع مرتبط در حقوق انگلیس به مشکل برخورده ام ،لطفا در خصوص کلیدواژه یا منابع این جانب را راهنمایی فرمایید.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشابه این موضوعات در حقوق انگلستان وجود ندارد و ممکن است تحت عنوان فروش مال غیر با حسن نیت دنبال کنید.

  20. جلال
    پاسخ

    سلام استاد عزیز

    اگر کارفرما قرارداد حود را با پیمانکارش فسخ نماید تکلیف قراردادهای پیمانکار با پیمانکاران فرعی چه می شود؟ آیا کارفرما جانشین پیمانکار اصلی می گردد؟تعهدات او را به عهده می گیرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اصولا نه مگر خلاف آن در شرایط قرارداد قید شده باشد.

  21. آفتاب
    پاسخ

    با سلام و احترام؛
    آیا مالی که به ارث میرسد هم میتواند یکی از طرق تحصیل تلقی گزدد؟ و آیا معاملات بر مالی که به ارث رسیده مشول معاملات تجاری می شود؟
    با تشکر از بذل لطف و توجه شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر این موضوعات خارج از حیطه تجارت است.

  22. احمد
    پاسخ

    با تشکر از لطف شما

  23. daneshju
    پاسخ

    با سلام
    سوالی داشتم که اگه پاسخ بدید ممنون میشم
    وقتی بیعی رو منعقد کردیم و بعد از عقد موقتا قدرت بر تسلیم از بین می رود اگر به نحو وحدت مطلوب باشه عقد منفسخ میشه
    سوال من اینه که چرا در وحدت مطلوب عقد منفسخ میشه ؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون دلیلی بر بقای عقد نمی ماند و اگر بگوییم عقد باقی است برای چه منظوری در حالی که منظور اصلی عقد از بین رفته است.

  24. بهرام
    پاسخ

    با سلام،
    ۲۵ سالمه و لیسانس ارتباط تصویری دارم. برادرم با ارشد مدیریت مالی در شرکت کارگذاری بورس مشغوله.
    خودم به تجارت بین الملل علاقه مندم ، میزان درآمد برایم مهمه، قصد ادامه تحصیل تا دکتری دارم، به مباحث نظری علاقه مندم. یک سال باقی مانده تا کنکور ارشد به طور کامل در اختیار دارم و اراده قوی دارم.
    ولی برای ارشد بین رشته های مدیریت بازرگانی بین المللی و مدیریت مالی که مدیریتی است و رشته حقوق تجارت بین المللی که حقوقی است مرددم، در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال رشته های مدیریت پیش زمینه کمتری از حقوق می خواهد.

  25. par
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    بنده فارغ التحصیل مقطع ارشد دانشگاه دولتی تو شهریور ۹۲ بودم. الان در دانشگاه آزاد بصورت حق التدریس ۷ واحد تدریس میکنم. (مربی اما استخدام نیستم)
    دارم کنکور دکتری میدم، میخام ببینم اگه قبول نشدم چطور میشه برای استاد سربازی اقدام کنم. ایا تدریسم تو این دانشگاه و جلب رضایت مسولان اون مرکز میتونه در گرفتن استاد سربازی موثر باشه؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از طریق همان دانشگاه آزاد اقدام کن

  26. خسرو
    پاسخ

    با سلام
    از فردی ۱۱ میلیون تومان طلبکار هستم .می خواهد در ازای آن سفته به تاریخ ۱۰ ماه دیگر بدهد.آیا اگر در سررسید وجه را پرداخت نکرد و سفته واخواست شود می توانم کیفری شکاریت کنم؟اگر نه بفرمائید تا بخواهم به پولم برسم چقدر طول خواهد کشید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر نمی توانید.

  27. علی
    پاسخ

    سلام.جناب استادبرای ازمون تافل از بین مهارتهای چهارگانه کدوم مورد سوال قرارمیگیره؟؟؟هرچهارتا؟؟؟؟کدوم مهمتره؟؟؟سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      هر جهار تا و همه مهم هستند

  28. علی
    پاسخ

    سلام جناب استاد.سوالم این است که المپیادحقوق به چه صورت برگزار میشه؟؟؟شاخه های مختلف داره؟؟؟مثلا بین الملل وخصوصی یا اینکه کل حقوق فقط یک المپیاد داره؟؟؟سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعاتی ندارم.

  29. عليرضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، استاد چند تا سوال
    استاد دیکشنری حقوقی خوب انگلیسی به فارسی چی هست؟
    دیکشنری خوب فارسی به انگلیسی چی بخریم؟ طوری که بتونیم یه کلمه حقوقی مث عقد صلح رو توش پیدا کنیم و لغت معادل انگلیسی رو پیدا کنیم.
    دیکشنری حقوقی انگلیسی به انگلیسی چی خوبه؟
    استاد آیا دیکشنری های آنلاین حقوقی خوب هم وجود دارد؟
    استاد البته من خودم یه سری به بازار کتاب زدم اونجا کتابها زیادن و نمیشه فهمید کدوم واقعا خوبه و باید از تجربه شما کمک گرفت.
    تو اینترنت هم سرچ کردم دیکشنری آنلاین انگلیسی به فارسی پیدا نکردم.
    استاد معادل پیشنهادی برای عقد صلح در زبان حقوقی انگلیسی چیست؟ آیا آنها نهاد مشابهی دارند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سراغ ندارم و بهتر است از دیکشنری انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید. اکسفورد خوب است. شاید معادل صلح عقد settlement agreement نزدیکترین باشد.

  30. مهران
    پاسخ

    سلام استاد
    آیا زنی که شوهرش فوت کرده زمین کشاورزی که در زمان اصلاحات اراضی خریداری شده طبق قانون نصفش مال خانم هست/چون آلان میگویند هر چی بعد ازدواج بدست میارند زن و مرد شریک هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سوال را نفهمیدم. این عبارت نیز که «هرچی بعد از ازدواج بدست میارند زن و مرد شریک هست» صحیح نیست.

  31. امیدرضا1
    پاسخ

    سلام استاد عزیز

    استاد من هم اکنون دانشجوی ترم آخر ارشد حقوق خصوصی فردوسی مشهد هستم اما متاسفانه دانشگاه فردوسی دکتری حقوق در هیچ شاخه ای ندارد توانایی تحصیل در تهران هم ندارم به نظر شما با توجه به اینکه لیسانسم فقه و مبانی حقوق است اگر در آزمون دکتری فقه و مبانی شرکت کنم مشکلی از لحاظ مصاحبه ندارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه مشکلی ایجاد نمی شود و ممکن است شانس شما از حقوق هم بیشتر باشد.

  32. حیدری
    پاسخ

    با سلام و تشکر،مادر بنده خانه سهم الارث پدری خود را که به صورت مشاع با برادرش است اما دارای سند جداگانه ای است در بنگاهی معامله کرده است اما پس از دو یا سه روز از انجام معامله منصرف شده است اما خریدار و بنگاه از فسخ معامله خودداری مینمایند و این در حالی است که فروشنده یک فقره چک را به بنگاه داده و در قولنامه نیز چک مذکور ثبت گردیده است اما مادرم نه تنها چک مذکور را دریافت ننموده بلکه هیچ نسخه ای از قولنامه به ایشان تحویل نشده است . ایا قانونا امکان پیگیری و فسخ وجود دارد؟ با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر کسی معامله کرد دیگر نمی تواند فسخ کند مگر دلیل قانونی داشته باشد. صرف عدم تحویل قولنامه و عدم دریافت چک و امثال آن غذر قانونی برای فسخ نمی باشد.

  33. maryam.charmy
    پاسخ

    با سلام
    استاد من نیاز به راهنمایی شما دارم ۳۲ ساله هستم و کارشناسی گمرک در دانشگاه علوم اقتصادی و دارایی دارم می خواهم برای ارشد در رشته اقتصاد اقدام نمایم می خواهم ببینم با توجه به وضعیت شغلی اقتصاد آیا خوب است که من این رشته را تا داکتری ادامه بدهم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دکتری این روزها خیلی زیاد شده است و مغایرت مدرک نیز می تواند مشکل زا باشد.

  34. دهقان
    پاسخ

    استادگرامی سلام :
    باتوجه به این که شنیده شده معمولا با دانشجویان دوره دکتری پایان نامه بر می دارید، موضوع پایان نامه دانشجوی دوره ی کارشناسی ارشد باید در چه زمینه هایی باشد تا با او همکاری داشته باشید. باسپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید اولا موضوع مورد علاقه ای باشد و سپس دانشگاه مربوط قبول کند

  35. ف.م
    پاسخ

    با سلام به شما استاد گرامی
    اینجانب یک هفته پیش دوشیزه را در یک مکان مقدس به عقد خود درآوردم اما بلافاصله بعد از عقد مواردی برما روشن شد که هرچند فسخ کننده نکاح نیست و قابل طرح در دادگاه اما من نمی توانم این شرایط را تحمل کنم .با توجه به اینکه بعد از عقد حتی برای صرف شام با این خانم بیرون نرفته ام ایا می توانند از من مطالبه مهریه کنند. تعداد سکه های مهر شده ۳۹۷عدد است .در این مورد ماده ۲۲ ق حمایت خانواده چه تاثیری دارد
    با تشکر .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بخواهید یک طرفه طلاق بدهید باید نصف مهریه را پرداخت کنید مگر با توافق و بخشیدن مهریه اینکار انجام شود. تا ۱۱۰ سکه باید هرچوری هست تهیه کنید ولی بیشتر از آن را تا زمانی که متمکن شوید می توانید به تأخیر بیاندازید.

  36. فیروزی
    پاسخ

    با سلام من رشتم تجربی هست و عاشق حقوقم پرسو جو کردم گفتن نمیتونم از تجربی حقوق بخونم ایا میشه حقوق و فقه خوند و وکیل خوبی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از دانشگاه ها از رشته تجربی حقوق می پذیرند. اصولا نمی شود راه کج پیمود و تلاش کرد که بعدا آن را اصلاح نمود.

  37. مسعود
    پاسخ

    سلام بنده دانشجوی ترم ۶ حقوق دانشگاه شهید بهشتی می باشم و هدفم هیئت علمی شدن است. می خواستم بدانم معدل۱۵/۱۵ صدم کارشناسی که در مقایسه با دوستانم خیلی پایین است مرا از هدفم خیلی دور کرده یا جای جبران باقی مانده؟ تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه خیلی نقش تعیین کننده ای در کل نخواهد داشت. وضعیت کلی شما در انتها ملاک است.

  38. رضا
    پاسخ

    سلام استاد. لطفاً با توجه به اینکه شما به عنوان داور در گزینش دانشجویان در مقطع دکتری در دانشگاه های مختلف حضور دارید، بفرمایید به ترتیب امتیاز پذیرش مقالات در کنفرانسهای ملی یا بین المللی داخلی در کدام سطح بیشتر است: ارائه سخنرانی، پوستر و انتشار در مجموعه مقالات

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همه اینها در مصاحبه موثر است ولی امتیاز مشخص به مقالات یا خلاصه مقالات چاپ شده تعلق می گیرد.

  39. احمد رضا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر اول از همه از وقتی که برای جواب دادن میگذارید متشکرم.
    حدوداً چهار ماه پیش آپارتمانی از یک سازنده پیش خرید کردم که در آن برای فسخ و عدم تعهد ضرر و زیانی در مبایعه نامه قید نگردید و در آژانس املاک به عنوان پیش پرداخت مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان پرداخت کردم، پرداخت بعدی ۱۶۰ میلیون تومان بود که نتوانستم آن را بپردازم، بعد از یکماه نشستی داشتیم که منجر به فسخ گردید به این صورت که فسخ نزد آژانس املاک ماند و املاک طی توافقی که با هم داشتیم برگه ای بما داد که اگر بنده پول ایشان را جور کرده و بپردازم فسخ باطل و اگر ایشان پول مرا بدهد فسخ جاری خواهد بود، و برای این موضوع تاریخی تعیین نگردید، ضمناً در هنگام فسخ ایشان هیچ پولی به بنده ندادند.
    به دلایلی بنده نمیتوانم پولی که ایشان میخواهد را تهیه کنم بنابراین خواستار پولم شده ام که ایشان بهانه تراشی کرده و مدام وقت میخواهند.
    میخواستم بدانم با توجه به فسخ که حدوداً ۲ ماه پیش بوده اگر برایشان اظهار نامه بفرستم آیا ایشان باید ضرر و زیان ندادن پول مرا بپردازند و اگر این چنین است از چه تاریخی؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اظهار نامه را سریعا بفرستید.

  40. میثم
    پاسخ

    درمورد تفاوت مالکیت متزلزل با مالکیت مستقر و ماهیت مالکیت متزلزل چیست و چه آثاری دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      مالکیت متزلزل مالکیتی است که امکان برگشت آن وجود داشته باشد مثل این که خانه ای را شما خریداری کرده و فروشنده تا یکسال حق فسخ داشته باشد این مالکیت تا یکسال متزلزل می باشد.

  41. صابر
    پاسخ

    باسلام
    وعرض خسته نباشید
    به نظر شما مناسب ترین کتاب برای درس حقوق تجارت ۲ (شرکتهای تجاری)برای تدریس دانشجویان مقطع کارشناسی چه کتابی است؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم کتاب دکتر ستوده و دکتر اسکینی هر دو خوب است.

  42. محسن حق خواه
    پاسخ

    اقای دکتر سلام مقصود این عبارت به نظر شما چیه
    ولو أمر الولی صبیه بالدفع الی البائع فدفع
    فان کان مال المدفوع مال الولی برئ من ضمانه و کان هو المفرط و ان کان مال الصبی لم یبرأ.
    مسالک الافهام شهید ثانی کتاب تجارت شروط متعاقدین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم این عبارت با اضافه کردن مرجع ضمایر تغییر پیدا کرده است در مسالک چنین آمده است : ولو أمره (منظور بایع است) ولیه (منظور صبی است) بالدفع الیه (منظور صبی است) فدفع فان کان مال المدفوع مال الولی برئ من ضمانه و کان هو المفرط و ان کان مال الصبی لم یبرأ. در این صورت معنای جمله می شود: اگر ولی به بایع امر کند که عوض بیع را به صبی وی بدهد، و او نیز چنین کند، اگر مال داده شده ملک ولی باشد، بایع برئی می شود و در این صورت مسئولیت تلف مال در دست صبی به عهده ولی است و اگر مال از آن صبی باشد، بایع برئی نمی شود.

  43. فدائی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر. من دانشجوی ترم ۳ ارشد حقوق خصوصی هستم. میخوام بدونم میتونم دکتری تجارت بین الملل بخونم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که این رشته در ایران راه اندازی نشده است و در خارج نیز امکان آن هست.

  44. علی صفرنژاد
    پاسخ

    سلام خدمت استاد ارجمند
    بنده چند روزی است اثر داوری تجاری بین الملل جاناب عالی را مطالعه می کنم و برای زحماتی که برای نوشتن این کتاب نمودید نهایت تشکر را دارم.
    من دانشجوی کارشناسی حقوق می باشم و قصد دارم گرایش ارشدم را حقوق نفت و گاز ادامه دهم ولی منابع را دقیق نمی دانم وهر شخص منبع متفاوتی معرفی می کنند لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید.
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای ارشد حقوق نفت و گاز باید همان مواد امتحانی حقوق عمومی را مطالعه کنید و منابع خاصی در خصوص نفت و گاز لازم نیست مطالعه کنید.

  45. مجتبی
    پاسخ

    با سلام و احترام
    لطفا در مورد مفهوم داوری در حقوق داخلی و بین المللی توضیح بفرمایید. سپاسگذار

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام داوری داخلی به داوری ارجاع میشود که بین تبعه یک کشور و داخل یک کشور انجام می شود. برای تمییز داوری تجاری داخلی و بین المللی به کتاب داوری تجاری بین المللی اینجانب مراجعه کنید.

  46. رضا رضوي
    پاسخ

    اقای دکتر
    به نظرتون حق حبس رو میشه از شاخه های حقوق عینی تبعی دونست مثل حق وثیقه؟؟
    اگر میشه چرا حقوق دانان اشاره نکردند و اگر نیست دلیلش چیه چون با حق وثیقه تفاوتی نداره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم قابل تطبیق نیست و تازه چه فایده ای دارد.

  47. امیدرضا1
    پاسخ

    با سلام

    استاد من با ایده میخوام وارد رشته حقوق بشم(هیات علمی) با توجه به تاثیر پذیری درس فقه تا مقطع دکتری حقوق خصوصی این ایده چطور است؟
    لیسانس الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق
    فوق لیسانس حقوق خصوصی
    دکتری حقوق خصوصی
    —————————

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما اگر می خواهید الهیات بروید همان را تا اخر بروید. لیسانس حقوق از هر مقطع دیگری بیشتر اهمیت دارد.

  48. دکتر شیروی
    پاسخ

    سلام کار شایسته ای وکیل شما انجام نداده است و اگر اطلاعاتی از این پرونده قبلا به ایشان داده شده تعارض منافع هم حاصل می شود ولی اگر پرونده هیچ ارتباطی با پرونده قبلی نداشته باشد، مسئولیت اخلاقی دارند.

  49. هادی
    پاسخ

    با سلام خدمت جناب دکتر شیروی.. بنده علاقمند ادامه تحصیل حقوق در گرایش تجارت بین الملل در خارج از کشور هستم. میخواستم بدونم با توجه به اینکه کارشناسی حقوق از پیام نور با معدل ۱۴ هستم ایا نوع دانشگاه و معدل پایین مانعی برای پذیرش میتونه باشه. زبان انگلیسی هم مسلط هستم.. با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون پیام نور بوده اید ممکن است با مشکل در اخذ پذیرش مواجه شوید.

  50. آرش
    پاسخ

    با سلام و درود خدمت استاد شیروی عزیز.
    استاد نیاز به راهنمایی شما دارم. ۲۵ ساله و کارشناسی علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد حمل و نقل دارم ، با توجه به محدود بودن دامنه شغلی مناسب برای کارشناسی اقتصاد و وجود درامد سرانه پایین برای این رشته در این مقطع قصد دارم در کنار ادامه تحصیل در مقطع ارشد تعدادی کانتینر خریداری نمایم و سرمایه گذاری را برای خود در این صنعت آغاز کنم. اما برای تامین مالی دچار مشکل هستم حداقل قیمت هر کانتینر ۱۰۰۰۰ دلار که با دلار ۳۰۰۰ تومانی می شود ۳۰۰۰۰۰۰۰ تومان و حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ کانتینر برای شروع نیاز است که با حقوق کارمندی ۸۰۰۰۰۰ تومانی امکان پذیر نیست . شما چه راهی برای تامین مالی این کار ( پروژه ) پیشنهاد می کنید؟
    آیا بیمه اعتباری یا هر نوع بیمه نامه ای وجود دارد که بتوان با وثیقه قرار دادن آن نزد بانک ، از بانک وام گرفت؟ یا هر راه دیگری که به طور کلی می توانید پیشنهاد دهید چیست؟ البته با توجه به وسعت پروژه می دانم که به مطالعه و بررسی بسیار دقیق و زیادی نیاز دارد.
    استاد عزیز هزاران بار سپاس برای صبوری که در پاسخگویی به سوالات فرزندان این سرزمین دارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اینطوری نمی شود وارد کارهای تجاری شد. بهتر است با افرادی که در زمینه آشنایی دارند از طریق مشارکت وارد شوید. کسی پولی و یا وامی به شما اختصاص نمی دهد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *