پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. رامین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    شما برای کارشناسی ارشد حقوق خصوصی کدام دانشگاه های زیر را به ترتیب اولویت پیشنهاد می دهید و شانس را برای هیئت علمی شدن افزایش می دهد هر چند هر سه دانشگاه خوب هستند
    ۱)دانشگاه شهید بهشتی ۲)دانشگاه تهران ۳)دانشگاه تربیت مدرس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم ۱ و ۲ در یک ردیف هستند و هر دو بیشتر از ۳ احتمال قبولی دارد.

  2. مرضیه
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت شما
    آیا ممکن است به طور همزمان هم دانشجوی دکتری در یک دانشگاه دولتی بود و هم دانشجوی پزشکی عمومی در دانشگاه آزاد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان منع قانونی دارد.

  3. مجتبی
    پاسخ

    با درود.میخواستم بدانم آیا میتوان از رشته های کارشناسی پیوسنه دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به دکتری تخصصی دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت(مثلا پزشکی یا داروسازی) تغییر رشته داد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاع ندارم.

  4. امیر حسین
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی، سلام علیکم
    احتراما اینجانب دارای مدرک کارشناسی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه تهران و سال آخر کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه تهران هستم چند سوال دارم
    ۱)در صورت قبولی دکتری در دانشگاه دولتی قبول شوم شانسی برای هیئت علمی شدن دارم؟
    ۲)با توجه باینکه بومی استان یزد هستم در صورتی که دکتری فقه و حقوق آنجا را بخوانم و با عنات به مدرک کارشناسی شانس بیشتری برای هیئت علمی شدن دارم؟
    ۳)آیا با توجه به تسط خوبی که بر مباحث حقوق خصوصی دارم برای وکالت اقدام کنم؟
    ۴)با توجه به تغییر شته در ارشد از فقه به حقوق با توجه به مدرک ارشد و داشتن مقاله علمی پژوهشی در دانشگاه شهرستان یزد و …مشکل خاصی پیش می آید؟
    با کمال تشکر از لطف و عنایت حضرتعالی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱-شانس که دارید. ۲- فکر نکنم فرقی بکند مگر ارتباطات و آشنایی ایجاد شود. ۳- حتما ۴- در فقه و حقوق مشکلی ایجاد نمی شود.

  5. صادق
    پاسخ

    سلام خدممت استاد بزرگوار
    سوالی داشتم ، آیا مقالات که در کنفرانس داخلی و فارسی هم ارائه می شوند . در مصاحبه دکتری و یا مصاحبه شغلی مانند هیئت علمی امتیاز دارد یا خیر ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال امتیازی تعلق می گیرد.

  6. حسن
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    در فراخوان هیئت علمی وزارت علوم مثلا نوشته دانشگاه اصفهان رشته حقوق و رشته فقه و حقوق اسلامی دکتری اعلام نیاز شده حالا وضعیت برای کسی که لیسانس و فوق لیسانس حقوق داره و دکتری فقه و حقوق گرقته و برعکس کسی که لیسانس و فوق لیسانس فقه و حقوق اسلامی گرفته چگونه است در هر دو اعلام نیاز می تواند ثبت نام کند یا مبنا دکتری است یا کارشناسی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم شانس بیشتری در فقه و حقوق دارید ولی اصولا نباید مانعی باشد که برای هر دو اقدام کنید.

  7. امین
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    ۱- یک سوالم در مورد شرایط هیات علمی شدن دانشگاههای دولتی در ایران است که معمولاً چه شرایط فوق العاده ای را نسبت به دانشگاههای آزاد و پیام نورو و غیر انتفاعی تعیین می کنند؟
    ۲- اینجانب دانشجوی ترم اول دکتری هستم. میخواستم ببینم اگر موافقت اولیه یک دانشگاه را برای تدریس و هیات علمی بگیرم، آیا ابعداً مکان مراجعه به دانشگاهی دیگر برای هیات علمی شدن را خواهم داشت؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام یک شرایط کلی است که در فراخون می آید و یک شرایط خاص است که گروه ها ممکن است عملا انجام دهند مثل این که فرد مثلا نباید فارغ التحصیل فلان دانشگاه باشد یا نباید مجازی یا غیر حضوری باشند و از این قبیل.

  8. دانشجو
    پاسخ

    اقای دکتر شیروی باسلام و خسته نباشیدبنده دانشجوی ترم۴حقوق خصوصی هستم اگر امکان دارد ایمیل شخصی خودتان را برایم ایمیل کنید اقای دکتر من واقعا به مشکل برخوردم ونیاز به راهنمایی ارزنده شما دارم ممنون میشم اگر کمکم کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ایمیل اینجانب در سمت چپ سایت و ذیل «تماس» ذکر شده است.

  9. یوسف
    پاسخ

    جناب آقای دکتر شیروی عزیز با سلام
    آقای دکتر اینجانب دانشجوی کارشناسی فقه و حقوق دانشگاه تهران هستم آیا دکتری می توانم به رشته حقوق حقوق دانشگاه قم تغییر رشته بدهم لکن دانشگاه قم می گوید چون شما دانشجوی انتقالی هستید به شما خوابگاه تعلق نمی گیرد و تنها می توانید از خوابگاه خودگردان استفاده کنید که ترمی ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد بغیر از اینکه تغییر شهر مجددا سختی های خود را دارد با این اوصاف به نظر شما تغییر رشته بدهم یا خودم دروس حقوقی را مطالعه کنم و بعضا کلاس های مهم حقوقی دانشکده حقوق را شرکت کنم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره این مشکلات حل می شود انتقال را انجام دهید.

  10. محسن
    پاسخ

    با عرض سلام آقای دکتر شیروی
    بنده دارای مدرک لیسانس و سال آخر فوق لیسانس فقه و حقوق دانشگاه تهران هستم آقای دکتر در صورت ادامه تحصیل در مقطع دکتری شانسی برای هیئت علمی شدن حداقل در دانشگاه شهرستان را دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله شانس دارید ولی تعداد کمی از فارغ التحصیلان می توانند هیات علمی شوند.

  11. رضا
    پاسخ

    با سلام
    ایا امکان دارد یک فرد همزمان در یک دانشکاه دانشجوی مقطع دکتری باشد و عضو هیات علمی همان دانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان دارد ولی باید مأمور به تحصیل شود.

  12. علی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    آقای دکتر بنده سال آخر کارشناسی فق و حقوق دانشگاه تهران هستم منابع رشته حقوق را هم به خوبی خوانده ام به نظر شما ارشد را حقوق بخوانم یا همان فقه را بخوانم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب به نظرم حقوق بخوانید.

      • رامین
        پاسخ

        کدام گرایش حقوق؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام هر گرایشی که دوست دارید و علاقه نشان می دهید. به هرحال برخی از گرایشهای حقوق هیچ زمینه کاری ندارد و شما باید بروید با لیسانس خودتان کار کنید. البته اخذ فوق فی نفسه کیفیت شما را زیاد می کند ولی این که بتوانید از دانش خاصی که مطالعه کرده اید استفاده کنید خیلی ممکن است نشود.

  13. بهار
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی ارشد عمران خوندم دانشگاه روزانه.الان هم مشغول کار هستم.از روی علاقه تمایل دارم روانشناسی بخونم.البته از کارشناسی.برای من که روزانه خوندم امکان تحصیل تو دانشگاه به چه صورتی هست؟ شبانه میتونم بخونم؟ من دیپلم ریاضی دارم.به راحتی میتونم تو کنکور انسانی شرکت کنم؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است کتابهای روانشناسی بخوانید تا بخواهید دوباره مدرک بگیرید. کار که دارید با مطالعه از زندگی اتان لذت ببرید.

  14. چراغی
    پاسخ

    سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی آقای دکتر شیروی
    من دانشجوی ترم۵ پردیس فارابی هستم و از شاگردانتون
    میخواستم بپرسم شما صلاح میدونید امسال کنکور ارشد شرکت کنم؟
    با توجه به اینکه شاید سال بعد هم بخوام آزمایشی شرکت کنم.
    و سوال بعدی اینکه،شما برای خانمها چه گرایشی از حقوق رو پیشنهاد میکنید؟
    با توجه به نیاز جامعه و محدودیت هایی که برای خانمها وجود داره
    برای خیلی مشاغل
    ممنون میشم راهنماییم بفرمایید
    سایه اتون بر سر ما مستدام

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیر بهتر است تمرکز در خواندن بکنید. این امر می تواند روحیه شما را خراب کند. همه رشته های حقوق برای خانمها و آقایان به طور یکسان خوب است. شاید جزا کمتر با روحیه زنها جور باشد.

  15. استادی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر.
    استاد من فارغ التحصیل کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه ازاد ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی هستم. شاغل در بخش خصوصی بوده و از درآمدم در شهرم راضی هستم.
    الان میخام ارشد بخونم، و مدرک ارشد در محل کارم به دردم نمیخوره مگر اینکه دکتری هم بخونم و بگیرم شاید در دانشگاهی حق التدریس بشم.
    از طرفی هم علاقه دارم رشته حقوق رو از اول بخونم و وکالت بگیرم تا در بخش حقوقی مشغول بشم.
    بنظر شما ادامه تحصیل من در رشته مدیریت (ارشدودکتری) بهتر است یا از اول حقوق بخونم ؟
    با تشگر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان کار و رضایت خوب است اگر جور شد که زندگی ات تحت تأثیر قرار نگرفت تفننی یک فوق هم بگیر.

  16. طاهریان
    پاسخ

    با سلام وخدا قوت ، آقای دکتر بنده ۵ سال است که با مدرک ارشد فقه وحقوق در رشته (حقوق) و( فقه وحقوق )در چندین دانشگاه در شهرستان، دروس تخصصی تدریس می کنم از جمله پیام نور وآزاد و علمی کاربردی ودر حال حاضر ۴۳ سال سن دارم وقبل از این هم در آموزش وپرورش به صورت حق التدریس فعالیت داشته ام یکی از کتب فقهی شیخ مفید را هم ترجمه نموده ام ولی هنوز به چاپ نرسانده ام ، آیا برای استخدام امیدی هست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با ارشد خیلی شانس زیادی برای استخدام نیست و اگر این شانس بود باید در این پنج سال که تعداد فارغ التحصیلان کم بودند اتفاق می افتاد.

  17. طاهریان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر با دیدن اینهمه سؤال وجوابهای بسیار کامل شما واقعٱ تعجب کردم فقط باید این صبوری شما در کنار اینهمه حجم کاری را تحسین نمود که فقط این امر نشانگر ایمان بالای شماست خدا قوت وپاینده باشید

  18. بابک
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    ببخشید من یه سوالی هست که چند روزی ذهنم رو مشغول کرده و سر دوراهی هستم که در دانشگاه پذیرفته شده ام آیا ثبت نام کنم یا خیر؟
    راستش من امسال در آزمون دکتری پردیس خودگردان دانشگاه سراسری که از طریق آزمون پردیس دانشگاه ها که ۲۱ شهریور ماه برگزار شد قبول نهایی شده ام منتها با توجه به اینکه من فعلا بیکار هستم و جایی شاغل نیستم میخواستم بپرسم به نظر شما درس خواندن در مقطع دکتری در رشته های مهندسی در پردیس خودگردان دانشگاه ها برای استخدام به عناون عضو هیئت علمی مناسب هستش و مورد بعد اینکه این مدرک دکتری پردیس دانشگاه ها برای استخدام درادارات و سازمانهای دیگه در آینده به درد من میخوره و مدرک دکتری پردیسها تضمین شده هستش یا اینکه به نظر شما بهتره افرادی که در جایی شاغل هستند و درآمدی دارند در این پردیسها تحصیل بدند و برای من که فعلا شاغل نیستم آیا این مدرک در آینده با توجه به این همه هزینه زیاد تحصیل در مقطع دکتری پردیس به درد من میخوره؟
    مورد آخر اینکه با توجه به اینکه مدرک کارشناسی من مهندسی کامپیوتر و مدرک ارشدم مهندسی مکاترنیک هستش و در مقطع دکتری در رشته مهندسی مکانیک قبول شده ام و در هر سه مقطع رشته تحصیلیم تناسبی با همدیگه نداره موقع درخواست استخدام عضو هیئت علمی شدن در دانشگاه سراسری و یا دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی و علمی و کاربردی برای من مشکل ساز خواهد شد یا اینکه فقط برای استخدام عضو هیئت علمی دانشگاه سراسری به مشکل برمیخورم و برای دانشگاه های دیگه مثل آزاد و غیرانتفاعی و پیام نور به مشکل برنمیخورم؟
    در انتها میخواستم نظر نهایی شما رو بدونم که در مقطع دکتری پردیس دانشگاه سراسری ثبت کنم و ادامه تحصیل بدم؟
    با تشکر از شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با مهندسی بروید یک کار مناسب دست و پا کنید معلوم نیست این مدارک بتواند شغل هیات علمی را برای شما تضمین کند.

  19. سولماز
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب خدمت شما جناب آقای دکتر،

    خسته نباشید. سوالی داشتم در مورد اینکه اگر مدرسی مدرک دوره ارشدش با مدرک دوره کارشناسی و دکتری یکسان نباشد، آیا این احتمال وجود دارد که بتواند هیات علمی دانشگاه پییام نور بشود یا در انجا هم مانند دانشگاههای دولتی این قانون وجود دارد که باید یکسان بودن گرایش در هر سه مقطع رعایت بشود.

    با ارادت و احترام فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال همه جا شبیه هم است. اگر دو مقطع متصل شما مثل ارشد یا دکتری یکسان باشد شاید شانس اندکی داشته باشید.

  20. بهنام
    پاسخ

    سلام.استادعزیز.من حکم بورس دانشگاه یزدرودارم ولی دانشگاه وگروه الان مخالف استخدام من هستن.آیا من میتونم حکم بورسم رودانشگاه دیگه ببرم واونجا استخدام شم.سازوکارش چیه؟خواهشا من روراهنمایی کنید.خیلی اعصابم خورده.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا از بورسیه استفاده کن تا فارغ التحصیل شوید. اگر به شما نیاز نداشتند از آنها عدم نیاز بگیرید و در جایی دیگر استخدام شوید.

  21. علی
    پاسخ

    سلام دکتر میخاستم بدونم مدرک دانشگاه غیرانتفاعی بهتره یا پیام نور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم دانشگاه غیر انتفاعی بهتر است. همیشه حضوری از نیمه حضوری یا مجازی بهتر است.

  22. amir
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    دکتر بنده لیسانس مدیریرت صنعتی از ازاد کرج هستم اما معدلم ۱۳ست اگه من ارشد با معدل تقریبا ۱۵ بگذرونم میتونم استاد دانشگاه بشم؟ و اصلا معدل برای استاد دانشگاهی ملاک است یا خیر؟خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولا با فوق که امکان هیات علمی در رشته مدیریت نیست. معدل شما ههم در مقطع کارشناسی و هم ارشد کم است و احتمال هیات علمی شدن ضعیف است.

  23. حسین
    پاسخ

    سلام استاد. شما ارشد بین آزاد شهر خود و دولتی راه دور(هردو یک رشته و هردو غیر تهران) کدام را انتخاب میکنید؟ استاد ی توضیح کلی بدید تا ما آگاه بشیم. باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی توان کلی قضاوت کرد. البته هجرت برای تحصیل اصولا با برکت است.

  24. ترابی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب حضور محترم آقای دکتر شیروی:

    آقای دکتر من فوق لیسانس ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد دارم. میخواستم برای ۱ فوق لیسانس دیگه در رشته نقاشی و یا پژهش هنر شرکت کنم.خواستم بدونم اگه من قبول بشم و شرایطم طوری باشه که بتونم درنهایت دکتری هنر هم قبول بشم به خاطر این که لیسانسم مرتبط نیست اجازه ی جزء هیئت علمی شدن و یا استاذ دروس هنر شدن را در دانشگاه را دارم؟ و این که در ایران استاد شدن و جزء هیئت علمی شدن شرط سنی دارد؟ ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام واقع بینانه این است که با تغییر رشته بی خیال هیات علمی شوید.

  25. آرمان
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر شیروی نوشتن یک کتاب در دوره دکتری امتیازی برای هیئت علمی شدن دارد؟نوشتن مقالات علمی پژوهشی چطور؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هم کتاب و هم مقاله امتیاز دارد ولی مقاله خیلی بیشتر و نداشتن آن می تواند به حذف شما منجر شود

  26. رمضان
    پاسخ

    سلام آقای دکتر به نظر شما بین رشته حقوق دانشگاه قم و دانشگاه کاشان کدام یک ارجحیت دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم دانشگاه قم ارجحیت دارد.

  27. سجاد
    پاسخ

    سلام بنده لیسانسمودررشته مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی ازدانشگاه ارومیه گرفتم وکارشناسی ارشدتقیررشته داده ومهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف قبول شدم وبه امید خدادکترارومیخوام مهندسی مکانیک دانشگاه شریف بخونم به نظرشما امیدی به هییت علمی شدن دردانشگاهی ماننداردبیل وجود داره ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ظاهرا مشکلی نباشد.

  28. عباسی
    پاسخ

    سلام
    خیلی متشکرم از اینکه ما را راهنمایی میکنید و به سوالاتمان پاسخ میدهید
    سوال دیگر من این است که با لیسانس فقه و ارشد خصوصی که هردو دولتی هستند، و معدل ۱۷ به بالا و مدرک زبان می توانم برای دکتری بورسیه تحصیلی از کشور مقصد با هزینه های زندگی بگیرم یا خیر.
    توصیه شما دکتری خواندن در ایران است یا کشورهای خارجی؟
    سپاسگذارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اخذ پذیرش دکتری از خارج خودش مشکل است. اخذ بورسیه خیلی مشکل تر. در چنین مواردی توصیه می کنم که ارشد را در یک رشته مرتبط در خارج با هزینه خوتان بخوانید بلکه بتوانید برای مقطع دکتری بورسی جور کنید.

  29. حسینی
    پاسخ

    سلام،من دانشجوی ارشد برنامه ریزی شهری هستم و لیسانسم مهندسی شهرسازی هست امکانش هست که برای ادامه درمقطع دکتری رشته زبان انگلیسی رو انتخاب کنم? چون هیچ علاقه ای به رشته خودم ندارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به دفترچه آزمون دکتری مراجعه کنید ولی ازمون دکتری منوط به اخذ فوق مرتبط است.

  30. مژده
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من حدودا سال پیش در فراخوان جذب هیئت علمی شرکت کردم و برای مصاحیه دعوت شدم…در این فاصله از شهر محل دانشگاه به تهران نقل مکان کردم.
    می خواستم بدانم اگر پذیرفته شدم در این دانشگاه، آیا امکان انتقال به تهران یا شهرهای اطراف وجود دارد یا خیر؟ تبصره خاصی در این زمینه وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انتقال پس از رسمی شدن با موافقت مبدا و مقصد امکانپذیر است که بسیار سخت یا اصلا غیر ممکن است به خصوص به تهران.

  31. فرناز
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید.من مدرک کاردانی معماری از دانشکده فنی سراسری تهران را دارم الان قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در غیر انتفاعی را دارم.اگه ممکنه راهنماییم کنید که چطور میتونم استاد دانشگاه بشم؟آیا امکانش هست؟در ضمن ۲۱ساله هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر واقعا دنبال استاد دانشگاه شدن هستید باید یک بار دیگر در کنکور کارشناسی شرکت و کارشناسی پیوسته از یک دانشگاه خوب بگیرید.

  32. amir
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر من کارشناسی مدیریت دارم از علوم و تحقیقات با معدل ۱۵:۵۰ اگر برای رشته علوم سیاسی اقدام کنم در دانشگاه ممتاز خارج از کشور در مقطع ارشد و دکترا (بر فرض اینکه پذیرش مشکلی نداشته باشم و برگشتن با معدل و رزومه قابل قبول) بعدا کارشناسی بنده مانعی در هیئت علمی شدن من دارد؟
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان مدیریت را ادامه بدهید که بهتر است.

  33. مریم
    پاسخ

    با عرض سلام ۴۶ سن دارم کارشناسی ارشد روان شناسی شاگرد اول بوده ام
    ۲۰ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش را دارم.و اکنون دانشجوی ترم ۱ دکترا دانشگاه آزاد هستم.به نظر جنابعالی امکان جذب در دانشگاه فرهنگیان را دارم .با تشکر و ادب

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حالا که فعلا دانشجو هستید و بعد از آن هم بعید می دانم که خیلی شانس داشته باشید.

  34. اندیشه
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من مدتی از دانشگاه آزاد به دلیل دوری مسیر درخواست نیمه وقتی کرده ام در همین زمان نیز در پیام نور تبدیل وضعیت از ساعتی به قراردادی شده ام من منتظر خبر آزاد هستم حالا ممکن مشکلی پیش بیاید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال در زمان واحد نمی شود دو جا تمام وقت رابطه استخدامی داشت ولی ممکن است آنها متوجه این امر نشوند.

  35. واعظ
    پاسخ

    سلام استاد روزتون بخیر
    یک راهنمایی میخواستم درمورد انتخاب رشته ارشد میشود لطف کنیدبفرمایید ازنظرشماکدامیک ازاین رشته ها برای کسیکه میخواهد در اینده استاد دانشگاه شود بهتراست؟
    خصوصی
    اسنادو قراردادهای تجاری
    تجارت بین الملل
    تجاری اقتصادی بین المللی
    اقتصاد
    مالکیت فکری

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال سختی است. شاید رشته های جدید و عام تر مثل تجارت بین الملل شرایط بهتری داشته باشند.

  36. عباسی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی
    من لیسانس فقه و حقوق از دانشگاه یزد و ارشد حقوق خصوصی از دانشگاه خوارزمی تهران دارم باتوجه به اینکه هدفم استاد دانشگاه شدن در دانشگاههای دولتی است، و برای دکتری مشغول مطالعه هستم و فقط میخواهم در دانشگاه تهران قبول شوم، پیشنهاد میدهید دوباره ارشد امتحان دهم و مدرک رشته ای خصوصی تر مثل مالکیت فکری یا حقوق اقتصاد یا… را از دانشگاه تهران که معتبر تر است بگیرم ویا دکتری همین رشته خصوصی را امتحان دهم؟و با مدارک قبلیم شانس هیات علمی شدن را دارم؟
    به خاطر تمامی راهنماییهایتان سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام توصیه نمی کنم که ارشد را تکرار کنید. ولی بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه تهران یا شهید بهشتی هم نتوانسته اند هیات علمی شوند.

  37. صارم
    پاسخ

    سلام.استادفرزانه.آیا دانشگاه میتونه بدون انجام مراحل گزینش کسی رویه عنوان عضوهیات علمی استخدام کنه؟وسوال بعدم اینکه اگرگزینش نظرش منفی باشه اون فرددیگه نمیتونه استخدام شه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس ممکنه بدون نظر گزینش باشد ولی استخدام نه. مراحل اعتراض به گزینش وجود دارد و خیلی ها هم موفق شده اند.

  38. حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد گرامی. خسته نباشید. من امسال هم آزاد قبول شدم هم غیر انتفاعی. همین امسال هم مدرک لیسانسمو گرفتم. میخوام مرخصی بگیرم و امسال برای دولتی بخونم و اگه قبول نشدم دوباره برای ازاد یا غیرانتفاعی اقدام کنم. آیا بین گرفتن لیسانس و قبولی در فوق لیسانسم فاصله بیفته آیا بعدا برای پذیرش در مقطع دکترا چه در داخل و چه در خارج با مشکل برمیخورم؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فاصله اگر خیلی نباشد مشکلی ایجاد نمی کند مگر این که سالها به طول انجامد.

  39. مهسا
    پاسخ

    سلام
    جناب استاد
    ازتوتن کمک می خواستم من لیسانس حسابداری دارم ولی معدل دوره لیسانس و کاردانی خیلی پایینه مخواستم بدونم می تونم این رشته رو دوباره بخونم تا با معدل بهتر فارغ التحصیل بشم؟
    بنظر شما بهتره این کار رو انجام بدم یا اینکه برای ارشد این رشته اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا امکانپذیر نیست که مجددا رشته ای را شرکت کنید. بهتر است روی ارشد تمرکز کنید یا دنبال کار باشید که این بهتر است.

  40. آریا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ترم ۱ ارشد غیرانتفاعی ام،میخوام برای کنکور ارشد ۹۴ ثبت نام کنم،اگر بعد از گرفتن نتیجه ارشد ۹۴ از ادامه ارشد دانشگاه فعلیم انصراف بدم مشکلی پیش میاد یا قبل از ثبت نام باید انصراف بدم؟
    ضمنا من کارشناسیم رو دوره روزانه گرفتم،حالا اگر ارشدم رو همین غیر انتفاعی بخونم برای دکتری در ایران یا بیرون ایران مشکلی وجود نداره؟
    با ارشد غیر انتفاعی میشه برای دکتری fund گرفت؟
    ارشد غیرانتفاعی در ایران برای تدریس دانشگاه و یا هیئت علمی شدن مشکلی نداره؟
    از سایت خوبتون و راهنمایی هاتون سپاسگزارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- در دفترچه آمده است که دانشجو نمی تواند ثبت نام کند. ۲- به هر حال در انتخاب هیات علمی عوامل گوناگونی نقش دارد که یکی از آنها می تواند محل تحصیل شما باشد.

  41. شهرام
    پاسخ

    سلام جناب دکتر …
    من کاردانی برق دارم و کارشناسیم به صورت ناپیوسته در رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار گرفتم الانم ارشد دولتی روزانه در همون رشته کامپیوتر ولی در گرایش سخت افزار ادامه میدم ..
    ۱. این تغیر رشته در لیسانس و تغیر گرایش در فوق برای هیات علمی شدن مشکل ساز میشه ؟؟
    ۲.اگه دکترا رو هم توی سخت افزار ادامه بدم چی ؟ مشکلی پیش میاد ؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بلاخره این مغایرتها می تواند در رقابت موجب حذف شما شود.

  42. حسین
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    بنده فارغ التحصیل دانشگاه سراسری سمنان در مهندسی مکانیک هستم
    و سابقه تدریس در دانشگاه ازاد به مدت ۳ ترم دارم
    دارای ۵ مقاله isi و دو دعوت نامه از سمپوزیوم های جهانی هستم
    ایا امکان دارد با مدرک ارشد ذر دانشگاه های غیرانتفاعی نظیر ایوانکی و سمنان هیات علمی شوم؟
    درصورت امکان با چه مرتبه ای میتوانم شروع کنم؟
    و ایا بین دریافتی با سایر دانشگاه متفاوت است
    در صورتی جذب بعنوان هیات علمی با چه میزان دریافتی میتوانم مشغول به تدریس شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این روزها با ارشد به سختی کسی هیات علمی می شود و تازه هم بشود ممکنه چند سال بعد عذرش را بخواهند. شما با ارشد حداکثر مربی خواهید شد.

  43. زهره
    پاسخ

    با سلام حضور آقای دکتر:
    من دکتری دارم و ۲۱ سال سابقه در اموزش و پرورش. میخواستم سوال کنم با توجه به آنکه دانشگاه غیر انتفاعی دولتی نیست میتوان همزمان در ۲ جا استخدام شد.اگر نه اگر توانستم در این دانشگاه استخدام شوم ارزش دارد از کار خود استعفا دهم.
    و یا میتوان پس از بازنشستگی این دانشگاه هیات علمی شد یا خیر؟
    ایا این دانشگاه نیز شرط سنی ۴۵ را دارد.
    و سوال آخر اینکه به من گفتن اگر پس از هیات علمی شدن در دانشگاه دولتی اگر از کار شما راضی نباشند طبق قانون نمیتوانید به کار قبلی پس از است استعفا یتان برگردید؟ صحت دارد؟
    با بشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- نیمه وقت امکان دارد. ۲- بله این امکان وجود دارد ۳- خب اگر استعفا بدهید مجددا که نمی توانید برگردید.

  44. سجاد
    پاسخ

    ببخشید من کارشناسی مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی ازدانشگاه ارومیه وارشدم مهندسی مکانیک ازدانشگاه شریف رادارم ایاامکان هییت علمی شدن دردانشگاه دولتی مانند اردبیل امکان دارد ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید دکتری بگیرید بعید است که با فوق دانشگاه دولتی استخدام کند.

  45. حمیده روحی
    پاسخ

    با سلام حضور شما استاد گرانقدر حقوق
    بنده کارشناس ارشد حقوق خصوصی هستم
    می خواستم در خصوص ژورنال های معتبر حقوق خصوصی جهت انتشار مقالات راهنمایی فرمایید.
    اگر چند نشریه بین المللی و چند نشریه
    علمی-پژوهشی داخلی را معرفی کنید سپاسگزار خواهم بود.
    آیا می توانم جهت ویرایش و انتشار مقالات خود از شما کمک بگیرم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام لیست مجلات علمی پژوهشی را مرتب وزارت علوم منتشر می کنند که می توانید مراجعه کنید. در مورد مجلات خارجی نیز باید از ایندیکس معتبر مثل ISI استفاده کنید.

  46. علی تیموری
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من کارشناسی دبیری فیزیک از دانشگاه دولتی گرفته و کارشناسی ارشد از دانشگاه آزاد دارم و دبیر رسمی آموزش و پرورش هستم سؤالی از شما داشتم و آن اینکه من می توانم در رشته مدیریت آموزشی در دانشگاههای دولتی دکتنری بگیرم ،
    ممنون از راهنمایی تون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، می توانید ولی باید ظاهرا مأموریت بگیرید.

  47. سعید
    پاسخ

    سلام خدمت جناب دکتر

    ببخشید سوالی داشتم که با توجه به سوالات و پاسخ های دیگه برام پیش اومده
    کسی که لیسانسشو پیام نور گرفته دیگه نمیتونه امیدی به تدریس و هییت علمی شدن داشته باشه ؟ حتی دانشگاه ازاد و سایر دانشگاههای سطح پایین شهرای کوچک ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال شانس وی خیلی کم است. ممکنه حق التدریس باز بشود ولی هیات علمی با این همه فارغ التحصیل امکانش کم است.

  48. روان ناشناس
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد گرانقدر
    من کارشناسی کشاورزی و ارشد روانشناسی رو دارم و الان دانشجوی دکتری روانشناسی هستم که هرسه مقطع تحصیلیم از دانشگاه ملیه، سوالم اینه با اینکه ارشد و دکترام هر دو یه رشته هستن آیا همخوان نبودن کارشناسیم مشکل آیین نامه ای داره برا جذب هیئت علمی شدن؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام منع آیین نامه ای ندارد ولی بسیاری از دانشگاه ها تا حدی که من مطلع هستم داشتن لیسانس مرتبط را شرط وتویی می دانند که در صورت عدم لیسانس مرتبط فرد از رقابت حذف می شود.

  49. بیتا
    پاسخ

    سلام.واقعا ممنون که برای ما و سوال های ما ارزش میدید.
    من دانشجوی ارشد مدیریت مالی دانشگاه تهرانم و قصد دارم همین جا دکترایش را بخوانم ولی لیسانس برق دارم و شما فرمودید که با این لیسانس نمیشه هیئت علمی شد.من فرصت این را ندارم که بعد دکتری دوباره لیسانس این رشته را بگیرم.آیا می توان همزمان با ارشد و دکتری, من ترجیحا در همین دانشگاه لیسانس بخوانم؟(یعنی در کنکور کارشناسی شرکت کنم)حاضرم شهریه دهم حتی اگر روزانه قبول شم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل هم زمان منع دارد و اخذ لیسانس بعد از اخذ دکتری یا فوق هم خیلی برای هیات علمی پسندیده نیست.

  50. رضوی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر…من کارشناسی مهندسی کامپیوتر را با معدل نزدیک به ۱۸ در فراگیر پیام نور گرفتم.. کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر (سیستم های هوشمند) در غیرانتفاعی جمشید کاشانی در آبیک قزوین با معدل بالای ۱۸ گرفتم(نفر اول یا دوم در بین ورودی های آن سال شدم).. نمره پایان نامه اینجانب ۱۹.۲ (از سقف ۱۹) شد..به خاطر نوآوری در پژوهش.. البته هنوز مقاله ای ندارم.. می خواستم بدانم اگر رزومه علمی خوبی جمع کنم و مقالات معتبری داشته باشم، بر فرض رتبه آوردن در کنکور دکتری، شانس قبولی در دانشگاه های معتبر دولتی در تهران را دارم یا خیر؟چون شنیدم که معمولا دانشگاه هایی مثل شریف و امیرکبیر و … از فارغ التحصیلان خودشان قبول می کنند.
    یعنی ما که در دانشگاه های معتبر دولتی درس نخواندیم هیچ شانسی برای قبولی در مصاحبه دانشگاه های معتبر دولتی نداریم؟
    ممنون می شوم اگر پاسخ بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همه چیز برمی گردد به رقابت. البته در ارزیابی فرد محل تحصیل وی نیز در نظر گرفته می شود ولی این طور نیست که شما اصلا شانسی نداشته باشید.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *