پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. امیر
    پاسخ

    با سلام
    مدرک فوق لیسانس کشاورزی دارم و با توجه به اینکه دکتری این رشته بیکار است بنده می خواهم کنکور دکتری دانشگاه آزاد رشته مدیریت شرکت کنم، با توجه به اینکه قبولی در دکتری دانشگاه آزاد ۷۵ درصد آرمون و ۲۵ درصد نمره مصاحبه است لطف کنید راهنمایی بفرمایید میتونم دکتری دانشگاه آزاد قبول شوم یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اول باید به این سوال پاسخ دهی که آیا دکتری مدیریت بدون داشتن لیسانس و فوق مرتبط برای پیدا کردن کار از دکتری کشاورزی بهتر است؟ به نظرم خیر.

  2. احمد
    پاسخ

    با سلام به خدمت استاد محترم و بزرگوار،من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حقوق خصوصی می باشم و به رشته حقوق تجارت بین الملل علاقه ریادی دارم به نظر جنابعالی برای ادامه تحصیل (با نگرش کاربردی موضوع در ایران) کدام رشته مناسب تر است.با تشکر لطفاً ارشاد فرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، خب حقوق تجارت بین الملل بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و بشتر کاربردی است.

  3. mana
    پاسخ

    سلام اقای دکتر .من دانشجوی ارشد مهندسی هستم با معدل لیسانس ۱۵ و احتمالا در حد ۱۶ ارشد هر دو از دانشگاه دولتی معتبر.متاسفانه پایان نامه ام رضایت بخش نیست به علاوه اینکه موضوع ان را اصلا دوست ندارم چون به اختیار خودم نبوده و همین باعث شد در ارشد هم موفق نباشم.مقاله ندارم این ترم هم سنواتی می شوم .اوضاع کاری رشته ما زیاد جالب نیست.به نظر شما کار درستی است انصراف دهم؟ بعدا با امید دوباره شروع به خواندن کنم؟بلکه بتوانم ادامه تحصیل دهم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، توصیه نمی کنم که درس را رها کنید. تلاش کنید زودتر ارشد را تمام کنید. احساسات شما نباید باعث شود که تصمیمات اشتباه بگیرید.

  4. علی زارع کار
    پاسخ

    سلام علیکم
    ینده دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه قم هستم و امسال از طریق پذیرش بدون ازمون در رشته فقه قضایی در همین دانشگاه قبول شده ام.میخواستم نظر شما را درباره رشته فقه قضایی جویا شوم.
    برای جنابعالی از درگاه خداوندمتعال سلامتی و توفیقات روز افزون مسئلت می نمایم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا برو همین رشته را بخوان ولی شاید اگر یک رشته حقوقی می خوانید بهتر بود.

  5. نیلوفر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید،مدتی است که۹ به دنبال منابع رشته ی حقوق نفت و گاز میگردم ،اما نمیتوانم اطلاعات جامع و کاملی به دست بیاورم،ضمن اینکه حتی سوالات کنکور سالهای قبل را نیز یافت نکردم،برای پیدا کردنشان و اطلاعات راجع به این رشته راهنمایی بفرمایید لطفا.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر منظورتان آزمون ارشد است، مواد امتحانی جداگانه برای حقوق نفت و گاز فعلا نیست و مواد امتحانی همان گرایش حقوق عمومی است.

  6. دانشجو
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب
    آقای دکتر، نخست ازوقتی که در اختیار دانشجویان قرار می دهید بسیار متشکرم. از حضور گرامیتان سوالی دارم: برای تحصیل در کشورهای انگلیس زبان متاسفانه یا خوشبختانه دانشجویان ایرانی با این مشکل روبرو هستند که از یک سیستم حقوقی نوشته (CIVIL LAW) بایست به کشورو نظامهای حقوقی کامن لا وارد شوند. آیا این مسئله مشکل یا دشواری خاصی را در طول تحصیل به وجود نمی آورد؟ به عنوان مثال برای حضرتعالی در طول تحصیل در استرالیا از این بابت مشکلی به وجود نیامد؟؟ اگر مشکلاتی وجود داشته لطفا در مورد نحوه تعامل با آنها راهنمایی بفرمایید. پیشاپیش از پاسخگویی شما متشکرو قدر دان هستم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، طبیعتا باید نظام جدیدی را مطالعه کنید که ابتدا خیلی سخت است ولی به جاش چیزهای جدید یاد می گیری که اگر به کشورهای حقوق نوشته می رفتید یاد نمی گرفتید. موفقیت در گرو سختی است.

  7. سارا
    پاسخ

    سلام اقای دکتر این چند روز شنیدم نام پردیس در مدرک پذیرفته شدگان نخواهد امد ایا این درست؟اگه نه چقدر احتمال داره این قانون تصویب بشه؟ اخه واقعا انصاف نیست هم درس بخونی رتبه ی خوب بیاری هم استادات یکی باشن هک ترمی ۴ و۵ میلیون پول بدی اخرم مدرکت…… لاقل باید با کسانی که ازمون داخلی دادن نه کنکور یه فرقی کنه

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اطلاعی ندارم. به هر حال از جهت مدرک که فرقی ندارد که روی آن نوشته شده باشد پردیس یا نه.

  8. نسرین
    پاسخ

    سلام استاد وقتتون بخیر
    دانشجوی ارشد اقتصادم. میخواستم دوباره ارشد و امریکا یا کانادا بخونم. لیسانسم دانشگاه ملی با معدل ۱۷. آیا با مقاله دوره ارشد، شانس پذیرش تو یه دانشگاه خوب امریکا یا کانادا رو دارم؟ آیا برای ارشد فاند گرفتن از امریکا یا کانادا خیلی سختر از دکتریه؟ ممنون میشم تو رشته اقتصاد اگر کسی رو می شناسید تخصصی در این زمینه راهنماییم کنند معرفی بفرمایید

    با تشکر از زحمات شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اخذ دکتری مستقیم در دانشگاههای خوب خارج خیلی سخت است و در این موارد توصیه به دانشجویان این است که برای ارشد اقدام کنند. این باعث خواهد شد که با آمادگی بیشتری وارد دکتری شوند و دوره دکتری آنها کوتاه شود. حتی اگر شما در دوره ارشد نتوانید فاند بگیرید احتمال زیاد دارد که بعدا بتوانید برای دکتری فاند بگیرید. ولی وقتی برای دکتری و فاند اقدام می کنید اکثر دانشگاه ها تقاضای شما را رد می کنند.

  9. حسین
    پاسخ

    سلام بر استاد عزبز و
    تبریک جهت انتشار کتاب حقوق و نفت و گاز.
    جناب آقای دکتر ارشد خصوصی هستم و سطح ۳ حوزه قم.برای دکتری هر چند قبولی در گرایش خصوصی برام راحتره ولی به رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز به جهت تنوع موضوعی مباحث و بروز بودن و جذاب بودن آنها شدیدا علاقمندم. البته باید برای قیولی در این گرایش تلاش مضاعفی داشته باشم. نظرتون در مورد این گرایش و آینده شغلیش چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، با توجه به سابقه شما، حقوق نفت و گاز از مدیریت قراردادهای نفت و گاز مناسب تر است.

  10. mohamad
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد عزیزم
    امسال بنده بورس دانشگاه آزاد میشم البته دکترا رو بدون هزینه تو دانشگاه دولتی میخونم فقط حقوق ماهیانه تدریس موظفیم رو بگیرم میتونم بعد اتمام دکتری انصراف بدم و هیات علمی دولتی بشم؟
    آیا بورسیه بودن در آزاد یه نوع استخدام حساب میشه که دولتی بعدا درخواستمو رد کنه؟
    آیا تو آزاد،بعد اتمام دکتری رسمی آزمایشی میشم ویا بازم پیمانی؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بورسیه شدی و تعهد امضا کردی باید مراقب باشی که حدود این تعهد چه قدر است و بعدا اگر خواستی خارج شوی باید جبران کنید.

  11. مینا
    پاسخ

    سلام. خسته نباشید. نمیدونم سوالمو در جای درستی درج کردم یا نه. خیلی ب کمک احتیاج دارم. لطفا راهنماییم کنید ،ممنون میشم. من دانشجوی ارشد برق دانشگاه دولتی هستم. متاسفانه بخاطر شکست عاطفی ومشکلات روحی ناشی از اون، نمراتم پایین بوده و دوترم متوالی مشروط شدم. ایا راهی وجود داره که من بتونم از اخراج شدنم از دانشگاه جلوگیری کنم؟ رشته م رو خیلی دوست دارم و میخام تحصیلاتمو ادامه بدم… . اگه میشه راهنماییم کنید. چون واقعا داره نابودم میکنه. باسپاس.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در دانشگاه آزاد دیده ام که بعضا افراد توانسته اند از اخراج جلوگیری کنند ولی در دانشگاه دولتی را اطلاع ندارم. حالا تلاش کنید که موضوع در کمیسیون موارد خاص دانشگاه مطرح شود بلکه با توجه به شرایط شما ارفاقی صورت گیرد

  12. حسن
    پاسخ

    واقعا صبروحوصله شما درباسخ به سئوالات ستودنیست_به امید دیدار

  13. هستی
    پاسخ

    سلام خدمت شما استاد بزرگوار

    یه سوال داشتم از خدمتتون من فارغ التحصیل کارشناسی دبیری علوم تجربی و ارشدشیمی دانشگاه آزاد با درجه ممتاز هستم جدیداً یه موسسه آموزش عالی غیر دولتی غیر انتفاعی فراخوان زده به نظر شما من که رشته کارشناسی و ارشدم یکی نیست(البته این رو هم جا داره بگم برای ادامه تحصیل باید یکی از دروس پایه را انتخاب میکردم که شیمی رو انتخاب کردم ) و اینکه دانشگاه آزاد خوندم ودر حال حاضر سابقه تدریس و مدرک زبان ندارن ولی تلاشم رو میکنم که بگیرم، واسه جذب به صورت پیمانی شانسی دارم؟ جدیدا دکتری آزاد با رتبه خوب قبول شدم ولی از عهده هزینش بر نمیام احتمالا نرم.

    بسیار از شما ممنونم که وقت میگذارید و پاسخگو هستیدموفق و پیروز باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جذب شما منوط به میزان رقابت دارد که چه کسانی و با چه سابقه آموزشی و پژوهشی در این رقابت شرکت می کنند. بلاخره شانس خود را امتحان کنید.

  14. ناصر
    پاسخ

    سلام
    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده امسال دکتری نوبت دوم تهران قبول شدم
    از طرفی کارمند در تبریز هستم
    به نظر حضرتعالی انصراف بدم سال بعد میتونم روزانه قبول شم؟ یا هزینه و وقت گذاشتن برای این مقطع تو این شرایط ارزش داره . حقوق بالایی هم نمیگرم
    خیلی ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، انصراف در دکتری را توصیه نمی کنم چون امکان قبول شدن مجدد در دکتری خیلی ریسکی است.

  15. حسین
    پاسخ

    با سلام و احترام
    کتاب حقوق نفت و گاز شما رو با پرسجو و با سختی تهیه نمودیم و واقعا ارزش انتظارش را داشت،آقای دکتر آیا مسائل فنی و تخصصی اولیه که در فصل اول به ان اشاره کرده اید می تواند جنبه کنکوری داشته باشد یا صرفا جهت اشنایی با جریان کتاب قرار داده شده است؟لازم به ذکر بنده از کارشناسان شرکت حفاری هستم و قصد ادامه ی تحصیل در مدیریت قراردادهای نفت و گاز را دارم.اما با توجه به تازگی مفاهیم حقوقی در انتخاب منابع بخش حقوق کنکور دچار ابهامات زیادی هستم،ایا کتاب حقوق نفت و گاز جناب عالی در این حوزه جامع می باشد یا کتب معرفی شده در این حوزه نیز ضروری است؟
    سپاس فراوان از صبر و حوصله و وقتی که در پاسخ دادن می گذارید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دو فصل اول کتاب برای آشنایی با مفاهیم فنی حقوق نفت و گاز است و تصور نمی کنم که جنبه کنکور داشته باشد. در مورد کنکور دکتری این کتاب اهمیت زیادی خواهد داشت ولی هیچ تضمینی نیست که سوالات منحصرا از این کتاب طراحی شود چون اساتید طراح سوال متعدد اند.

  16. سعید
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد بزرگوار
    بنده دارای مدرک ارشد حقوق خصوصی مجازی هستم.۳۲سال سن دارم .به نظر جنابعالی آیا این امر معقولی است که دوباره در آزمون ارشد شرکت کنم وبا تحصیل در دانشگاهی معتبر راه را برای دکتری وعضو هیأت علمی شدن هموارکنم؟
    یااینکه به جای این کار تمام توانم را صرف کسب اندوخته ومطالعه در زمینه شغل وکالت کنم؟(امسال کارآموزی قبول شدم )لازم است بدانید بنده دچار معلولیت جسمی حرکتی هستم.استاد عزیز عملا فعالیت وکالتی در کدام زمینه حقوقی نیاز به تحرک کمتری نسبت به سایر زمینه ها دارد ؟(پرونده های جزای؟مالیاتی؟ثبتی؟خانواده؟حقوق مالی؟شرکت های تجاری و…)با توجه به اینکه تسلط نسبتا خوبی هم به زبان عربی دارم.
    لطفا بنده را راهنمایی کنید .لطفا لطفا لطفا

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم روی وکالت تمرکز کنید و غیر از کارهای جزایی بقیه موارد وکالتی دردسر و پیگری کمتری دارد.

  17. مریم
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، چرا سوال من حذف شد؟؟
    پرسیده بودم امسال ارشد روزانه قبول شدم اگه نرم سال بعد میتونم کنکور کارشناسی آزاد شرکت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر سوال در گروه مربوط طرح نشود، ممکن است حذف گردد. هدف این سایت اطلاع رسانی عمومی است و برای این که دیگران راحتر بتوانند به پرسشها و پاسخها دسترسی داشته باشند، سوالات در سه گروه دسته بندی شده است.
      اما در مورد سوال شما، بله این امکان وجود دارد که در نوبت دوم دولتی، غیر انتفاعی و آزاد شرکت کنید. محرومیت یک سال برای دوره روزانه است.

  18. yekta
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت جناب دکتر
    من ارشد حقوق تجارت بین الملل با رتبه ۹۰ قبول شدم…که دانشگاه تهران به صورت مجازی و الکترونیک منو میپذیرن.نسبت به بالا رفتن سطح علمی ازین طریق تردید دارم که تصمیمم رو بر این منوال گذاشتم نرم.از طرفی اگر بدونم در اخذپذیرش دانشگاه کانادا تاثیر مثبت داشته باشه احتمالا تجدید نظر کنم.از طرف دیگه سر دو راهیم که دوباره برای کنکور ارشد بخونم در همین رشته و یا برای اخذ پذیرش اقدام کنم…که در نهایت اونجا هم درجه ۲ در این رشته هستیم.
    لطف میفرمایید منو راهنمایی کنید که دوباره بخونم،یا همینو برم،یا واسه رفتن اقدام کنم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر می خواهید برای کانادا اقدام کنید، برای ارشد اقدام کنید تا هزینه و وقت صرف کنید و این مدارک را بگیرید که معلوم نیست به کار بیاید.

  19. fariba
    پاسخ

    سلام و عرض ادب جناب دکتر شیروی؛بنده کارشناس رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان هستم؛تصمیم دارم تحصیلات تکمیلی خود را در رشته تکنولوژی آموزشی ادامه دهم و در بین گرایش های علوم تربیتی نسبتا به این گرایش علاقه مند تر هستم؛لذا به تهیه کتب و منابع ارشد اقدام کردم؛اما چند روزی است که متوجه شدم تعداد ظرفیت های این گرایش خیلی کمتر از سایر گرایش های این رشته چون مدیریت اموزشی و روان شناسی تربیتی و… است؛و حتی دانشگاه آزاد در مقطع دکتری این رشته را هم ندارد؛به دنبال علاقه ام بروم یا منطقی تر درمورد انتخابم فکر کنم و تغییرش دهم؟‏!از کجا میتوانم بفهمم متقاضیان کدام گرایش بیشتر است؟
    سپاس از لطف و بزرگواریتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، منطقی تر بودن به موفقیت نزدیکتر است. در ضمن متقاضیان هر رشته سالیانه در حال تغییر است و ثابت نیست.

  20. رسول
    پاسخ

    باسلام
    بنده لیسانس صنایع دارم و در حال خواندن ارشد مالی غیرانتفاعی هستم.
    می خواستم بدونم بعد ارشد که تموم شد برم سربازی یا ارشد صنایع بخونم؟
    آخه من ارشد صنایع را دوست دارم ولی رفتم مالی.
    البته ارشد صنایع دولتی قبول میشم. اطلاعاتم خوبه.
    یا اینکه به جای ارشد صنایع ، دکتری امتحان بدم؟
    میترسم تو مصاحبه ردم کنن. چون میگن ارشدم غیرانتفاعیه.
    آقای دکتر لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این نحوه این ور و آن ور پریدن را نمی پسندم. فعلا شانس خود را در دکتری صنایع محک بزن شاید موفق شوید.

  21. ستاره
    پاسخ

    سلام.دانشجوی ارشد فیزیک هستم که دو ترم را گذرانده ام ولی نمره های خوبی نگرفتم و یک ترم هم مشروط شدم .ایا انصراف کار درستی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به نظرم از این نحو درس خواندن خیلی بهتر است.

  22. حسین
    پاسخ

    سلام
    در زمینه ی موارد مورد تاکیید در مصاحبه ی دکتری مدیریت نفت و گاز لطفا راهنمایی بفرمایید.
    موفق باشید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، مصاحبه دکتری خیلی قابل پیش بینی نیست ولی جامعیت شما در مباحث مربوط و تیزی و قدرت استدلال خیلی اهمیت دارد.

  23. محمدعلی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد ارجمند و تشکر بابت وقت زیادی که برای پاسخ گویی به سوالات مختلف اختصاص می دهید. من امسال دکترا روزانه دانشگاه اصفهان قبول شدم و در عین حال استخدام پیمانی آموزش و پرورش یکی از استان های همجوار با استان اصفهان نیز می باشم. در حقیقت به دلیل نیاز به اشتغال مجبور شدم از دانشگاه های معتبرتر در رشته خودم صرف نظر کنم و نزدیکترین دانشگاه به شهر سکونتم را انتخاب کنم. با توجه به تمام وقت بودن دوره دکترا، به نظر شما چه راهی برای من وجود دارد؟ اگر از کارم انصراف دهم، افسوس می خورم که چرا دانشگاه معتبرتری را انتخاب نکردم و اگر از درس انصراف دهم، همیشه بزرگترین هدفم رسیدن به بالاترین درجه در رشته خودم بوده است. لطفا من را راهنمایی کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دنیا همین است باید یکی را انتخاب کنید. فعلا مگر اموزش و پرورش چیزی گفته است؟

      • محمدعلی
        پاسخ

        با سلام بر استاد ارجمند و تشکر از پاسخ گویی دقیق شما. در ادامه سوال قبل:
        ۱- آیا دانشگاه فرهنگیان به اساتید خود ماموریت تحصیلی می دهد؟
        ۲-اگر پاسخ بله است، نظر شما درباره پیگیری برای جا به جایی خودم از اموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان شهرهم (با هدف استفاده از ماموریت تحصیلی) چیست؟
        ۳- اگر در آینده فرصتی برای استخدام و هیئت علمی شدن در دانشگاهی دیگر پیش آید، آیا امکان جا به جایی از دانشگاه فرهنگیان به آن دانشگاه وجود دارد؟ (از پاسخ شما به این سوالات سپاسگذارم).

        • دکتر شیروی
          پاسخ

          سلام، ۱- اعطای مأموریت تحصیلی منوط به موافقت دانشگاه مربوط است که گاه هست گاه نیست. ۲- مأموریت تحصیلی چه ارتباطی به تغییر محل کار دارد؟ جابجایی هیأت علمی تابع مقررات خاص خودش هست.

  24. رسول
    پاسخ

    باسلام
    آقای دکتر بنده لیسانس صنایع دانشگاه مالک اشتر بودم
    الان مدیریت مالی دانشگاه غیرانتفاعی راغب می خونم
    می خواستم بدونم دکتری صنایع بدم خوبه یا ارشد صنایع؟ تو مصاحبه دکتری ردم نمی کنن؟
    آیا پردیس دانشگاهی بهتره یا دانشگاه آزاد برا مقطع دکتری؟
    آیا میتونم با فوق تدریس بکنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان تدریس با فوق وجود دارد ولی تقاضا به ندرت وجود دارد. آیا با نداشتن ارشد صنایع می توانید در دکتری این رشته شرکت کنید؟ لازم است از طریق دفترچه آزمون قبلی اطمینان حاصل کنید. به نظرم دکتری صنایع بیشتر به سابقه تحصیل شما مرتبط است.

  25. vahedi
    پاسخ

    باعرض سلام و وخسته نباشید
    من ازاستعداد درخشان بیلوژی وبیوتکنولوژی خاک وازکنکور شیمی وحاصلخیزی خاک قبول شدم الان نمیدونم کدوم رشته برم ونمیدونم کدوم بهتره یا علاقم چیه خواهشاازود راهنمایی کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاع زیادی از این رشته ها ندارم ولی اگر در دو دانشگاه است به نظرم ببین کدام برات راحتر است از جهت رفت و آمد و خود دانشگاه.

  26. امیر
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشد
    آقای دکتر من روزانه شمی در مقطع کارشانسی را در دانشگاه کرمان و ارشد را امیرکبیر گرفتم و حالا شبانه تهران دکتری میخوانم آیا چون شبانه تهران قبول شدم از جذب هییت علمی فاصله گرفته ام؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شبانه که نداریم و نوبت دوم است و در مدرک ذکر نمی شد و نگرانی ندارد.

  27. گندم
    پاسخ

    با سلام
    استاد من ارشد حقوق بین الملل پردیس فارابی دوره مجازی قبول شده ام.آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟یا بهتر است صرف نظر کنم.
    و اینکه اگر این دوره را بخوانم و سال دیگر مجددا کنکور بدهم و دوره روزانه یا شبانه قبول بشوم امکان تطبیق واحد وجود دارد؟
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان تطبیق واحد برای دروس پیش نیاز هست ولی در مورد دروس اصلی خیر.

  28. معصومه
    پاسخ

    سلام وقت بخیر دانشگاه مجازی دانشگاه خوارزمی تهران در مقطع ارشد و رشته لجستیک قبول شدم به گرایش تولید یا MBA بیشتر علاقه داشتم که این دانشگاه گرایش MBA هم دارد آیا امکان تغییر رشته در این دانشگاه وجود دارد یا خیر؟
    سوال دوم : مدرک این دانشگاه به صورت مجازی تا چه حد معتبر است آیا اینکه برای فراگیر پیام نور نوبت بعد آماده شوم بهتر است یا خیر در کل پیام نور بهتر است یا مجازی خوارزمی ؟ با سپاس از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، تغییر رشته در مقطع ارشد وجود ندارد. مجازی و پیام نور به نظرم یکسان است.

  29. درسا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر. آیا اگر نوبت دوم دکتری دانشگاه هرمزگان را بخوانیم. برای هیئت علمی شدن مشکلی ندارد؟ آیا دانشگاه هرمزگان معتبر است؟ خواستم بدونم به هزینه ای که می کنیم می ارزد؟ به نظر شما امسال کنکور ندهم (چون حق شرکت ندارم)سال بعد بخونم که دانشگاه خودم قبول بشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نوبت دوم که در مدرک شما ذکر نمی شود و کسی از آن مطلع نمی گردد. برای هیات علمی هم رقابت زیاد است. به رزومه شما هم بستگی دارد.

  30. درسا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرانقدر. اینجانب سی سال دارم و کارشناس ارشد ریاضی میباشم . آیا با توجه به سنم می توانم ادامه تحصیل بدهم و امیدوار هیئت علمی باشم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سن شما خیلی زیاد نیست ولی رقابت برای هیات علمی است که زیاد است.

  31. مصطفی
    پاسخ

    سلام جناب استاد سپاس از راهنمائیهای مشفقانه تون من سال آخر حقوق تجارت بین الملل هستم با توجه به اینکه لیسان من حقوق نبوده :
    ۱- در چه گرایشهایی میتوانم ادامه تحصیل دهم؟
    ۲- آیا با مدرک دکترا میتوان آزمون وکالت شرکت کرد؟
    ۳ – در خصوص نگارش مقاله مرتبط با حقوق تجارت در صورت امکان راهنمایی بفرمائید.
    سپاس بیکران

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ۱- در کلیه گرایشهای حقوق می توانید شرکت کنید. ۲- خیر لیسانس حقوق نیاز دارید. ۳- باید موضوع مناسبی انتخاب کنید و با یکی از اساتید خودتان به صورت مشترک چاپ کنید.

  32. شبنم
    پاسخ

    با عرض سلام.من امسال ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه پیام نور مشهد قبول شدم،به نظر شما ارزش داره ادامه بدم؟از نظر بازار کار ارشد خوندن خوبه یا نه؟امکان استخدام در دانشگاه ها هست یا خیر؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، امکان استخدام هیات علمی که ضعیف است. بلاخره یک مدرک است ممکن است جایی به کار آید.

  33. صالح
    پاسخ

    با سلام
    ۱-آیا میشود در کنکور ارشد در ۲ گرایش شرکت کرد؟
    من ترم ۴ حقوق هستم و سال دیگه ارشد دارم ولی امسال قصد دارم آزمایشی شرکت نمایم هم در گرایش خصوصی و هم تجارت بین الملل تا در هر کدام که رتبه بهتری آوردم برای سال آینده برنامه ریزی کنم.
    آیا ممکن است همچین کاری ممکن است سوالات هر دو گرایش را جواب داد؟
    ۲-آیا از لحاظ وقتی مشکلی پیش می آید؟
    ۳-آیا کاری که میکنم به نظر شما درست است؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، وقتی شما امتحان می دهید که گرایش انتخاب نمی کنید. بعدا که امتحان دادید گرایش انتخاب می کنید. ولی چون زمان آزمون محدود است شما تنها وقت دارید که سوالات یک گرایش را پاسخ دهید و بنابراین عملا نمی توانید روی دو گرایش برنامه ریزی کنید.

  34. حسین
    پاسخ

    سلام دکتر
    بنده کاردانی وکارشناسی در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصل دانشگاه غیر انتفاعی هستم میخواستم ارشدم رو وکیل خانواده بخونم نظر شما چیه آیا کانون وکلا بخاطر غیر مرتبط بودن رشته من قبولم نمیکنه یا برام مشکل دیگه ای بوجود نمیاد ویا اینکه رشته خودم رو ادامه بدم.لطفا ایمیل بزنید باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اولا وکیل خانواده که نداریم. ارشد حقوق خانواده است که با ارشد هم نمی توانید در آزمون وکالت شرکت کنید و باید لیسانس حقوق داشته باشید.

  35. سحر
    پاسخ

    با عرض سلام و وقت بخیر

    من ۲۵ سال دارم.ودارای مدرک کارشناسی زبان وادبیات فرانسه از دانشگاه تهران و لیسانس حقوق از دانشگاه آزاد هستم.ضمن اینکه بازبانهای انگلیسی و استانبولی نیز آشنایی دارم.و علاقه ی زیادی به حقوق تجارت بین الملل دارم وامسال از همین رشته ازپردیس فارابی البته با وجود کسب رتبه ی ۸۰ به صورت مجازی قبول شدم…
    ولی همین موضوع بسیار باعث شک ودودلی من شده است که آیا تحصیل به صورت مجازی واقعا از نظر شما ارزشی دارد؟اصلا مدرکه مجازی از دیده خود شما تا چه حد معتبر است؟یا اینکه برای کنکور سال بعد خودم را آماده کنم؟لطفا من را از این دودلی نجات دهید.با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال اگر دنبال مدرک کارشناسی ارشد هستید، بی درد سر می توانید به این مدرک برسید.

  36. تمنا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر.آیا اگر مدرک کارشناسی ارشد آموزش محور (بدون پایان نامه ) و دکتری دانشگاه دولتی باشد . برای هیئت علمی مشکل به وجود می آید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید دکتری قبول شوید، خیلی مشکل ساز نیست. مشکل اصلی این است که فقدان پایان نامه ممکن است شما را در رقابت با کسانی که پایان نامه داشته اند، در موقعیت پایین تری قرار دهد.

  37. تمنا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید . آقای دکتر آیا دکتری ریاضی آینده شغلی داردیا درحال حاضر کاملا دکتری ریاضی زیاد هست و آینده شغلی ندارد و بهتر است که اول کار داشته باشیم بعد ادامه تحصیل بدهیم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، به هر حال کار در این رشته ها بیشتر جنبه آموزشی و تحقیقاتی دارد.

  38. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. ممنون از پاسختون. در رابطه با سوالی که ازتون پرسیدم جذب هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت پیمانی منظورم بود، حق التدریسی نیست. حالا با این شرایط و اینکه این دانشگاه مهارت محور است و از طرفی بنده به ادامه تحصیل هم خیلی علاقه دارم به نطر شما در دانشگاه مذکور به عنوان هیئت علمی استخدام شم بهتره یا فعلا سعی کنم دکتری قبول شم و ادامه تحصیل بدم و بعدا دوباره در فراخوان جذب شرکت کنم و در دانشگاهی آموزش محور به عنوان هیئت علمی جذب شم؟ و سوال دیگه در رابطه با میزان حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای بود، آیا مثل بقیه دانشگاههای وزارت علومه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم فرصت شغلی به خصوص هیات علمی خیلی زیاد نیست و نمی شود صددرصد روی آن حساب باز کرد. جذب هبات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای آن هم با مدرک ارشد ممکن است خیلی ایده ال نباشد ولی فعلا نقد است. شاید در آتی به شما ماموریت تحصیلی بدهند که شما دکتری را ادامه بدهید.

  39. آرا
    پاسخ

    با سلام خدمت شما
    امکان داره کسی که در یک دانشگاه استادیار و عضو هییت علمی ست با سابقه حدود ۲ سال تدریس ,استادیار یه دانشگاه دیگه بشه؟
    با توجه به این که دانشگاه دوم جز دانشگاه های تراز اول کشوره.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سوال مبهم است. اگر منظور انتقال است که باید فرد حداقل رسمی آزمایشی باشد تا انتقال معنا داشته باشد. اگر پیمانی است می تواند در پایان قرارداد اول خود جایی دیگری استخدام شود و منعی ندارد. دو جا که مسلما ممنوع است.

  40. فریبا
    پاسخ

    سلام جانب دکتر وققتون بخیر
    چندتا سوال داشتم خدمتتون
    اگه کسی کارشناسی شو دانشگاه آزاد نجف آباد(مخابرات)خونده باشه و حالا واسه ارشد جهاد دانشگاهی اصفهان(کنترل) قبول شده باشه؛آیا ارزش خوندن داره که جهاد دانشگاهی درس خوند؟؟؟؟
    سوال دوم اینکه بعدها واسه خوندن دکترا (منظور دانشگاههای ملی) مشکلی پیش نمیاد؟؟؟
    آیا میشه دانشگاه ملی دکترا بعدا خوند؟؟؟؟
    سوال سوم اینکه آیا جهاد دانشگاهی اصلا اعتبار داره؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جهاد دانشگاهی یکی از مراکز خوب غیر انتفاعی است و اگر ضعیف نباشید و بتوانید بعدا رقابت کنید، محل اخذ مدرک خیلی مهم نیست.

  41. ايمان
    پاسخ

    سلام اقای دکتر شیروی عزیز و عالم بنده ارشد حقوق عمومی دانشگاه مفید قبول شدم، میخواستم بدونم ثبت نام کنم ادامه بدم برای دکتری یا اینکه مجدد کنکور ارشد شرکت کنم؟ متحیرم راهنماییم کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برو ادامه بده

  42. رحیمی
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ترم آخر رشته زیست شناسی گرایش علوم گیاهی در دانشگاه پیام نور هستم , به نظر شما ارشداین رشته رو شرکت کنم یا ارشد یه رشته دیگه چون با دکترا هم استادا میگن شغل کم هست البته میدونم به خودم هم بستگی داره ولی امیدوارم باز شما راهنمایی کنید .
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، همان رشته را ادامه بدهید شاید بهتر باشد.

  43. لادن
    پاسخ

    با سلام خدمت دکتر
    اینجانب لیسانس مددکاری و فوق لیسانس مردم شناسی دانشگاه آزاد را دارا هستم
    آیا می توانم در دانشگاه ها برای تدریس اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر کسی به خدمات شما نیاز داشته باشد از جهت قانونی می توانید تدریس کنید.

  44. تمنا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر .بنده امسال با هزار زحمت موفق شدم در شهر خودم آموزشگاه ریاضی باز کنم. واقعا روی این کار سرمایه گذاری کردم. چون تنها شغل من است. همزمان با این کار در در شهر دیگه( هرمزگان )نوبت دوم رشته ریاضی قبول شدم . آقای دکتر می دانم اگر هر دو را با هم بخواهم ادامه بدهم ممکن است به یکی درست نتونم برسم. حالا به نظر شما آموزشگاه را رونق بدهم و دو سال بعد کنکور بدهم تا شهر خودم قبول بشم(چون امسال نمی تونم کنکور بدهم) یا اینکه به هرمزگان برم وادامه تحصیل بدهم. آقای دکتر لطفا راهنمایی کنید توی دو راهی موندم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا یک ترم مرخصی بگیر و مشغول کار بشو تا بتوانی با وقت بیشتری تصمیم بگیرید. بنظرم کار در این روزها از اخذ چنین مدارکی بهتر باشد.

  45. سارا
    پاسخ

    با عرض سلام وخسته نباشید.
    من فارغ التحصیل مهندسی تکنولوژی و طراحی صنعتی از دانشکده شریعتی تهران هستم.امسال در کنکور سراسری ارشد در رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول در دانشگاه تهران به صورت مجازی قبول شدم.به خاطر علاقه ای که به مدیریت داشتم .خواستم شانس خودم رو امتحان کنم واصلا نخوندم ووقت برای کنکور نزاشتم.میخواستم بدونم به نظر شما با گرفتن این مدرک تا چه حد میتونم موفق بشم اصلا موقعیت خوبی هست؟ وسوال دیگم اینکه من اگه بتونم پروژه و مقاله داشته باشم و معدلم بالای ۱۸ باشه میتونم به پذیرش امیدوار باشم؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر به ادعای شما برای قبولی در این رشته زحمتی نکشیدید و اصلا نخوندید چرا باید با بقیه که زحمت فراوان کشیدند و در جاهای بهتری قبول شدند، یکسان باشید؟!!

  46. هانیه
    پاسخ

    سلام. آیا تبدیل وضعیت کارمند به هیئت علمی نیازمند گذشتن مدت زمان خاصی از کارمندی است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، کارمند رسمی باید باشید و امتیازات لازم برای تبدیل و مجوزهای لازم را اخذ کنید که کار سختی است.

  47. امین
    پاسخ

    سلام.ببخشید یه سوال.من دانشگاه علامه طباطبایی روزانه مدیریت شهری قبول شدم.میخواستم بدونم بازار کار این رشته چطوره؟آیا امیدی به آینده هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات زیادی از این رشته ندارم. فعلا درس را بخوان از این ستون به آن ستون یا فرج. ولی در کنار درس، کاری برای خودتان دست و پا کنید.

  48. زينب زماني
    پاسخ

    با تشکر اقای دکتر مرسی از راهنماییتون

  49. علی
    پاسخ

    سلام
    کارشناسی ارشد آموزش محور پیام نور در مجموعه رشته مهندسی عمران قبول شده ام. نمیدانم آیا ارزش وقت و هزینه را دارد؟آیا برای تدریس در دانشگاههای آزاد وپیام نور با مدرک آموزش محور به مشکل میخورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم یک کار دست و پا کنید برای دنبا و آخرت اتان بهتر است.

  50. سمیرا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر…
    میخواستم ببینم با مدرک دکترای هر رشته ای میشه عضو هیئت علمی دانشگاه شد؟؟؟
    مثلا کسیکه دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران داره میتونه استاد یار و عضو هیئت علمی این دانشگاه بشه؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر نیاز باشد آره. اما در مورد هیات علمی شدن در دانشگاه تهران فرض کنید دو سال یکبار یک عضو هیات علمی برای رشته علوم سیاسی مورد نیاز باشد. اگر فقط در دانشکاه تهران سالی ۲۰ نفر دکتر می گیرند، یعنی هر دو سال ۴۰ نفر و با احتساب سایر دانشگاه ها تعداد متقاضیان خیلی زیاد خواهند شد که امکان جذب همه آنها به هیچ عنوان نیست و درصد خیلی ناچیزی این شانس را خواهند پیدا کرد. حالا اگر متقاضی خانم باشد این شانس به مراتب نیز کاهش پیدا می کند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *