پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. علیرضا حاتمی
    پاسخ

    استاد بزرگوار سلام و خسته نباشید. می خواستم از محضر عالی بپرسم بنده که لیسانس عمران از دانشگاه آزاد و با معدل ۱۴/۹۲ دارم و فوق لیسانس همین رشته در گرایش خاک و پی از پردیس دانشگاه تبریز با معدل ۱۶/۰۶ دارم ، اگر در دانشگاه آزاد دکتری عمران با گرایش مهندسی و مدیریت ساخت بخوانم احتمال جذب با توجه به عدم تطابق ارشد و دکتری وجود دارد؟ احتمال بورس چطور؟ با تشکر از وقتی می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم احتمالش کم است.

  2. fatemeh
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    ایا امکان تغییر رشته در مقطع ارشد وجود دارد؟؟!! مثلا از رشته مدیریت مالی به حسابداری؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا چنین چیزی وجود ندارد. مگر دوباره در رشته جدید پذیرش شوید.

  3. محمد
    پاسخ

    سلام و آرزوی سلامتی : آقای دکتر من کارشناسی حقوق و امسال گرفتم و قبلا هم کارشناسی زبان انگلیسی داشتم و مدت ۱۰ سال هم هست که رییس دایره اعتبارات اسنادی ( شاغل در واحد ارزی بانک …) هستم . به نظر شما بهترین رشته برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد( حقوق) با توجه به شرایط من( پتانسیل من در زبان انگلیسی و حقوق و تجارت بین الملل)چیست که آینده کاری خوبی هم داشته باشد.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل مناسب تر است.

  4. طاهره
    پاسخ

    باسلام خدمت شما.ممنون که وقت میذارین.آقای دکتر بنظرتون با کارشناسی آی تی پیام نور و ارشد آی تی پیام نور امکان جذب هیئت علمی وجود داره؟ کارشناسی آی تی پیام نور و ارشد زبان ملی چطور؟؟ آیا کسیکه کارشناسی زبان نخونده میتونه ارشد زبان موفق بشه.با معلومات عادی از زبان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با این مدارک شانس هیات علمی زیاد نیست.

  5. حامی
    پاسخ

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت استادبزرگوار بنده لیسانس حقوق قضایی دارم و بصورت قانونی (اقامت قانونی)عازم کشورسوئد هستم.با توجه علاقه زیادم به ادامه تحصیل دررشته حقوق تجارت بین الملل و یا حقوق تجاری اقتصادی بین المللی تقاضامندم راهنمایی فرماییدکه آیا این دو رشته درمقاطع ارشدیا دکتری در شهر گوتنبورگ سوئد موجود هستند؟پس از فارغ التحصیلی دراین رشته ها میتوانم جذب شرکت تجاری شوم.آینده شغلی دارد؟لطفاراهنمایی نمایید.در ضمن بنده متاهل هستم وهمسرم درسوئدشاغل میباشد وزبان انگلیسیم زیاد خوب نیست ولی انگیزه زیادی دارم.باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر عینا وجود نداشته باشد مشابه آن وجود دارد و مشکلی ایجاد نمی شود. خب پیدا کردن شغل مرتبط حقوقی برای خارجی سخت است.

  6. عارفه جواهری
    پاسخ

    سلام من دانشجوی ترم ۵رشته ی آی تی هستم.میخوام ارشد شرکت کنم اما بین دو رشته ی تجارت الکترونیک وشبکه نمیدونم کدوم مناسبه خودم به تجارت الکترونیک علاقه دارم ولی این رشته تو ی ایران تا ارشد بیشتر نداره.شما میتونید منو تو این زمینه راهنمایی کنید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم هر دو خوب است. هر کدام را علاقه دارید بروید.

  7. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.وقتتون بخیر و روزتون پر از شادی.یک سوال ازتون داشتم ممنون میشم کمکم کنید.من ۲۶ سالمه.لیسانس مترجمی زبان فرانسه رو از دانشگاه علامه گرفتم و ارشد رو در همین رشته از علوم تحقیقات تهران و الان دانشجوی دکتری سال دوم دانشگاه علوم تحقیقات ادبیات زبان فرانسه هستم.۳ سال هست که در دانشگاه دولتی شهرستان به صورت حق التدریس کار میکنم.نظر به اینکه ۲ مقطع رو دانشگاه آزاد گذروندم آیا امکان داره دانشگاه دولتی هیات علمی بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر واقعا نیاز داشته باشند بله ولی اگر رقیب داشته باشید بعید می دانم.

  8. احمد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم من کارشناسی ادبیات عرب از دانشگاه پیام نور دارم اگر ارشد و دکتری را از دانشگاه آزاد علوم تحقیقات بگیرم امیدی به اینکه هییت علمی بشم هست و کارشناسی ام را از پیام نور فارغ‌التحصیل شدم مشکلی ایجاد نمیکنه با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب همین حالا هم فارغ التحصیلان ادبیات عرب بیکار هستند. بنظرم خیلی واقع بینانه نیست.

  9. عمران
    پاسخ

    با سلام خدمت شما:
    میخواستم بپرسم برای پایان نامه ارشد که رشتم عمران هست، اگر استاد راهنما دکتری مکتانیک باشد درجلسه مصاحبه دکتری امتیاز منفی دارد؟ممنونم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کسی معمولا نمی پرسد که استاد شما چه کسی بوده است. مگر تو همان دانشگاه یا اتفاقی یکی بپرسد که ضایع است.

  10. محمدیان
    پاسخ

    سلام . آقای دکتر اگر امکانش وجود دارد منابع درسی پایه برای درس مدنی و تجارت برای مقطع ارشد خصوصی رو معرفی نمایید.
    آقای دکتر اگر سایت خوب و پر محتوا در زمینه درسی و پژوهشی برای حقوق خصوصی معرفی نمایید دعایتان می کنیم و آیا دانشجوی خصوصی می تواند در زمینه قراردادهای نفت و گاز پژوهش یا پایان نامه ارائه دهد؟ با کمال امتنان و تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منابع همان دروس لیسانس است. هیچ منبع رسمی برای آزمون ارشد اعلام نشده است. در رشته حقوق خصوصی می توانید در زمینه نفت و گاز پایان نامه بگیرید.

  11. وحيد پويا
    پاسخ

    سلام.ضمن تشکر از جوابهاى کارشناسانه شما.ایا با داشتن کارشناسى ارشد مهندسى کشاورزى بیوتکنولوژى میتوان به صورت حق التدریس در یکى از دانشگاهها مشغول شد.با توجه به علاقه بسیار زیاد به تدریس و اینکه درامدش مهم نیست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش هست اگر کسی به شما نیاز داشته باشد. روزگاری تعداد فارغ التحصیلان دکتری یا کم بود یا اصلا نبود و ارشد استخدام می کردند. حالا آنقدر فارغ التحصیل دکتری هست که به ارشد نیاز نیست.

  12. پشت کنکوری
    پاسخ

    سلام. یکی از عمده ترین مشکلات پیش روی فارغ التحصیلان گرایش حقوق خصوصی جهت ورود به مقطع دکتری، رقابت بسیار بسیار تنگانگ آنان با فارغ التحصیلان سایر گرایشات مرتبط است. به بیان دیگر، مشکل اینجاست که سایر گرایشات مرتبط با حقوق خصوصی از جمله تجارت بین الملل، مالکیت فکری، شرکتها، هوایی، اقتصادی، تجاری اقتصادی بین المللی و… در حال حاضر و شاید تا دهه پش رو فاقد مقطع دکتری در ایران هستند و به ناچار تنها گرایش حقوق خصوصی باقی می ماند. این امر به دلایل زیر عرصه را بر فارغ التحصیلان حقوق خصوصی به شدت تنگ می کند:
    ۱- نفس وجود رقبای قدر و سرسخت ایجاد مشکل می کند چه رسد به اینکه بر آنان رقبایی از سایر گرایشها نیز افزوده شود.
    ۲- اغلب ایشان در دانشگاه های تیپ یک و طراز اول درس خوانده اند و بصورت ناخودآگاه با اساتید آن دانشگاه زمینه فکری مناسب تری جهت رساله و تز دکتری دارند.
    ۳- اغلب موضوعات رساله دوره دکتری خصوصی، موضوعاتی است که با گرایش حقوق خصوصی کمترین وابستگی و با گرایشات یاد شده بیشترین ارتباط را دارد. گویی اخذ تخصص در دکتری حقوق خصوصی یعنی ورود به حوزه سایر گرایشات مرتبط نه تعمق در مباحث حقوق خصوصی. نگاهی به موضوعات رساله دکتری موید این مطلب است.
    ۴- در کشور دوره دکتری تخصصی برای گرایشات مرتبط با حقوق خصوصی وجود ندارد. از سوی دیگر، اساتید دانشگاهی و اعضای هیأت علمی گروه حقوق خصوصی که تعداد بسیار اندکی دارای تخصص در گرایشی غیر حقوق خصوصی هستند. در حالی که همینان اقدام به راهنمایی از رساله هایی می نمایند که به سایر گرایشات فوق مرتبط است. پس چه بهتر که دانشجو این رساله هم کسی باشد که نسبت به این موضوعات دستی بر آتش دارد و سابقه تحصیل در آن گرایش را داراست.
    ۵- شاید مشکل به طرز نگاه به گرایش حقوق خصوصی برمی گردد. به نظر عقیده غالب خواص یا دست کم اغلب عوام این باشد که هر عملی جرم نباشد داخل در گرایش حقوق خصوصی قابل تحلیل است و فارغ التحصیل این گرایش باید در آن مورد مطلع باشد.
    جناب آقای دکتر شیروی، نظر حضرتعالی چیست؟ چاره چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحلیل خوبی است ولی مرز بندی بین گرایشها برای تحقیق و مطالعه است ولی در واقع امر، حقوق یک واحد است. این تقسیم بندیها در کشور ما اصل شده است در صورتی که اینها را برای تمرکز برای تحقیق و مطالعه طراحی کرده اند که خیلی هم طراحی کاملی هم نیست.

  13. مجید احمدی
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر
    بنده لیسانس علوم سیاسی و فوق لیسانس حقوق عمومی دارم به نظر حضرتعالی برای قبولی در آزمون دکتری آزاد در رشته علوم سیاسی شانس بیشتری برای قبولی دارم یا حقوق عمومی ؟ کدام یک راحتر قبول می شم ؟ واگر امکان دارد بفرمایید ظرفیت پذیرش کدام رشته در دانشگاه آزاد بیشتر است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در آزاد هر دو را شانس دارید.

  14. z .a
    پاسخ

    سلام .خستهدنباشید .من دانشجوی ارشد در رشته حقوق جزا هستم .برا موضوع پایانامه کمک خاستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من حقوق حزا نیستم ولی بنظرم یک موضوع تطبیقی کار کنید. مثل تجربه کشورها در جرم انگاری موارد آلودگی زیست محیطی.

  15. محمدص
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من کارشناس ارشدحقوق عمومی هستم وکارمنددولت همچنین مدرس علمی کاربردی هستم آیاامکان جذب درعلمی کاربردی دارم ؟چون این دانشگاه هم فقط مدرس ارشدمیگیره باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب باید اول از کارمندی استعفا بدهید دو جا که نمی توانید استخدام شوید. مگر حق التدریس یا نیمه وقت که بعید است شما را با ارشد قبول کنند

  16. asal
    پاسخ

    سلام استاد گرامی.من دانشجوی حقوق هستم و یه سوال برام پیش اومده که گیج شدم.میخواستم ببینم قولنامه ماقبل سند معتبر است یا سند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قولنامه که نداریم در واقع مبایعه نامه داریم که همان بیع عادی است و اعتبار دارد

  17. مرتضي
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از حضرتعالی، جهت حق التدریس در دانشگاه علمی کاربردی لزوما باید کد مدرسی از دانشگاه جامع دریافت کرد.ولیکن از افراذ مختلف شنیده امن که یکی از شرایط اخذ کد مدرسی را سابقه تدریس می باشد. حال بنده که سابقه تدریس ندارم (علیرغم اینکه دانشگاه علمی کاربردی را نیز پیدا کردم که بنده را برای تدریس تایید نموده )آیا امکان دارد دانشگاه جامع کد مدرسی صادر ننماید.توضیح اینکه بنده دارای مدرک کارشناسی ارشد هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی ها که من می شناسم بدون سابقه تدریس این کد را گرفته اند.

  18. علی
    پاسخ

    با سلام ممکنه بفرمایید عملا حداکثر سنی رو که دانشگاه های سراسری برای جذب افرادی با مدرک دکترا و به عنوان استادیار در نظر میگیرن چند ساله؟با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۴۵ سالگی است.

  19. احمد
    پاسخ

    سلام خسته نباشید استاد من کارشناسی ادبیات عرب از دانشگاه پیام نور دارم اگر ارشد و دکتری را از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران بگیرم امکان جذب در هیئت علمی را در دانشگاه دولتی یا آزاد یا پیام نور دارم با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم با این حجم فارغ التحصیل در این رشته ها خیلی شانس زیادی وجود داشته باشد.

  20. مقداد
    پاسخ

    عرض ادب و احترام مجدد خدمت شما استاد گرامی
    استاد گرامی چه مباحثی از تجارت الکترونیک جای بررسی و بحث دارد آیا میتوان از باب مسولیت مدنی در تجارت الکترونیک برای پایاننامه استفاده کرد .آیا شرکتهای تجاری الکترونیکی را میتوان با شرکتهای غیر الکترونیکی مقایسه کرد .و ایا اساسا در تجارت الکتونیک جای بحث همچنان باقیست .سپاسگذارم بخاطر راهنمایی های ارزشمندتان .

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام موضوعات در این زمینه محدود است که بنظرم همه آنها چند بار کار شده است. شاید در بورس بد نباشد.

  21. آرش
    پاسخ

    سلام ، دانسجوی ترم ۳ ارشد اقتصاد تهران مرکز هستم . یک مقاله ISC در دست چاپ دارم
    موضوع پایان نامه ( تاثیر پذیری رشد اقتصادی از FDI در کشورهای در حال توسعه ) است.
    لطفا با توجه به تجربه خود در تجارت بین الملل و سرمایه گذاری ، نظر خود را درباره موضوع بیان نمایید و اگر نکته ای مد نظر دارید جهت راهنمایی اینجانب بفرمایید.
    سوالی هم درباره طرح های مطالعاتی ارگان ها و سازمان های دولتی داشتم ، مانند بانکها و یا شرکت ملی نفت ، به پژوهشگران این طرحها حدودا چقدر پرداخت می شود؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حتما از تحقیقات انکتاد در این زمینه استفاده کنید چون ممکن است داده نداشته باشید در خصوص سوال دوم هم بستگی به نوع قرارداد دارد ولی خیلی اصولا زیاد نیست.

  22. mahsa
    پاسخ

    با سلام خدمت اقای دکتر
    اینجانب به مدت ۴ سال در هلال احمر تهران به صورت پیمانکار مشغول به کار بوده ام که البته دو سال آن مربوط به دوره طرحم بوده، پارسال دکترا در دانشگاه دولتی تهران قبول شدم ، حال امسال هلال احمر قصد جذب نیرو به صورت قرار داد موقت دارد، آیا با توجه به اینکه بنده دانشجوی دکتری هستم، می توانند با بنده هم قرار داد ببندند یا منع قانونی دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع قانونی ندارد البته اگر بخواهید استخدام شوید باید موسسه در جریان باشد.

  23. پویا
    پاسخ

    سلام دکتر اگر کاردانی فوریت پزشکی بگیرم میتونم برای مقاطع بالاتر مثل کارشناسی یا کارشنااسی ارشد پرستاری بخونم.
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب از اول پرستاری بخوان.

  24. غروی زاد
    پاسخ

    ایاخواب سرمایه را به انگلیسی میدانید لطفا اگر میدانید بفرستید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      می توانید از این عبارت استفاده کنید delayed investment return

  25. باران
    پاسخ

    سلام اقای دکتر نمیدونم چرا سوال های منو جواب نمیدید ولی امیدوارم برای این جواب بدید خیلی برام مهمه…راسته که میگن از ساله اینده ازمون وکالت یا برداشته میشه یا دو مرحله ای؟؟قبلا میگفتن ظرفیت ها کم میشه که امسال شد..یعنی ممکنه ساله اینده ازمون وکالت حذف شه یا دو مرحله ای شه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من باران را خیلی دوست دارم به خصوص باران بهاری را ولی نمی دانم شما چرا می گویید که من جواب شما را نمی دهم. فعلا که خبری از تغییرات نیست.

  26. اوستا
    پاسخ

    با سلام.آقای دکتر من کارشناسی عمران را از دانشگاه دولتی روزانه،ارشد عمران را از دانشگاه آزاد تهران گرفته ام.میخواستم ببینم بنظرتون امکان قبولی من در مصاحبه دکترا دانشگاه های دولتی هست؟در غیر این صورت از نظرتون پردیس های تهران چطور؟و در نهایت برای هیات علمی شدن شانس من برای کدوم بیشتر است؟
    ممنونم ازتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بنظرم مشکل جدی نیست به شرطی که واقعا درس خوان باشی

  27. ‌ Milad
    پاسخ

    سلام خدمت جناب استاد خدا قوت من ترم پنج کارشناسی حقوق هستم برای درس کار تحقیقی میخواستم یه مقاله در حد پانزده صفحه در مورد تعهدات بایع در بیع بین الملل بنویسم اگه محبت بفرمایید چند تا مقاله در حد کارشناسی یا هر طور که خودتون صلاح میدونید و اگه کتابی در این زمینه هست لطف بفرمایید معرفی کنید ممنون از محبت و بزرگواریتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر انگلیسی بلد هستید به سایت زیر مراجعه کنید:
      http://cisgw3.law.pace.edu
      اگر انگلیسی بلد نیستی برو پایگاه نور چند مقاله فارسی دانلود کن
      www.noormags.ir/view/fa/search/advancesearch

  28. خانم مینا
    پاسخ

    سلام دکتر!
    اتفاقی وبسایتتونو دیدم و از این اتفاق خوشحالم. امیدوارم جواب شما بتونه یک مسیری واسه زندگی تحصیلیم ایجاد کنه.
    من کارشناسی مهندسی شیلات خوندم و الان نزدیک ۲۴ سالمه.
    دوس دارم از تجربه شما و طرز تفکرتون، با توجه به این که هزاران پیراهن بیشتر از من پاره کردین استفاده کنم.
    با توجه به سن من و شما، قطعا وسعت دیدتون نسبت به من افزون تره و درست تر و بزرگتر فکر میکنید.
    جدا از علاقه من به یک رشته خاص، میخام بدونم عاقلانه ترین انتخابی که راجب زندگی تحصیلیم میتونم انجام بدم چیه؟
    پیشاپیش ممنونم از پاسختون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مینا خانم مگه من چند سال از شما بزرگتر هستم که هزاران پیراهن بیشتر از شما پاره کرده ام!!!!!!
      اولویت پیدا کردن کار است، اگر تحصیل در یک دانشگاه خوب امکانپذیر باشد آن هم خوب است. ولی گرفتن مدرک از جاهای کم اعتبار بنظرم کمکی نمی کند فقط شرایط شما را عقب می اندازد.

  29. سعید
    پاسخ

    سلام من دردانشگاه آزاد درتکمیل ظرفیت دعوت به مصاحبه شدم به نظر شما بروم یا اینکه صبر کنم وسال اینده دردانشگاه دولتی قبول شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به این دارد که چقدر قبولی شما در دولتی محتمل است.

  30. مهدی
    پاسخ

    سلام. دارای کارشناسی حقوق از دانشگاه پیام نور مشهد با معدل ۱۶/۵۵ هستم . به تدریس در دانشگاه علاقه مندم. زبان انگلیسی ام عالیست.آیا میتوانم در مقطع ارشد زبان انگلیسی بخوانم و از این طریق جذب دانشگاه شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شانس زیادی نیست.

  31. نادرپوری
    پاسخ

    سلام برای وکالت از طرف شخص حقوقی یا حقیقی در دادگاه لاهه وکیل باید چه رشته خوانده باشد و چه مدرکی برای وکالت در انجا لازم است تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک خاصی نیاز نیست.

  32. eli
    پاسخ

    باعرض سلام ووقت بخیر خدمت شما استاد بزرگوار
    یه سوالی از خدمتتون داشتم استاد
    من متولد ۲۷ سالمه و ترم اول صنایع سیستم هستم توغیرانتفاعی میخونم کارشناسیمو رشته ریاضی تو دانشگاه تبریز بودم.شنیدم که غیرانتفاعی ها برای هیات علمی شدن و حتی اپلای به درد نمیخورن.امسال باز برای ارشد میخونم سراسری قبول شم ولی استاد سوالم اینه که سنم زیاد نیست؟؟ همش سنم میادذهنم.به نظرتون اگه با جدیت برای یه دانشگاه خوب بخونم امیدی هست به آینده ی تحصیلیم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی هنوز پیر نیستی. نگران نباش.

  33. nikpoor
    پاسخ

    سلام خدمت استادگرانقدر’من برای درس حقوقه تطبیقی میخام تحقیقی پرمحتواانجام بدم ولی متاسفانه درمورده موضوعی که میخام نمیتونم کتاب منبع مناسبی پیداکنم’ موضوعه من بررسی تطبیقی علل وتشریفات اخراج کارگر درموازین سازمان بین المللی و حقوق کاردرایران هست’ ممنون میشم منبع مناسبی معرفی کنید’موفق وپایدارباشید’

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به سایت این سازمان و کتابها و مقالات مربوط در آن سایت مراجعه کنید. کتاب دکتر عراقی نیز در این خصوص خیلی خوب است.

  34. الی
    پاسخ

    سلام استادبزرگوار
    دکتر دانشجوی کارشناسی حقوق هستم ودوست دارم مقاله بنویسم مخصوصادرحقوق تجارت که مطالعاتم درزمینه حقوق تجارت زیاد است فقط نمیدونم ازکجاشروع کنم برای مقاله نویسی؟
    استادمیشه راهنمایی کنین ک چه نکاتی تومقاله نویسی رعایت کنم که مقاله باکیفیت ازآب دربیاد؟

    تشکراززحمات شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای مقاله باید ابتدا در مورد موضوع مطالعه کافی بکنید تا مشخص شود که چه جنبه ای از موضوع بنظرتان هنوز روش کار نشده است و آن وقت شروع کنید در مورد آن بنویسید. طبیعتا مقاله باید سوال داشته باشد که شما باید به نحو منطقی و در یک نظم خوب به سوال جواب بدهید. با خواندن مقالات خوب می توانید به فوت و فن مقاله نویسی آگاهی پیدا کنید ولی یادتان باشد «کار نیکو کردن از پر کردن است».

  35. بهزاد
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوار، استاد بنده کتاب حقوق نفت و گاز، داوری و حقوق تجارت بین الملل شما رو خرید و استفاده کردم عالی بودن
    یه سوال داشتم استاد بنده کارشناسی علوم قضایی و کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل رو دارم میخواستم برای دکترای شرکت کنم بنظر شما کدوم رشته بهتر میباشد لطفا راهنمایی کنین
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز

  36. عارفه
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من لیسانس کامپیوتر از دانشگاه تهران رو دارم ولی میخواستم در رشته حقوق ادامه تحصیل بدم . بدون اینکه بخوام دوباره کنکور انسانی بدم میتونم لیسانس حقوق در دانشگاه سراسری بخونم؟
    راهی هست ؟ مثلا دانشگاه های پیام نور یا غیر انتفاعی ….
    لطفا راهنمایی کنین
    اولویت برام دانشگاه دولتی خوب هست

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب فراگیر را برای همین گذاشته اند.

  37. آرمین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر . من ۳۴ سالمه و لیسانس مدیریت دولتی دارم با معدل ۱۷ ولی بیکارم تصمیم گرفتم برای قبولی حقوق تو دانشگاه خوب بخونم آیا به نظر شما قبولی تواین سن البته تو دانشگاه خوب مثل بهشتی یا علامه ارزش مجدد درس خوندن داره؟خودتون در دوران تدریس شاگرد تو این سن و سال داشتید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشجو تو این سن و سال که داشته ام، بنظرم بهتر است لیسانس حقوق بخوانید.

  38. مبینا
    پاسخ

    سلام، لطفا به این سوال بنده جواب بدهید زیرا شدیدا برایم مهم است، بنده فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق-الکترونیک دانشگاه دولتی مطرحی هستم اما بنا بر علاقه میخواهم کارشناسی ارشد و دکتری را در رشته IT ادامه تحصیل دهم، آیا یکپارچه نبودن رشته من باعث میشود که بعدها نتوانم عضو هیئت علمی شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا چه اصراری است که حتما همه هیات علمی شوند. بنظرم این رشته ها مرتبط هستند.

  39. saye
    پاسخ

    سلام خسته نباشید.من کارشناسی مدیریت صنعتی قبول شدم ولی در حال حاضر دانشگاه پیام نور با سوابق تحصیلی در رشته مهندسی پزشکی دانشجو جذب میکند.به نظر شما مهندسی پزشکی در پیام نور ارزش دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قصدتان از اخذ ارشد چیست؟ بنظرم دنبال کار مناسب باشید.

  40. هادی
    پاسخ

    با سلام خدمت اقای دکتر ایا با مدرک کارشناسی ارشد موسسات غیر انتفاعی ۱-امیدی برای جذب هیئت علمی وجود دارد.
    ۲-ایا میشود برای دکتری شرکت کرد مشکلی ندارد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بستگی به سوابق شما دارد با یک مدرک نمی توان قضاوت کرد.

  41. مصطفی ملک نیا
    پاسخ

    سلام استاد
    من درخرداد امسال رشته مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل شدم امسال ارشد حسابداری سرکت کردم ونیمه دوم قیول شدم میخواستم نظر شما را بدونم ایا می تونم موفق بشم یا نه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این روزها مهندسها می روند رشته های علوم انسانی، علوم انسانی می روند پرستاری، پرستارها می روند حقوق و قس علی هذا. نمی دونم هیچ کس به آنچه که دارد راضی نیست.

  42. مهدیه
    پاسخ

    باسلام و وقت بخیر
    استاد بنده ارشد حقوق خصوصی هستم.بنظرتان برای خواندن مقاله های مورد علاقه ام وقت گذاشتن برای نشریه های علمی – ترویجی یا سایر نشریات عاقلانه است؟یا فقط مقاله ها را از نشریات علمی – پزوهشی بخوانم؟
    سپاسگزارم از پاسخ تان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مطابق با موضوع بخوانید هر جا که چاپ شده باشد.

  43. همایووووووووون نوروززززززززی
    پاسخ

    با سلام خدمت اقای دکتر
    من فارغ التحصیل کارشناسی رشته حسابداری از موسسه غیر انتفاعی شهرمون شدم و متولد۱۳۷۳هم هستم و هنوز هم سربازی نرفتم و برای فوق لیسانس هم در همینجا قبول شدم البته در دانشگاه ازاد شهر دیگه هم قبول شدم اما به دلیل بالا بوده هزینه و طولانی بودن راه نرفتم حالا میخام برم در همین موسسه غیر انتفاعی ثبت نام کنم ایا به نظر شما کار درستی میکنم. یا اول برم سربازی بعد بیام بخونم برا ارشد چون این دانشگاه از نظر هیئت علمی صفر ولی از نظر مدرک زیر نظر وزارت علوم است .لطفا راهنماییم کنید چون فردا اخرین مهلت ثبت نامه.ممنون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید سربازی و بعد اگر خواستید یک جای دیگر که بهتر باشد ثبت نام کنید. خیلی از این دانشگاه ها بجای ایجاد فرصت، فرصت سوز هستند.

  44. بهار
    پاسخ

    سلام ،من استاد حق التدریس دانشگاه دولتی هستم پانزده ساله که دارم تدریس میکنم و تقریبا هر سال استاد برتر میشم در حالیکه الان هنوز نه بیمه هستم نه استخدامم می کنند. در تمام این سالها فقط وعده ی استخدام میدن و با این شیوه از من و امثال من سوء استفاده میشه. حقوق ما کمتر از ماهی ۳۵۰ هزار تومانه تازه همه درآمدم خرج کارهای پژوهشیم و نوشتن کتاب و ارائه مقاله میشه .
    با این همه امتیاز ،موقع استخدام که شده بازم رییس دانشگاه با پر رویی تمام میگه من نمیام فامیل فلان رییس را رها کنم و شما را استخدام کنم. برای من تا حالا هزار تا شرط مختلف گذاشته اند که اگه این امتیاز را داشتید استخدام میشدید، حالا که همه امتیاز ها را بدست آوردم، با کمال نا باوری می بینم یک نفر از اقوام معاون دانشگاه را استخدام کردند که هم تازه از راه رسیده هم امتیازی نداره با معدل پایین از یه دانشگاه سطح پایین!
    نه راه پس داریم نه راه پیش! نه رومون میشه به کسی بگیم چقدر حقوق میگیریم بعد از این همه درس خوندن و شاگرد اول شدن. نه بعد از این همه سال استادی می تونیم کار دیگه ای شروع کنیم.
    نه جرات اینکه بگیم نامردا تا کی فامیل بازی و بی عدالتی؟! پس شایسته سالاری یعنی چی؟ همه استخدامها از بین اقوام خودشونه.
    درسهای سخت تر را ما تدریس کنیم و حقوق و مزایا برای آدمهای بی لیاقتی بشه که نه توان علمی دارن نه کار درست حسابی میکنند. جور بی لیاقتی اونا را هم ما باید بکشیم. صدامون دربیاد یه ساده لوح بدبخت دیگه را جایگزینمون می کنند تا دوباره یکی دیگه از اقوامشون فارغ التحصیل بشه و استخدامش کنند.
    کاش کارگری کرده بودم و اینهمه شب بیداری و بدبختی نمی کشیدم.
    یکی به داد ما برسه! هیات عالی جذب هیات علمی! یکم وجدان!
    استاد بزرگوار لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، الهی جز جگر بزنند و خیر نبیند اگر چنین کارهای زشتی می کنند.

  45. ali
    پاسخ

    سلام جناب استاد بزرگوار.
    شرایط خودم رو میگم و پرسش من اینه که با این شرایط تو چند وقت میتونم تافل بگیرم تخمینی.خیلی خیلی ممنونم.دانشجو حقوق کارشناسی دانشگاه تهران زبان در حد متوسط مثلا تو ارشد ازمایشی بدون مطالعه ۴۰%زدم کلاس نرفتم و speakingخوب نیستم.درضمن اگه راهکاری هم ارایه بفرمایید ممنون میشم میخوام تو مدت کمی بتونم بگیرم.واقعا ممنون سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یکسال مداوم باید زبان بخوانی شاید یه نمره مناسبی بگیرید.

      • ali
        پاسخ

        سپاسگزارم استاد عزیزم.
        کاش انسانهای بزرگواری بزرگی مث شما تو این کشور زیاد بود!!

  46. وحید
    پاسخ

    سلام استاد بزرگوار
    من دبیرستان رشته ریاضی فیزیک خوندم
    کارشناسی ناپیوسته برق از دانشگاه غیر انتفاعی دارم
    در ارشد بین مهندسی پزشکی و مدیریت و روانشناسی و رشته خودم شک دارم لطفا راهنماییم کنین…
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم مهندسی پزشکی بهتر است.

  47. اقبال
    پاسخ

    سلام
    من فارق التحصیل کارشناسی رشته فناوری اطلاعات هستم
    آیا میتونم واسه ارشد تو رشته های علوم پزشکی شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله می توانید.

  48. ali
    پاسخ

    سلام ایا میشه از راه وکالت درامد مشروع داشته باشه و درآمدشم خوب و زیاد باشه؟ سوالیه که هیچکدوم از استادام جواب درستی راجع بهش ندادن معمولا هم میگن اگه بخاطر درآمد میخوای وکالت بخونی نخون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ولی زیاد چه قدر. به قول سعدی «چشم تنگ مرد دنیا دوست را یا قاعت پر کند یا خاک گور».

  49. zahra
    پاسخ

    درود بر شما استاد گرامی من فارغ التحصیل کارشناسی ارشدشیمی سال ۹۱پیام نور آموزش محور از طریق کنکور سراسری هستم علاقه زیادی به ادامه تحصیل در مقطع دکتری دارم با توجه به آموزش محور بودن مدرک تحصیلی ممنون میشوم راهنماییم کنید برای ادامه تحصیل با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم پژوهش محور یعنی تمایل به ادامه تحصیل ندارید.

  50. ایمان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من کارشناسی ارشد رشته اموزش زبان انگلیسی دارم -سوالم اینه که در چه رشته هایی میتوانم دکترا بگیرم. ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری فقط مربوط به اخذ تخصص در یک رشته هست و اصولا برای کسانی است که لیسانس و فوق لیسانس در یک رشته را دارند و می خواهند در آن رشته تحقیق و پژوهش کنند. بنظرتان شما می توانید در رشته حسابداری، پرستاری یا حقوق پژوهش کنید؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *