پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. فائزه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران دارم.امسال برای دکترا مجاز شدم.اگر بخوام دکترا مدیریت بازرگانی بخونم شانسی برای هیئت علمی شدن دارم یا اینکه باید رشته ارشد و دکترا یکی باشن؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سعی کنید که گرایشها یکسان باشد ولی اگر مرتبط باشند اشکالی ایجاد نمی کند.

  2. فاطیما ایرانی
    پاسخ

    سلام.آقای دکتر.از اینکه هستین ممنون.خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.من لیسانس علوم سیاسی دارم با معدل ۱۵.میخوام ارشد حقوق بخونم.اما نمیدونم کدومش رو انتخاب کنم.چ رشته ای ؟؟؟؟؟؟نمیدونم کدوم بهتره؟؟؟؟از لحاظ بازا کار. خودم حقوق بین الملل رو دوس دارم.به نظرتون خوبه؟؟.حقوق خصوصی چی؟؟.منابع رو از کجا بگیرم؟؟ببخشید من هیچی نمیدونم.سپاس از کمکتون:).خداکنه بتونم حقوق قبول بشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر دنبال کار هستید، حقوق تجارت بین الملل، حقوق نفت و گاز، یا حقوق خصوصی شرکت کنید ولی احتمال قبولی شما با توجه به رشته لیسانس شما، حقوق عمومی یا بین الملل است.

  3. یاسمن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من امسال دکترای نوبت دوم مجاز شدم. میخواستم بدونم اگه انتخاب رشته کنم و قبول بشم اما نرم میتونم سال بعد دوباره آزمون بدم؟
    خیلی ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید شرکت کنید.

  4. فرشید
    پاسخ

    با سلام و ادب
    ایا برای دانشجویان نوبت دوم (شبانه) دوره دکتری بورس تحصیلی خارج از کشور تعلق می گیرد یا نه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا در مدرک، نوبت دوم قید نمی شود.

  5. کاربر
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت استاد محترم
    خیلی خیلی ممنون میشم اگه جوابمو بدین
    مدرک کارشناسی حقوق و ارشد حقوق جزا را به ترتیب از دانشگاه سراسری سبزوار و دانشگاه سراسری قم گرفتم(هر دو با معدل بالا) و مشغول طی مراحل قضاوت، شاید مجبور به مهاجرت بشم، لذا میخاستم بدونم در جایی مثل تگزاس مدرکم رو اصلا قبول دارن و میشه باهاش کار پیدا کرد؟
    برای ادامه تحصیل چطور؟ امکان ادامه تحصیل دارم یا کلا باید از اول شروع کنم؟
    در مورد امکان شرکت در آزمون وکالت اونجا و شرایط اون اطلاعی دارین؟ (علاوه بر مسائلی مثل اعتبار مدرک، اینکه مثلا شرط سنی هم داره؟)
    واقعا نیاز به راهنمایی دارم ممنون میشم اگر بتونین راهنماییم کنین یا جایی رو معرفی کنین که بتونم جواب سوالاتم رو از اونجا بگیرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتما باید انجا برای یک ارشد اقدام کنید. بدون مدرک آنجا بعید است کار مناسبی پیدا کنید. ادامه تحصیل هم برای دکتری مستقیم بعید است. وکالت اینجا هم به درد آنجا نمی خورد.

  6. بهاره
    پاسخ

    سلام . من کارشناسی ادبیات انگلیسی دارم .برای ارشد و بعد از آن دکترا ادیبات انگلیسی شرکت کنم یا شاخه های دیگر زبان انگلیسی که بتونم در دانشگاه تدریس کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بهتر است همان ادبیات را دنبال کنید ولی بنظرم سایر گرایشها هم ممکن است مشکلی نداشته باشد. با اساتید خودتان مشورت کنید.

  7. عباسی
    پاسخ

    با درود
    استاد به نظرشما رشته تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز کدام برای تحصیل در ایران بهتر است؟کدام برای جذب به عنوان هیت علمی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق تجارت بین الملل را بیشتر توصیه می کنم.

  8. mahyar
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    من دانشجوی ترم اخر حقوق دانشگاه ازاد هستم.قصد دارم در مقطع ارشد تجارت بین الملل دانشگاه دولتی درس بخونم.
    اما نمیدونم از کجا شروع کنم؟
    چه کتابهایی تستی انتخاب کنم؟
    قصد دارم بعد از ازمون ارشد برای وکالت هم شرکت کنم.
    لطفا منو راهنمایی کنید با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید خیلی درس بخوانید چون رقابت در این رشته زیاد است و دانشجوی ممتاز به این رشته علاقه مند هستند.

  9. احمد
    پاسخ

    با سلام

    نظر شما در مورد اینکه یک فارغ التحصیل دکترای ایران یک دکتری دیگر در رشته یکسان ولی گرایش مختلف را در یکی از دانشگاههای خارج کشور با فاند خوب شروع کند چیست؟ آینده آنرا چگونه می بینید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر خوبی است و تجربه تحصیل در خارج هم پیدا می کند.

  10. پرستو
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا یک دانشجوی لیسانسه میتواند مقاله بنویسد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بشود که می شود ولی باید با یک استاد باشد و البته خیلی سخت است که یک استاد حاضر شود که با دانشجوی لیسانس مقاله بنویسد.

  11. مرداس
    پاسخ

    باسلام وعرض ارادت.جناب دکترحداقل سن برای ازمون وکالت چندساله؟وایاشرط معدل دروکالت وجودداردوحداقل معدل که میشه روی ان حساب کردبرای رشته حقوق چندهست؟متشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چون لیسانس باید داشته باشی به محض این که بتوانی لیسانس بگیری می توانی در آزمون وکالت شرکت کنی البته اگر سرباز نباشید. معدل هم شرط نیست ولی امروزه امتحان وکالت از ارشد هم سخت تر است و با معدل پایین شانس قبولی شما نیست.

  12. اوا
    پاسخ

    سلام
    من کنکور ارشد حسابداری دادم و می خواستم بدونم شما شبانه دانشگاه تهران و یا روزانه سایر دانشگاههای تهران رو پیشنهاد می دین?
    و این که اگه من شبانه بخونم می تونم بعد گرفتن دکتری هیئت علمی شم ?
    من لیسانسم رو روزانه از یکی از دانشکاههای برتر حسابداری کرفتم
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شبانه که در مدرک ذکر نمی شود پس مشکلی ندارد به نظرم روزانه دانشگاه های در ردیف دانشگاه تهران بهتر است چون مجانی درس خواندن یه مزه دیگری دارد.

      • مرجان آقایی
        پاسخ

        با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز

        من دانشجوی حقوق خصوصی دانشگاه ازاد علوم تحقیقات اصفهان هستم. علاقمند به رشته تجارت بین الملل و نفت و گاز هستم از نطر شما برای دکترا رشته حقوق نفت و گاز بهتره شرکت کنم یا تجارت بین الملل؟ با توجه به این که میخوام در فرانسه ادامه تحصیل بدهم و به ایران برگردم موقعیت کاری واسه کدامیک بهتر است؟ با تشکر وسپاس

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام تجارت بین الملل بهتر است.

  13. سارا
    پاسخ

    سلام خسته نباشید
    من دکترا دارم معدل کارشناسی ۱۳.۹۱وارشد۱۶.۵۰ودکتری ۱۷.۵۰رشته مدیریت هستم به نظرتون احتمال داره هیئت علمی قبول بشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برخی از دانشگاه ها حداقل نمره ۱۴ را مقرر کرده اند.

  14. رويا
    پاسخ

    سلام و عرض ادب
    با تشکر از زحمات شما و وقتی که می گذارید. استاد در آزمون دکتری امسال احساس می کنم درصد درسهای تخصصی ام پایین تر محاسبه شده. به نظر شما اگر به این دروس ۶-۷ درصد اضافه شود، چه تاثیری در رتبه ام خواهد داشت؟ ضریب دروس تخصصی ام ۴ است و استعداد تحصیلی ۲.فعلا دروس اختصاصی ام را ۱۹ درصد نوشته اند. اگر به سازمان سنجش اعتراض کنم پاسخ می دهند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مطمئن باشید که به این راحتی امکان تغییر نمره شما توسط سنجش نیست.

  15. حسین زاده
    پاسخ

    باسلام
    اینجانب دارای لیسانس مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست دانشگاه آزاد تهران شمال و دانشجوی ارشد آموزش محیط زیست پیام نور تهران (با رتبه ۱کنکور ارشد) هستم امسال کنکور دکتری شرکت کردم و با رتبه ۳۴ در دوره شبانه و پیام نور و پردیس مجاز شدم
    از نظر حضرتعالی تحصیل در کدام دوره برای هیئت علمی شدن مناسب است. آیا انتخاب رشته کنم یا دوباره کنکور شرکت کنم؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با این سابقه ممکن است خیلی شانس هیات علمی نداشته باشید.

  16. پريسا
    پاسخ

    سلام استاد
    یه سوا داشتم از حصورتون، من الان سال دوم دکتری هستم و تقریبا دو سال تا پایان رسمی درسم مونده، بیوفیزیک میخونم البته آمریکا هستم،
    ١- با توجه به اینکه علاقه مند به هیات علمی در ایران هستم ایا شما دوره پسادکتری را پیشنهاد میکنین یا بدون اون هم شانس برای هیات علمی هست،٢- اینکه من خیلی علاقه مندم که تو یه زمینه کاملا متفاوت از چیزی که الان دارم کار میکنم هم تحقیق کنم که در رشته دیگری در این دانشگاه که هستم موجود است، شما چه راهکاری پیشنهاد میکنین یا اینکه اصلا توصیه میکنین؟ من الان ٢۵ ساله هستم و رشته دیگه ای که به اون علاقه مندم انرژی هست
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- پسادکتری خودش امتیاز نیست مگر در این دوره مقالاتی چاپ کنید که برای هیات علمی شدن شما بکار آید. ۲- به نظرم همان دکتری را تمام کنید و برای آینده که ایران باشید یا امریکا تصمیم بگیرید بعد دنبال رشته دیگری باشید.

  17. محمدی پور
    پاسخ

    با سلام و تشکر از شما بابت راهنمایی هاتون و وقتی که می گذارید..
    من هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه غیر انتفاعی هستم و می خواستم در فراخوان امسال دانشگاه آزاد شرکت کنم. سوالم اینه که در چه مرحله ای می تونم از دانشگاه قبلی انصراف بدم؟؟ قبل از پذیرفته شدن نهایی یا بعد از آن؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر وقت خواستند حکم برای شما بزنند و کارت در دانشگاه آزاد قطعی شد انصراف بدهید که ریسک نکرده باشید والا در هیات علمی شدن هزار تا اتفاق ممکن است بیفتد.

  18. bahar
    پاسخ

    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بدونم اساتید و امتحانات پردیس تربیت مدرس با اساتید و امتحانات دوره روزانه یکسان است ؟و اگه دکترا روزانه قبول بشیم برای مصاحبه در دانشگاه برند مثل تهران و……مشکلی نیست و به خاطر پردیس بودن رد نمیکنن و استخدام و هیئت علمی شدن با مدرک پردیس مشکلی وجود نداره ؟
    ویه سوال اینکه مدرک پردیس دانشگاه مدرس وشهید بهشتی بهتره یا روزانه ی دانشگاه های درجه ۳؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ممکن است در بعضی از درسها اساتید تفاوت داشته باشد. به هر حال ممنوعیت که برای هیات علمی ندارد بستگی به روزمه کلی شما دارد در مقایسه با سایر رقبا.

  19. مهدیه
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر آیا همزمان با کار دولتی میشه در دانشگاه دولتی هم درس خواند؟لطفا حتما به این سوالم جواب بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید مأمور به تحصیل شوید مگر در دوره های غیر حضوری.

  20. مهسا
    پاسخ

    عرض سلام و وقت بخیر جناب دکتر شیروی.
    اگر امکان داره کتاب یا مقاله ای در خصوص مالکیت پروژه های PPPمعرفی کنین.سپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بسیاری از مقالات مربوط به روش مشارکت عمومی خصوصی مسایل مالکیت را نیز بیان می کنند ولی مقاله خاصی سراغ ندارم که منحصرا به این موضوع بپردازد.

  21. سارا
    پاسخ

    سلام من در دانشگاه دولتی روزانه رشته ی رادیولوژی لیسانی گرفتم آیا اگر در کنکور ۹۴ شرکت کنم می توانم رشته ی دندانپزشکی در دانشگاه دولتی روزانه بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، باید وضعیت تحصیل رایگان را مشخص کنید.

  22. حسین
    پاسخ

    باسلام وتبریک سال نو
    با توجه به اینکه دانشجویان رشته حسابداری درس حقوق تجارت را در دانشگاه پاس می کنند ودر محیط کاری اشنایی با قوانین تجارت وقانون مالیات ها تاحدزیادی لازم است.
    ۱- ایا دانشجوی حسابداری از دانشگاه دولتی می تواند در کنکورکارشناسی ارشد رشته حقوق ان هم دولتی شرکت کند ؟
    ۲- با داشتن فقط کارشناسی ارشد حقوق چه کارهایی می توان انجام داد؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله. ۲- می توانید دکتری شرکت کنید.

  23. هما
    پاسخ

    سلام خدمت آقای دکتر.خسته نباشید.
    من ۳۱ ساله هستم ومتاهل.دانشجوی شیمی کاربردی بودم اما به دلیل یک سری مشکلات انصراف دادم و مدرک کاردانی رو گرفتم .اما علاقه دارم که الان باز ادامه بدم ،میخواستم بدونم به نظر جنابعالی رشته مترجمی زبان پیام نور بهتر هستش که ادامه بدم یا شیمی ازمایشگاهی گرایش غذایی دانشگاه علمی کاربردی ؟ ممنون از زحماتتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، واقعا نمی دانم. شاید هیچ کدام خیلی بازارهای خوبی نداشته باشند.

  24. حسین
    پاسخ

    سلام.استادعزیزمن شش ماه بورس دانشگاه مشهدرشته جامعه شناسی بودم اما بعدفراغت ازتحصیل دراولویت جذب قرارنگرفتم ودانشگاه به اداره بورس اعلام عدم نیاززد.همزمان من به صورت مجزادرفراخوان استخدامی دانشگاه شیرازرشته جامعه شناسی شرکت کردم والان درمرحله گزینش هستم.سوالم اینکه با توجه به اینکه من بورس مشهدبودم وشش ماه هم پول گرفتم والان اعلام عدم نیاززده وبه وزارت اعلام کرده ومن بی توجه به این بورس درفراخوان استخدامی شیرازشرکت کردم آیا ممکنه شیرازویا وزارت علوم بگن که چون بورس هستم حکم میزنیم ویا بگن که چراقبل ازتعیین وضعیت جایابی بورست ،رفتی استخدامی شرکت کردی وبنابراین حکم نمیزنیم.چون من نه به اداره بورس ونه به وزارت علوم نگفتم که به صورت مجزادراستخدامی شیرازشرکت کردم.استاد،حالا با این تفاصیل امکان داره شیرازیا وزارت علوم به لحاظ قانونی برام حکم استخدامی نزنند چون من به شیرازنگفتم که قبلا بورس بودم وحتی به وزارت هم نگفتم که بی توجه به حکم بورس درفراخوان استخدامی شرکت کردم.لطفا من روازنگرانی دربیارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکلی ایجاد نمی کند و تا زمانی که محل دیگری برای شما جایابی نشده است، می توانید خودتان جایی پیدا کنید و به وزارتخانه اعلام کنید.

  25. فرزاد رنجبر
    پاسخ

    با سلام و احترام/دانشگاه علوم و تحقیقات تهران برای دوره دکتری دانشگاه خوب و معتبری هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در بین دانشگاه های آزاد جایگاه خوبی دارد.

  26. منا
    پاسخ

    ایابرای جذب هیت علمی بایدرشته کارشناسی-کارشناسی ارشد-دکترا یکی باشد.توضیح دهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به احتمال زیاد اینطور باشد ولی بعضی از دانشگاه های آزاد یا غیر انتقاعی یک مقطع را بعضا اغماض کرده اند.

  27. امیر رودگر
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانس اقتصاد نظری دانشگاه تهران (۷۸۲-۷۸) و کارشناسی ارشد برنامه ریزی و تحلیل سیستم های اقتصادی(۹۰-۸۷) از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران دارم. از لحاظ زبان انگلیسی نیز درسطح خوبی قرار دارم. در حال حاضر نیز به عنوان کارشناس اقتصادی ریسک بازار بانک ملت (با حدود ۱۰ سال سابقه) مشغول به خدمت هستم. با توجه به علاقه شخصی خودم به مباحث حقوقی و همین طور مباحث بانکداری بین الملل و از طرفی احتمال گشایش در روابط اقتصادی ایران با کشورهای غربی، به نظر شما شرکت در دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق تجارت بین الملل می تواند مفید (و معقول) باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایده بدی نیست.

  28. بهرام
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد گرانقدر،
    اقای دکتر اینجانب اهل و ساکن استان مازندران ودانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه ازاد هستم.قصد دارم در فراخوان هیات علمی دانشگاه ازاد شرکت کنم و یک بار هم درفرخوان قبلی وزارت علوم و یک بار هم در فراخوان دانشگاه ازاد که کرمان رو انتخاب کردم رد شده ام. الان توی این فراخوان تردید دارم که دانشگاه ازاد نیکشهر که در جنوب استان سیستان و بلوچستان و قبل از چابهار قراردارد رو و ظرفیتش دونفر است رو انتخاب کنم یا دانشگاه ازاد کنگان رو که در استان بوشهر قرار دارد وظرفیتش یک نفر است رو انتخاب کنم.با توجه به مسئله امنیت وامکانات.اگر من دانشگاه ازاد نیکشهر رو برای بورسیه انتخاب کنم ایا امکانش است که بعدها به یکی از دانشگاههای ازاد در مازندران انتقالی بگیرم اگر امکان انتقالی است حداکثر بعد از چند سال میشود انتقالی گرفت؟(راهنمایی جامع ومانع)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انتقال به این سادگی نیست و طبیعتا همه دوست دارند مثل شما منتقل شوند و دانشگاه مبدأ معمولا مخالفت می کند. به هر حال چند سال را که حرف انتقال را نمی توانی بزنی.

  29. ترابی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب حضور استاد بزرگوار

    آقای دکتر خیلی ممنون میشم اگه بنده رو در مورد این دو تا سوال راهنمایی بفرمایین:
    ۱. آیا هیئت علمی شدن در دانشگاههای ایران شرط سنی دارد؟
    ۲. آیا دانشجوی کارشناسی ارشد میتواند به تنهایی مقاله بنویسد (منظورم یک مقاله خارج از موضوع پایان نامه هست) یا حتما باید با همکاری یک دکتر باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- بله ۴۵ سال. ۲- بله می تواند بنویسد ولی چاپ آن در مجلات داخلی با محدودیت روبرو می شود

  30. حسین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار

    می خواستم در چند مورد بنده را راهنمایی کنید.
    ۱) بنده مسئول یکی از ارگانهای شهرداری(مترو تبریز) با ۴سال سابقه و حقوق حدود دو میلیون و هفتصد تومان هستم از طرفی فوق لیسانس ادبیات از پیام نور با توجه به مشغله کاری مجبور شدم اونجا بخونم وگرنه رتبه ام خوب بود مدیرعامل نگذاشت تا به سراسری برم با معدل۱۸/۲۱ با سه مقاله علمی پژوهشی و صاحب ۶ تالیف پژوهشی از انتشارات معتبر تهران در زمینه ادبیات هستم به طوری که کتاب بنده در چهار دانشگاه در مقطع ارشد تدریس می شود و دو تالیف هم در دست اقدام دارم که تا چهارماه آینده به طبع می رسد. حال به نظرتون دکترا بخونم ؟ و به فکر هیئت علمی باشم؟ یا نه کارمو بچسبم. حق التدریس هم تدریس میکنم فارسی عمومی
    ۲) قصد تعریف ندارم ولی اگر دکترا داشتم با توجه به رزومه، الان دانشیار بودم. دودل ماندم. از طرفی وقت برا دکترا ندارم ولی میتونم در آزاد یا پردیس بخونم؟ خواهشمند است راهنمایی جامع فرمایید سن بنده الان ۳۰ سال است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم به کار اتان بچسبید بهتر است. چون فارغ التحصیلان ادبیات زیاد هستند.

  31. بهار
    پاسخ

    سلام اقای دکتر با تشکر از راهنمایی و وقتیکه میگذارید میخواستم بپرسم چقدر احتمال داره که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد فیزیک- گرایش هواشناسی کاربردی از یه دانشگاه معتبر با رنکینگ جهانی زیر صد و رزومه خوب و سابقه تدریس کم جذب دانشگاه برای تدریس شد؟ ایا نیازی به تغییر رشته برای بالا بردن شانس تدریس هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هیات علمی که خیلی بعید است و تدریس به صورت حق التدریس هر چند ممکن ولی امتیاز خاصی ندارد.

  32. محمد
    پاسخ

    باسلام وعرض ادب خدمت استاد فرزانه
    درخصوص اعتبارمدرک دکتری بین دانشگاه مفید قم وپردیس دانشگاههای دولتی کدامیک را جنابعالی پیشنهاد میدهید؟باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه مفید دانشگاه خوبی است.

  33. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    من دانشجوی ترم سوم دکتری روزانه هستم.هیچکدام از مدارک کارشناسی و ارشد رو هنوز تحویل دانشگاه ندادم.درصورتیکه انصراف بدم میتونم بدون پرداخت هزینه انصراف، برم خدمت سربازی؟
    بعد از خدمت دوباره میتونم دکتری شرکت کنم یا برم سر کار (بدون پرداخت هزینه انصراف، با توجه به اینکه همه مدارک تحصیلیم دستمه)؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انصراف که هزینه ندارد ولی بعدا اگر بخواهید دوباره اقدام کنید برای دکتری ممکن است بگویند تسویه کنید

  34. سیدیوسف
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی باعرض ارادت:- بنده ارشد حقوق عمومی شیراز ازادمی خوانم.یک یا چند موضوع جهت پایان نامه راهنمایی کنید( بیشتر در مسایل پزشکی
    وسلامت) چون کارشناسیم پرستاری است ؟ ممنون ازلطفتان/یک موضوع داشتم رد شده(نقدوبررسی نظام سلامت دربرنامه پنج ساله توسعه)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، موضوع بدی نیست ولی چارچوب آن مشخص نیست. می توانید نظام تأمین اجتماعی در بخش سلامت را کار کنید به خصوص تطبیقی با امریکا

  35. علیرضا
    پاسخ

    سلام.استادفرزانه،من شش ماه بورس دانشگاه گیلان دررشته فلسفه بودم ولی بعدفراغت از تحصیل دراولویت جذب قرارنگرفتم بعد به وزارت علوم مراجعه کردم وبرای دانشگاه ملایرجایابی شدم وپروندم اونجا به جریان افتاده.ولی چندوقت پیش به صورت مجزا درفراخوان استخدامی دانشگاه تبریز شرکت کردم واونجا هم پروندم فعال شده.سوالم اینکه اگرقبل ازاینکه دانشگاه ملایرحکمم روبزنه،دانشگاه تبریزمیتونه استخدامم کنه؟ یا اینکه چون واسه ملایرجایابی شدم ازاستخدامم سربازمیزنه؟لطفا راهنماییم کنید.من ترسم اینکه چون وزارتخانه من روواسه ملایرجایابی کرده،فردادانشگاه تبریز ووزارت خانه بگن که چون واسه ملایرجایابی شدم تبریزنمیتونم استخدام شم وحکم نمیزنن.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مشکل جایجابی را باید با وزارتخانه حل کنید والا بعدا ممکن است در زدن حکم توسط وزارتخانه با مشکل روبرو شوید.

  36. شهناز
    پاسخ

    سلام .من لیسانس حسابداری دانشگاه پیام نرر دارم سه سال کارکردم اما ازرشته ام متنفرم تصمیم دارم کنکور تجربی بدهم رشته رادیووژی دانشگاه دولتی قبول شم .ایا این تصمیم من منع قانونی دارد؟؟؟؟خواهشا جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه منع قانونی ندارد ولی اول باید انصراف بدهید.

  37. امیر
    پاسخ

    سلام
    عیدتون مبارک باشه استاد
    ۱-استاد با کارشناسی چه رشته هایی میشه وکیل شد؟
    ۲- با کارشناسی الهیات و معارف اسلامی – فقه ومبانی حقوق اسلامی میشه وکیل شد؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حقوق یا فقه و مبانی حقوق.

  38. پویا
    پاسخ

    سلام استاد وقت بخیر
    چه موقعیت های شغلی برای کارشناس ارشد حقوق عمومی و ارشد حقوق نفت و گاز وجود داره ؟
    آیا مجلس شورای اسلامی و سازمان ها و ارگان های مشابه میتواند از فارغ التحصیلان این دو رشته استفاده کند؟
    در انتخاب رشته حقوق نفت و گاز پردیس فارابی دانشگاه تهران واقع در قم بهتره یا حقوق عمومی دانشگاه های تهران ؟ ممنون میشم این مقایسه رو در مورد دوره های شبانه نفت و گاز و روزانه حقوق عمومی سایر شهرستانها هم بیان کنید. با تشکر انشالله سالم و پاینده باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شغلهای حقوقی بر اساس لیسانس حقوق است ولی اگر ارشد هم داشته باشید شاید فرصت شغلی بیشتری پیدا کنید. حقوق نفت و گاز بیش از حقوق عمومی مورد نیاز شرکتها است و فرصت شغلی بیشتری دارد.

  39. سابقی
    پاسخ

    باسلام،من رشته حسابداری ترم دوم دانشگاه ازادم،والان باخودم میگم باید همان حقوق رو انتخاب می کردم این رشته پیشرفت شغلی نداره،درامد خوبی هم نداره وفقط حسابداری میکنی،چون من هدفم تا دکترا دارم و هیعت علمی،رشته حقوق به نظرم پیشرفت شغلی وتنوع شغلیش خوبه.لطفا رهنمایی کنید،باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، چه راهنمایی؟ خودتان که بریدید و دوختید! خب اگر پشیمان هستید برگردید حقوق ولی یک دانشگاه خوب والا از هدفی که دارید دور می شوید

  40. عبدالرافع
    پاسخ

    با سلام و تحت
    بنظر حضرتعالی موضوع تحلیل اقتصادی قانون ر. م. م. ۷۶ برا رساله دکترا خوبه یا نیازمند تغییره؟ عنوان لاتین و منبع خارجی سراغ دارید؟ جسارتا بنده منبعی پیدا نکردم ممکنه کمکم کنید بخصوص در پلان کار؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ر.م.م دیگه چیه؟ اختصارات همیشه باید معنادار یا معهود باشند یا قبلا تعریف کرده باشید. اگر منظورتان قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۶۷ است، مشخص نیست که شما چکار می خواهید انجام دهید. خیلی کلی و مبهم است.

  41. محمود موحدی پور
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر شیروی

    من محمود موحدی پور هستم ؛دانشجوی دکتری در رشته science management and engineering در دانشگاه پکن.(北京邮电大学)

    من ترم دوم هستم و می بایست عنوان تز دکتری را انتهای این ترم سابمیت کنم.

    علاقه مندی خود من در توزمینه international business هست . با توجه به حجم گسترده قرارداد های بین ایران و چین خصوصا تو حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ؛ و حضور فیزیکی من اینجا حداقل به مدت ۳-۴ سال می خواستم بدونم شما دراین خصوص نظری دارید که پایان نامه من به صورت کاربردی باشه و کار بردی باشد.
    خدمتتان عرض کنم که لیسانسم برق وفوق لیسانسم ام بی ای هست ( دانشگاه علم و صنعت) و تجربه ۱۳ کاری سال در این حوزه (تجارت بین المل ) را دارم.

    ممنون می شوم من را راهنمایی فرمایید.

    منتظر جوابتان هستم.

    موحدی پور

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید چالشهای سرمایه گذاری شرکتهای چینی در بخش انرژی در ایران را موضوع رساله خودتان قرار دهید.

  42. حدیثه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده داانشجوی رشته ی ادبیاتم با رتبه ی ۱۰۳منطقه،،ولی به حقوق بسیااار علاقه مندم، و می خواهم وکیل شوم،، چگونه ادامهه تحصیل دهم؟
    پیشاپیش تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حدیثه خانم خب باید در کنکور شرکت کنی!

  43. اکبری
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما استاد گرامی
    اینجانب فارغ التحصیل ارشد رشته بیابان زدایی روزانه می باشم، و می توانم از طریق استعداد درخشان در دوره دکتری دانشگاه دولتی پذیرفته شوم، ب نظرشما با توجه به شرایط بازار کار آیا صلاح ب ادامه تحصیل میباشد یا وارد شدن به بازار کار غیر مرتبط با رشته؟ ممنون از راهنماییتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید همین دکتری را ادامه بدهید.

  44. اریان
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من دانشجوی کارشناسی پیوسته رشته معماری هستم اما علاقه ندارم ایا میتونم برای ارشد مهندسی پزشکی بخونم؟روانشناسی چطور؟کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، هر رشته ای که قبول شوید می توانید شرکت کنید ولی از خودتان سوال کنید که این مدرک ارشد بدون داشتن لیسانس به چه دردی خواهد خورد.

  45. علي
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت به خیر خدمت استاد گرامی
    بنده دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه علامه ام و سال آینده متقاضی شرکت در آزمون ارشد هستم ولی متاسفانه میان دو گرایش مرددم,حقوق جزا و نفت و گاز. البته اطلاعات دقیقی هم تا حالا در مورد بازار کار حقوق نفت و گاز نتونستم به دست بیارم.لطفا راهنمایی بفرمایید
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم هر دو خوب است ولی اگر به مباحث جزایی علاقه ندارید، نفت و گاز بهتر است.

  46. حسین
    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    ببخشید برای رشته حقوق تجارت بین الملل بهترین کتاب خارجی، برای متون حقوقی روممکنه معرفی بفرمایید.

    -همچنین برای مدرک زبان(حقوق) چه آزمونی را معرفی می فرمایید.

    – همچنین برای حقوق انرژی ونفت و گاز .

    متشکرم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حسین آقا بهترین که وجود ندارد ولی کتاب انگلیسی اشیمتوف تحت عنوان: Schmitthoff’s Export Trade: The Law & Practice of International Trade.
      مدرک زبان هم یا مدارک بین المللی مثل تافل یا ایلیتس یا آزمونهایی که سنجش برگزار می کند مثل تولیمور

  47. مریم
    پاسخ

    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من دانشجوی مقطع کاردانی رشته نرم افزار هستم آیا برای مقطع کارشناسی می توانم بورسیه بگیرم؟ و اگر می شود چه کشور هایی مناسب هستند؟
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم کسی حاضر باشد بورسیه بدهد مگر پول علف خرس است که همینطور همه جا فک و فراوان باشد.

  48. عاطفه میرزایی نمین
    پاسخ

    دانشجوی خقوق در مقطع کارشناسی هستم. از امتیاز تخصیل همزمان استفاده کردم. استدلال حقوقی ام ضعیف است. از چه راهی می توانم قدرت استدلال خودم را تقویت کنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرکت در کلاس اساتید خوب و یا مباحثه با همکلاسیها می تواند به شما کمک کند. البته مطالعه نوشته های گوناگون و تأمل در استدلالها هم کمک می کند

  49. سجاد آذرخش
    پاسخ

    با سلام
    اینجانب کارشناس ارشد مکانیک هستم برای دکترا اقدام کردم که دانشگاه آزاد بصورت آموزشی-پژوهشی قبول شدم و دکترای پژوهش محور دانشگاه دولتی پذیرش شدم آیا برای هیئت علمی شدن دکترای پژوهش محور رو قبول میکنن؟ شما کدومو توصیه می کنید برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سوال سختی است. نمی دونم در آینده آینده سمت آموزشی به کسی که دکتری پژوهشی دارد می دهند یا نه؟ بنظر می آید که برای سمت آموزشی شاید مشکل پیدا شود.

  50. ترانه
    پاسخ

    سلام اقای دکتر.
    ممنون از وقتی که میذارید. من هم کارشناسی و هم ارشد دانشجوی دانشگاه دولتی بودم اما متاسفانه به علت مشکلاتی که داشتم معدلم خوب نبود کارشناسی ۱۵ و ارشد ۱۴ (رشته هوش مصنوعی). الان مدتی هست که میخواستم در کنار پایان نامه برای دکتری هم بخونم و میدونم اگه خدا کمک کنه و بخونم حتما امتحان دکتری رو عالی میدم اما همش از این مسیله که امکانش هست که به خاطر معدلم منو نپذیرن مردد میشم خواستم ازتون راهنمایی بگیرم که ایا امکانش هست که دانشگاههای خوب مثل تهران یا شیراز یا اصفهان و … منو با این شرایط بپذیرن و همچنین برای پذیرش خارج از کشور باز هم این مسیله میتونه دخیل باشه؟میخام اگه شانس قبولی ندارم وقتمو هدر ندم و درس رو با تمام علاقه ای که دارم بذارم کنار…ازتون بی نهایت سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نمره معدل در مصاحبه دکتری لحاظ می شود و نمره دارد ولی طوری نیست که یک فرد صرفا به دلیل معدلش از مصاحبه حذف شود. شما می توانید نمره کم معدل را با مقاله جبران کنید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *