پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. جعفر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    دو تا سوال داشتم اگه اطلاعاتی در اختیار ما قرار بدهید ممنون می شوم.
    ۱ اینجانب با معدل کارشناسی در رشته علوم پایه معدل کمی کمتر از ۱۴ ولی کارشناسی ارشد و دکترا بیش تر از ۱۸ و دارای ۷ مقاله علمی پژوهشی، ۲ isi و ۳۰ مورد مقاله همایشی و سابقه تدریس ۸ ترم در دانشگاههای دولتی و دانشجوی رتبه اول دوره کارشناسی ارشد و دکترا نیز بوده ام آیا احتمال داره به خاط معدل کمتر از ۱۴ کارشناسی نتونم به عنوان هیئت علمی جذب بشوم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم خیلی مشکل زا باشد.

  2. حاجی
    پاسخ

    سلام استاد میخواستم بپرسم کسی که ارشد رو با معدل خوبی از دانشگاه خوبی بگیره. بعدا برای جبران معدل کارشنلسی یا ناهماهنگ بودنش با ارشد بره شرکت کنه یه کارشناسی دیگه بگیره مشکلش حل میشه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم اینها مشکل را رفع نمی کند. باید از ابتدا متوجه بود و راه کج نرفت. بعدا سخت است که راه کج را اصلاح کرد.

  3. عاطفه حسن پور
    پاسخ

    با سلام
    من دانشجوی کارشناسی ارشد هستم و به دلیل اشتباه در حین انتخاب رشته در شیوه آموزش محور پذیرفته شده ام که با اخذ نامه از سازمان سنجش مبنی بر داشتن حداقل نمره قبولی در شیوه پژوهش محور دانشگاه با درخواست من برای تغییر شیوه موافقت کرده است اما ظرفیت استاد سمینارم پر شده است و ایشان پیشنهاد داشتن دو استاد راهنما (استاد اول و دوم) را دادند جال من می خواهم بدانم داشتن استاد اول و دوم مشکلی برای دکتری ایجاد می کند یا خیر؟ البته استاد دیگری که ظرفیت دارند در دانشگاه وجود دارد و من حق انتخاب دارم.
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نه تنها اشکالی ایجاد نمی کند بلکه می تواند امتیاز نیز باشد.

  4. رحیمه
    پاسخ

    با سلام
    آیا با مدرک دکتری پیام نور و با یک رزومه قوی و دانشگاه لیسانس و فوق لیسانس دولتی عالی می توان در خود پیام نور یا هر جای دیگر عضو هیات علمی شد؟

    ممنون میشم جواب بدید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ممکن است در پیام نور ولی دانشگاه دولتی بعید است. و از آن بعید تر انتقال به دولتی است.

  5. الیس
    پاسخ

    سلام من اگر مدرک دکترای روانشناسی بالینی از دانشگاه ازاد بگیر م میتونم در دانشگاه دولتی یا نیمه دولتی تدریس کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکانش هست و قبلا نیز تعدادی به همین شکل جذب هیات علمی دولتی شده اند ولی این که در آینده با این همه فارغ التحصیل دولتی چقدر برای سایر فارغ التحصیلان فرصت است، بنظرم سخت است.

  6. elham
    پاسخ

    با عرض سلام.من کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دارم و دانشجوی ارشدآموزش بهداشت هستم میخواستم بپرسم اگر دکترا مهندسی شیمی شرکت کنم میتوانم در وزارت علوم عضو هیات علمی شوم ؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم که با این همه فارغ التحصیل مهندسی شیمی در دکتری شما شانس زیادی با این وضع داشته باشید.

  7. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    از اینکه وقت میذارید و به سوالات ما جواب میدین واقعا ممنون
    من ۳۱ سالمه ودنشجوی ارشد معماری هستم دانشگاه آزاد.آیا برای هیات علمی شدن شرط سنی وجود داره؟سوال مهمتر اینکه کاردانی رشتم نامرتبط با معماری است آیا واسه هیات علمی شدن مشکلی بوجود میاره؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله حداکثر ۴۵ سال ولی هز چه سن بیشتر شود امکان جذب به عنوان هیات علمی کاهش می یابد. در مورد مغایرت نیز به میزان رقابت و تعداد متقاضیان بستگی دارد.

  8. هستی
    پاسخ

    سلام استاد خسته نباشید یه سؤال از حضورتون داشتم من چون شاغل هستم میخوام شهر محل زندگیم تحصیل کنم و فقط در پردیس دکتری دانشگاه شهر محل زندگیم پذیرفته شده ام حال با این اوصاف آیا مدرک دکتری پردیس ارزش دارد؟ و سؤال دیگر اینکه دکتری پردیس بهتره یا دکتری آزاد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مدرک معتبر است و در ایران خیلی به این جزئیات اهمیت نمی دهند که از کجا و چطور شما دکتری گرفته اید. مهم این است که بعدا این مدرک برای شما چه مصرفی خواهد داشت؟

  9. زهرا
    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    مطالب صفحه شما رو میخوندم و ممنون از این که حوصله می کنید و به سوالات جواب می دهید. من فارغ التحصیل دانشگاه شریفم در مقطع دکتری با معدل ۱۷.۵۱ و ارشد با معدل ۱۸.۴۲ در همون دانشگاه. با سابقه چاپ ۲۴ مقاله ISI با و ۲۰ مقاله ارائه شده در سمینارهای بین المللی و خارجی. الان هم ۲ سال سابقه کار به عنوان پسا دکتری در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران رو دارم که البنه جریان شرایط کاریم رو نمیتونم شرح بدم. رشته من هم شیمی آلی هستش. تو این سال ها هر جا تو انواع دانشگاه های مختلف تهران و اطراف تهران فکر کنید برای حق التدریس رفتم اما متاسفانه به خاطر نداشتن پارتی و معرف حتی کسی به رزومه من نگاه هم نکرد. ۶ دوره هست که در فراخوان جذب شرکت میکنم حتی دعوت به مصاحبه هم نشدم. وقتی زمان به عقب بر میگرده میگم کجای کارم اشتباه بوده؟ شاید باید مثل هم دوره ای های خودم ا۶ سال قبل از ایران می رفتم . اونا حداقل مشکل تامین مخارج ماهیانشون رو ندارن. پرونده خودم رو برای بررسی آیین نامه دانش آموختگان برتر به بنیاد نخبگان هم دادم. این پرونده علیرغم کسب ۹۲ امتیاز که ۳ برابر حداقل امتیاز هست باز حائز استفاده از شرایط بنیاد نیست. میدونم سرتون رو درد آوردم اما این رو به عنوان درد دل گفتم. اگر زمان به عقب بر می گشت هرگز عمرم رو تو ایران صرف درس خوندن نمی کردم.
    این جاست که شاید باید گفت به کجا چنین شتابان؟

  10. حامد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر,رشته من روانشناسی صنعتی سازمانی و کارشناسیمم مهندسی سخت افزار,برای دکتری روانشناسی عمومی یا بالینی یا گرایش روانشناسی غیر از صنعتی سازمانی باشه تغییر رشته حساب میشه?و آیا برای هیئت علمی شدن مشکل پیش میاد?با سپاس و تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال فوق شما که متفاوت است.

  11. سارا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من دانشجوی کارشناسی ارشد برق الکترونیک از دانشگاه آزاد هستم فعلا دوترم مونده فارغ التحصیل شم معدلم ۱۷ هستش و قصد داشتم مسیرمو بکشم سمت تدریس و استادی چرا که الانم بیرون مشغول همین کار هستم به عنوان مربی ولی نه کسی از رشته مون تاییدو تعریفی میکنه نه امیدی دارم با این وضع میشه راهنماییم کنیدد که چه کارایی بکنم درسته؟البته چند تا کار تحقیقی هم دارم که الان روشون کار میکنم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام برق الکترونیک که رشته خوبی است و تدریس را احتمالا به صورت حق التدریسی شروع کرده اید. بهتر است روی دکتری تمرکز کنید.

  12. زهرا
    پاسخ

    سلام
    من دانشجوی ارشد حسابداری هستم بخاطر بخشنامه جدید محدودیت ظرفیت استاد راهنما ها ما دچار مشکل شدیم و بعد کلی رفت و آمد دانشگاه خودش بخاطر کمبود استاد حسابداری دو تا استاد اقتصاد به عنوان راهنما و مشاور معرفی کرد رتبه علمی راهنما من مربی ۱۶ هست
    آیا ایشون با این درجه علمی میتونن استاد راهنما بشن؟
    من برای دکتری که استادم رشته اش غیر مرتبط هست دچار مشکل نمیشم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر ده سال سابقه تدریس داشته باشد برخی از دانشگاه ها سخت نمی گیرند. در هر حال انتخاب استاد راهنما با دانشجو است.

  13. شادی
    پاسخ

    سلام من کارشناسی مهندسی برق مخابرات خوندم کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک با توجه به اینکه مدیریت اجرایی مقطع دکتری ندارد و اینکه قسمتی از پایان نامه و استاد راهنما و مشاورم مدیریت صنعتی بود گرایش صنعتی شرکت کردم .در صورت ادامه تحصیل در این رشته امکان هیات علمی شدن وجود دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال مغایرت مدارک مشکل زا خواهد بود ولی این که تا چه حدی به دانشگاهی بستگی دارد که شما تقاضای هیات علمی شدن دارید و رقابتی که وجود دارد.

  14. هلن
    پاسخ

    سلام دکتر
    می خواستم بپرسم فارغ التحصیل ارشد MBA که کارشناسی وی رشته کامپیوتر بوده است برای تدریس در چه رشته هایی می تواند امیدوار باشد.
    با تشکر لطفا راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری اخذ کنید بعد فکر تدریس باشید.

  15. هادی
    پاسخ

    سلام و عرض احترام
    من دانشجوی فوق لیسانس مدیریت ورزشی هستم
    و لیسانس مهندسی کامپیوتر
    آیا با ادامه تحصیل در مقطع دکتری میتوانم جذب هیئت علمی شوم؟ ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام احتمالش کاهش پیدا می کند.

  16. علی
    پاسخ

    باسلام خدمت شما
    خواستم بدانم اگر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد باشید در آینده می توانید به عضویت دانشگاه های دولتی در آیید یا که خیر؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله ولی باید دوباره از ابتدا شروع کنید. امکان انتقال نیست.

  17. محمد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر بنده کارشناسی شیمی کاربردی با معدل ۱۴.۶۱از دانشگاه آزاد واحد ری دارم ناگفته نماند من اوایل دانشگاه به دلیل بیماری پدرم مشکلات زیادی داشتم و یک ترم مشروط شدم با این اوصاف بدون مطالعه در آزمون ارشد شرکت کردم و دانشگاه خودم شیمی آلی قبول شدم(با درصدهای بالا) و میدانم که میتوانم معدل بالا در ارشد بگیرم… می خواستم بدانم آیا میتوانم جذب هیات علمی یکی از واحدهای دانشگاه آزاد،غیرانتفاعی ویا پیام نور باشم. تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از دکتری انشا اله.

  18. طنین
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    یه سوال دارم از خدممتونحقوق و مزایا و … یک عضو هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی با حقوق و…. عضو هیات علمی دانشگاههای سراسری فرق میکنه؟؟؟
    اینا حقوقشون زیر نظر جهاد کشاورزی هست یا وزارت علوم؟
    همین سوالو راجع به دانشگاه فرهنگیان هم دارم.
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فرق می کند قدری پایین از دولتی هتسند.

  19. parsa
    پاسخ

    سلام علیکم آقای دکتر
    من دانشجوی دکتری و کارمند رسمی آزمایشی دولت هستم.
    ۱.برای هیأت علمی شدن میتوان درخواست انتقال به وزارت علوم را داد؟ آیا نوع رابطه استخدامی رسمی پس از جذب به عنوان استادیار، رسمی باقی میماند یا به پیمانی تبدیل میشود؟
    ۲. در صورت باقی ماندن در شغل دولتی فعلی و درخواست هیأت علمی نیمه وقت؛ نوع همکاری بعنوان هیأت علمی چگونه (پیمانی، رسمی، حق الندریس،…) خواهد بود؟
    ۳. به نظر حضرتعالی کدام گزینه برای پیگیری بهتر است؟ انتقال دائم بعنوان هیأت علمی، انتخاب عضویت هیأت علمی بعنوان شغل دوم؟

    با تشکر پیشاپیش از امعان نظر و پاسخ جنابعالی به سوالات فوق

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- اگر انتقال پیدا کنی باید بعدا از کارشناس به هیات علمی تغییر پیدا کنید که خیلی سخت است. ۲- نیمه وقت ممکن است به صورت پیمانی باشد. ۳- خب اگر بتوانید هیات علمی شوید که بهتر است ولی به این سادگی نیست

  20. شیما روشن
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید خدمت جناب دکتر عزیز.
    من دانشجوی ارشد مهندسی شیمی گرایش جداسازی تربیت مدرس هستم.
    میخواستم بدونم آیا میشه بعد از کثب مدرک دکترا عضو هیئت علمی دانشگاهی بشوم که فقط گرایش صنایع غذایی مهندسی شیمی دارد؟(به علت تفاوت در گرایش) اینگونه در زمینه ادامه تحقبق و پژوهش به مشکل برنمی خورم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چه رشته ای دکتری بگیرید. اگر رشته ات را عوض کنید شانس شما کم می شود.

  21. hadavi
    پاسخ

    سلام
    با عرض خسته نباشید
    من کارشناس ارشد یکی از رشته های علوم پزشکی و عضو هیئت علمی پایه ۲۵ هستم. خوشبختانه امتیاز بنده برای ارتقای مرتبه از مربی به استادیاری کافی بوده و دو سال قبل مدارک خود را برای ارتقا تحویل داده ام. در این مدت فعالیتهای پژوهشی و آموزشی بنده هم بررسی و تأیید شده است. یک ماه پیش بنده دانشجوی دکتری پژوهشی شده ام. همین موضوع باعث شده بررسی فعالیتهای فرهنگی (علیرغم امتیازهای بیش از حد مورد نیاز)به بهانه اینکه بنده دانشجو هستم متوقف شود و پرونده من کنار گذاشته شود. در آیین نامه ارتقا هیچ موردی در مورد ممانعت یا وجود مانعی در جهت ارتقای مرتبه وجود ندارد. ولی متاسفانه کو گوش شنوا. از طرفی اگر در بررسی پرونده اهمال کاری نشده بود می بایست در سال قبل تغییر رتبه داده می شد. ایا در این مورد میتوانم اقدامی انجام دهم؟ لطفا راهنمایی فرمایید.
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا کسی که در مأموریت تحصیلی است بررسی مدارک وی را متوقف می کنند ولی قانونش را نمی دانم.

  22. ارتین
    پاسخ

    باسلام واحترام .۱۴سال سابقه تدریس در آموزش وپرورش دارم خواستم ببینم اگر هیئت علمی دا نشگاه شوم سابقه قبلی صفر میشود یانه؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام سابقه بیمه شما حفظ می شود ولی پایه دانشگاهی از اول شروع می شود.

  23. منصور
    پاسخ

    باسلام خدمت شما تازه کارشناسی ارشد از دانشگاه ازاد گرفته ام وکار پزوهشی هم ندارم خواستم ببینم جذب هیئت علمی میشوم سن ۳۲سال

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام انشا اله دکتری را بگیرید بعید می دانم با فوق بتوانید.

  24. میثم
    پاسخ

    با سلام
    آیا کسری خدمت برای سربازان هیات علمی هم حساب میشود یا خیر؟
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام باید سوال کنید.

  25. اکبری
    پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده فارغ التحصیل مهندسی کامپیوتر از دانشگاه علم و صنعت تهران با معدل ۱۵ هستم و هدفم در آینده انشاالله کسب مدرک دکتری و تدریس هستش خواهشا بفرمایید تغییر رشته برای کارشناسی ارشد از مهندسی نرم افزار کامپیوتر به آی تی ایا کوچکترین تاثیری در جذب هییت علمی دارد یا خیر

    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام از اساتید خودتان سوال کنید ولی بنظر من این خیلی مشکل ساز نباید باشد.

  26. م.س
    پاسخ

    آقای دکتر من که اینقدر رشته لیسانس و فوقم باهم تفاوت داره اصلا میتونم جذب هیئت علمی شوم اونم با این معدل پایین لیسانس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حل این مسایل باعث می شود که در این رقابت شدید شما بیشتر عقب بمانید.

  27. م.س
    پاسخ

    سلام آقای دکتر من شدیدا به کمک شما نیاز دارم

    من ۲۴ سالمه و لیسانس زمین شناسی از دانشگاه اصفهان هستم ولی به دلیل مشکلات زیاد یک ترم مشروطی دارم و معدل ۱۲.۹۴ گرفتم
    امسال ارشد روانشناسی شرکت کردم درصد های خوبی کسب کردم ولی به خاطر معدل پایین و ضعف در زبان رتبه ۸۰۰ آوردم انتخاب رشته کردم ولی امیدی به قبولی ندارم راستش علاقه زیادی به تدریس توی دانشگاه رو دارم به نظر شما واسه ارشد و دکتری همون زمین شناسی رو بخونم بهتره یا بازهم روانشناسی رو بخونم؟ کدومشون واسه آینده شغلیم مناسبتره؟ به هردو خیلی علاقه دارم البته مشکلاتم دیگه رفع شده و میتونم در مقاطع ارشد و دکتری معدلم روجبران کنم و حسابی بالا ببرم البته دارم زبانم رو هم تقویت میکنم و تافل میگیرم به نظرتون کدوم راه واسم بهتره؟؟؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معدل پایین و تغییر رشته تقریبا فرصتهای شغلی را از شما دور می کند.

  28. ناصر زاده
    پاسخ

    با سلام
    دکترا در رشته گرافیک و انیمیشن نداریم ،آیا برای هیئت علمی شدن حتما باید رشته دکترا با ارشد یکی باشد؟ البته دکترا رشته های دیگر هنری مثل پژوهش هنر وجود دارد آیا اشکالی دارد برای دکترا رشته تغییر کند؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر این رشته دکتری نداشته باشد مانعی نیست.

  29. عاشوری
    پاسخ

    با سلام و ادب
    استاد گرامی، آیا راتبه و بورسیه متفاوت هستند یا صرفا دو واژه برای یک مفهوم هست؟
    آیا به دانشجوی بورس شده (راتبه؟) حقوقی تعلق می گیرد؟ به چه میزان؟
    با سپاس بی پایان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ظاهرا راتبه ترجمه فارسی بورسیه است ولی در مورد میزان آن اطلاعی ندارم.

  30. صبا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی، خسته نباشید
    من دانشجوی سال آخر دکتری هستم همچنین متقاضی بورس داخل یکی از دانشگاههای دولتی که تمام مراحل را با موفقیت گذرانده ام که قرار بود تو این روزا حکم بورسم زده باشه ولی متاسفانه به یه مشکلی برخوردم. اخیرا از طرف سازمان بورس به من اطلاع دادن که صورت جلسه گروه تخصصی نیز نیاز است و از این پس گروه تخصصی نیز باید اعلام نیاز دانشجو را تایید کند. یعنی تمام اعضای گروه باید با راتبه من موافقت کنند. گروه ما حدودا ۱۹ عضو هیئت علمی دارد که سه نفر از این اعضا تایید نمی کنند. الان اگه این سه نفر موافقت نکنند برای من مشکلی پیش میاد؟بقیه اعضا موافق هستند.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اکثریت آراء کفایت می کند و نیازی به اجماع نیست

  31. مرتضی
    پاسخ

    با سلام
    بنده عضو هیئت علمی یکی از دانشگاه های دولتی هستم. آیا می توانم همزمان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و یا موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی شوم؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به صورت نیمه وقت می توانید ولی این کار را نکنید و به صورت حق التدریسی کار کنید.

  32. زهره
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید. آقای دکتر به نظرتون شانسی برای کسی که معدل کارشناسی اش از دانشگاه دولتی در رشته مهندسی برق۱۳.۷ باشه برای استاد شدن در دانشگاه های دولتی هس؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هست ولی به رقابت بستگی دارد. همه کسانی که دکتری می گیرند که نمی توانند جذب هیات علمی شوند و طبیعتا بین آنها رقابت بوجود می آید. بنظرم صرف یک عامل مثل معدل کارشناسی نمی تواند خیلی نقش تعیین کننده داشته باشد.

  33. زهرا قدرتی
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    من حدود ۳ سال است مدرک ارشد خود را اخذ کرده ام می خواهم جهت پذیرفته شدن در مقطع دکتری تلاش خود را آغاز کنم می خواشتم راهنمایی بفرمایید از کجا شروع کنم ؟ سوال دومم این هست که برای تحقیق وپژوهش وداشتن مقاله چاپ شده چگونه می توانم استاد راهنما بگیرم آیا مراحلی دارد ؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقاله را باید از همان پایان نامه اتان استخراج کنید و سعی کنید با استاد راهنما خودتان هماهنگ کنید. برای دکتری نیز باید برنامه ریزی کنید و حداقل هر ماده درسی را از دو منبع معتبر مطالعه کنید.

  34. زهرا
    پاسخ

    با سلام
    اگر فردی عضو رسمی-آزمایشی یک دانشگاه غیرانتفاعی باشد و دانشگاه به مرحله انحلال رسیده باشد، آیا این امکان برای دانشگاه وجود دارد که با فرد مذکور قطع همکاری کنند؟ تکلیف این افراد چیست؟
    اگر استخدام در دانشگاه غیرانتفاعی تابع قانون کار می باشد، در اینصورت فرق استخدام پیمانی با رسمی-آزمایشی در این دانشگاه ها از لحاظ آینده شغلی در چیست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب چکار کند. وقتی منحل می شود باید کلیه کارکنان را مرخص نماید. شما نهایت بتوانید سنوات بگیرید آنهم اگر موسسه ورشکسته نباشد

  35. بهرام
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی

    استاد من دانشجوی ترم آخر رشته مهندسی عمران هستم و کنکور ارشد رو هم شرکت کردم سوالی که از خدمت جنابعالی دارم اینکه در صورت قبولی در ارشد آیا امکانش هست که ارشد عمران رو توی دو ترم و یک تابستان تمام کرد؟
    با توجه به این که کل واحد های ارشد عمران ۳۲ واحد است و در ترم اول دانشگاه خودش ۱۲ واحد میدهد.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر بتوانید چهار ترم تمام کنید دانشجوی خوبی هستید. به کجا چنین شتابان!!

  36. مریم
    پاسخ

    با سلام
    من لیسانس برق الکترونیک از دانشکده فنی دانشگاه تهران دارم و فوق لیسانسم و در همین دانشگاه با معدل ۱۸.۶۸ در رشته نانوالکترونیک گرفتم. رشته ام و خیلی دوس دارم اما متاسفانه شرایط مالیمون به هم خورد و نتونستیم با همسرم از ایران بریم
    ایشون چون گرایش دیگه ای خوندن کار پیدا کردن
    اما گرایشی که من خوندم چون خیلی نو هست کار واسش نیس! کارهایی که در این زمینه هست در وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی هست که یا خانم نمیگیرن یا وارد شدن به اونجا واقعا سخته و آشنا هم ندارم! خیلی دوس داشتم دکترا بخونم استادمم بهم می گفت ادامه بده حیفه!ولی کلا ناامیدم چون می ترسم ۴ سال وقت بذارم و … بعدم دارم می بینم که خیلی از دوستای دکترام که جذب میشن به عنوان استادُ پارتی دارن علاوه بر رزومه خوب!
    من تصور می کردم در سطح بالای تحصیلات رزومه مهمتر باشه اما … واقعا نمیدونم چکار کنم!!! کسی مثل من که از طبقه پایین جامعه اس و غول فامیلش معلمه و هیچ جا آشنای بانفوذی نداره باید چکار کنه؟؟ تلاش؟؟؟ دیگه بیشتر از این؟؟؟
    نمیدونم شما چه کسی هستین؟ اما دیدم با حوصله جواب دادین گفتم وضعم و بگم شاید واسه منم راهی داشتین. از طرفی به خاطر مشکل مالی نمیتونم متعهد بشم که کار نکنم
    واقعا نمیدونم چکار کنم!!!!
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم در شرایط موجود ادامه تحصیل بیشتر برای شما مناسب است. خیلی ها از طبقه پایین بوده اند و بدون پارتی بلاخره پیشرفت کرده اند. توکل به خدا سعی کنید با تمرکز کارتان را ادامه بدهید و روزمه خود را تقویت کنید که انشا اله جذب جایی شوید. البته امکان اخذ Fund از دانشگاه های خارج نیز برای شما زوج تحصیل کرده وجود دارد باید وقت بگذارید و تلاش کنید.

  37. بهزاد
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد محترم. من مربی هیئت علمی پیمانی رشته حقوق دانشگاه پیام نور شهرستان هستم و دو سال سابقه دارم و ۳۰ ساله می باشم. در آزمون قضاوت هم قبول قطعی شده ام. شما برای انتخاب و انصراف چگونه صلاح می دانید ؟ امکان اشتغال همزمان چگونه وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام امکان داشتن دو شغل تمام وقت وجود ندارد ولی در مورد این که قضاوت بروید یا همین هیات علمی را ادامه بدهید خب نمی شود به طور قاطع نظر داد به شخصیت و علایق شما نیز بستگی دارد ولی ممکن است مربی پیمانی در پیام نور خیلی برای شما سغل با اطمینانی نباشد

  38. کامران افروخته
    پاسخ

    باسلام و احترام،
    بنده دانشجوی دکتری هستم و به احتمال زیاد ترم بعد از رساله خود دفاع خواهم کرد.میخواستم بدانم میزان سخت گیری دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت در جذب هیئت علمی سرباز در مقایسه با هیئت علمی عادی چقدر است با توجه به اینکه بنده هنوز خدمت نرفته ام. ضمنا اعضای گروه با جذب بنده موافق هستند و بنده ۲ترم اخیر آنجا حق التدریس بوده ام. شرایط بنده:
    لیسانس با معدل ۱۲
    ارشد با معدل ۱۷
    دکتری با معدل ۱۷(دانشگاه آزاد-علوم تحقیقات تهران)
    رزومه پژوهشی:۴ مقاله ISI و ۳ مقاله ایندکس شده بین المللی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دانشگاه ها در مورد سربازی سخت گیری ندارند این نظام وظیفه و سهمیه دانشگاه ها است که بیشتر مطرح است.

  39. الهه رستمی
    پاسخ

    سلام اقای دکتر من دانشجوی سال سه دکتری حشره شناسی هستم .
    ولی نا امید از ازینکه اخرش بیکار بمونم …

  40. جعفر
    پاسخ

    با عرض سلام
    حد نصاب امتیاز مصاحبه علمی در مصاحبه علمی چذب هیات علمی چند امتیاز هست؟وآیا تشخیص این حد نصاب امتیاز به دست مصاحبه کنندگان هست ویا دست مرکز جذب؟مثلا بنده تنها فرد متقاضی در جذب بودم ورقیب دیگری نداشتم آیا قطعا منو انتخاب خواهند کرد.گروه نظر مساعدی به بنده دارند ولی امتیازاتم معمولی بود

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه تهران بعضا حد نصاب ۵۰ قرار می دادند ولی قاعده به خصوصی ندارد.

  41. حمید
    پاسخ

    با سلام

    سوالی داشتم خدمتتون.
    بنده حدود ۳.۵ سال بورسیه بودم و الان هم طرح سربازی هستم. آیا کل تعهدات بنده ۷+۴=۱۱ سال است؟ یا تعهد سربازی ( سال۴) جزء تعهدات بورسیه هم محسوب می شود و من دو برابر مدت بورسیه یعنی ۷ سال تعهد دارم؟

    با تشکر.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بورسیه غیر از سربازی است.

  42. ایمان پاشایی
    پاسخ

    با سلام.آیا اگر در سن ۴۱ سالگی در دانشگاهی خوب مدرک دکترا را اخذ کنم میتوانم استاد دانشگاه شوم؟ با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر چه سن بالاتر رود باید ویژگی خاص داشته باشید که با جوانها رقابت کنید.

  43. آرزو
    پاسخ

    سلام اینجانب مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران با معدل بالای ۱۹ و مدرک کارشناسی ارشد خود را در همین رشته و در دانشگاه تهران با معدل بالای ۱۸ دریافت کرده ام و اکنون ۲۷ سال سن دارم. دوست دارم به عنوان مدرس در دانشگاه های پیام نور یا علمی کاربردی شاغل شوم . چه قدر امکانش هست و از کجا باید شروع کنم ؟ به کجا مراجعه کنم؟ با تشکر از راهنمایی و همکاری شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تمرکز کنید روی دکتری. با ارشد بعید است که بتوانید جذب شوید.

  44. محمد برادران
    پاسخ

    درود و روز بخیر استاد
    دانشجوی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه قم هستم و خواهان دانستن این نکته که احتمال پذیرش بنده در مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری تهران در قیاس با دانشجویان این دانشگاها چه میزان است؟
    با سپاس

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نمی دانم ولی فرق آن چنانی ندارد.

  45. مهدیه
    پاسخ

    سلام بر استاد مهربانم
    دانشجوی دکتری ترم سوم هستم و آخرین ترم درسی من هس .در فراخوان بهمن ۹۲دانشگاه شهر خودمون درخواست جذب پیمانی با مدرک ارشد رو زده بود.منم اونجا رو تعیین اولویت کردم و الان دعوت به مصاحبه شدم، آیا قانونی تو آیین نامه وزارتخانه هس که منع کنه از اینکه دانشجوی دکتری جذب پیمانی به صورت مربی بشه؟در واقع من با توجه به ارشدم میخام از این موقعیت که با ارشد برمیدارن استفاده کنم چون بعدا معلوم نیس چنین موقعیتی پیش بیاد.و بعد از اتمام دکتری درخواست ارتقا بدم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله دانشجو نمی تواند هیات علمی شود مگر بورسیه شود.

  46. پارسا
    پاسخ

    با سلام خدمت استاد گرامی
    ۱- آیا عضویت هیات علمی به صورت پژوهشی در دانشگاهها از لحاظ اعتبار و مزایا و حقوق با آموزشی متفاوت است؟
    ۲- تعهدات عضو هیات علمی پژوهشی چیست؟
    ۳- ایا هیات علمی پژوهشی می تواند راهنمایی پایان نامه را به عهده بگیرد؟
    ۴- معایب هیات علمی پژوهشی در دانشگاهها چیست؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- فرقی ندارد. ۲- ۴۰ ساعت پژوهش ۳- بله ۴- بیشتر حضور تمام وقت تر است.

  47. عماد
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    مدرک کارشناسی من کامپیوتر روزانه دانشگاه دولتی است ، ولی به دلیل علاقه به رشته های مدیریتی دانشگاه پیام نور می خواهم ارشد پیام نور را MBA بخوانم، آیا پس از فارغ التحصیل شدن می توانم در دانشگاهی دروس کامپیوتر را تدریس کنم اگر جواب مثبت است کدام نوع دانشگاها شانس بیشتری دارم، اگر ارشد پیام نور گرایش فناوری اطلاعات را انتخاب کنم وضعیت به چه شکل خواهد بود.
    با سپاس جناب دکتر لطفا قبل از انتخاب گرایش مرا راهنمایی کنید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر دنبال هیات علمی هستید سعی کنید اولا دکتری بگیرید و ثانیا دنبال دانشگاه تراز اول باشید و رشته خود را تغییر ندهید.

  48. مریم
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید استاد ارجمند
    من کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد شوشتر و ارشد ادبیات محض از دانشگاه پیام نور هستم متاسفانه در دوران تحصیل به دلیل مشکلات معدلم پایین هست البته هنوز پایان نامه نگذراندم ولی در زمینه پژوهشی مقالاتی را ارسال کرده ام و در همایش ادبی شرکت داشته ام آیا به نظر شما امکان پذیرش من به عنوان حق التدریس هست. با تشکر فراوان از توجه و پاسخ شما.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام حق التدریس گاهی هست و گاهی نیست. چون شما نیروی ثابت نمی شوید مدرک شما خیلی مد نظر قرار نمی گیرد.

  49. لیلا
    پاسخ

    با سلام خدمت آقای دکتر من در رشته مدیریت دولتی ارشد را تمام کردم و الان در رشته اقتصاد بین الملل در مقطع دکترا تحصیل میکنم با توجه به متفاوت بودن رشته هام آیا میتونم عضو هیئت علمی دانشگاه شوم خیلی ممنون از راهنماییتان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام این رشته ها به نحوی به هم مرتبط هستند و دانشجویان این رشته ها را دارند بنظرم مشکل جدی نباشد.

  50. محسن
    پاسخ

    سلام خسته نباشید راستش من کمی دیر دانشگاه رفتم و در سن ۳۰ سالگی ارشدم رو به پایان میبرم می خاستم ببینم اگر در سن ۳۱ یا ۳۲ سالگی دکترا قبول بشم میتونم عضو هیئت علمی بشم!!
    مرسی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره هر چه سن بالاتر رود امکان جذب هیات علمی نیز ضعیف تر می شود مگر رزومه شما واقعا فرق داشته باشد.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *