پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. محمد رضا
    پاسخ

    با سلام
    میخواستم بدونم من هنوز دفاع نکردم تو کارشناسی ارشد و بهمن ماه ۹۳ دفاع دارم . با این وضعیت می تونم تو دانشگاهی تدریس کنم ؟ یا الزاما باید مدرک ارشد و بگیرم ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، آقا محمد رضا فعلا که خیلی از فارغ التحصیلان ارشد شانس دو واحد حق التدریسی را پیدا نکرده اند. شما که هنوز هم فارغ التحصیل نشده اید.

  2. مینا
    پاسخ

    سلام . وقت تون بخیر استاد
    بنده در دانشگاه غیر انتفاعی برای رشته ( مهندسی فضای سبز ) که امسال سال اولی است که در ایران دوره کارشناسی ارشد آن برگزار می شود قبول شده ام . با عنایت به این مطلب که دانشگاه غیر انتفاعی است و فارغ التحصیلان آن اولین فارغ التحصیلان ارشد این رشته می باشند ، می خواستم از محضرتون بپرسم که اگه بخوام بورسه دانشگاهی که لیسانس این رشته رو داره بشم باید چکار کنم ؟؟
    با تشکر از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا باید درس بخوانید و رزومه خود را قوی کنید شاید بعد از فارغ التحصیلی بتوانید با ارشد جذب شوید که قدری بعید است.

  3. آناهیتا
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید به شما استاد گرامی و تشکر فراوان از راهنمایی های خوبتان، خانمی ۲۵ ساله هستم، لیسانس آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی را با معدل کل ۸۷/۱۸ و به لطف خدا به عنوان رتبه اول در دانشگاه شهید باهنر کرمان کسب کردم و چون استعداد درخشان محسوب می شدم بدون آزمون وارد دوره ارشد شدم و فوق لیسانس مدیریت آموزشی را با کسب معدل ۵/۱۹ و رتبه اول کسب کردم، پایان نامه ارشدم طرح سازمان نوسازی مدارس کرمان شد ، یک کتاب زیر چاپ و ۴ مقاله همایشی بین المللی دارم و ۲ مقاله برای مجلات علمی پژوهشی آماده کرده ام. قصد دارم یک سال برای کسب مدرک زبان تلاش کنم و تابستان ۹۴ برای دکتری بدون آزمون در رشته مدیریت آموزشی شرکت کنم با شرایطی که دارم چقدر شانس دارم خواهش میکنم راهنمایی کنید. با تشکر فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فعلا که باید دو مقاله پژوهشی را چاپ کنید بعدش هم هیچ تضمینی نیست که بتوانید وارد دوره دکتری بدون آزمون شوید.

  4. ساره
    پاسخ

    سلام. من کارشناسی و ارشدمو برق امیرکبیر بودم. دکترا معدلی امیرکبیر و تهران قبول شدم به نظر شما کدوم بهتره برم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، دانشگاه تهران بهتر است چون ترجیحا فرد نباید سه مقطع را در یک دانشگاه طی کند.

  5. سارا
    پاسخ

    سلام. من کارشناسی و ارشدمو از یکی از دانشگاه های تهران گرفتم. هیئت علمی دانشگاه فنی حرفه ای قبول شدم از طرفی هم به ادامه تحصیل خیلی علاقه دارم. به نظر شما واسه دکترا بخونم قبول شم بهتره یا استخدام شم در دانشگاه مذکور؟ و سوال دیگه اینه که حقوق هیئت علمی دانشگاه فنی حرفه ای واسه شروع چقدره؟ مثل بقیه دانشگاههای وزارت علومه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اگر بتوانید بین این دو جمع کنید خب بهتر است. ولی اگر نتوانید به نحوه استخدام شما بستگی دارد و این که تا چه حدی شما از ادامه کار اطمینان حاصل خواهید کرد. اکثر این دانشگاه ها برای صرفه جویی در هزینه ها ترجیح می دهند از افراد فوق لیسانس و به صورت حق التدریسی استفاده کنند.

  6. محمود
    پاسخ

    سلام.آیا کارمند قراردادی می تواند بدون اخذ مرخصی سالیانه و به دلیل اینکه شماره استخدامی ندارد و موقت است در مقطع دکتری پیام نور ادامه تحصیل دهد؟ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، پیام نور چون غیر حضوری است ظاهرا منعی ندارد.

  7. محمد
    پاسخ

    سلام اقای دکتر
    منکارشناسی ارشد برق قدرت غیر انتفاهی قزوین .قم.گلپایگان قبول شدم مدرکش معبر هست خوبه برم یا نه لطفا راهنمایی کنید

    با تشکر صدیقی از اراک

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام من جای شما بودم می رفتم دنبال کار. آخه این مدارک به چه کاری می آید.

  8. فرزانه
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی کارشناسی سال سوم مهندسی صنایع دانشگاه یزد هستم /اماآقای ذکتر کار کرذن تو یک اجتماع رو بیشر دلیل پیشرفتم میدونم .به نظر شما ارشد نخونم و برم دنبال کار؟ چه کاری هست از الان که مرتبط با رشتم باشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر کار مناسب و مرتبطی پیدا می کنید من هم کار را توصیه می کنم. بعد انشااله ادامه می دهید.

  9. محمدی
    پاسخ

    سلام
    آقای دکتر من دکترای نوبت دوم دانشگاه تهران قبول شدم. بسیار علاقه مند به ادامه تحصیلم ولی هزینه آن خیلی بالاست و در توانم نیست؟ چه پیشنهادی دارید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال فرق دکتری نوبت اول و دوم فقط هزینه است. این هزینه را هم قدری با وام و قدری با استمهال دانشگاه و امثال آن جور می شود انشااله. ممکنه اگر انصراف بدهی سال بعد نتوانی قبول شوی.

  10. علی
    پاسخ

    با سلام آقای دکتر اول بابت لطفی که دارید سپاسگزارم و می خواستم بدونم چطور دانشگاه ها نیروی هیئت علمی غیربومی جذب می کنند در صورتی که فراخوانی در سایت جذب اعلان نمیشه بعد که مراجعه می کنیم دانشگاه با جذب ۶ نفر هیئت علمی ارشد مواجه میشیم؟؟؟ و دوم اینکه مدرک کارشناسی بنده از دانشگاه پیام نور و ارشدم دانشگاه آزاد با معدل ۱۷/۲۶ و نمره پایان نامه ۱۹/۵۰ و دارای چند مقاله داخلی و بین المللی هستم اما چون دستم جایی بند نیست هر وقت مراجعه کردم در دانشگاه دولتی با این مسئله که ارشد شما از آزاد هست مواجه شدم. واقعا چرا باید بار علمی افراد مهم نباشه و صرفا به دانشگاهی که درس خوندی نگاه کنند. این هم مهم است نه اینکه چشم رو رزومه ببندند و این حق رو از بقیه بگیرند.

  11. محمد
    پاسخ

    با سلام
    نظر شما را در مورد POSTDOC می خواستم بدانم.
    آیا ارزش این را دارد که با پرداخت هزینه آزاد کردن مدرک دکترا برای گرفتن فاند در این مقطع اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در ایران امتیازی برای فوق دکتری نیست.

  12. احمدی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر. در دانشگاه آزاد جذب به شکل هیات علمی با جذب به شکل معاون مرکز با مدرک phd چه فرقی برای مزایا و آینده شغلی دارد؟ و در مراکز دور امکان جذب با ارشد وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، احتمالا دومی کارمندی باشد که توصیه نمی کنم. هیات علمی با کارمندی تفاوت زیادی دارد.

  13. خیابانی
    پاسخ

    سلام
    من کارشناسی وارشدم رشته هنر هست.می خواستم لطفا در مورد اقدام برای تدریس در دانشگاه راهنمایی ام کنید!من دانشگاه محل تحصیل خودم رزومه دادم اما متاسفاه هیچ رسیدگی ای نکردن !با اینکه من دانشجوی ممتاز هر دو دوره و رتبه ۲ کنکور ارشد بودم!جای دیگه ای هست که از اون طریق اقدام کنم?

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، سراغ ندارم. بلاخره باید فراخوانها را پیگری کنید و خود نیز برای دست و پا کردن حق التدریس به واحدهای دانشگاهی مربوط سر بزنید و با مسئولان صحبت کنید.

  14. متقی
    پاسخ

    با سلام و احترام و تشکر از محبت ارائه مطالب
    عرض کنم دانشجوی دکتری مطالعات شیعی هستم و امتحان جامع و تافل را دادم و اکنون مشغول نگارش رساله خود هستم. عرض کنم به واسطه دوستی رزومه ام و اینها را دادند به رئیس دانشگاه قونیه در ترکیه و دعوت شدم برای تدریس ولی موکول کردند به بعد دفاعم .. مشخصا از شما خواهشمندم چقدر صلاح میدانید این دعوت را؟ از همر لحاظی که شما به نظرتون میرسد به هر حال تجربه خوبی دارید بسیار متشکرم
    ارادتمند ـ متقی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظرم پیشنهاد جالبی است و برای شما تجربه خوبی است.

  15. وحیده
    پاسخ

    اقای دکتر بنده کارشناس ارشدرشته ریاضی کاربردی (انالیز عددی )اموزش محور (مجازی) پیام نوربا معدل بالای ۱۵ هستم ایا در مصاحبه جذب مدرس حق التدرسی دانشگاه ازاد که قرار است از بنده به عمل اید اموزش محور بودن ارشدمی تواند مانع جذب بنده شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شاید برای حق التدریس خیلی برایشان مهم نباشد. بیشتر در حق التدریس به نیاز فوری اشان نگاه می کنند.

  16. زينب زماني
    پاسخ

    سلام با تشکر از وقتی که برای من و امنال من میکذارید
    من به علت اینکه نمیتوانستم شهر دیکه ایی برم برا درس خوندن کارشناسی و کارشناسی ارشدم رو توی رشته معماری از دانشکاه ازاد همدان کرفتم الان با اینکه هنوز دفاع نکردم حق التدریس علمی کاربردیم و استادیار (یا همون اسیستانت)یکی از دکترا تو دانشکاه ازاد همدان میخاستم ببینم برای جذب هیت علمی شدن دکترا رو ادامه بدم یا رزمه مطالعاتیم رو قوی کنم الان دارای یک مقاله جابی و دو ترجمه قوی در دست جاب هستم معدلمم ۱۷.۸۰هستش مرسی از وقتتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم بدون دکتری شانس خیلی زیادی برای هیات علمی شدن داشته باشید. شاید چند صباحی به شما چند واحد حق التدریس بدهند و بعدا بگیرند.

  17. سودابه
    پاسخ

    باسلام و احترام
    من فارغ التحصیل شهریور۹۳ ارشد دانشگاه آزاد رشته حسابداری می باشم. مقاله پایان نامه ام در مجله isi پذیرفته شده و در حال نگارش کتاب به همراه استادم می باشم.برای امسال اگر انشاا. دکترا قبول و دانشجو شوم برای عضو هیئت علمی شدم چقدر شانس داشته و اگر سوابق خوبی از خود بجای گذارم چقدر طول خواهد کشید که به درجه استادیار، دانشیار و استاد نائل شوم؟
    باتشکر از توجه شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، برای دانشیاری و استادی کی خیلی زود است که فکر کنید. بلاخره با نوشتن یک مقاله یک قدم به جلو گذاشتید ولی برای موفقیت و رسیدن به آرزوهای بزرگ باید خیلی زحمت بکشید. خیلی ها این روزها دارای یکی دو مقاله هستند.

  18. وحید
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    من به تازگی مدرک کارشناسی ارشد در رشته حسابداری را گرفته ام و دو دانشگاه که یکی پیام نور و دیگری غیرانتفاعی موافقت نموده اند که دو درس را به صورت حق التدریس در آن جا تدریس نمایم.از آن جایی که فاصله این دانشگاه ها تا مکان زندگیم دور است میخواستم نظرتون رو بدونم تدریس در این دانشگاه ها به صورت حق التدریس چه مزایایی دارد ؟و با تدریس در این دانشگاه ها می توانم مربی بشوم؟ممنوووون می شوم اگر راهنماییم کنید چون خیلی مرددم.با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی مزیت زیادی ندارد مگر این که این امر باعث شود که شما را بپسندند و جذب آنجا شوید که گاهی سیاست این دانشگاه ها تأمین نیازهای خود از طریق حق التدریس است تا هزینه کمتری متحمل شوند.

  19. فرهاد
    پاسخ

    با سلام
    ببخشید در جذب هیئت علمی امتیاز مقالات چگونه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خیلی از دانشگاه ها داشتن دو مقاله علمی پژوهشی را حتما می خواهند. ولی امتیاز دهی خاصی بنظرم ندارد.

  20. تمنا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر . آیا شروع سال تحصیلی جدید نوبت دوم دکتری از بهمن شروع می شود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نوبت دوم یعنی همان شبانه یا به عبارت دیگر پولی که هیچ فرقی به جز پرداخت شهریه با روزانه ندارد. حال این درس می تواند از مهر یا بهمن شروع شود وابسته به دانشگاه است.

  21. تمنا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر. اینجانب امسال دکتری رشته ریاضی شبانه دانشگاه هرمزگان قبول شدم و همزمان با قبولی موفق شدم آموزشگاه ریاضی در شهر خودم تاسیس کنم .حال به نظر شما امکان تحصیل و کار هر دو با هم وجود دارد. اگر ندارد اولویت با کدام است . ممنون از راهنمایتون.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مشکل خاصی ندارد.

  22. تمنا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم .آیا برای هیئت علمی شدن مدرک دکتری شبانه یک امتیاز منفی است.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مدرک شبانه نداریم و نوبت دوم نیز در مدرک ذکر نمی شود.

  23. سمیه
    پاسخ

    با سلام وعرض ادب خدمت آقای دکتر شیروی،من فارغ التحصیل کارشناسی ارشدرشته بیوتکنولوژی وژنتیک گیاهی دانشگاه تهران و دانشجوی دکتری سال دوم استعداد درخشان دانشگاه تبریز در همین رشته هستم ،پارسال دانشگاه دولتی راه دور هیئت علمی پژوهشی شدم و حکمم هم اومد اما بعلت قبولی دکترا نرفتم..والان هم هیئت علمی دانشگاه فنی حرفه ای پذیرفته شدم ،میخوام بدونم آیا به صلاح هست با این سوابقم برم اونجا هیئت علمی بشم یانه و اگر برم بعد میتونم برای یک دانشگاه دولتی خوب دوباره هیئت علمی بشم وکلاً دانشگاه فنی حرفه ای چطوره و حقوق و مبناهای هیئت علمیش چطوریه؟و همچنین با توجه به رتبه دوم فارغ التحصیلی ارشد و اول تا اتمام دکتری با ۱۴تا مقاله الان میتونم عضو انجمن نخبگان بشم یا نه؟ باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر اطمینان دارید که جای بهتری می توانید هیات علمی شوید فعلا درستان را با جدیت دنبال کنید و رزومه خود را تقویت کنید.

  24. شایان
    پاسخ

    سلام
    ایا برای امریه دانشگاهی ( هیئت علمی)نیاز است حتما مدرک دکترا داشته باشیم؟ یا با مدرک فوق هم میشود امریه دانشگاهی شد؟
    اموزشی سربازهای هیئت علمی زیر نظر سپاه است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با فوق هم این امکان وجود دارد ولی این امر منوط به این است که دانشگاهی به خدمات شما نیاز داشته باشد.

  25. فاطیما
    پاسخ

    جناب آقای دکتر سلام علیکم
    بنده کارمند قراردادی دانشگاه پیام نور هستم و هم اکنون نیز دانشجوی سال آخر دکترای آزاد نیز می باشم. به نظر شما آیا امکان دارد که بنده از کارمند اداری به هیات علمی در دانشگاه پیام نور تبدیل وضع شوم؟ البته رزومه پژوهشی قوی نیز دارم. از لطف شما سپاسگزارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به نظر می رسد که تبدیل کارشناس به هیات علمی امکانپذیر است ولی شرایط آن سخت است.

  26. زهرا کشاورز
    پاسخ

    عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر
    من فارغ التحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه تهران هستم
    به من پیشنهادشده به عنوان حق التدریسدردانشکده و کمک مربی شروع به کار کنم میخواستم بدونم این کار فایده ای هم برای اینده من داره یا بهتره برای ارشد بخونم،۰اخه حقوق ناچیزی داره و کمک مربی هستم نه مربی ممنون میشوم راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از جهت رزومه خیلی نمی تواند کمک کند.

  27. مرتضی
    پاسخ

    رشته ام مهندسی نرم افزار است لیسانس دارم ارشد احتمالا پردیس یا مجازی قبول بشم امریه هم تو یه اداره گرفتم و احتمال ۵۰درصد شاید استخدام بشم حالا موندم امریه مو برم یا ترخیص بگیرم برم ارشد بخونم ایا با مدرک پردیس یا مجازی میتونم تدریس کنم دانشگاه یا نه؟ میتونم بعد ارشد دوباره امریه بگیرم یا باید همونجا که اموزشی بودم باید خدمت کنم؟ اخه نتایج تو اموزشی اعلام میشه ممنون میشم کمکم کنید با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شاید همان امریه را دنبال کنید در مجموع برای اتان بهتر باشد.

  28. مرتضی
    پاسخ

    سلام ممنون میشم کمکم کنید بین دوراهی قرار گرفتم من لیسانس دارم و امریه سربازی تو یه اداره رو گرفتم و برج ۶اعزامم است و ارشد امتحان دادم و نتایج برج۶اعلام میشه احتمالا پردیس یا مجازی قبول بشم به نظرتون برم ارشد بخونم یا امریه سربازیمو ادامه بدم موندم چیکار کنم ممنون میشم راهنمائی کنید منو.از یه طرف درس خوندن رو خیلی دوست دارم و از یه طرف احتمال جذبم شاید تو اداره باشه اونم زیاد مطمئن نیستم ۵۰درصد احتمالش است استخدام بشم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، نگفته اید که چه رشته ای هستید. اگر رشته ای هستید که کار دارد و نیاز به پایان خدمت دارید بروید سربازی والا فعلا همان رشته بدون آینده شغلی را ادامه بدهید بلکه فرجی حاصل شود.

  29. زهرا
    پاسخ

    با سلام وعرض خسته نباشید خدمت استاد.
    جواب هاتون به بعضی از پرسشها منو کنجکاو فهمیدن این کرد که چه اولویتی باعث میشه که هیات علمی شدن در دانشگاه دولتی بهتر از دانشگاه آزاد مثلا واحد مرکز استان بشه؟آیا عدم حضور۴۰ ساعته در دانشگاه آزاد مزیتی بشمار نمیاد که بشه به کارهای پژوهشی پرداخت؟بازنشستگی هیات علمی دولتی
    کشوری هست یا تامین اجتماعی؟در آزاد چطور؟لطفا در صورت امکان تفصیلی جواب بدهید
    بینهایت ممنون و آرزوی خوبیها برای شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، جواب این سوال واضح است. وقتی شما در کنکور شرکت کردید آیا دانشگاه آزاد را اول زدید یا دولتی. البته ممکن است دانشگاه آزاد در شهر تهران بر دانشگاه دولتی در یک منطقه محروم ارجحیت داشته باشد ولی نظرات به طور کلی بیان می شود.

  30. دانشجو ارشد
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    میخواستم ببینم برای جذب هیت علمی شدن یک دانشگاه آزاد می توان به خود دانشگاه مراجعه کرد یا باید حتما در ابتدا از طریق فراخوان اقدام کرد؟ در ضمن دانشگاه آزاد شهرستان من (از استان آذربایجان غربی)رشته بنده یعنی مهندسی صنایع رو نداره اگر من امسال دکترا دانشگاه آزاد تهران قبول شم امکانش هست که دانشگاه آزاد واحد شهرستان محل زندگیم منو بورس کنه بعد یکی دوسال این رشته رو بیاره؟اگر ممکن است باید چطوری برای بورس از همان ترم اول اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، فراخوان هیات علمی معمولا عمومی انجام می شود و خود دانشگاه ها یا واحدهای دانشگاه آزاد اعلام می کنند. برای حق التدریس یا اطلاع از چند و چون فراخوانها ممکن است مراجعه به دانشگاه هم بی ضرر باشد.

  31. حسين
    پاسخ

    با سلام
    اقای دکتر من فوق لیسانس مهندس عمران گرایش سازه را دارم با توجه به ایین پذیرش دانشجو در دوره دکتری در رشته مهندسی هوافضا گرایش سازه های هوافضایی که در ان صراحتا اعلام شده دارندگان مدارک کارشناسی ارشد مهندسی سازه می توانند در این رشته (هوافضا-گرایش سازه های هوافضایی) ادامه تحصیل دعند وهمچونین موضوع تحقیقاتیم در این رشته در کنکور دکتری شرکت کردم و قبول شدم اما الان میشنوم که کسانی که عنوان مدارک کارشناسی ارشد و دکتری آنها یکسان نباشد نمی توانند عضو هیات علمی شوند ایا این مطلب صحت دارد ? با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، در صورتی این مشکل ایجاد می شود که رشته ها با هم فرق کنند. بنظرم رشته دکتری شما گرایشی از رشته قبلی شما است. دقیق نمی دانم با اساتید خود مشورت کنید.

  32. شایان
    پاسخ

    سلام
    من کارت پایان خدمت ندارم
    از معافیت تحصیلی استفاده می کنم
    ایا العان میشه در دانشگاه تدریس کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر به شما نیاز دارند مانعی ندارد.

  33. پروانه
    پاسخ

    سلام.با تشکر از پاسخ شما.به نظر شما با مدرک دکتری دبیر بمانیم برای خودمان و خدمت به جامعه بهتر است یا برای هیات علمی شدن تلاش کنیم.مسائل مادی برایم کم اهمیت است.کجا می توانم بیشتر خدمت کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هیات علمی شدن بهتر از دبیری در آموزش و پرورش است.

  34. شایان
    پاسخ

    سلام
    دکترا در خارج از ایران کجا ارزانتر و راحت تر است؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      شاید تاجیکستان یا ارمنستان! ولی خب به چه دردی می خورد!

  35. شایان
    پاسخ

    سلام من دانشجو ترم ۲ ارشد ازاد هستم با معدل ۱۷ – با ۳ سال سابقه بیمه در رشته خودم-کارت پایان خدمتم ندارم- با این تفاصیل ایا العان میشه برای دانشگاه در مقطع کاردانی تدریس کرد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دانشجو باشید و مرکزی هم به خدمات شما نیاز داشته باشد ممکن است بتوانید تدریس کنید ولی بعید می دانم به دانشجوی ارشد تدریس پیشنهاد شود.

  36. تمنا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر.آیا تحصیل در مقطع دکتری نوبت دوم دانشگاه هرمزگان در رشته ریاضی به صلاح هست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پول خیلی مشکل زا نیست، بد نیست.

  37. زهرا
    پاسخ

    سلام.
    من دانشجوی دکترای نانوشیمی هستم (سال دوم)، لیسانس معدلم بالای ۱۶ بود (دانشگاه رازی کرمانشاه-شبانه) و دوران ارشدم معدلم بالای ۱۸ بود دانشگاه دولتی کاشان)، هر دو دوره تحصیلی جز نفرات برتر بودم، بنظرتون شانس جذب شدن تو دانشگاه های ملی رو دارم یا به فکر رفتن به خارج از کشور باشم.
    اگه بخوام میتونم مجددا کنکور سراسری رشته تجربی شرکت کنم؟
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام همان دکتری را تمام کنید و برای جذب به عنوان هیات علمی تلاش کنید.

  38. محبوبه
    پاسخ

    با سلام. من ارشد مدیریت منابع انسانی دارم دکتری می خوام بازرگانی شرکت کنم البته غلاقه بسیار زیادی به این رشته دارم بنظر شما خوبه مشکلی برای کار و تدریس در دانشگاه ندارم.
    باتشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال همه مرتبط با مدیریت هستند و بعید می دانم در این مورد شما خیلی مشکل زا باشد.

  39. مرال
    پاسخ

    سلام آقای دکتر شیروی
    بنده مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دارم و دکتری کارآفرینی دانشگاه آزاد نیز به تازگی قبول شدم. مدت یک سال هم به صورت حق التدریس در دانشگاه آزاد تدریس می کنم آیا امکان دارد با وجود متفاوت بودن مدرک دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عضو هیئت علمی شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این مدارک تا حدودی به هم نزدیک هستند و احتمالا مشکل جدی به خصوص برای دانشگاه آزاد و امثالهم نباشد.

  40. پروانه
    پاسخ

    سلام.‌آیا پایان نامه و موضوع آن در جذب هیات علمی موثر است؟‌آیا راهی وجود دارد که معلمانی که سابقه کار در آموزش و پرورش دارند و فارغ التحصیل دکتری شده اند بتوانند هیات علمی دانشگاهها شوند ؟
    غیر از مقالات علمی پژوهشی سایر مقالات هم در جذب مفید است؟
    چه عواملی بر برگزیده شدن در این فرایند رقابتی تاثیر دارد؟با سپاس فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، این مسایل به گروه مصاحبه کننده و نیاز گروه بستگی دارد. گاهی موضوع پایان نامه یا رساله به درسی که متقاضی برای آن استخدام می شود مرتبط بوده و نکته مثبت تلقی می شود و گاهی هم همین یک نقطه منفی می شود. همه سوابق علمی و پژوهشی متقاضی – بدون لحاظ پارتی بازی، دوست بازی، طایفه بازی، حب و بعض ها و سفارشات و امثالهم – انشااله لحاظ می شود.

  41. طهمورث
    پاسخ

    با عرض سلام مجدد و شرمندگی به خاطر سوالی مجددی که الان به ذهنم رسید

    آقای دکتر شیروی آیا به نظر شما برای بالا بردن درصد احتمال بورس داخلی بهتر نیست که سال اول رو با هزینه ی شخصی در اون دانشگاه خارجی سپری کرد و برای دو سال بعد درخواست بورس کرد.

    لطفا” ببخشید که این سوال جدید برای من پیش اومد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، از این جا بروید امکان اخذ بورسیه از داخلی دیگر تقریبا ممکن نیست ولی اگر یک سال پول بدهی شاید همانجا در خارج بورسی یا فاندی دست و پا کردید.

  42. طهمورث
    پاسخ

    با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوار

    ممنون می شم اگه پاسخ این سوال من رو بفرمایید آقای دکتر شیروی آیا کسی که پذیرش رسمی از یکی از دانشگاههای معتبر آلمان برای تحصیل در ترم زمستان پیش رو داره می تونه از دانشگاههای داخلی بویژه دانشگاه شهر خود که لیسانسش رو هم اونجا گرفته باشد درخواست بورس (جهت پوشش دادن هزینه های تحصیل در طول سه سال ویا کمتر) کنه. اگه جواب شما مثبته به نظر جنابعالی چقدر محتمله که اون دانشگاه داخلی با این بورس موافقت کنه. آیا ارزش امتحان کردن داره یا بعید می رسه که موافقت کنند.

    مجددا” از پاسخگویی شما به سوالات من و امثال من کمال تشکر و قدردانی را دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که اینطوری بتوانید بورس بگیرید. بورسیه به طور متمرکز از طریق وزارت علوم انجام می شود.

  43. حسین
    پاسخ

    با سلام و عرض ارادت
    آقای دکتر سوالم این است کسی که فارغ التحصیل کارشناسی دانشگاه دولتی (سال ۸۴) و ارشد دانشگاه آزاد (سال ۹۱)میباشد آیا حق ثبت نام در کنکور سراسری سال آینده را داشته و در صورت قبولی در رشته های دکتری اجازه ی ادامه تحصیل را درآ ن رشته دارد

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام محدودیتی از لحاظ زمان فارغ التحصیلی در آزمون دکتری وجود ندارد.

  44. احسان
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد عزیز
    ۱- اینجانب در سال ۸۹ با مدرک کارشناسی ارشد به عنوان طرح سربازی عضو هیئت علمی پژوهشی یکی از دانشگاه های دولتی کشور شدم
    ۲- با توجه به ۴ ما کسری نخبگان نیرو های مسلح دوره ضرورت من مرداد ماه ۹۱ به پایان رسید
    ۳- در مهر ۹۱ با استفاده از سهمیه استعداد درخشان وارد دوره دکتری شدم(دوران تعهد)
    ۴- دانشگاه محل کار با اگاهی از ادامه تحصیل قول ماموریت به بنده داده بود و قرار شد تا زمان حکم ماموریت بنده موظفی خود را به طور کامل انجام دهم
    ۵- با توجه به اینکه بنده دوسال از دوره دکتری سپری شده و در این دوسال موظفی خود را انجام دا ده ام (در دوران تعهد) دانشگاه محل کار به بنده می گوید یا از دکتری انصراف بده یا از کار و قصد دارند که حکم بنده را تمدید نکنند( با تردید)
    حال سوال من این است که با توجه به آگاهی دانشگاه از ادامه تحصیل بنده و قول ماموریت ایا با گذشت دوسال می توانند با سرنوشت من به این راحتی بازی کنند؟؟؟؟؟؟؟ در ضمن با توجه به ۴ ما کسری دوران تعهد من می بایست ۳ سال و ۸ ماه باشد در این صورت یک ماه قبل دوران تعهئد من تمام می شد که با توجه به قانون جدید؟؟ می گویند کسری شما از چهار سال کم نمی کند و تا اول آبان ۹۳باید دوره تعهد را انجام دهم؟؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تحصیل کارمندان دولت از جمله هیات علمی در دوره های تمام وقت مثل دکتری ممنوع است و هیات علمی باید مأمور به تحصیل شود. این امر در مورد شما هم صادق است و صرف تأخیر در اعلام دانشگاه باعث نمی شود که این کار مجاز شود.

  45. احسان
    پاسخ

    سلام
    با توجه به اینکه با اتمام مهر ماه دو سال سابقه من تمام و وارد سال سوم میشوم ایا الان فقط باید درخواست ترفیع پایه از یک به دو را برای سال اول داشته باشم و منتظر بمانم بعد از اتمام مهر ماه درخواست ترفیع مربوط به سال دومم را بدهم؟
    ایا اینکه با تاخیر درخواست ترفیع پایه سال اول را میدهم تاثیری دارد و ممکن است به من تعلق نگیرد؟
    لازم به ذکر است که برای هردو سال مقاله دارم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر امتیاز پژوهشی لازم برای هر دو سال را دارید می توانید برای دو سال را یکجا اقدام کنید.

  46. شایان
    پاسخ

    سلام
    دکتر چرا مدرک دکترای ارمنستان و تاجیکستان رو از ۲۰۱۳ قابل ارزشیابی نمی دانن؟ایا واقعن ارزش مدرک دکترای پردیس اینجا از اون کشور ها بالاتر است ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، حتما وزارت علوم دلایلی برای این کار دارد ولی این کشورها از سطح مناسب تحصیلی برخوردار نیستند.

  47. شایان
    پاسخ

    سلام دکتر
    من کاردانی و کارشناسی و ارشد همرو در دانشگاه ازاد بودم و هستم. العانم دانشجوی ترم ۲ ارشد ازاد سوادکوه هستم. با میانگین معدل ۱۷.
    خدمت نکردم.و دارای ۶ سال سابقه کار و ۳ سال سابقه بیمه در رشته خودم یعنی معماری هستم و دارای مدرک فنی حرفه ای به مدت ۸۰۰ ساعت در رشته خودم./ با این تفاصیل ایا می توان العان در دانشگاه ازاد یا سما واحدی را به عنوان حق التدریسی برداشت؟ به نظر شما دکترا در مالزی چطور است ؟ به نظر شما اگه بخواهیم مدرک دکترا بگیریم غیر از ایران ارزان ترین و راحترین کشور به نظر شما کجاست ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، شایان عزیز اولا ارزانی بی علت نیست و اگر تحصیل در کشور مالزی و امثال آن ارزان است کیفیت هم خیلی تعریفی ندارد. دانشجوی ارشد نمی تواند تدریس در دانشگاه داشته باشد.

  48. پرنیان
    پاسخ

    سلام
    خسته نباشید
    من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۱رشته آبیاری از دانشگاه بوعلی می باشم میخاستم بدونم به خاطر آینده شغلیم میشه ارشد مدیریت اجرایی
    شرکت کنم و تا دکتری ادامه بدم؟عدم تطابق رشته کارشناسی و ارشد من مشکلی ایجاد نمیکنه؟(برا هیئت علمی شدن)
    لطفا راهنماییم کنید اگه مشکلی داره مجبورم دکتری آبیاری بخونم ولی میگن این رشته دیگه فایده نداره
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برای هیات علمی شدن که مشکل ایجاد می کند و تکرار ارشد نیز غیر از تباه کردن پول و جوانی، از جهت نظام وظیفه و آموزش رایگان محدودیت دارد.

  49. سحر علیزاده
    پاسخ

    من سوالم رو بد پرسیدم برا همین اصلاحش میکنم . ببخشید.
    آقای دکتر من لیسانس مهندسی نرم افزار روزانه از دانشگاه سراسری محقق اردبیلی هستم و به دلیل دانشجوی ممتاز بودن از مهر امسال ارشد گرایش معماری کامپیوتر روزانه در همین دانشگاه را شروع خواهم کرد. سوالی که من از شما دارم این است که:
    ۱. برای استاد مدعو (حق التدریسی) شدن چه اقداماتی را باید انجام دهم و از کی شروع کنم و به کجا مراجعه کنم؟
    ۲. در صورت استاد حق التدریسی شدن حقوقم چه قدر خواهد بود ؟
    ۳. و این که آیا میتوانم به این زودی استاد مدعو شوم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- باید تا فارغ التحصیلی در مقطع ارشد صبر کنید و سپس سعی کنید در دانشگاه پیام نور، غیر انتفاعی و یا فنی حرفه ای تقاضا بدهید بلکه جایی برای شما باز شود که بعید می دانم تا آن موقع خیلی جالی خالی باشد. ۲- ساعتی به شما حقوق می دهند به ازای هر ساعت تدریس شاید بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان. ۳- اگر آماری به مسئله نگاه کنیم فرصت تدریس در دانشگاه برای خانمها خیلی زیاد نیست. مگر شما حالا چند تا استاد خانم دارید؟ چند درصد؟

  50. رضا
    پاسخ

    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    لطفا بفرمایید آیا دانشگاه آزاد مکانیسمی دارد که متوجه شود عضو هیئت علمی تمام وقتش، عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه دولتی هم هست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دانشگاه آزاد یا دانشگاه دولتی مکانیسمی برای کنترل نداشته باشند مطمئنا برخی از همکاران شما آن قدر وقت آزاد دارند که مجانا این کنترل را انجام دهند. این کارها برای شما دردسر ساز خواهد شد و شهرت و اعتبار شما را خدشه دار خواهد ساخت. یک استاد دانشگاه باید از جهت قوانین و مقررات بسیار منضبط باشد.

      • رضا
        پاسخ

        با سلام ممنونم از پاسخ حضرتعالی
        البته بنده پایبند قوانین و مقررات هستم و این سوال بابت این نگرانی بود که شخص دیگری که عضو هیئت علمی پیام نور هست به همزمان با من برای دانشگاه آزاد هم اقدام کرده است.
        به هر حال ممنون از پاسخ شما

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *