پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. سید حسین اعلم الهدی
    پاسخ

    سلام وعرض ارادت
    آقای دکتر بررسی موانع قانونی و حقوقی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی می تئاند در حد یک تز دکترا باشد با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چون در این زمینه رساله و پایان نامه های متعددی در بخش بخش حقوق سازمان تجارت جهانی نوشته شده است که چندتا آن زیر نظر اینجانب بوده است، چنین موضوع عامی اصولا قابل قبول نیست.

  2. فیروزجاه
    پاسخ

    با سلام و احترام دانشمند گرامی دکتر شیروی
    اکنون ۳۷ ساله وقاضی با دوازده سال پیشینه کار و علاقمند به ادامه ی تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری حقوق محیط زیست به ترتیب در ایران و اروپا هستم لطف می فرمایید ۴ – ۳دانشگاه مناسب رایگان یا با هزینه ی کمتر ( در مقطع دکتری ) را معرفی فرمایید ؟
    با آرزوی توفیق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چیزی که می خواهید را سراع ندارم باید جستجو کنید. کشورهای جهان سوم ارزان هستند ولی از جهت علمی توصیه نمی شود.

      • فیروزجاه
        پاسخ

        سلام و سپاس استاد گرامی

  3. محمود احدیان
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    من لیسانس موسیقی دوره روزانه از دانشگاه هنر تهران هستم که در ایران بالاترین دانشگاه در این رشته است و اکنون ارشد مهندسی عمران راه در دانشگاه پیام نور میخوانم برای رشته دوم مردد هستم که ارشد موسیقی را بخوانم که توان قبول شدن در دانشگاه های رتبه بالا را دارم و یا کارشناسی عمران بخونم که با مدرک ارشد عمران راه مرتبط شود تا بتوانم برای نظام مهندسی و هئیت علمی شانس داشته باشم لطفا مرا راهنمایی کنید اگر ارشد موسیقی بخوانم شانس هیت علمی شدن در رشته ام را دارم در مقابل اگر کارشناسی عمران بخوانم هرچند تو نظام مهندسی مفیده ولی یک جور عقب گرده؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم با فوق خیلی شانس ندارید البته در مسایل هنری موضوع قدری فرق دارد که جزئیات آن را نمی دانم. به هر حال این دو رشته کاملا متفاوت هستند و نمی تشود همه چیز را بر اساس درآمد مقایسه کرد.

  4. نازنین
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید، من دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی فارغ التحصیل از دانشگاه مشهد هستم،میخواستم بدونم فراخوان جذب اعضای هیئت علمی چیست؟ آیا کسی که جذب میشود یعنی استخدام در آن دانشگاه شده است؟ مربی می شود یا با آن تفاوت دارد؟ مفهوم پیمانی و قراردادی چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به فراخون هیات علمی مراجعه کنید که بعید می دانم با مدرک ارشد توفیقی داشته باشید.

  5. میلاد
    پاسخ

    سلام یه سوال داشتم خواهشا کمک کنید من دانشگاه غیر انتفاعی تحصیل میکنم ترم اول رشته حقوق هستم به دلایلی راضی نیستم و میخوام دانشگاه پیام نور برم اما خیلی ها به من میگن آزاد برو پیام نور نرو خیلی کلاس تشکیل نمیشه.حالا سوالم از شما اینه رشته ای مثل حقوق به استاد نیاز داره یا میشه خود آدم با خوب خوندن موفق بشه یعنی بدون استاد مطالب رو متوجه میشوم یا نه؟یعنی با نبود استاد هم میتونم درسهامو خوب پیش ببرم یا بعضی ازدرس ها به توضیحات استاد بستگی داره

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق صددرصد نیاز به استاد دارد و افراد نمی توانند صرفا با خواندن کتاب و جزوه حقوقدان شوند.

  6. یکتا
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید من پایانامه ام در خصوص ورود شخص ثالث در داوری است اگر امکانش هست مقالات و منابعی معرفی کنید با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید به کتاب زیر مراجعه کنید
      Third Parties in International Commercial Arbitration
      Stavros Brekoulakis
      همچنین می توانید به مقاله زیر در مجله دادرسی مراجعه کنید:
      اعتراض شخص ثالث نسبت به رأی داور

  7. شایان
    پاسخ

    سلام
    ایا می توان از یک شرکت خصوصی (پیمانکاری رتبه دار) هم طرح پژوهشی را گرفت و انجام داد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا مشکلی ندارد.

  8. ارش
    پاسخ

    با سلام .من لیسانس متالوژِی مواد-سرامیک را گرفته ام.الان برای ارشد میخوام عمران -سازه بخونم یا مدیریت.به نظر شما کدوم بهتره؟آینده ی کدوم بهتره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیچ کدام چون رشته ات را تغییر می دهی و مشکل ایجاد می کند.

  9. مهدي
    پاسخ

    با سلام و ارادت خدمت استاد محترم
    من دانشجوی ارشد حقوق بین الملل هستم و می خواهم در مورد صکوک تحقیق کنم آیا کتاب یا مقاله در این خصوص می توانید معرفی فرمایید.
    با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقالات و پایان نامه های متعددی در این زمینه وجود دارد که می توانید از سایتهای مگ ایران یا نورمگ جستجو کنید.

  10. هدیه
    پاسخ

    با سلام
    آقای دکتر بسیاری از سوالات مطرح شده را مطالعه نمودم و پاسخ بخشی از پرسش هایم را یافتم ، در مورد شرایط خودم میخواستم از شما راهنمایی بگیرم . مدرک لیسانس من مهندسی کامپیوتر با معدل ۱۵ است،کنکور ارشد رو در گروه علوم انسانی شرکت کردم و مدرکم را از دانشگاه شهید بهشتی – روزانه با معدل ۱۷ و پایان نامه ۱۹/۵ دریافت کردم. برای دکترا قصد ادامه ی رشته ی ارشدم را داشتم ، منتهی با توجه به این که اطلاع یافتم برای جذب هیات علمی تفاوت رشته ها مشکل ساز است تصمیمی برای آن هنوز نگرفتم و
    ۱. میخواهم بدانم اگر ارشد کامپیوتر را به صورت مجازی یکی از دانشگاه های دولتی مثل فردوسی بخوانم و بعد برای دکترا از دانشگاه معتبر دولتی دوره روزانه اقدام کنم شرایط بهتری برای جذب خواهم داشت و یا دکترای رشته فعلی ام را ادامه دهم و در حین تحصیل دکترا لیسانس این رشته را در دانشگاهی مثل پیام نور بخوانم ؟
    ۲. ایا امکان تحصیل همزمان دکترا دوره روزانه در دانشگاه دولتی و لیسانس در پیام نور وجود دارد ؟
    ۳. آیا تفاوت گرایش های یک رشته در ارشد و دکترا مشکلی ایجاد می کند؟ با توجه به اینکه در ارشد همه ی گرایش ها ریزگروه یک رشته می آیند اما در آزمون دکترا هرکدام یک کد رشته اند. مثلا ارشد گرایش علوم سیاسی و دکترا گرایش روابط بین الملل (۲۶ سال دارم و متاهل)
    با تشکر از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- چون این تفاوت مدارک ایجاد اشکال می کند نمی تواند خیلی این ضعفها را با روشهایی که مطرح کرده اید جبران کرد. ۲- گرایشها خیلی مشکل ایجاد نمی کند برخی از رشته ها مثل حقوق گرایشها هم تا حدی اهمیت دارد.

  11. mana
    پاسخ

    سلام دکتر سوالم یه کم غیر منطقی هست ولی میخوام بدونم تلاش فایده داره یا نه:پایان نامه ضعیف و معدل نسبتا پایین ارشد رو برای قبولی مصاحبه دکترا میشود جبران کرد؟چطور؟چی میتونه این ضعف رو جبران کنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا نباید به اتکای جبران بعدی کارها را ناقص انجام داد که به قول حافظ «کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم» ثانیا، مقاله شاید تنها راه برای جبران باشد اگر بتوان جبران کرد.

  12. حسن زاده
    پاسخ

    استاد گرامی و فرهیخته با سلام و احترام
    سوالی از خدمتتان داشتم لطفا بفرمایید
    معادل انگلیسی دکترای مدیریت دولتی
    و معادل انگلیسی گروه مدیریت علمی
    رو چطور بنویسم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید از عبارات زیر استفاده کنید
      PhD in State Management
      Department of Science Management

  13. افروز
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر.سوالی دارم در مورد دکترا .من دارای مدرک کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه علوم و تحقیقات هستم.میخواستم بدونم بدون ارائه مقاله میتوانم در مصاحبه دکترا قبول بشم؟ البته اگه رتبه خوبی بیاورم جای امیدواری دارد که در یکی از دانشگاه های سراسری قبول بشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقاله شرط نیست ولی به هر حال داشتن مقاله امتیاز شما را در مصاحبه افزایش می دهد و احتمال قبولی شما را افزایش می دهد.

  14. زهره
    پاسخ

    باسلام خدمت شما.ممنون از سایت خوبتون .من لیسانس حقوق از دانشگاه پیام نور دارم آیا معدل برای شرکت در آزمون قضاوت مطرح هست یا خیر؟با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شرط معدل ۱۶ برای دانشگاه های گروه اول و ۱۷ برای دانشگاه های گروه دوم در آزمون سال ۱۳۹۲ مطرح بوده است.

  15. مینا
    پاسخ

    من لیسانس مدیریت دارم( روزانه،از انسانی) میخواهم کنکور تجربی شرکت کنم.در صورت قبولی در رشته دندانپزشکی روزانه باید شهریه بپردازم.اما نمیدانم جزو دانشجویان پردیس محسوب می شوم یا نه؟ یعنی باید شهریه پردیس رو بپردازم یا کمتر؟
    سنجش به من گفت شهریه شبانه باید بپردازی.در حالیکه رشته دندان شبانه ندارد.لطفا راهنماییم کنید.ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پرداخت شهریه ارتباطی به قبولی در پردیس بین المللی ندارد. نوبت دوم هم شهریه پرداخت می کند.

  16. مینا
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد محترم اگر دانشجویی تمام تلاش خودرا کرده باشد وبعداز امتحان مطمئن باشد که نمره خوبی میگرد واز نمره گرفته شده راضی نباشد وحضورا بااستاد مطرح کند استاد ترتیب اثرندهد بعدکتبا اعتراض کند بازهم دانشگاه جوابگو نباشدبایداینجا چکار کرد و چه مراحلی را طی کرد تا به نتیجه رسید االبته دانشگاه مورد نظر دانشگاه ازاد است.حداقل برگه بررسی شود تا دانشجو مطمئن بشه که اگر کوتاهی از خودش است بیشتر تلاش کندویا حقش ضایعه نشود. باتشکر ازاستاد ارجمند وخدا قوت

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه این مسایل را نباید خیلی پیگیری کرد چون ارزیابی به عهده استاد است.

  17. اصغر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    آیا امکان این هستش که یه نفر ارشد تو دانشگاهی دولتی بخونه ولی تو یه اداره ی دولتی به طور قراردادی شاغل باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی ها که دیده ام اینطوری هستند.

  18. ریحانه
    پاسخ

    سلام من ترم ۷دانشگاه دولتی رشته مهندسی itمیخونم باتوجه به اینکه ۷۵واحدپاس کردم میخاستم بقیه واحدهامودانشگاه غیرانتفاعی امام رضابگذرونم ینی تطبیق واحدبدم ومدرکموازدانشگاه غیرانتفاعی بگیرم ؟به نظرتون کاردرستیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟واسه بازارکاریاجذب نیروی استخدامی واسم مشکلی پیش میاد؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم خیلی کار مناسبی نیست. هفت ترم ۷۵ واحد یعنی متوسط کمتر از یازده واحد در یک ترم که خیلی سابقه خوبی نیست.

  19. صالحی
    پاسخ

    سلام.با تشکر از آقای دکتر. بنده به مدت دو سال است که کارمند رسمی آزمایشی هستم.الان به عنوان هیات علمی پذیرفته شده ام.دانشگاه میگوید یا انتقال بگیر یا استعفا بده.کدام بهتر است؟در صورتی که اداره با هیچکدام موافق نباشد چکار کنم؟ خیلی خیلی متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انتقال از کارمندی به هیات علمی نداریم مگر منظور این باشد که شما در دانشگاه مجددا کارمند شوید و بعد تبدیل وضعیت پیدا کنید که ممکن است خیلی سخت باشد.

  20. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر وقت شما به خیر
    طول دوره دکتری حقوق چند ساله؟ میشه چهار ساله تموم کرد یا نه معمولا پنج یا شش سال طول میکشه؟ اگه تو چهل سالگی دکتری بگیرم فرموده اید سن بالایی است و ممکنه نتونم جذب هیات علمی بشم. به نظرتون شانسی برای حق التدریس دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حداقل چهار سال و ممکن است عملا بیشتر شود. حق التدریس که کار نیست که گاهی هست و گاه نیست.

  21. negar basiri
    پاسخ

    سلام
    من به تازگی تزم رو آغاز کردم تحته عنوانه دخالته قاضی داخلی در داوری بینل ملل ضمن ابررسی تطبیقی حقوق ایران و فرانسه
    کتابه داوری شما هم مطاله کردم و خیلی مفید بود
    سواله من حقیقت در رابطه با این قضیه هست چجوری و به چه ترتیب و برنامه ریزی پیش برم آیا باید الان به دنباله بیبلیوگرافی باشم یا وقتم رو صرفه مظالعه و پیداکردان سوال و به قول فرانسوی هاProblematique باشم ؟
    حقیقت در همین آغاز گیج شدم و نیاز به راهنمای دارم
    که از کجا آغاز کنم
    و مراحلش رو بدونم
    ممنون میشم تجربیاتتون رو در اختیارم بگذارین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر در ایران هستید پایان نامه های متعددی در این زمینه نوشته شده است که می توانید مراجعه کنید. یکی تحت نظر اینجانب بوده که عنوان آن را می توانید در بخش پایان نامه های سایت ببینید.

  22. الهام
    پاسخ

    سلام خسته نباشید ممنون که اینقدر دلسوزانه جواب دانشجویان رو میدین
    ،ممنون می شم من رو هم راهنمایی کنید من متولد ۶۱ لیسانس کشاورزی و فوق لیسانس مدیریت بازرگانی-مالی دارم متاسفانه کار پیدا نکردم فقط حق التریس در یکی از دانشگاههای پیام نور شهرستان دارم ، الان تصمیم دارم که ادامه تحصیل بدم اما نمی دانم که ایا گرفتن مدرک دکترای مالی شرایط پذیرش کاری مرا بهتر می کند یا نه یا اصلا تغییر رشته بدهم و دوباره کنکور بدم برای داندانپزشکی مه اصلا نمی دانم ایا می شود یانه در کل به نظرتون کدام بیشتر بازار کار دارد و اینکه اصلا من مجازم دندانپزشکی بخوانم متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم خیلی فرصت قبولی در کنکور برای دندانپزشکی داشته باشید. دکتری مالی ممکن است بد نباشد ولی خیلی نمی شود روی آن حساب کرد.

  23. حسین
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید.
    پرسشی داشتم.اگر کسی بخواهد در زمینه ای پژوهش کند ،یعنی خودش با مطالعات آزاد و تحقیق جلو برود و کاری به مدرک نداشته باشد آیا می تواند موفق باشد.مثلا من مهندس مکانیک هستم.در ارشد مهندسی مکانیک گرایشی به نام مهندسی زیست پزشکی وجود دارد که کاربرد مهندسی مکانیک در زیست و پزشکی است و مربوط به ساخت تجهیزات پزشکی و فیزیولوژیکی و.. می شود.اما من دوست دارم بطور آزاد منابع ارشد را مطالعه کنم و با پژوهش جلو بروم.نمی خواهم وقت و زمانم را با گرفتن مدارک کارسناسی ارشد و.. که هیچ ارزشی ندارند تلف کنم.آیا اصلا چنین چیزی در ایران امکانپذیر است که کسی اینطوری در کار پژوهشی موفق شود؟واقعا مدرک گرایی درد بدی است که در جامعه افتده است. سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در رشته های انسانی که نیاز به آزمایشگاه ندارد این عملی تر است ولی در رشته های تجربی ممکن است مسئله آزمایشگاه مانع باشد.

  24. رامین
    پاسخ

    سلام و تشکر از پاسختون در سوال قبلی. آقای دکتر کلا از نظر قانونی کشورهای اروپایی (حال اگر رزومه در حد عالی و معبارهای علمی باشد) ممانعت وجود نداره برای جذب فارغ التحصیل از ایران؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چنین مقررات و ممنوعیت هایی وجود ندارد.

  25. سید مرتضی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر …… آیا میتوان برای مسولان دانشگاه … شکایت قضایی کرد؟ البته نسبت به رفتار درون سازمانی آنها؟ و اینکه آیا میشود حقوق ریالی یک عضو هیت علمی را بدون رای کمیته های ذیربط قطع کرد؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر کس مرتکب جرمی شده باشد می توان علیه وی شکایت کرد. در غیر این صورت باید مسایل حقوقی را باید نزد دادگاه حقوقی طرح کرد. ولی این نوع مسایل اصولا قابل طرح در دادگاه اعم از کیفری یا حقوقی نیست.

  26. محسن
    پاسخ

    سلام.آقای دکترحکم جایابی با حکم بورس به لحاظ اهمیت دراستخدام هیات علمی چه فرقی داره؟آیا توبحث استخدام درجه اهمیت این دوحکم یکی هست؟تفاوتشون چقدره؟من حکم جایابی دارم ومیترسم ارزش نداشته باشه وصوری باشه.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام جایابی یعنی این که برای یک دانشگاه انتخاب شده اید و خوب است نگرانی ندارد.

  27. امیدوار
    پاسخ

    با سلام..عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی
    استاد بنده دانشجوی حقوق خصوصی ترم ۲ دانشگاه مفید هستم و ارشد شبانه دانشگاه تهران قبول شدم..
    به نظر شما انصراف بدم برم دانشگاه تهران از اول بخوانم یا دانشگاه مفید را ادامه بدم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر خود دانشگاه تهران و همان رشته قبول شده اید بروید.

  28. مينا
    پاسخ

    سلام استاد
    من ٣۴ ساله و مهندس ارشد در یکی از شرکتهای نفت و گاز هستم میخواستم تغییر رشته داده و در زمینه وکیل خانواده فعالیت داشته باشم به نظر جنابعالی در این سن امکان دارد؟ اگر نظرتان مثبت بود چطوری اقدام کنم و چه درس هایی را باید بخوونم؟
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام وکیل خانواده که نداریم. وکیل دادگستری اگر شدید آن وقت اگر کسی که مشکل خانوادگی داشت به شما مراجعه کرد می توانید وکالت وی را قبول کنید. فکر کنم تحت تأثیر فیلم یا نوشته قرار گرفته اید والا وکیل خانواده در ایران یعنی خیلی وقت ها درگیر مسایل خانوادگی که خیلی هم خوشایند نیست.

      • مينا
        پاسخ

        استاد
        با توجه به فرمایشات شما پس باید حقوق بخوونم
        ولی تحت تاثیرفیلم یا چیزی قرار نگرفتم هم علاقه هم خستگی از کار مهندسی وهم نیاز مالی
        به نظر شما درامد یک وکیل بیشتر از یه مهندس با حقوق ٣میلیون نیست؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام وکیل داریم که سه میلیون هم در نمی آورد و وکیل هم داریم که بیشتر درمی آورد.

  29. sami
    پاسخ

    باسلام و عرض احترام خدمت استاد فرزانه
    از دانشگاه شفیلد انگلیس در رشته International Commercial Law and Practice در مقطع ارشد پذیرش گرفته ام اما با توجه به فشردگی دوره ارشد در انگلستان ( یکساله ) و سنگینی مباحث این رشته و باتوجه به فاند ناچیز دانشگاه دچار ابهام هستم که آیا از پس هزینه و تحصیل بر می آیم یا خیر؟ برای همین استدعا دارم در صورت امکان و با توجه به بذل محبت همیشگیتان نسبت به قشر دانشجو تجربیات خود را از تحصیل در خارج از کشور در اختیارم بگذارید و راهنمایی بفرمایید که آیا امکان موفقیت در این مسیری که انتخاب کرده ام وجود دارد؟ به نظرتان چند درصد امکان موفقیت هست؟ چه توصیه ای می فرمایید؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بروید انشا اله مشکلی پیش نمی آید. بلافاصله دکتری را شروع کنید. حالا اگر قدری هم طول کشید موردی ندارد. زبان اتان را شدیدا تقویت کنید. شب و روز

      • sami
        پاسخ

        سلام مجدد و تشکر از راهنمایی مشفقانه تان
        با این پاسخ شما بیش از پیش امیدوار شدم و تا حدود زیادی نگرانی هام مرتفع شد
        به عنوان آخرین سوال آیا مطالعه کتب تجارت بین الملل رو قبل از رفتن توصیه می فرمایید یا صرفا به مطالعه زبان اکتفا شود؟

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام به هر حال مطالعه مقالات و کتابهای اینجانب به خصوص حقوق تجارت بین الملل، حقوق نفت و گاز و داوری تجاری بین المللی به شما خیلی کمک خواهد کرد.

  30. بهنام
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.من یک سوال داشتم خدمتتون ممنون میشم پاسخ بدهید:
    بنده کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی هستم آیا میتوانم دکتری حقوق بخوانم؟شرایط خاصی داره؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه دولتی نمی توانید ولی در مورد آزاد اطلاع ندارم.

  31. صفری
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من رشته مدیریت دولتی خوندم البته در سطح کارشناسی من میتونم کارشناسی ارشد حقوق خصوصی بخونم ؟ جناب دکتر شما چی پیشنهاد میکنید تا بخونم کلا مجموعه رشته های حقوق رو دوس دارم
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان مدیریت را ادامه بدهید یا از لیسانس حقوق بخوانید.

  32. سمیه
    پاسخ

    سلام.
    استاد عزیز ایا قبولی دکترا حقوق خصوصی آزاد آسان هست؟
    من فقط میخوام دکترا لگیرم پولش و دانشگاهش مهم نیست.کجا میتونم راحت تر قبول شم.
    مقاله ندادم.بدون مقاله هم میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی سخت نیست به خصوص در جاهای دورتر.

  33. رامین
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید و تشکر از پاسخ هایتان،
    من دانشجوی دکتری دولتی روزانه هستم. آیا پس از اتمام دوره و داشتن مدرک و رزومه علمی پژوهش مناسب )می توان در دانشگاه ها یا پژوهشگاه های خارج جذب هیات علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خیلی سخت است چون هیات علمی در خارج خیلی با تراکم و رقابت روبرو است و بعید است بدون داشتن مدرک از خارج یا ویژگی خاصی شما را استخدام کنند.

  34. عسل
    پاسخ

    باعرض سلام و خسته نباشید.میخاستم بدونم رشته فقه مقارن وحقوق جزای اسلامی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته خوبی هست؟من این رشته رو در دانشگاه ازادتهران شمال قبول شدم.به نظرتون رشته خوبی است؟باتوجه به این امسال میخواهم در ازمون وکالت شرکت کنم.این رشته کمکی به من میکند؟استاد بزرگوار ایا میشود در دانشگاه ازاد در ارشد تغییر رشته داد؟کارشناسی من فقه وحقوق بود.خواهشمندم جواب من را بدهید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب با توجه به لیسانس شما خوب است.

  35. علیرضا
    پاسخ

    سلام.استاد،اگرکسی لیسانسش مهندسی برق باشه ولی فوق لیسانس ودکتراش فلسفه باشه.به لحاظ قانونی میتونه عضوهیات علمی دانشگاه دولتی بشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قانون چیز خاصی را نمی گوید ولی گروه ها معمولا موافقت نمی کنند.

  36. سارابرخورداری
    پاسخ

    باسلام وخسته نباشیدخدمت شمادکترعزیز..بنده لیسانس علوم آزمایشگاهی دارم والان درمقطع ارشدحقوق جزاترم دوم تحصیل میکنم ودارم خودم رابرای آزمون دکترای حقوق آماده میکنم.ناگفته نماندکه همزمان با ارشدحقوق لیسانس آنراهم دردانشگاه دیگری میخوانم تابعدا برای آزمون وکالت وقضاوت وهیات علمی مشکلی به علت نداشتن لیسانس مرتبط نداشته باشم…سوال بنده این است که درآزمون مصاحبه دکتراچه مشکلاتی سرراهم دارم.ودوم اینکه بنده ازلحاظ مالی مشکلی ندارم به نظرشمادکتراکدام دانشگاه بخوانم..آزادیاپردیس؟!باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ای کاش یجای خواندن هم زمان لیسانس و فوق لیسانس از لیسانس شروع می کردی. به هر حال دکتری آزاد یا پردیسهای آزاد خیلی این روزها مشکل نیست.

  37. mana
    پاسخ

    باسلام.دانشجوی سنواتی ارشد هستم متاسفانه دوره ارشد موفقیت آمیزی نداشتم.اقای دکتر به نظر شما تمام کردن ارشد رشته مهندسی از دانشگاه دولتی خوب اما با معدل ۱۵-۱۶ با پایان نامه ضعیف و نداشتن مقاله بهتر است یا اینکه از آن انصراف داده و دوباره برای مقطع ارشد روزانه و دانشگاهی در همان سطح راتلاش کرد؟خیلی دوست دارم ادامه تحصیل بدم( لیسانس معدل ۱۵.۲ از داشگاه دولتی روزانه-شیراز)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تجدید دوره را توصیه نمی کنم.

  38. حسین
    پاسخ

    سلام.آقای دکتراگرکسی بخواددریک مرکزمطالعاتی وابسته به یک دانشگاه مادر،هیات علمی بشه، حقوق ماهیانش چقدره؟وآیا حقوقش با کسیکه دریک گروه آموزشی دانشکاه مادرهیات علمی میشه وبا دانشجوها سروکارداره وتدریس هم میکنه فرق میکنه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حقوق هیات علمی متناسب با رتبه و درجه و شهر محل کار یکسان است.

  39. ا.ر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. خسته نباشید. من دانشجوی سال آخر ادبیات انگلیسی فردوسی هستم.برای ارشد تصمیم دارم ادبیات انگلیسی بخونم. به نظر خودم کار درستی میکنم چون علاقه دارم. ولی اطرافیان ادعا میکنند که کاری که با لیسانس ادبیات میکنی با ارشد هم همون کار انجام میشه. نمیدونم. میشه راهنماییم کنید؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ارشد خب بهتر است و فرصتهای شغلی بهتری را برای شما ایجاد می کند ولی نه هر دانشگاهی.

  40. سمانه براتی
    پاسخ

    سلام خدمت استادگرامی
    جناب دکتر ایا در ایران در مقطع دکتری گرایش حقوق تجارت بین الملل داریم؟کدام دانشگاه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که نداریم ولی بنا است که دانشگاه شهید بهشتی در سال آینده راه اندازی کند ولی هیج جیزی فعلا صددرصد نیست.

  41. شایان
    پاسخ

    سلام دکتر
    من اگر بخوام دکترا پژوهش محور با هزینه خودم ثبت نام کنم و طرحی را خودم ارائه دهم باید چیکار کنم ؟
    این استاد راهنمارو باید از کجا پیدا کنم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعضی ها این کار را انجام داده اند ولی من روش آن را بلد نیستم چون دکتری پژوهش محور برای ایجاد ارتباط با صنعت و رفع نیاز آنها است.

  42. باران
    پاسخ

    سلام استاد
    امسال ارشد قبول شدم و تو مراحل مختلف پذیرش دانشگاه در چهار گرایش امکان انتخاب دارم
    ۱. حقوق مالی اقتصادی
    ۲. حقوق تجارت بین الملل
    ۳. حقوق خصوصی
    ۴. حقوق بین الملل
    میشم نظرتونو راجع به این رشته ها بگید
    اولویت با کدومه به نظر شما ؟
    ببخشید که با سوالات متعددم مزاحمت ایجاد میکنم ولی اعتمادم به شما باعث میشه با آرامش انتخاب کنم .
    شما به معنای واقعی کلمه استاد هستید
    دوستون دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم اولویت با حقوق تجارت بین الملل و بعد حقوق خصوصی است.

  43. میثمی
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت استاد بزرگوارم
    آیا امکان دارد کتاب جامع و مناسبی در ارتباط با ال سی ها و برات های بین المللی معرفی نمایید
    ممنون از متانت و صبرتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتابهای انگلیسی متعددی است که امکان دسترسی به آنها در ایران نیست و کتاب قابل فارسی نیز سراغ ندارم. مباحثی از این مسایل در کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب بحث شده است. مثلا کتاب انگلیسی زیر را می توانید تهیه کنید:
      The Law of Letters of Credit and Bank Guarantees, Agasha Mugasha

  44. جهلگرد
    پاسخ

    با سلام جناب دکتر شیروی عزیز-میخواستم بدونم شرایط عضو هیئت علمی چیه؟وایا دکترا بگیری عضو ان میشی؟به نظر شما من تا دکترا ادمه بدهم برای هیئت علمی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اولین شرط هیات علمی شدن این است که یک موسسه آموزش عالی نیاز داشته باشد. سپس از دارندگان دکتری و در موارد خیلی استثنایی دارندگان ارشد دعوت می شود که تقاضای خود را ارائه کنند. بر اساس رزومه شما و تعداد شرکت کنندگان و سایر عوامل شما ممکن است برای مصاحبه دعوت شوید. با توجه به کاهش نیاز و افزایش متقاضیان رقابت بین شرکت کنندگان روز به روز زیادتر می شود و ممکن است بسیاری از راهیابی به هیات علمی محروم شوند. اینجا است که یکسان بودن و مرتبط بودن مدارک دانشگاهی، معدل، تعداد مقالات و کتب و سایر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، سن و محل تحصیل مد نظر قرار گیرد. به هر حال برای اطلاع دقیق از شرایط باید به آگهی های منتشر شده برای جذب هیات علمی مراجعه کنید.

  45. حسین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    فارغ التحصیل حقوق خصوصی هستم و سر دفتر اسناد رسمی و علاقمند به کارآفرینی و در عین حال مطالعه ؛ استاد کلا نظرتون در مورد آینده رشته حقوق با این همه پذیرش دکتری چیست؟موندم بخونم یا به قول شما ببشینم از زندگی لذت ببرم و کار اقتصادی انجام بدم؟ واقعیتش اینه که چون دکتری زیاد میگیرین خصوصا امسال که دانشگاه ازاد فله ای پذیرش داره بنده کلا تردید دارم و در جواب این سوال که ۴ سال خودم مشغول کنم آخرش چی؟موندم.در صورت امکان میسوط توضیح بفرمایید
    استاد
    آینده کاری رشته مدیریت حقوق قراردادهای بین المللی نفت و گاز و همچنین حقوق نفت و گاز رو از لحاظ
    ۱- هییت علمی شدن۲- بازار کار و پول در آوردن چگونه میبیینید؟یعنی واقعا اگه خوب بخونم و کار بلد بشیم کار بهتری از شغل فعلیم که میانگینش ۵ تومنه؛ پیدا خواهم کرد؟استاد دنبال بک چرای بزرگ برا ادامه تحصیل هستم ولی پیدا نمیکنم….

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم بهتر است دکتری را برای عنوان اش یا به صورت تفننی مطالعه کنید والا همان سردفتری را بچسبید که خیلی ها آرزوی آن را دارند.

  46. نازنین
    پاسخ

    سلام استاد عزیز ممکنه حق الزحمه ی یک استاد را برای پایان نامه ارشد و دکترا در دانشگاه دولتی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق الزحمه اساتید بر اساس تعداد واحدهای پایان نامه ارشد یا رساله دکتری محاسبه می شود.

  47. مینا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید . آیا برای کار با مدرک کارشناسی ارشد حقوق محیط زیست باید آزمون وکالت حتما بدم ؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران هنوز اینقدر فعالیتها تخصصی نشده است که کارشناس ارشد حقوق محیط زیست بتواند به راحتی کار مناسب رشته خود پیدا کند. طبیعتا باید سایر فعالیتهای حقوقی انجام دهد که مستلزم داشتن آگاهی یا پروانه وکالت است.

  48. مجتبی
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد ارجمند و فرزانه. جناب آقای دکتر شیروی این حقیر دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل ترم یک هستم و بعلت عدم آشنایی با منابع درسی و عدم کفایت جزوه گفته شده استاد در کلاس درس، وقتی از استاد محترم (که بهتر است نامشان پنهان بماند) خواستار شدم تا منبع کاملی برای دروس۱-تنظیم قرارداد های بین المللی ۲- حقوق قراردادهای بین الملل(۱)(شرایط انعقاد) معرفی نماید، استاد مربوطه امتناع نمود و گفت منبع مناسبی در کتب موجود حقوقی در بازار وجود ندارد و به همان جزوه اندک او بسنده نمائیم. لذا استدعا دارم تا منابع درسی متناسب با دروس مربوطه را ذکر نمائید. با کمال تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام کتاب حقوق تجارت بین الملل اینجانب را مطالعه کنید. کتابها و مقالات اینجانب برای تأمین بخشی از نیازهای دانشجویان رشته های تجارت بین الملل و حقوق نفت و گاز تهیه و تدوین شده اند که می توانید مراجعه کنید و مطالعه نمایید.

      • مجتبی
        پاسخ

        از لطف و عنایت و پاسخگویی به سوال اینجانب از شما استاد محترم سپاسگذارم

  49. زهره
    پاسخ

    با سلام
    من مدرک کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی از آزاد شیراز با معدل ۱۷ و ارشد آموزش زبان انگلیسی از آزاد شیراز با معدل ۱۸ دارم الان دوست دارم دکترا مدیریت جهانگردی یا گردشگری بخونم چون چندین دوره راهنمای تور و مدیریت فنی دفاتر ایرانگردی و جهانگردی دیدم به نظرتون مشکلی به خاطر تغییر رشته برای هیئت علمی شدن من به وجود نمیاد؟ چون دانشگاه شیراز کارشناسی این رشته را تازه آورده و تعداد افراد دکترای این رشته کمتر از زبان هستند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم بتوانید در آزمون دکتری رشته مدیریت جهانگردی با مدارک زبان انگلیسی شرکت کنید. هیات علمی که لاید دیگر منتفی است.

  50. سهند
    پاسخ

    سلام.آقای دکترمن الان درترم نه دکتری تحصیل میکنم وتصمیم داشتم درترم هشتم ازرسالم دفاع کنم.درآن زمان تمامی اساتیدداورداخل وخارج گروه مجوزدفاع من روتاییدکردندومعاون پژوهشی دانشکده نیزمجوزدفاع من رادادکه برای کسب مجوزبایدیک مقاله علمی-پژوهشی ویک مقاله لاتین نمایه شده لازم بودکه من اینا روداشتم ومجوزمن تاییدشدولی مشکلی برای من پیش اومدونتونستم ترم هشت دفاع کنم والان واردترم نه شدم ولی جزوسنوات قانونی حداکثرمدت مجازتحصیله.حالا درسیزدهم شهریورمعاون پژوهشی دانشگاه گفته که برای دفاع ازرساله مقاله بایدنمایه اسکوپوس یا آی اس آی داشته باشه وضریب تاثیربالاهم داشته باشه ولی نگفته ضریب تاثیرش چندبایدباشه.حالا به من گیردادن چون واردترم نه شدی ومقاله توفقط نمایه اسکوپوس داره و ضریب تاثیرش فقط درسال ۲۰۱۲ ثبت شده ولی درسال ۲۰۱۳ و۲۰۱۴ ضریب تاثیرش ثبت نشده امکان دفاع نداری.با این شرایط آیا اینا میتونن جلوی من روبگیرن یا من چون قبلا تاییدیه دفاع گرفتم میتونم دفاع کنم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مسایل با گفتگو قابل حل است و اقدام خاصی نمی شود انجام داد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *