پرسشها و مسائل دانشگاهی

این بخش از سایت برای طرح سوالات و مسائل دانشگاهی از قبیل رشته ها، هیات علمی و امثال آن طراحی شده است چنانچه سوالات شما مربوط به اخذ مشاوره در خصوص مسایل حقوقی و قضایی است به بخش  «پرسشهای حقوقی و قضایی» و سایر سوالات را  در بخش «سایر پرسشها و پاسخها» مطرح کنید. عدم طرح سوال در قسمت مربوط ممکن است به حذف سوال شما منجر شود  [دلایل حذف سوال].  پاسخهای مطرح در این سایت صرفا نقطه نظر شخصی اینجانب است  که به اختصار برای استفاده عموم ارائه می شود و جنبه اطلاع رسانی، آموزشی و خیرخواهانه دارد و کلیه تبعات به کار گیری این مشاورها و پاسخها به عهده کسی است که آنها را به کار می گیرد و اینجانب هیچ مسئولتی در قبال آنها تقبل نمی کنم.

لطفا سوالات خود را در انتهای صفحه در بخش «نظر دهید» مطرح کنید.

کسانی که تمایل ندارند سوالات آنها منتشر شود، نباید در سایت سوال مطرح کنند.

  1. گيلدا
    پاسخ

    با سلام و عرض ادب و احترام
    بنده ترم آخر رشته حقوق خصوصی در مقطع فوق لیسانس از دانشگاه علوم و تحقیقات بوشهر میباشم و ٢۵ سال سن دارم. آیا میتوانم با مدرک فوق لیسانس در دانشگاهی به صورت حق التدریسی تدریس نمایم؟
    با تشکر از شما و سایت خوبتون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام می توانید اگر به شما نیاز داشته باشند. باید به واحدهای مربوط مراجعه کنید.

  2. سجاد
    پاسخ

    سلام وقت بخیر…بنده ۲۳ ساله هستم و کارشناسی مهندسی نفت دانشگاه آزاد عبوم وتحقیقات تهران خوندم و الان ارشد همان دانشگاه ولی رشته ی مدیریت اجرایی میخونم…دوتا سوال از خدمتتون داشتم:
    ۱-با توجه به اینکه رشته ی کارشناسی و ارشد من متجانس نیست در آینده برای هیئت علمی شدن به مشکل میخورم؟
    ۲-برای دکتری چه رشته ای بخونم شانس امکان جذب به عنوان هیئت علمی رو بیشتر داشته باشم؟
    ۳-اگر راهنمایی و تذکری در راستای اینکه من به هدفم(هیدت علمی شدن)برسم ممنون میشم بفرمایید
    امیدوارم وقتی که برای رفع سوالات و شبهات ذهنی افراد میذارید خدا جزای خیر دهد
    دعا گویتان هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، ارشد مهندسی نفت یا رشته های مرتبط بخوانید و ادامه بدهید.

  3. مالک صرامی
    پاسخ

    با سلام جناب استاد شیروی عزیزآیا در رشته های هنری هم وضع بر همین منوال است بنده لیسانس دانشگاه تهران رادارم اگر فوق لیسانس رشته غیر هنر باشد و ضعیت رشته قبلی برای پذیرش در هیات علمی به چه نحو است با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در همه رشته ها این مشکل وجود دارد مگر این برجستگی خاصی در شما وجود داشته باشد که این مغایرت مدارک را نادیده بگیرند.

  4. سعیده
    پاسخ

    با عرض سلام خدمت استاد ارجمند
    بنده لیسانس ریاضی محض از دانشگاه تهران و فوق لیسانس ریاضی محض از دانشگاه امیرکبیر دارم و قصد دارم در کنکور دکتری شرکت کنم.با توجه به رشته ام بهترین شغل برای بنده که مرتبط با رشته ام باشد تدریس می باشد اما متاسفانه معدلم در مقطع لیسانس به دلیل مشکلاتی که داشتم بسیار پایین است(۱۳.۳) سعی کردم در مقطع فوق جبران کنم و با معدل ۱۷.۶۵ فارغ التحصیل شدم.حال سوالم از حضور شما این است که در صورت قبول شدن دکترا امیدی هست که با این معدل بتوانم هیئت علمی شوم؟از اینکه صبورانه به سوالات پاسخ می دهید سپاسگذارم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نکنم خیلی این مسئله مشکل زا باشد.

  5. حسن
    پاسخ

    سلام استاد.خسته نباشید.برای عضو شدن در هیات علمی معدل کارشناسی باید از حد خاصی بالاتر باشد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مقررات خاصی وجود ندارد و به سیاستهای دانشگاه مورد نظر بستگی دارد که اعلام می شود.

  6. محبوبه
    پاسخ

    من عضو هیئت علمی یکی از واحدهای دانشگاه آزاد شهرستان هستم. در مورد سئوالاتی که دوستان پرسیدند خواستم اطلاعاتی بدهم
    عضو هیئت علمی بورسه نمی تواند تا قبل از آزمون جامع پست اجرایی داشته باشد مگر در صورت نیاز واحد و به تشخیص واحد(که معمولاً این اجازه صادر میشود)
    اگر هیئت علمی بورسیه بخواهد استعفا دهد باید ۲ برابر زمان تحصیل خود خدمت کند و یا مبلغی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون(بسته به قرارداد بورس) خسارت به واحد پرداخت کند.اگر در دانشگاه آزاد تحصیل کرده اید، باید ۲ و نیم برابر هزینه هایی را که دانشگاه محل خدمتتات برای شما به دانشگاه محل تحصیلتان پرداخت کرده، مسترد کنید.
    عضویت هیئت علمی به صورت همزمان در دانشگاه آزاد و دولتی فقط به این شرط پذیرفته است که در دانشگاه آزاد به صورت پاره وقت و در دولتی به صورت تمام وقت استخدام شوید. البته در حال حاضر دانشگاه آزاد به ندرت با استخدام پاره وقت موافقت می کند مگر اینکه رزومه قوی داشته باشید مثل دکتر شیروی.
    تمام اطلاعاتی که دادم مربوط به دانشگاه آزاد است و همه هم موثق است.

  7. حمید
    پاسخ

    خدمت استاد گرامی جناب دکتر شیروی سلام علیکم:
    بنده از سه دانشگاه معتبر دولتی( جزء ۱۰ دانشگاهای اول ایران) مدارک کارشناسی، ارشد و دکتری خودم را گرفتم ولی بورس یک دانشگاه مادر(دانشگاه دولتی) یک استان محروم شدم. الان هم مشغول تعهد خدمت در این دانشگاه هستم. آقای دکتر متاسفانه وضعیت در اینجا مایوس کننده است. تنها انتقال از اینجا کورسوی امید من است. این را هم می دانم که انتقال از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر مستلزم طی طریق هفت خوان رستم است. قطعاً راهنمایی شما در این امر موجب امتنان خواهد بود.
    خدا به شما استاد موهبت عمر پربرکت عطا فرماید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، اگر پیمانی باشید، انتقال عملا معنا ندارد. اگر رسمی آزمایشی باشید باید با موافقت مبدا، مقصد و وزارت علوم اقدام کنید. اگر رسمی قطعی باشید فقط دانشگاه مبدا و مقصد باید موافقت کنند.

  8. شهاب
    پاسخ

    با سلام و احترام

    استاد ارجمند، خواهشمندم در صورت امکان، در مورد

    مراتب علمی استادیار، توضیح کامل بفرمایید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، استادیار دیگر مراتب ندارد. فقط هر سال ممکن است یک پایه بگیرد مثلا بشود استادیار پایه دهم بجای نهم که قبلا بوده است.

  9. رضاشهرکی شمالی
    پاسخ

    سلام برای هیئت علمی شدن و یا تدریس در دانشگاه باید رشته کارشناسی با ارشد متجانس باشد یا ارشد با دکترا؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، برای سرمایه گذاری روی هیات علمی تلاش کنید اولا دانشگاههای معتبر بروید. ثانیا همه مقاطع رشته خودتان را عوض نکنید.

  10. سارینا جعفری
    پاسخ

    با سلام بنده لیسانس نرم افزار ازاد و مهندسی فناوری اطلاعات نیمه حضوری علم و صنعت خواندم ۲ سال است که هیات علمی پیمانی یک موسسه غیرانتفاعی هستم ۱۱ مقاله خارجی و ۳ کتاب دارم از طرف موسسه جهت استفاده از سهمیه ارتقا مربی جهت بورس دکتری داخل به وزارت علوم معرفی شدم و منتظر نتیجه وزارت خانه هستم معدل کارشناسی ۱۳.۶۹ ارشد ۱۶.۳۸ میگن به علت کم بودن معدل کارشناسی پرونده به شورا میرود اما در ایین نامه بورس داخل گفته در صورت کم بودن معدل اگرمعدل کارشناسی و ارشد ضریبی بخوره و نتیجه بالای۷۰ باشه مشکلی نیست اما حالا میگن این فرمول شامل مربیان نمیشه لطف راهنمایی بفرمایید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، اطلاعات چندانی در این موضوع ندارم.

  11. لیلا
    پاسخ

    باسلام و عرض ادب واحترام
    بنده دانشجوی ارشد فقه و حقوق پیام نور و۳۲ ساله هستم
    جناب دکتر فرمودید پیام نور برای تدریس در دانشگاه کمی محدودیت ایجاد میکند خواهشمندم لطف نموده به ۲سوال بنده پاسخ بفرمایید
    اگر تمام سعیم را به کار گیرم و در دوره دکترا در دانشگاهی غیر از پیام نور پذیرفته شوم باز شانسی برای هیئت علمی ندارم به نظر شما دکترا شرکت کنم یا آزمون وکالت؟ استاد یک دنیا سپاس که دلسوزانه پاسخگویمان هستید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر واقعا کسی دنبال هیات علمی است باید تلاش کند که دانشگاه مناسبی تحصیل کند، در همه مقاطع و بدون این که تلاش کند رشته خود را عوض کند. شما نمی توانید راه کج بروید و بعد بخواهید بعد در مراحل بعدی آن را اصلاح کنید.

  12. مریم
    پاسخ

    با سلام و ادب
    اینجانب از سال ۸۹ بورسیه یکی از دانشگاههای دولتی شدم پس از فارغ التحصیلی درخواست پیمانی دادم که در جلسه جذب دانشگاه با درخواست اینجانب موافقت و قرار شد از تاریخ دوازدهم بهمن حکم صادر گردد. متاسفانه با تغییر مدیر گروه و وجود اختلافات شخصی با مدیران قبلی واحدهای اینجانب را سلب نموده و با ورود من به گروه مخالفت گردید. از شما تقاضا دارم مرا راهنمایی فرمایید. آیا در صورت اعتراض و پیگیری امکان بازگشت حق از دست رفته من وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال چاره ای جز اعتراض و ملاقات و مذاکره ندارید.

  13. مائده
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کارشناسی ارشد محیط زیستم. اگر من با مدرک ارشد عضو هیات علمی دانشگاه غیرانتفاعی شوم و همزمان دکترا هم قبول شوم آیا اجازه اینکه هم عضو هیات علمی باشم و هم دکترا بخوانم را دارم؟
    اگر مجاز به ادامه در یکی از این کارها باشم به نظر شما هیات علمی در غیرانتفاعی بهتر است یا خواندن دکترا؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.
    در ضمن من عضو استعداد درخشان در هر ۲ مقطع کارشناسی و ارشد هم هستم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا به این سوال پاسخ داده شده است مراجعه کنید.

  14. رضازاده
    پاسخ

    با سلام
    بنده حدود هفت سال به صورت حق التدریس در دانشگاه ازاد مشهد با مدرک فوق لیسانس در رشته ی ادبیات تدریس می کنم اما همچنان در مرتبه ی مربی باقی مانده ام و از طرفی سن من ۳۷ سال است مانده ام که برای دکترا اقدام کنم برای جذب من فایده دارد یا نه و یا به دنبال شغل دیگری باشم لطفا راهنمایی کنید
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره اخذ دکتری می تواند به شما کمک کند ولی دکتری معمولا پنج سال را طول می کشد که سه سال هنوز برای جذب هیات علمی وقت دارید.

  15. بهروز ثابتی
    پاسخ

    با سلام خدمت جنابعالی. در یکی از پاسخ‌ها گفته‌اید: «قانونا کارمندی چه هیات علمی و غیره با درس خواندن مجاز نیست».می‌خواهم بدانم مستند قانونی این جمله چیست؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام هر چند از قدیم گفته اند که دندونهای اسب پیشکشی را نمی شمارند ولی …
      به قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارکنان دولت مراجعه کنید.

  16. رسول رحمانی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    من کاردانی دولتی ICTمخابرات(ارتباط داده) با معدل ۱۶.۷۰ , و کارشناسی ناپیوسته ICT گرایش دیتا در دانشگاه غیر انتفاعی مشهد با معدل ۱۹.۰۰ هستم .متاسفانه موقعی که من رفتم کاردانی نمیدونستم این رشته دولتی ناپیوسته همچنین ارشد نداره…خلاصه مجبور به انتخاب غیر انتفاعی شدم.(رتبه خوبی داشتم ولی بخاطر علاقه به رشته م حاضر به تغییر گرایش و رفتن به دولتی نشدم)حال مجبورم توی کنکور ارشد برق شرکت کنم(چون رشته من زیرگروه برقه) ولی من هیچکدوم از درساشو نخوندم و قبولی عملا در حد صفره…میخوام بدونم ارزشی داره که توی دانشگاه غیرانتفاعی ادامه تحصیل بدم(مثلا دانشگاه بین المللی امام رضا مشهد )؟؟؟واینکه آیا میتونم بعدش با این مدارک جایی حق التدریس بشم؟؟
    حقیقت اینه که با تمام علاقه ای که به ادامه تحصیل دارم چون متاهلم میخوام ببینم اگه ارزشی نداره ، برم خدمت سربازی و بعد یه کاری پیدا کنم زندگیم بچرخه و عقب نیفتم و اگه فرصتی شد بعدا ادامه تحصیل بدم
    خواهش میکنم راهنماییم بفرمایید
    از زحماتتون و همچنین سایت پربارتون ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام با این نوع درس خواندن و مدرک گرفتن احتمال این که بتوانید هیات علمی بشوید ضیعف است.

  17. سحر
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    بنده کارشناسی مهندسی IT از دانشگاه دولتی دارم وهم اکنون کارمند فناوری اطلاعات دانشگاه آزادهستم به دلیل مشغله کاری چندسال ادامه تحصیل ندادم وبعدازچندسال به دلیل اینکه دانشگاه آزادشهربنده کمبودنیروی متخصص دررشته ی تربیت بدنی دارد ونیزبه دلیل علاقه ی شخصی خودم باکمی مطالعه درآزمون ورودی کارشناسی ارشددانشگاه آزادرشته ی فیزیولوژی ورزشی قبول شدم اگردکترای فیزیولوژی دانشگاه آزادهم قبول بشوم امکان جذب شدنم دردانشگاه آزاد به عنوان هیات علمی وجوددارد؟اگردکترای فیزیولوژی دانشگاه ملی قبول شوم امکان جذب شدنم دردانشگاه ملی وجوددارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام در دانشگاه ملی بعید می دانم ولی دانشگاه آزاد احتمال دارد به خصوص اگر منطقه محروم باشد و رقابت زیادی در رشته شما وجود نداشته باشد.

  18. امید
    پاسخ

    با سلام.دانش اموخته رشته فیزیو تراپی در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران هستم.تمایل به ادامه تحصیل در رشته زبان انگلیسی دارم.با توجه به اینکه ۴۱ سال دارم به نظر جنابعالی امکان تدریس یا عضویت هیت علمی در دانشگاه در صورت اخذ دکتری خواهم داشت؟
    با تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم.

  19. نیما
    پاسخ

    با عرض سلام و درود
    بنده در حال حاضر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی هستم، براساس شنیده هایم ، طبق قانون اساتید دوره ارشد حتما میبایست دارای مدرک دکتری باشند، آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ چون متاسفانه در حال حاضر اکثر اساتیدمان یا مدرک کارشناسی ارشد دارند و یا دانشجوی دکتری هستند

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بله روال و مقررات این را می گوید ولی در مراکز غیر دولتی بعضا رعایت نمی شود.

  20. لیلا سبحانی
    پاسخ

    باسلام
    جناب دکتر شیروی من ۳۲ سال سن دارم و در حال حاضر دانشجوی ترم دوم رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق در دانشگاه پیام نور و در مقطع ارشد میباشم خواستم از شما سوال کنم اگر بنده در دوره دکترا پذیرفته شوم با توجه به سن و سالم و اینکه اصلا سابقه تدریس ندارم امیدی هست که بتوانم در دانشگاه تدریس کنم؟این مساله واقعا فکرم را مشغول کرده امیدوارم لطف نموده و راهنمایی فرمایید.با سپاس فراوان.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بلاخره پیام نور قدری مانع است که شما بتوانید راحت دکتری بگیرید و یا هیات علمی شوید.

  21. کریم
    پاسخ

    با سلام من دانشجوی ترم ۳ دکترا رشته منابع طبیعی شیلات هستم …شرایط بورسیه را می خواستم مطلع شوم؟؟؟ و اینکه من سربازی فقط ۳ ماه آموزشی رفتم آیا می شود به جای سربازی در دانشگاه درس دهم ؟؟؟؟چون در کامنت ها خواندم که کسی که سربازی نرفته نمی تواند جز هیئت علمی شود
    ممنون از پاسختان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام باید به سایتهای وزارت علوم و دانشگاه ها جهت بورس شدن مراجعه کنید ولی اصولا بورسیه امروز مستلزم اعلام نیاز است.

  22. شهرام
    پاسخ

    سلام جناب آقای دکتر، با احترام و درود
    بدینوسیله به اطلاع می رساند اینجانب شهرام نباتی دانشجوی بورس دکتری خارج وزرات علوم در حال حاضر در کشور بلاروس مشغول به تحصیل می باشم محل کارم نیز پس از اتمام تحصیلات دانشگاه سراسری گیلان می باشد یک سال از تحصیلاتم باقی مانده است خواستم بدونم که پس از اتمام تحصیلات و بازگشت به دانشگاه حقوق من چقدر خواهد بود و اینکه چه پایه ای برای بنده بنده در نظر میگیرند شایان ذکر است که بنده دوره سربازی را گذرانده ام و دارای ۷ سال سابقه کار غیر مرتبط در خارج از دانشگاه می باشم
    با تشکر فراوان
    نباتی

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایه یک استادیاری استخدام خواهید شد و در زمان رسمی آزمایشی شدن یک پایه هم برای سربازی به شما تعلق می گیرد. دریافتی شما حدود دو میلیون تومان در ماه

  23. م
    پاسخ

    سلام آقای دکتر، از پاسخگوییتان سپاسگذارم
    من در حال جذب هیات علمی در یک دانشگاه غیر انتفاعی می باشم و احتمالا تا چند ماه دیگر حکم پیمانی من صادر میگردد. مدرکم فوق لیسانس است.
    شمل در پاسخ به کامنتها فرمودید:
    “هیات علمی با فوق احتمالا یک ساله قراردادی می شوید و بعد از یکی دو سال هم عذر شما را می خواهند”
    با این وضعیت من خیلی نگرانم آینده شغلی ام شدم. به نظر شما به فکر یک کار دیگر باشم؟ چون سه سال دیگر سنم بالا میرود و امکان استخدام در فر صت های شغلی معتبر و دولتی را از دست خواهم داد؟
    به نظر شما چاره کار چیست؟

    تشکر

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام به هر حال تصمیم با شما است. اگر آنها شما را پیمانی و متعاقبا رسمی کنند، خوب است.

  24. فلاحي
    پاسخ

    با عرض سلام و احترام
    بنده دارای مدرک دکترای روانشناسی هستم ،برای ترم مهر ماه در دانشگاه پیام نور یکی از استانهای دور از طریق فراخوان وزارت علوم و پس از مصاحبه پذیرش شدم ولی به علت دوری مسیر و از دست ندادن شانس هیأت علمی شدن در شهرهای مجاوربعد از ۲ هفته ،قبل از عقد قرار داد انصراف دادم،می خواستم از حضرت عالی بپرسم آیا هیأت علمی شدن در پیام نور از نظر حقوق و مزایامناسبتر است یا دانشگاه آزاد؟در صورتی که در شهرهای مجاور پذیرش نشوم آیا می توانم مجددا به استخدام هیأت علمی دانشگاهی که از آن انصراف داده ام دربیایم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فکر نمی کنم از لحاظ مادی فرق زیادی داشته باشد. به هر حال استخدام مجدد شما منوط به موافقت آنها است که ممکن است با انصراف شرایط شما سخت تر شده باشد.

  25. دندان پزشک
    پاسخ

    با سلام..در دانشکده های دندان پزشکی معمولا چندین نفر از اساتید با درجه دکتری( متخصص) به عنوان مربی فعالیت می کنند. این چه جریانی دارد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دکتری در پزشکی در حد فوق لیسانس ارزیابی می شود و فرد برای استادیاری باید PhD داشته باشد.

  26. رضا
    پاسخ

    با سلام و احترام
    ببخشید بنده دبیر آموزش و پرورش هستم و با مدرک فوق لیسانس در فراخوان بهمن ۹۱ در یک دانشگاه دولتی شهرستان به عنوان هیات علمی قبول شدم. از طرفی مهرماه امسال نیز در آزمون دکتری قبول شدم و الان ترم دوم هستم. حالا از دانشگاه زنگ زده اند و می گویند یا باید از دکتری انصراف بدی و یا هیات علمی باشی. از طرفی در فراخوان شهریور ۹۲ هم دو بار برای مصاحبه بورس دکتری برای یک دانشگاه رفته ام و دانشگاه بنده را تایید کرده است و مصاحبه عقیدتی و استعلام و تحقیقات در مرحله انجام است. اما معلوم نیست که درنهایت چند ماه طول بکشد تا نتیجه را اعلام کنند که آیا بورس می کنند یا نه. ببخشید آقای دکتر به نظر شما بنده به تحصیل دکترام ادامه بدم و هیات علمی با ارشد رو رها کنم و یا اینکه از دکتری انصراف بدهم؟
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام واقعا نمی دانم که دانشگاه یک هیات علمی را مجبور کند که از تحصیل دست بکشد. البته قانونا کارمندی چه هیات علمی و غیره با درس خواندن مجاز نیست ولی چرا شما را بورسیه نمی کنند نمی دانم.

  27. حميدرضا
    پاسخ

    اقای دکتر با سلام
    پیش بینی جنابعالی در خصوص جذب هیات علمی در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی چیست ؟ آیا امکان افزایش ظرفیت جذب توسط وزارت علوم وجود دارد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم با تثبیت جمعیت و کندی روند افزایش کمی دانشگاه ها، روند جذب هیات علمی خیلی کند خواهد شد.

  28. فاطمه
    پاسخ

    با سلام
    استاد راهنمای پایان نامه دوره کارشناسی ارشد بودن، چند واحد موظفی برای استاد یار دانشگاه غیرانتفاعی محسوب می شود؟؟
    غیر انتفاعی مد نظر بنده است

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام پایان نامه معمولا سه واحد است ولی موظفی کسی تلقی نمی شود بلکه اگر تعداد واحدهای موظفی شما کمتر از حد لازم باشد حق الزحمه پایان نامه به اندازه واحدهای کسری پرداخت نمی شود.

  29. فیزیک
    پاسخ

    سلام استاد گرانقدر.در لا به لای کامنت ها دیدم که فرمودین دانشجوی دکتری هیئت علمی به جز بورسیه نمیتونه بشه.اگه یادتون باشه من قبلنها ازتون پرسیده بودم که من برای فراخوان یک دانشگاه غیرانتفایی برای پیمانی کارشناسی ارشد رشته فیزیک شرکت کردم و اینکه دانشجوی دکتری هستم.از شما جرسیدم که سر جلسه مصاحبه بگم که دانشجوی دکتری هستم؟جواب شما این بود:النجاه فی صدق.ولی اینجوری که من بدبخت شدم.یعنی وزارت منو رد میکنه؟من بین ۴ نفر تو مصاحبه بالاترین نمرات رو آوردم و دانشگاهه از دانشجوی دکتری بودنم استقبال کرد.من راضیم هیئت علمی بشم تو هیم ارشد و از دکتری انصراف بدم.تو رو خدا راهنمایی کنید سرنوشت من چه خواهد شد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ، هیات علمی با فوق احتمالا یک ساله قراردادی می شوید و بعد از یکی دو سال هم عذر شما را می خواهند. این تراژدی است که فرد برای هیات علمی شدن مجبور شود از ادامه تحصیل کناره گیری کند. بنظرم یک جای کار اشکال دارد.

  30. هوشنگ حمیدی
    پاسخ

    سلام و تشکر از زحمات بیدریغ حضرتعالی
    آقای دکتر بنده دو سئوال دارم ۱- آیا فردی که تعهد خاص محضری برای خدمت در دانشگاه دولتی دارد می تواند بدون ارائه دلیل از طرف دانشگاه لغو تعهد شود؟
    ۲ – اگر جواب مثبت باشد به لحاظ حقوق بی کاری این فرد مشمول قانون کار و یا چه قانون دیگری خواهد بود؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، بله این تعهد یک طرفه از جناب شما است و برای دانشگاه تعهد اور نیست و اقدامی هم نمی توانید انجام دهید.

  31. مهدی
    پاسخ

    سلام
    با آرزوی توفیق روز افزون
    استاد راهنمایی جهت انتخاب گرایش ارشد لطفا
    بنده در دو گرایش حوق خصوصی و حقوق تجارت بین الملل هردو در دانشگاه آزاد پذیرفته شدم و به هردو علاقمند هستم
    لطفا راهنماییم کنین برای انتخاب یکی از این دو که بازار کار کدوم بهتر هست اگه وکالت پروانه بگیرم کدوم گرایش کارایی بیشتری خواهد داشت و لطفا معذرت میخوام خودتون رو جای بنده بزارین که متولد ۶۶ هستم و شغلی ندارم کدوم گرایش رو ادامه بدم
    ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بهتر است در شرایط برابر از جهت مکانی و دانشگاهی حقوق تجارت بین الملل را بخوانید.

  32. لیدا
    پاسخ

    باسلام وتشکراز پاسخ گویی شما
    ببخشید استاد من کسی نیست راهنماییم کند همه جا شده پارتی برای کار.شما گفتید پشتکار اما چه تلاشی حتی سابقه کاری وبیمه ندارم معدل کارشناسی ۱۵/۵۰ از غیرانتفاعی و الان ارشد ترم یک حسابداری می توانم معدل بالایی بگیرم اما چه پشتکاری برای این می توانم داشته باشم که روزی مدرس دانشگاه شوم؟ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام، من بی عدالتی ها را نفی نمی کنم، همیشه این بی عدالتی ها بوده و خواهد بود. ما باید تلاشمان را بکنیم تا در شرایط موجود بلکه جزء کسانی باشیم که بتوانیم موفق شویم.

  33. صبا
    پاسخ

    سلام آقای دکتر
    اینجانب دانشجوی دکتری ورودی ۸۹ هستم. در فراخوان شهریور سال ۹۰ شرکت کردم و در یکی از دانشگاههای دولتی به عنوان بورسیه پذیرفته شدم پرونده اینجانب حدود یه سالی میشه با نظر موافق به وزارت علوم فرستاده شده و تاییدیه مرکز جذب وزارت علوم رو هم دریافت کرده ام. اما تا به امروز هنوز به مصاحبه وزارت دعوت نشده ام هر وقت هم مراجعه میکنم میگویند به دلیل تغییرات وزارتی هنوز پرونده ها راکد هستن.من ترم آخر دکتری هستم اگر تا پایان این ترم حکم بورسم زده نشود تکلیف من چیست؟یعنی کلا بورسم منتفی میشه؟از طرفی میخواهم این شش ماه باقی مانده رو به فرصت مطالعاتی بروم آیا نبودن من در ایران خللی به پرونده بورسم وارد میکنه؟
    لطفا در این خصوص راهنمایی بفرمایید
    با تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام دیگر ظاهرا خیلی دیر شده است. بعد از فارغ التحصیلی استخدام خودتان را پیگری کنید بهتر هم است.

  34. علی
    پاسخ

    سلام آقای دکتر

    با این سیستم جدید جذب وزارت علوم (از طریق فراخوان)، با توجه به اینکه پرونده ها به تهران فرستاده می شوند و غیره، سهم دانشگاه ها در پذیرش افراد جهت هیئت علمی چند درصد است؟ آیا مهم ترین فاکتور در پذیرش افراد نظر دانشگاه مربوطه است؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام تعداد مورد نیاز معمولا با هماهنگی دانشگاه مربوط اعلام می شود.

  35. سعید
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    آیا عضو هیات علمی (آزاد) میتونه به انتخاب خودش کمتر از ساعات موظفی درس برداره؟ (با علم به کسر از حقوق که گویا میان نیم تا دو سوم حق مرتبه، بسته به تعداد واحد است)
    متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام معمولا هیات علمی در تدریس حداقل موظفی آزاد نیست حتی اگر در دانشگاه آزاد باشد.

  36. مریم
    پاسخ

    به نام خدا، سلام آقای دکتر، وقت بخیر؛
    استاد، در پاسخ هایی که به دوستان دیگه داده بودید خوندم که در صورت تقاضا برای هیأت علمی، این که مدرک کارشناسی مغایر با ارشد و دکتری باشه مشکل ایجاد می کنه… من۲۹ سال دارم و تا کارشناسی ارشدم رو شیمی خوندم-لیسانس دولتی و ارشد پیام نور- و الان دارم ارشد روانشناسی دولتی میخونم و برای دکتری هم همین روانشناسی رو ادامه میدم ایشالا. چرا همچین موضوعی موجب ایجاد مشکل میشه؟ یعنی حتی با داشتن رزومه ی خیلی خوب و مقاله و معدل، بازم همین مشکل هست؟ ممکنه لطفا در این مورد برامون صحبت بفرمایید؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام مبنای کار در هر رشته ای لیسانس است و شما که لیسانس آن رشته را ندارید، تلقی این است که در تدریس درسهای لیسانس ممکن است موفق نباشید. در این زمان که در هر رشته ده ها نفر برای یک پست استخدامی رقابت می کنند طبیعتا اولویت با کسانی می شود که در مقاطع گوناگون رشته واحدی را دنبال کرده اند.

  37. احمد
    پاسخ

    استاد سلام
    من تا آخر سال از ارشد برق آزادتهران فارق میشم
    میخاستم بدونم شانسی برای سرباز هیات علمی شدن دارم؟روند ثبت نام و بقیه مراحل چه طوره
    ممنون

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعد از فارغ التحصیلی شناس خود را امتحان کنید. جزئیات آن را نمی دانم معمولا باید از طریق یک موسسه آموزش عالی اقدام کرد تا به شما پذیرش بدهند.

  38. هادی
    پاسخ

    ایا اکنون که ارشدم را تمام کرده ام (از دانشگاه ازاد) یا پس از اتمام دوره دکتری امکان و اجازه تحصیل در رشته حقوق در مقطه کارشناسی به من داده میشه تا بعد از ان برای وکالت یا سردفتری اقدام کنم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام فعلا که با ارشد احتمال آن کم است بعد از دکتری هم خیلی فاصله است. اگر می توانید وکالت یا سردفتری شرکت کنید این کار را بکنید. البته هیات علمی با وکالت قابل جمع ولی با سر دفتری قابل جمع نیست.

  39. هادی
    پاسخ

    با سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد گرامی
    من نظامی ارتشی هستم، لیسانسم در رشته مهندسی مکانیک و ارشدم رو با توجه به امکان ارتقا در سازمان خودمون حقوق عمومی خوندم.
    ایا اگر در مقطع دکتری ادامه تحصیل و از خدمت استعفا بدهم امکان جذب به عنوان هیات علمی را دارم؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم با فقدان مدرک لیسانس به عنوان هیات علمی در یک دانشگاه معتبر انتخاب شوید.

  40. امیر
    پاسخ

    با سلام

    امیدوارم به سوال من جواب دهید

    بنده کارمند یکی از دانشگاه های مناطق محروم هستم به مدت ۸ سال سابقه کار.به تازگی کارشناسی ارشدم را تمام کردم .۳۴ سال سن دارم.آیا تبصره برای جذب مربی هییت علمی با مدرک ارشد در مناطق محروم وجود دارد؟؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام نشنیده ام که شما امتیازی داشته باشید.

  41. محمد
    پاسخ

    با سلام و احترام
    بنده در دانشگاه فردوسی مشهد مراحل جذب هیئت علمی مانند شرکت در سمینار علمی از سوی گروه مربوطه و مصاحبه عمومی از سوی معاونت دانشگاه را طی کرده ام و دانشگاه بنده رو با عنوان هیئت علمی طرح سربازی پذیرفته است و فرستادن مدارک و استعلامات به وزارت علوم، موقوف به دفاع از رساله دکتری شده است که انشا ا… امسال به پایان می رسد
    تنها سوالم این بود که آیا ممکن است با تغییر رئیس دانشگاه فردوسی در دولت جدید وضعیت استخدامی بنده بعد از دفاع رساله دکتری کان لم یکن تلقی بشود (به دلیل تغییر در سیاستهای دولت فعلی و تغیرر رئیس دانشگاه)

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قبلا در چنین مواردی دیده شده که از استخدام افراد جلوگیری شده است ولی فعلا نگران نباشید.

  42. لیدا
    پاسخ

    سلام خدمت شمااستاد محترم.
    توروخدا به من راهنمایی دهید من ۲۷ساله هستم سه سال عمرم علکی رفت تازه دانشجوی ترم یک ارشد حسابداری هستم آیا بااین سن میتونم باوجود بی سابقه کاری یک روز استاد دانشگاه بشوم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر پشتکار داشته باشید انشا الله به هدف خود برسید. سن خیلی اهمیت ندارد مهم کیفیت کار شما است.

  43. مصطفی
    پاسخ

    سلام جناب دکتر
    تعداد ساعات حضور موظف اعضای هیات علمی دانشگاه دولتی وزارت علوم چند ساعت در هفته است؟
    اگر طبق قرارداد یکساله (قرارداد های جدید)، هیئت علمی پیمانی یک دانشگاه دولتی باشیم آیا بعد از یکسال میتوان به دانشگاه دیگری رفت ؟کلا” مقررات انتقال به چه صورت است؟
    تشکر فراوان

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام چهل ساعت در هفته. انتقال که نه ولی می تواند برود جایی دیگر اگر نیاز داشتند استخدام شود

  44. پارسا
    پاسخ

    با سلام واحترام. آقای دکتر می خواستم بدانم اگر کسی لیسانس را از دانشگاه خیلی معتبر در تهران ولی فوق لیسانس را از دانشگاه پیام نور گرفته باشدو یک دانشگاه معتبر در تهران به علت رزومه قوی و سابقه کار قبول کند ایشان را هیئت علمی کند آیا وزارت علوم می تواند ایراد بگیرد صرف مدرک پیام نور؟ متشکرم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بعید می دانم چنین دانشگاهی وجود داشته باشد آن هم با مدرک فوق.

  45. علی
    پاسخ

    سلام استاد، من از انگلستان سوالی داشتم
    لیسانس دانشگاه بیرمینگهام
    فوق لیسانس لندن
    الان هم دکترا از آکسفورد گرفتم (تحقیقات و پژوهشی پزشکی)
    تو فکرم برگردم ایران ، شیراز شروع به تدریس و تحقیق کنم. ممکنه از امکان شانس جذب هیئت علمی شدن و از نظر حقوق ماهیانه ایران من رو راهنمایی کنید لطفا .
    من از سیستم ایران اصلا بی اطلاعم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام شما باید از طریق سامانه متمرکز هیات علمی تقاضای خودتان را برای دانشگاه شیراز یا دانشگاه های دیگر ثبت کنید. حقوق هیات علمی نیز در بدو امر حدود دو و نیم میلیون در ماه باید باشد.

  46. zahra
    پاسخ

    با سلام و احترام
    آیا فردی که از طریق سهمیه مربیان در دوره دکتری پذیرفته میگردد، می تواند در هنگام انعقاد قرارداد، پرداخت شهریه را خودش بر عهده بگیرد تا به دانشگاه محل خدمتش تعهد دو برابر تحصیل ندهد؟

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام اگر از شما تعهد نگیرند مشکلی ندارید و اگر گفتند که باید تعهد بدهید فرقی ندارد که شهریه را خودتان بدهید یا نه تعهد را از شما می گیرند.

  47. مهدیه
    پاسخ

    باعرض سلام مجدد خدمت استاد
    ببخشید بنده سوالی داشتم که کسی جواب واضح و متقن به اون نداده سوالم درباره اینکه آیا دانشجوی دکتری که میبایست گزینه های بورس رو در فراخوات جذب هیات علمی انتخاب کنه میتونه گزینه پیمانی ارشد رو هم انتخاب کنه آیا منع قانونی از لحاظ استخدامی وجود داره؟ونیز در صورت عدم اشکال بعد از اتمام دکتری باید در خواست ارتقا مرتبه علمی داد .به هرجا مراجعه کردم کسی جواب درستی ندادن با تشکر از شما و لطفتان که همیشه جوابگو بودهاید

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام بنظرم دانشجو نمی تواند همزمان با دانشجویی عضو هیات علمی شود و باید گزینه بورسیه را انتخاب کند.

    • علی
      پاسخ

      سلام
      در پاسخ به خانم مهدیه بنده هیات علمی با مدرک فوق لیسانس هستم تخلف می باشد اگر دانشجو دکترا باشید و با مدرک فوق استخدام بشید من زمانی که استخدام شدم تعهد دادم دانشج دکترا نیستم وزارت علوم رو این چیزها سخت گیری می کنه ولی ازاد نه

  48. سجاد
    پاسخ

    سلام استاد محترم
    من لیسانسم رشته برق الکترونیک بوده و حالا دارم مدیریت mba میخونم.میخواستم اینو بدونم در صورت ادامه تحصیل و قبولی در دکترا مدیریت مالی ایا میتونم عضو هیات علمی بشم؟؟با توجه به اینکه در رشته مدیریت mba اصلا لیسانس نداریم.ممنون و خسته نباشید.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام قدری بنظرم بعید است.

  49. مهدیه
    پاسخ

    با سلام
    بنده دانشجوی دکتری ترم سوم هستم که موقعیت بورس در دانشگاه آزاد یکی از مراکز استان برام فراهم شده اما اگه دو سال هم صبر کنم به احتمال قوی جذب دانشگاه دولتی شوم آیا بورس دانشگاه آزاد و قبول کنم و گرفتار تعهد به خدمت بشوم ویا صبر کنم تا به احتمال قوی بعد از دکتری جذب دانشگاه دولتی بشم گرچه از لحاظ اقتصادی تا حدی در معاشم مشکل دارم واقعا الان صبر کنم یا از موقعیت استفاده کنم.

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام خب یک امر قطعی را می خواهید رها کنید و به یک امر احتمالی متمسک شوید. این مسئله ریسک دارد. باید سبک سنگین کنید و تصمیم بگیرید. بنظرم برای جذب یک خانم در یک دانشگاه دولتی احتمال هم خیلی قوی نباشد.

  50. ایمان
    پاسخ

    سلام و خسته نباشید استاد.
    بنده دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر هستم و لیسانس خود را در دانشگاه آزاد نجف آباد با معدل ۱۵.۸ گذرانده ام. و سعی بنده بر ارتقای معدل در مقطع ارشد و دکترا می باشد.ضمن اینکه به نظر بنده مقطع ارشد پلی برای ورود به مقطع دکترا است.بنده یک مقاله ISI و ۵ مقاله داخلی دارم از حضور جنابعالی دو سوال داشتم:
    ۱-به نظر شما تحصیل در مقطع دکترا در داخل کشور را توصیه میکنید( هدف بنده هیئت علمی دانشگاه است)
    ۲-به طور کلی برای افزایش شانس پذیرش به عنوان هیئت علمی چه توصیه کلی برای بنده دارید؟
    پیشاپیش از پاسخ گویی شما ممنونم

    • دکتر شیروی
      پاسخ

      سلام ۱- خب اگر بتوانید در یک دانشگاه در یک کشور صنعتی درس بخوانید بهتر است. ۲- بعید است در دوره ارشد شانسی داشته باشید ولی بعد از دکتری و داشتن رزومه خود که ظاهرا وضع شما با این روال بد نیست، امکان جذب شما فراهم می شود.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *